Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (2)Наукова електронна бібліотека (63)Реферативна база даних (231)Книжкові видання та компакт-диски (233)Журнали та продовжувані видання (1)
Пошуковий запит: (<.>K=БОЖЕСТВ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 38
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Вершина В.А. 
Антропологічний аспект філософської системи С.Л.Франка: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / В.А. Вершина ; Дніпропетр. нац. ун-т. — Д., 2007. — 18 с. — укp.

Встановлено ідейно-теоретичні та гносеологічні витоки філософського світогляду С.Франка. Підкреслено, що проблема людини у його філософії не ізольована, а знаходиться в тісному взаємозв'язку з проблемою суспільства. Показано, що затверджуючи духовність суспільного життя згідно з його суттю, С.Франк робить спробу обгрунтування концептуальної єдності вирішення проблем людини і суспільства, яке базується на ідеї початкової проникнутості їх божественною всеєдністю, що створює основу для розуміння людини ("я") і суспільства ("ми") як нерозривно-незлиттєвої всеєдності. У зв'язку з цим реконструюється соціально-антропологічна концепція С.Франка як смислова вісь його філософської системи. Виділено ключові елементи соціально-антропологічної концепції С.Франка ("особистість", "соборність", "служіння"), проаналізовано їх зміст. На думку С.Франка, лише етика служіння дозволяє подолати антагонізм засад солідарності та свободи і примирити їх з метою облаштування суспільного, громадянського життя людей на розумних засадах.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4РОС)6-658 +
Шифр НБУВ: РА352521

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
2.

Чепурна О.В. 
Дискурс дитини у прозі українських письменників-шістдесятників (Гр. Тютюнник, В. Близнець, Є. Гуцало): автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / О.В. Чепурна ; Кіровоград. держ. пед. ун-т ім. В.Винниченка. — Кіровоград, 2008. — 20 с. — укp.

На матеріалі прози Гр. Тютюнника, В. Близнеця, Є. Гуцала досліджено дискурс дитини на різних концептуальних рівнях: образно-стилістичному, екзистенційно-феноменологічному, психологічному. Визначено сутність образу "божественної дитини" як своєрідного дискурсивного коду до розуміння художнього світу митців. Ознаки божественності проаналізовано у межах морально-етичного дискурсу, який розкрито через екзистенційну проблематику: модуси надії, страху, життєвого вибору, пам'яті, розгубленості, любові, відповідальності. З'ясовано особливості художньої реалізації концепції дитини у творах Гр. Тютюнника, В. Близнеця, Є. Гуцала. У творчості Гр. Тютюнника образ дитини рзглянуто як диво серед світу бездуховності й знецінення особистості; у прозі В. Близнеця авторську концепцію дитини проаналізовано у контексті екзистенціалів совісті й пам'яті; виявлено, що у творах Є. Гуцала образ дитини є уособленням періоду щастя та набуття такого духовного досвіду людиною, що стає запорукою її утвердження як особистості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-334 +
Шифр НБУВ: РА362093

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Шеремета О.Ю. 
Етичні ідеї митрополита Андрея Шептицького у релігійно-філософському контексті кінця XIX - першої половини ХХ ст.: автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.05 / О.Ю. Шеремета ; Ін-т філософ. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2010. — 20 с. — укp.

Вивчено тематичний вклад і аналіз етичної системи А. Шептицького як пам'ятки розвитку філософії раннього неотомізму. З'ясовано релігійно-філософський контекст виникнення його етики. Реконструйовано вчення А. Шептицького про теологічну основу етики прописів. Досліджено ідеї митрополита про природний закон. Проаналізовано особливості неотомічної критики А. Шептицьким кантівського вчення про совість. Реконструйовано його вчення про шляхи втілення норм природного закону в писаних законах. Здійснено аналіз цього вчення про божественний закон і його вимоги до особистості, людства та церкви. З'ясовано місце вчення А. Шептицького про співвідношення етики приписів та етики чеснот в етичних дискусіях сучасного неотомізму.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР)5/6 Шептицький А. + Э377.109(4УКР)-36-028 Шептицький А.
Шифр НБУВ: РА374236 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
4.

Бичков'як О.В. 
Єдність істини, добра і краси у філософії В.С.Соловйова: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / О.В. Бичков'як ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2007. — 20 с. — укp.

Досліджено процес формування у філософії В.С.Соловйова ідеї єдності істини, добра та краси, розкрито особливості інтелектуального, морального й естетичного вимірів даної єдності, визначено релігійний зміст кожного з них. Висвітлено погляди В.С.Соловйова на єдність істини, добра та краси у контексті західноєвропейської філософської думки та показано оригінальність соловйовського вчення. Визначено місце істини, добра та краси у структурі світоглядних орієнтацій сучасної людини, встановлено значення вчення російського мислителя у формуванні духовності засобами навчально-виховного процесу. Розглянуто неподільний зв'язок істини, добра та краси з поняттям любові. Обгрунтовано твердження, що любов є центром та одночасно синтезуючим початком для єдності цих трьох понять. Доведено, що істина, добро та краса є основою формування духовності, тому впровадження даних понять у виховний процес сприяє становленню всебічно розвиненої особистості й її гармонійному розвитку. З'ясовано, що для В.С.Соловйова будь-яке пізнання є глибоко суб'єктивним, а в пізнанні істина ніколи не проявляється у чистому вигляді, вона завжди осмислюється людською особистістю, що надає свободу й активність у пізанні. Встановлено, що процес пізанання не є пасивним сприйняттям божествених ідей, це - зустрічний процес, точка перетину двох світів, процес боголюдський, а істиною може бути лише благо та краса. Обгрунтовано твердження, що повна істина цілісна. Зроблено висновок, що проблема єдності істини, добра та краси у філософії В.С.Соловйова мала важливе онтологічне та гносеологічне значення для подальших рефлексій російської філософської думки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4РОС)51-578.4 +
Шифр НБУВ: РА350564

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
Категорія: Релігія   
5.

Поцелуйко А.Б. 
Загальноіндоєвропейські міфологічно-релігійні архетипи та їх вияв в українській духовній традиції: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.11 / А.Б. Поцелуйко ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2004. — 22 с. — укp.

Проаналізовано індоєвропейські соціофункціональні архетипи, досліджено загальноіндоєвропейські міфологеми у рефлексії української фольклорної традиції та оригінальні українські міфологеми у контексті загальноіндоєвропейського міфологічного фонду. Установлено, що українські народні думи як органічна складова індоєвропейської народноепічної традиції відбивають загальноіндоєвропейські міфоепічні теми: протиставлення етики героїзму етиці користі (мотив самогубства народів), трьох гріхів воїна. Зазначено, що в українських переказах простежується загальноіндоєвропейська міфоепічна тема "міжфункціонального конфлікту", у масиві українського фольклору - релікти релігійно-міфологічних феноменів, що знаходять численні індоєвропейські паралелі: ковальський варіант основного індоєвропейського міфу, культи священого царя-мага, амбівалетного божества та священного напою, а також уявлення про "магічний жанр".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э210.364 + Э3-103.64 + Э3-421.1 +
Шифр НБУВ: РА333219

Рубрики:

      
6.

Квасюк Л.В. 
Іконопис і словесність у культурі України XVI - XVIII століть: естетичний аспект: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.08 / Л.В. Квасюк ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2000. — 18 с. — укp.

Дисертацію присвячено осмисленню особливостей співвіднесення двох планів естетичної свідомості - візуального та вербального, іконопису і словесності - в культурі України XVI - XVIII століть. Простежено еволюцію світоглядних та художньоестетичних завад українського іконописного мистецтва на прикладах полемічної словесності. Розглянуто український іконографічний канон стилю бароко як посередник між релігійною словесністю (канонічними та апокрифічними Євангеліями) та живописом (іконою). Значну увагу приділено естетичним аспектам взаємодії вербального та візуального планів літургії. З цією метою розкрито символіку літургії як сакрально-естетичного феномена, проаналізовано її смисл та значення для української спільноти XVI - XVIII століть. Розглянуто іконостас як образне вираження літургії, а також усієї православної художньо-релігійної культури, що через свій зв'язок із божественним як досконалим, стає естетично та богословськи всеохоплюючим. Досліджено проблему взаємодії сакрального слова та образу в системі літургійного дійства.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю8г(4Укр)33 + Щ146.56г(4Укр)33 + Э372.27-575.1 + Э372-503.181
Шифр НБУВ: РА308375 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
7.

Димерець Р.Й. 
Концепція влади в філософії Б.Спінози: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / Р.Й. Димерець ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2006. — 20 с. — укp.

Розглянуто сутність та особливості концепції влади Б.Спінози. Доведено, що він створив цілісну концепцію влади як суто енергетичної у своїх проявах божественної (природної, субстанційної) могутності, що виявляє, здійснює себе в незліченному розмаїтті своїх модифікацій, зокрема у формі метафізичної могутності, фізичної сили, когнітивної могутності людського інтелекту над людськими афектами та політичної влади, в межах якої інтелектуальний потенціал найбільшої кількості людей може бути дійсно реалізований.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4НІД)5-511 +
Шифр НБУВ: РА342432

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
8.

Кожушний О.В. 
Лексико-стилістичні характеристики та жанрова спадкоємність візантійської гімнографії III - VIII століть: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.14 / О.В. Кожушний ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка, Ін-т філології. — К., 2008. — 22 с. — укp.

Досліджено оригінальні тексти Р. Мелода (Солодкоспівця), М. Патарського, Г. Пісиди та І. Дамаскина. Виконано компаративний структурний і лексико-стилістичний аналіз гімнографічних одиниць різних жанрів, наявних у творчій спадщині Р. Мелода, зокрема жанру кондака. Визначено та порівняно особливості поетико-богословського мовлення аналізованих творів. На прикладі гімнографічних одиниць різних жанрів висвітлено формоутворювальну та богословську спадкоємності традиції візантійської богослужбової поезії. Досліджено гімнографічний жанр кондака Р. Мелода у зв'язку з його сирійським і ранньовізантійським архетипом і жанровими "нащадками". Запропоновано якісно новий погляд щодо проблеми становлення та розвитку східнохристиянської гімнографії з використанням музичної термінології (крещендо - кульмінація - дімінуендо). Зроблено спробу цілісного (лінгвістичного та поетико-богословського) зіставного дослідження гімнографічних одиниць різних жанрів. Увагу приділено комплексному аналізу мови текстів зазначених гімнографічних жанрів, зокрема, синонімічним теонімо-поетонімам та іншим художнім засобам, що є актуальним і новим для поетичної ономастики, яка досліджує процес творення та використання власних імен у художніх текстах. За результатами дослідження доведено, що східнохристиянська гімнографія є цілісним багаторівневим організмом, де жодна зміна у структурі не випадкова. На підставі порівняння синонімічних рядів теонімо-поетонімів, які зустрічаються в аналізованих творах, показано еволюцію поетико-богословського мовлення разом з зовнішньою формою церковних гімнів: від простого метафоричного звертання до Божества, вираженого одиничною лексемою, до цілої метрико-мелодійної та змістової єдності - херетизма, надпоетоніма, здатних вербалізувати складний богословсько-філософський концепт. Поетизовані переклади зазначених творів мають привернути увагу вітчизняних літературознавців, поетів-перекладачів і богословів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(0)421-335 +
Шифр НБУВ: РА360862

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
9.

Коваль Г.О. 
Ліст і Данте: до проблеми синтезу мистецтв: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Г.О. Коваль ; Нац. муз. акад. України ім. П.І.Чайковського. — К., 1998. — 16 с. — укp.

Дисертація присвячена "темі Данте" в творчості Ліста та проблемі синтезу мистецтв. Вперше розроблена концепція "Данте-теми" в її романтичній модифікації, як одного з фундаментів творчості та світогляду Ф.Ліста. Розкривається ідея про виключно важливе значення "Божественної Комедії" для Ліста. Твори, присвячені їй, - Фантазія-соната "Після читання Данте" і "Данте-симфонія" - аналізуються цілісно, в ракурсі проблеми синтезу мистецтв, головним чином - музики і поезії. Специфіка лістівського відображення "Данте-теми" досліджується на перехресті музикознавства і дантології.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю812.41

Рубрики:

      
10.

Коханенко О.В. 
Логіка і теологія: проблема взаємозв'язку: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.06 / О.В. Коханенко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2008. — 19 с. — укp.

Досліджено взаємозв'язок логіки та теології. Виявлено межу та значення застосування методів логіки у разі проведення аналізу теологічної проблематики. Досліджено особливості логічного аналізу класичних аргументів божественного існування (онтологічного, космологічного та теологічного) у межах традиційної та сучасної логік. Запропоновано два підходи до оцінки логіки як методу, який використовується для здійснення аналізу теологічних проблем. Один підхід виявляє домінуюче значення теології над логікою, де теологічні питання знаходяться у межах авторитету релігійних догм. Другий підхід відводить домінуючу роль логіці. У його межах виокремлено два напрямки, один з яких розкриває здатність логіки заперечити положення теології, логічний метод аналізу в межах цього напрямку постає як розкриття суперечностей теологічних проблем, другий напрямок розкриває можливість логіки підтвердити висновки теології. У межах цього напрямку методи логіки розглядаються як такі, що здатні довести істинність положень теології.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю4 в2:Э +
Шифр НБУВ: РА360782

Рубрики:

      
11.

Луценко О.М. 
Метафізика Eросу в творчості Б.Вишеславцева та філософія російського релігійного ренесансу кінця XIX - початку ХХ століть: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / О.М. Луценко ; Дніпропетр. нац. ун-т. — Д., 2004. — 18 с. — укp.

Досліджено метафізику Еросу в творчості Б.Вишеславцева у контексті філософської традиції російського релігійного ренесансу кінця XIX - початку XX ст., а також сучасної західноєвропейської та вітчизняної філософії. Проведено історико-філософський аналіз поняття Еросу у представників російського релігійного ренесансу. Установлено, що у визначенні Еросу Б.Вишеславцев не належить до жодного з зазначених напрямків, тому що у своїх дослідженнях він не акцентує уваги на проблемі статі, а міркує про Божественний Ерос. За компаративістським аналізом трагічної суті Еросу у Платона та Б.Вишеславцева виявлено істотне розходження інтерпретації концепції спрямованості Еросу в цих мислителів (Платон згадує два Ероси - Ерос Небесний та Ерос Земний, а Б.Вишеславцев - тільки один - Ерос як становлення морального життя людини). Єдиний Ерос у творчості Б.Вишеславцева з'являється у вигляді дихотомічного прагнення до нижчих і вищих цінностей.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4РОС)6
Шифр НБУВ: РА330620

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
12.

Барабаш-Ревак О.В. 
Мовний образ парубка в українських фольклорних і етнографічних текстах: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.01 / О.В. Барабаш-Ревак ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2009. — 20 с. — укp.

Комплексно розглянуто мовний образ парубка у фольклорних та етнографічних текстах від найдавніших часів до XX ст., в яких опосередковано відображено ментальність українського народу. Зроблено наукову інтерпретацію мовних засобів у фольклорних та етнографічних текстах, які позначають різні аспекти мовного образу парубка. Виявлено основні слова та лексико-синтаксичні конструкції, що виражають складники даного образу, їх семантичну структуру. Проаналізовано значення вербально виражених культурологічних елементів, зроблено моделювання типового стереотипу молодого неодруженого чоловіка в українській мовній картині світу. В науковому дослідженні використано записи українських фольклорних та етнографічних текстів, дані тлумачних і культурологічних словників. Мовні засоби народних текстів проаналізовано у контексті щоденного, наївного знання українців із урахуванням культурологічного, психологічного й аксіологічного елементів. Встановлено, що мовний образ парубка творить скадну систему взаємопов'язаних та взаємозумовлених характеристик (ознаки, кількість, часопростір діяльності, функції), більша частина яких пов'язана з семантикою "реалізація головної мети молодого неодруженого чоловіка - створити сім'ю". Виявлено, що фольклорні тексти виражають переважно позитивну оцінку даного фрагмента української мовної картини світу, названого різними лексемами, що пов'язано зі семою " посередництво між людьми і божественною силою", яку містять номени на позначення молодого неодруженого чоловіка. Показано, що використання етнолінгвістичного підходу до вивчення мовних засобів з використанням різнопланових мовних даних дозволило найбільш повно реконструювати мовний образ парубка, визначити його стереотипні риси та виокремити аксіологічний елемент досліджуваних лексем.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-310 + Ш3(4УКР)-357 + Т52(23=УКР)-522 +
Шифр НБУВ: РА362976

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
13.

Скупейко Л.І. 
Неоромантизм Лесі Українки (Рецепція. Концепція особистості. Міфопоетика): автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.01; 10.01.06 / Л.І. Скупейко ; НАН України, Ін-т л-ри ім. Т.Г.Шевченка. — К., 2009. — 40 с. — укp.

Проведено дослідження неоромантизму Лесі Українки як одного з провідних напрямків модернізації української літератури кінця XIX - початку XX ст. Наведено результати критичного аналізу модернізмоцентристської інтепретативної схеми й окреслено дефініцію неоромантизму в інтерпретації Лесі Українки. Визначено основні ознаки, що зближують неоромантизм з провідними тенденціями у європейській художній культурі досліджуваного періоду (генетична спорідненість з естетикою романтизму, неприйняття позитивізму та натуралізму, спрямованість на оновлення ідейно-естетичної парадигми літератури, інтеграція різноманітних художньо-стильових традицій). Встановлено "родову" прикмету неоромантизму, що вирізняє його серед інших літературних течій, зокрема, модернізму, якою є нове розуміння людини як "суверенної особистості" у системі суспільних взаємин. З'ясовано, що неоромантизм спрямований на пошуки самоцінності людської індивідуальності, у центрі його уваги - проблема свободи як "суверенності" та як вияву у мистецтві "істиного демократизму". Проаналізовно міфопоетику драми-фейєрії Лесі Українки "Лісова пісня" в аспекті ідентифікації неоромантичної моделі світу та неоромантичного ідеалу людини. Розкрито своєрідність "Лісової пісні", яка полягає у перетворенні космогонічної драми "вічного повернення" на драму духовного відродження особистості, буття у сфері духу - нетлінного та непідвладного ні вогню, ні божеству, ні часові. Зроблено висновок, що подолання відчуженості людини від світу та від себе самої можливе лише через осягнення власної духовної сутності, яка є критерієм і мірою людської свободи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)5-4 Українка Л. 42 +
Шифр НБУВ: РА368537

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
14.

Грибков Т.В. 
Німецька містика і Григорій Сковорода у європейській ірраціоналістичній традиції: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / Т.В. Грибков ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2006. — 18 с. — укp.

Здійснено історико-філософський аналіз вчення німецьких містиків (Екгарта, Таулера, Сузо, Беме) і Г.Сковороди у контексті європейської ірраціоналістичної традиції. Розглянуто феномен містики як основи духовної культури, взаємопов'язаний з містеріями античності, гносеологічними пошуками божества, містичним богослов'ям Отців Церкви. Висвітлено місце містичних вчень німецьких мислителів та Г.Сковороди в історико-філософському контексті шляхом експлікації впливів неоплатонізму й ісихазму на формування основних положень містичної антропології Екгарта, Таулера, Сузо, космології Беме, а також ремінісценції їх ідей у філософії Сковороди. Запропоновано позитивний підхід до оцінки містичного світосприйняття, що виконує роль конструктивного принципу позараціональної організації антропного виміру буття.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР)46 д Сковорода Г.С. + Ю3(0)414-377 + Э247 + Э37-47 +
Шифр НБУВ: РА342038

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
15.

Шевченко Т.М. 
Особливості релігійного світогляду населення античного Херсонеса: автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.04 / Т.М. Шевченко ; Ін-т археол. НАН України. — К., 2008. — 17 с. — укp.

Вперше досліджено особливості становлення дохристиянського релігійного світогляду населення Херсонеса у контексті тенденцій розвитку античної релігії та встановлено можливі причини їх походження. Релігію античного Херсонеса розглянуто у соціальному вимірі. Встановлено, що наявність характерних особливостей в релігійному світогляді населення античного Херсонеса є наслідком своєрідного історичного розвитку дорійського античного центру. Виявлено домінуючу роль у період античності культу верховної богині Партенос з войовничими та заступницькими рисами. З'ясовано, що лише у даному полісі вшановували епонімне божество Херсонас, важливе для обстоювання автономного походження міста. Встановлено, що Партенос була покровителькою общини, а в перших ст. н.е. існування її культу зафіксовано і в деяких домашніх святилищах. Доведено, що усі інші полісні культи мали другорядне значення в релігійній свідомості населення. Виділено пам'ятки, які свідчать про вшанування Геракла, Діоніса у релігійних об'єднаннях, менших, ніж члени громадянської общини з сім'ями. Виявлено, що значно ширшим було коло богів, яких вшановували в родинах. З'ясовано, що окремі найбільш властиві для Херсонеса типи вівтарів, теракотових зображень з поховань і жител, що тиражувалися протягом століть, позначають традиційність релігійних уявлень, пов'язаних зі ставленням до предків-покровителів і уявленнями про потойбічне життя. Зроблено висновок, що в античному Херсонесі існував незначний, вищий соціальний прошарок, готовий до сприйняття нових культів і містерій. Доведено, що містеріальні та традиційні уявлення про потойбічне життя виявлялися у різноманітності поховального культу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т4(45УКР)332Хс + Т4(0)323.46 +
Шифр НБУВ: РА361191

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
16.

Максютенко О.В. 
Проблема автора в прозі Лоренса Стерна: автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.04 / О.В. Максютенко ; Дніпропетр. нац. ун-т ім. О.Гончара. — Д., 2010. — 20 с. — укp.

Зазначено, що новизна відкриттів Стерна у "Трістрамі Шенді" та "Синтиментальній подорожі" полягала в тому, що він увійшов в історію культури як предтеча романтичного авторства, був наділений природним даром генія, відбувся як автор-божество, але не збігаючись з автором-героєм власних творів, Стерн водночас передбачив поетологію "кризи авторства", яку він втілив за допомогою образу "ненадійного оповідача", який займає нестабільну ціннісну позицію у тексті, пояснив недосконалість форми роману відсутністю літературних навичок у письменника-"початківця" ("Трістрам Шенді"), але найбільш за все в стихії гри використав оповідні прийоми non finito, що проблематизують художню комунікацію й активізують роль читача у процесі інтерпретації твору.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4ВЕЛ)4-4 Стерн Л. 534
Шифр НБУВ: РА372021 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
17.

Прусова М.О. 
Проблема смерті в російській поезії першої половини XIX століття: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.02 / М.О. Прусова ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2001. — 20 с. — укp.

Запропоновано системний аналіз художніх втілень смерті у поезії першої половини ХІХ ст. Виділено особливості романтичної свідомості, які вплинули на формування образу смерті. Розкрито причини підвищеного інтересу романтичної літератури до смерті як до явища та як до персони. З'ясовано, що російська романтична поезія уявляє смерть божеством найвищого рівня (позитивні та негативні антропоморфні типи), в пушкінському варіанті смерть зображено божеством другого рівня. Розглянуто варіанти інтерпретації поетами добового та річного календарних циклів, що асоціюються з загробним життям. Вперше визначено символи смерті, які є знаковими у творчості Пушкіна і Жуковського. Особливу увагу приділено втіленню ідеї смерті у пейзажній ліриці К.М.Батюшкова: елементи мистецтва (живопису, скульптури, театрального дійства) проникають у лірику. Містична віра в можливість спілкування живих з душами померлих зробила цвинтар зосередженням культу мертвих: явлення душі на цвинтарі - улюблена тема романтичної поезії. Уперше виявлено основні риси ідеального з точки зору російської романтичної поезії поховання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4РОС)51-335 687
Шифр НБУВ: РА312861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
18.

Предко О.І. 
Психологія релігії: формування та утвердження релігієзнавчої парадигми: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.11 / О.І. Предко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2006. — 36 с. — укp.

Уперше проведено цілісний аналіз процесу формування й утвердження психології релігії як релігієзнавчої галузі знання. У контексті відношення "людина - Бог" виявлено передумови ідеї осягнення релігії як психологічного феномену, у яких сходження людини до Бога здійснюється шляхом розкриття можливостей свого внутрішнього "Я", взаємозв'язку людського та божественного, внаслідок якого здійснюється творення особистості, її преображення. Висвітлено різноманітні шляхи та тенденції формування психології релігії як галузі наукового знання, у якій закладались її концептуальні засади, окреслювався сутнісний взаємозв'язок між постановкою проблем і способом їх вирішення, підгрунтям цього зв'язку були екзистенційні та гуманістичні пріоритети, які забезпечували сталість релігієзнавчо-психологічної традиції, а також сприяли інноваційним тенденціям у процесі наукового поступу. Запропоновано думку, що саме у психології релігії як релігієзнавчій дисципліні, релігійність, пов'язуючись з духовністю, постає визначальним критерієм її проблематики та набуває статусу самовизначення і самоствердження людини. Визначено, що провідною тенденцією вітчизняної психології релігії все більшою мірою стає її екзистенційно-особистісна спрямованість, у якій відображається потужна традиція світової та української релігієзнавчої думки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю957 + Ю91(0)-717 + Э210.2 +
Шифр НБУВ: РА341848

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
19.

Голозубов О.В. 
Радість і сміх у культурних практиках постмодерну: філософсько-антропологічні виміри: автореф. дис. ... д-ра філософ. наук : 09.00.04 / О.В. Голозубов ; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. — Х., 2010. — 36 с. — укp.

Розроблено концепцію теології радості та сміху як культурної практики постмодерну в контексті розкриття сутності, причин, протиріч двох взаємозалежних процесів - карнавалізації сакрального та сакралізації карнавалу. Визначено антропологічний центр теології радості та сміху - Блазень Господень та його відносини зі світом, а також іншими діючими особами Божественної комедії - Богом і його головним антагоністом. Проаналізовано філософсько-антропологічні виміри радості, сміху й блазнювання в просторі постмодерної культури. Досліджено теологію радості, сміху й блазнювання як ставлення до світу та культурну практику в комплексі з іншими культурними практиками постмодерну, зокрема, неомедієвізму, переосмислення середньовічного дискурсу; інтерпретаційні та герменевтичні практики у сфері біблійного тексту, ритуалу, персонажів; теологічне блазнювання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216.22 + Ю811.52 + Ю6*671 + Ч111.1
Шифр НБУВ: РА372751 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
20.

Лещенко А.М. 
Релігійна віра як форма світовідчуття: автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.11 / А.М. Лещенко ; Житомир. держ. ун-т ім. І.Франка. — Житомир, 2010. — 20 с. — укp.

Розкрито основні питання формування та розвитку релігійної віри як форми світовідчуття. Визначено предмет, зміст, основні складові та функціі релігії як однієї з форм світовідчуття. Доведено, що релігійна віра за механізмом функціонування є інтегрованим соціально обумовленим почуттям у структурі релігійного світогляду, а за функціями - різновидом релігійного світовідчуття, що виникає шляхом підкорення ідеї існування надприродного за наявності у віруючого психологічної установки "віри-довіри" до авторитету релігійного. Обгрунтовано соціально-психологічні засади впливу релігійної віри на формування світовідчуття релігійної особистості та виявлено роль і значення релігійної віри як інтегрованого соціалізованого почуття в структурі релігійного світогляду. Проаналізовано психологічні мотиви формування релігійної віри. Розкрито особливості формування Божественного локусу контролю релігійної людини та його значення для віруючого.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э210.012
Шифр НБУВ: РА375062 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського