Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (1)Тематичний інтернет-навігатор (5)Наукова електронна бібліотека (101)Реферативна база даних (659)Книжкові видання та компакт-диски (237)Журнали та продовжувані видання (83)
Пошуковий запит: (<.>K=ФОЛЬКЛОРИСТ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 192
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Шершова Т. В. 
«Культурна пам'ять як чинник формування національної ідентичності (на матеріалах народно-пісенних практик Полтавщини)» / Т. В. Шершова. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена дослідженню культурної пам'яті як чинника формування національної ідентичності, яка відображена в народно-пісенних практиках Полтавщини. У роботі здійснено огляд наукових праць, присвячених дослідженню культурної пам'яті та ідентичності. Здійснено теоретичне осмислення понять «культурна пам'ять», «регіональна ідентичність», «національна ідентичність», «народно-пісенна практика» і «регіоніка», з'ясовано особливості їх трактування у різних наукових дискурсах. Зазначено, що народно-пісенні практики відіграють культуротворчу роль у формуванні регіональної ідентичності, оскільки тісно пов'язані з історичним буттям етносу та особливостями його генези. Розглянуто історико-культурні передумови формування пісенної культури Полтавщини, зокрема фольклорні засади пісенної творчості та сучасне культурно-мистецьке середовище Полтавського краю. Визначено, що народно-пісенні практики існують із давніх часів, вони сформувалися на основі старовинних обрядових пісень і є відображенням світогляду людини, її ставлення до природи та навколишніх явищ. З'ясовано, що значний внесок у фольклорну складову музичної культури Полтавщини ХVIII–ХІХ століть зробили братства незрячих старців-музикантів, діяльність яких сприяла започаткуванню національної ідентичності. Подано коротку характеристику колективів Полтавщини та окремих виконавців, а також вихідців з полтавського краю, які пропагують народно-пісенну творчість в Україні та за її межами, тим самим підтримуючи українські діаспори. Окреслено способи репрезентації ідентичності народно-пісенними засобами. Обґрунтовано значущість народно-пісенних практик для формування національної ідентичності. З'ясовано внесок представників української діаспори, вихідців із Полтавщини, у розвиток української культури шляхом збереження, створення нових і пропагування народної пісні в межах кордонів інших держав. Виявлено, що чималу роль у формуванні української нації відіграв Т.Г. Шевченко, який заклав основи сучасної української мови, використовуючи елементи народних пісень, книжкову мову старих авторів та селянське просторіччя та зобразив українців незалежною нацією. Простежено гендерний дискурс в українських народних піснях, зокрема відображається роль жінки (її зовнішності, віку, рис характеру, соціального статусу) у формуванні культурної пам'яті та національної ідентичності. У дисертації вперше в культурології обґрунтовано роль культурної пам'яті крізь призму народно-пісенної творчості, як чинника формування національної ідентичності, яка полягає у реактуалізації культурно-історичного минулого нації. Звернення до першоджерел, зокрема народної пісні, уможливлює механізм збереження національної цілісності, трансформуючись через емоційну складову пісенного виконавства в культурну пам'ять, яка формує власне ідентичність. Культурна пам'ять у поєднанні з опредмеченим в ній історичним досвідом у результаті становитимуть основу національної ідентичності. Поглиблено понятійно-категоріальний інструментарій культурологічного дослідження, зокрема уточнено поняття «культурна пам'ять», «національна ідентичність», «регіональна ідентичність» і «регіоніка». Введено поняття «мовчазна пам'ять» і «глибинність культурної пам'яті». Мовчазну пам'ять трактуємо як інформаційно-символічні змісти, образи минулого, які законсервовані у часі, побутують лише на родинному рівні, зберігаючи свою цінність і сакральний зміст. Глибину культурної пам'яті розглядаємо через символізм музично-поетичного полотна, яку можна виміряти кількістю писемних першоджерел, зафіксованих носіїв, які підтверджують наші дослідницькі теорії. Виявлено формуючі чинники пісенної культури Полтавщини та їх вплив на національну ідентичність. Визначальним чинником інтенсивного розвитку культури досліджуваного регіону стали народно-пісенні практики. Наголошено на необхідності відродження витоків пісенної культури – як важливого фактору розвитку сучасної, освіченої особистості. Ключові слова: культурна пам'ять, регіональна культура, національна ідентичність, регіональна ідентичність, мовчазна пам'ять, народна пісня, українська фольклористика, регіоніка, народно-пісенні практики, Полтавщина, фольклор.^UThe dissertation is devoted to the research of cultural memory as a factor of formation of national identity, which is reflected in the folk song practices of Poltava region. The paper reviews scientific works devoted to the study of cultural memory and identity. The theoretical comprehension of the concepts of “cultural memory” and “regional identity”, “national identity”, “folk song practice” and “regionalism”; the features of their interpretation in scientific sources are clarified. Attention is focused on the relationship between these concepts. It is noted that folk song practices play a cultural and creative role in the formation of regional identity, since it is closely related to the historical development of the ethnos and its genesis. The historical and cultural preconditions of formation of song culture of Poltava region, in particular folklore bases of formation of song creativity and modern cultural and artistic environment of Poltava region are considered. It is determined that folk song practices have existed since ancient times, they were formed on the basis of ancient ritual songs and are a reflection of a person's worldview, his attitude to nature and environmental phenomena. It was found that a significant contribution to the folklore component of the musical culture of Poltava region of the 18th-19th centuries was made by the brotherhoods of the blind elders-musicians, whose activities contributed to the establishment of the national identity. A brief description of the groups of Poltava region and individual performers, as well as people from the Poltava region, who promote folk songs in Ukraine and abroad, thereby supporting the Ukrainian Diasporas. The ways of expressing identity by folk songs are outlined. The significance of folk song practices for the formation of national identity is substantiated. The contribution of representatives of the Ukrainian Diaspora, natives of Poltava region, to the development of Ukrainian culture by preserving, creating new and promoting folk songs within the borders of other states has been clarified. It is revealed that a significant role in the formation of the Ukrainian nation was played by T.G. Shevchenko, who laid the foundations of the modern Ukrainian language, using elements of folk songs, the literary language of old authors and peasant commonplace, and portrayed Ukrainians as an independent nation. The gender discourse in Ukrainian folk songs is traced; in particular, the role of women (her appearance, age, character traits, social status) and songs in the formation of cultural memory and national identity is reflected. In the dissertation, for the first time in cultural studies, substantiates the role of cultural memory through the prism of folk songs, as a factor in the formation of national identity, which consists in the re-actualization of the cultural and historical past of the nation, is perceived distorted and preserved fragmentarily. The appeal to primary source, in particular the folk song, makes a mechanism for the preservation of national integrity, transforming through the emotional component of song performance into cultural memory, which forms the identity itself. Cultural memory combined with historical experience will result in national identity and conscious being. The conceptual and categorical toolkit of culturological research have been deepened, in particular, the concepts of “cultural memory”, “national identity”, “regional identity” and “regionalism” has been clarified. The concept “silent memory” and “depth of cultural memory” have been introduced. We interpret the silent memory, as information-symbolic meanings, the images of the past, preserved in time, exist only at the family level, preserving their value and sacred meaning. We consider the depth of cultural memory through the symbolism of the musical and poetic canvas, which can be measured by the number of written primary sources, recorded carriers, confirming our research theories. The formative factors of the song culture of Poltava region and their influence on the national identity are revealed. Folk-song practices became the determining factor of intensive development of culture of the studied region. Emphasis is placed on the need to revive the origins of song culture – as an important factor in the development of modern, educated personality.Key words: cultural memory, regional culture, national identity, silent memory, folk song, Ukrainian folklore, regional studies, folk song practices, Poltava region, folklore.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
2.

Кінзерська Т.П. 
Єфросинія Зарницька в українському театральному мистецтві кінця ХІХ - першої третини ХХ століть: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / Т.П. Кінзерська ; НАН України. Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. — К., 2002. — 23 с. — укp.

Проаналізовано творчість видатної актриси українського театру кінця XIX - першої третини XX ст. Є.Зарницької. Досліджено своєрідність сценічного мистецтва України того часу, у якому національний колорит розкривався через високопрофесійну гру. Проаналізовано успіх акторів театру корифеїв у 1980 - 1990-х рр., 1900-х та 1920-х рр., що свідчить про існування мистецької школи, яка виховувала акторів на єдиних творчих засадах.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ334.3(4УКР)5-8 Зарницька Є.
Шифр НБУВ: РА320325 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Кононова 
Ідеальне та еталонне в системі категорій музично-виконавського мистецтва: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Марія Віталіївна Кононова ; Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України. — К., 2009. — 20 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ310.712
Шифр НБУВ: РА366183

Рубрики:

      
4.

Бурковська Л.В. 
Ікони св. Миколи в українському малярстві кінця ХIV - XVI століть: генеза, особливості іконографії та семантики: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.05 / Л.В. Бурковська ; Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН УКраїни. — К., 2009. — 19 с. — укp.

Розкрито феномен українських ікон св. Миколи, виявлено їх національну своєрідність. Виявлено, що іконографічна та художньоподібна система українських ікон св. Миколи мала безперервний шлях розвитку, зберігала упродовж століть основи візантійської культури та мистецькі традиції давнього Києва, збагачені суттєво переосмисленими елементами західноєвропейського малярства. Зроблено спробу узагальнити найважливіші мистецтвознавчі спостереження та напрацювання в контексті розкриття закономірностей і принципів формування пам'яток з клеймами.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ146.563(4УКР4-3 +
Шифр НБУВ: РА367427

      
5.

Боряк О. О. 
Інститут акушерства і постать повитухи в традиційній культурі українців: історія, ритуал, міфологія: автореф. дис. ... д-ра іст. наук : 07.00.05 / О. О. Боряк ; Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України. — К., 2010. — 39 с. — укp.

Проаналізовано стан і характер джерельної бази, ступінь вивчення проблеми у вітчизняній та зарубіжній історіографії. Проаналізовано історичні умови інституційного становлення та оформлення наукової родопомочі в країнах Західної та Східної Європи, концепцій та напрямків протидій народному акушерству в особі повитухи. Визначено, що повитуха виступала суб'єктом та об'єктом дій обрядово-магічного характеру, виявляла свою подібність до міфологічних персонажів язичницьких богинь. Узагальнено відомості, які вказують на амбівалентність образу повитухи, її належність до категорії "ритуальних спеціалістів", водночас, її фольклорному образу притаманні риси сакральності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т52(45УКР)-52 + Т597.16 + Т595.221
Шифр НБУВ: РА376866 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
6.

Харченко Є. В. 
Інтертекстуальність в українській музиці двадцятого століття: інтонація, жанр, стиль: автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03 / Є. В. Харченко ; НАН України, Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського. — К., 2011. — 16 с. — укp.

Введено інтертекстуальну методологію до музично-історичних методів дослідження музики. Висвітлено процес утворення музичних інтертекстуальних зв'язків на основі перетворення факту-художнього факту в інтертекст. Виокремлено основні стуктурні одиниці-інтертексти, завдяки яким реалізуються міжтекстові зв'язки в конкретних артефактах - інтонація, жанр і стиль. Охарактеризовано відміності між полістилістикою й інтертекстуальністю. Проаналізовано творчість Б. Лятошинського та виведено теорію "інтонаційного словника" композитора, визначено три інтонаційні комплекси. Вперше введено до музикознавчого обігу ряд невідомих і маловідомих творів О. Безбородька, Г. Гаврилець, І. Карабиця, Ж. Колодуб, Г. Ляшенка, С. Пілютикова, К. Цепколенко, І. Щербакова, М. Скорика, В. Сильвестрова.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4УКР)6-2-4 + Ш107.70
Шифр НБУВ: РА380032 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
7.

Терещенко-Кайдан Л.В. 
Ірмолой Гаврила Головні - унікальна пам'ятка української церковно-співацької культури XVII - XVIII ст.: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Л.В. Терещенко-Кайдан ; Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України. — К., 2009. — 19 с. — укp.

Досліджено український нотолінійний Ірмолой Г. Головні як унікальний взірець традицій українського церковного співу XVIII ст. На основі дослідження Ірмолоя вперше представлено належність Ірмолоя Головні до типових українських ірмолоїв XVII - XVIII ст., показано конкретні впливи української церковної традиції на розвиток церковного співу на території Російської імперії з кінця XVIII ст. Ірмолой Головні являє окрему групу книг українсько-російського типу. У науковий обіг введено ієрархічно-функціональне структурування, за яким Ірмолой Головні належить до соборного типу рукописів. Вперше виявлено наявність репертуару двох традицій церковного співу: спів XVII - XVIII ст., що сформувався в Україні внаслідок балкано-слов'янських впливів; спів, що звучав у Придворно-співацькій капелі, покладений в основу сучасного обиходного церковного співу. Досліджено вплив на формування придворного наспіву української традиції церковного співу. Доведено еволюційне спрощення репертуару церковного співу в межах Російської імперії другої половини XVIII ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ311.3(4УКР) + Щ319.3(4УКР)4 + Э372.09(4УКР)-503.11 +
Шифр НБУВ: РА367363

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
8.

Сторожук А.І. 
Історизм етномузикології Климента Квітки: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / А.І. Сторожук ; Київ. нац. ун-т культури і мистец. — К., 2000. — 20 с. — укp.

Визначено теоретико-методологічні позиції Климента Квітки щодо вирішення проблеми історизму етномузикології. Висвітлено новаторські науково-історичні погляди на викладання музичного фольклору та показано роль К.Квітки як фундатора музично-фольклористичної педагогіки. Досліджено специфіку історизму етномузикології визначного діяча культури за основними напрямами його діяльності: збиранням народної музики, критикою та текстологією записів фольклору, а також ареальною типологією. Детально проаналізовано нові архівні документи та матеріали, які розширюють знання про науково-творчу діяльність Климента Квітки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ312г(4Укр)5д Квітка К.
Шифр НБУВ: РА310426 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Географічні рубрики:

      
9.

Сокіл В.В. 
Історико-героїчні перекази українців: генеза, структура, поетика: Автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.07 / В.В. Сокіл ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2005. — 34 с. — укp.

Комплексно досліджено історико-героїчні перекази як цілісну систему. Зібрано й проаналізовано значний за обсягом матеріал, який нагромаджувався впродовж століть і становить національний фольклорний фонд. Уперше в українській фольклористиці висвітлено історію України від найдавніших часів до початку XX ст., а саме: княжі часи; боротьбу українців з монголо-татарськими та турецько-османськими поневолювачами; козацько-гетьманську добу; гайдамаччину та опришківство. На базі усних джерел з'ясовано роль та місце видатних осіб в історичному процесі. Висвітлено теоретичні питання щодо поетики жанру. Значну увагу приділено функціональній природі жанру, зокрема, ролі вимислу та його впливу на жанр, показано, яким чином формується фольклорна біографія героя, а також значення простору й часу. Розглянуто жанрову своєрідність естетичної категорії героїчного в історичних переказах. Значну увагу приділено системі художніх засобів вираження.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш3(2=1Ук)-611 +
Шифр НБУВ: РА334801

      
10.

Мартинюк Т.В. 
Історико-теоретичні аспекти взаємовідношень географічного і соціокультурного чинників у явищі регіональної музичної культури (на прикладі Північного Приазов'я XIX - XX ст.): Автореф. дис... д-ра мистецтвознав.: 17.00.01 / Т.В. Мартинюк ; Нац. муз. акад. України ім. П.І.Чайковського. — К., 2004. — 42 с. — укp.

Досліджено геосоціокультурну динаміку Північного Приазов'я XIX - початку XX ст., з'ясовано, що у даний період відбувалося інтенсивне формування в регіоні системи музичної освіти, виконавства та поширення музики. Вперше використано філософсько-редукціоністсько-холістський підхід щодо вивчення історичного матеріалу та геогафічні методи для здійснення районування та визначення етапів регіоналізації музичної культури Північного Приазов'я. Наведено відомості про історичну професіоналізацію всіх галузей музичної культури Запорізької області, починаючи з 1920-х р. до початку XXI ст. На підставі відтворення тривалого процесу регіоналізації простежено типологію взаємозв'язку географічного та соціокультурного чинників регіональної музичної культури. Вперше проведено дослідження феномену її поліетнічності. Оприлюднено архівні матеріали про музичну культуру іноземних колоній краю, визначено типи панівних етнокультурних діалогів, з'ясовано, що саме етнокультурні процеси визначали зміст регіоналізації музичної культури Північного Приазов'я. Встановлено значення історико-культурної цінності музичного фольклору краю в загальноукраїнському фольклористичному процесі. Доведено, що поліетнічність зазначеного етнофольклорного фонду зберігається як регіональна особливість музичної культури й під час наукової професіоналізації фольклору. На підставі створених соціоестетичних портретів відомих діячів мистецтва досліджуваного періоду простежено професіоналізацію усіх найважливіших галузей музичної культури.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4УКР-4ЗАП)6 +
Шифр НБУВ: РА331895

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
11.

Барнич М.М. 
Акторське "переживання в ролі" як творчий процес: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.02 / М.М. Барнич ; НАН України. Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. — К., 2007. — 19 с. — укp.

Розкрито сутність та особливості функціонування процесу переживання у мистецтві актора. З використанням методу психологічного аналізу діяльності людини (за О.Леонтьєвим) проведено спостереження за творчістю акторів і самоспостереження та встановлено, що у процесі переживання актора у ролі актуалізуються окремі, психічно відмежовані актором одна від одної різні види його діяльності, які визначено як "діяльність-творчість" і "діяльність-гра". На підставі дослідження процесу функціонування даних видів діяльності актора виявлено їх вплив на внутрішню "психорефлективну організацію" актора як людини. Встановлено, що дане відображення, пов'язане з аналогічністю фізичних дій актора з фізичними діями персонажа ролі, проектується на дії актора у формі реакцій організму, адекватних до реакцій ролі, що і становить сутність психологічного стану переживання актора у ролі. Вперше методом визначення "катарсису" (за Л.Виготським) проаналізовано емоційний стан переживання актора у ролі. Доведено належність емоційного стану переживання до одного з різновидів катарсису.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ334.076.2 + Ю935.216 +
Шифр НБУВ: РА349763

Рубрики:

      
12.

Горак Я.Р. 
Анатоль Вахнянин і становлення музичного професіоналізму в Галичині (друга половина XIX - початок XX ст.): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Я.Р. Горак ; Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України. — К., 2003. — 20 с. — укp.

Уперше подано цілісну характеристику багатогранної діяльності Анатоля Вахнянина - композитора, диригента, співака, громадського діяча, літератора, а також введено в обіг новий архівний матеріал. На його базі систематизовано погляди діяча на різні галузі музичного мистецтва (музичну естетику, фольклор, духовну музику, театр, теорію музики). Розширено обсяг композиторської творчості А.Вахнянина, що дає підстави для характеристики його композиторського стилю, який базується на засадах романтизму. Висвітлено взаємодію його композиторської творчості та музикознавчих зацікавлень. Зазначено, що завдяки плідній громадській, виконавській, диригентській та композиторській діяльності А.Вахнянина музичне життя Галичини того часу збагатилося новими ідеями, зміцніли зв'язки з композиторами Великої України (М.Лисенком, П.Ніщинським). Доведено, що в еволюції музичної культури Галичини його діяльність сприяла переходу від аматорського етапу композиторської творчості до подальшого її розвитку на професійній основі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4УКР)5-81 Вахнянин А. + Щ313(4УКР331)5-6 +
Шифр НБУВ: РА325555

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
13.

Сегеда С.П. 
Антропологічний склад українського народу: етногенетичний аспект: Автореф. дис... д-ра іст. наук: 07.00.05; 03.00.14 / С.П. Сегеда ; НАН України. Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. — К., 2002. — 35 с. — укp.

Проаналізовано антропологічний склад українського народу на основі широкого комплексу морфологічних ознак: соматологічних, одонтологічних, дерматогліфічних. На території України виділено чотири антропологічних зони - північну, центральну, західну та південну, відмінності між якими незначні. Усі залучені антропологічні системи вказують на поступове посилення південноєвропеоїдного компонента з Півночі на Південний Захід, Південь і Південний Схід України. Стверджено, що українці як носії дніпровсько-карпатської групи антропологічних варіантів займають проміжне місце між представниками північної та півенної гілки європеоїдів, тяжіючи до останніх. Реконструйовано основні напрями давніх етногенетичних процесів на території України, в яких брали участь різні за походженням компоненти.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т52(23=Укр)-31 + Е71*60(4УКР)
Шифр НБУВ: РА318742 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
14.

Мушкетик Л. Г. 
Антропоцентризм народної казки Українських Карпат: оповідна традиція українців та угорців: автореф. дис. ... д-ра філол. наук : 10.01.07 / Л. Г. Мушкетик ; НАН України, Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського. — К., 2011. — 40 с. — укp.

Вперше в українській фольклористиці на порівняльному українсько-угорському регіональному матеріалі проаналізовано людиноцентровані погляди, розглянуто людину в багатоманітності її зовнішнього та внутрішнього простору. Висунуто й обгрунтовано тезу про антропоцентризм казки як основоположну ознаку, на противагу, наприклад, космологізму інших жанрів (обрядові пісні тощо). Не беручи до уваги зв'язок з ініціаційним ритуалом, чарівна казка досить далеко відходить від обряду, вже переосмисленого в гру, що підтверджує широко висвітлена в роботі дидактична спрямованість казкового жанру. Набули нового звучання морально-етичні виміри людини, які перебувають на периферії зацікавлень сучасної гуманітарної науки. Вперше зібрано та проаналізовано розлогий регіональний матеріал про феномен казкаря та казкарства, свідчення багатьох фольклористів, наведено типи та портрети оповідачів Закарпаття, конкретні приклади казкових антропокомпонентів. Вперше дані розглянуто з поглядів лінгвопрагматики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш3(4УКР)-615.1 + Ш3(4УГО)-615.1
Шифр НБУВ: РА383963 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
15.

Зваричук Ж.Й. 
Богослужбове хорове виконавство Галичини ХІХ століття: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Ж.Й. Зваричук ; Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України. — К., 2009. — 19 с. — укp.

Визначено ступінь вивчення галицького богослужбово-хорового мистецтва ХІХ ст., розглянуто специфіку духовного хорового мистецтва краю як регіонально своєрідного явища та його зв'язок з побутуючими фольклорними та давніми церковно-співочими традиціями. Висвітлено особливості тогочасної співочої дяківської освіти в навчальних інституціях Галичини та роль дяків у розвитку богослужбового хорового співу. Реконструйовано естетику українського богослужбового виконавства регіону ХІХ ст. як систему з провідними жанровими та стильовими домінантами, з'ясовано критерії та чинники, що діяли в цій галузі хорової творчості. Досліджено характер і значення концертної практики, рівень виконавської майстерності й особливості функціонування галицьких церковних і провідних світських хорів у царині богослужбового виконавства.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ314.1-73(4УКР-9ГАЛ)5 + Щ318.93(4УКР)5 + Э37-503.11(4УКР331) +
Шифр НБУВ: РА367676

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
16.

Чучко М.К. 
Буковинська дерев'яна культова архітектура XVII - XIX ст. (до проблеми взаємовпливів народних традицій та церковних канонів): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.05 / М.К. Чучко ; НАН України. Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. — К., 2000. — 19 с. — укp.

На основі комплексного аналізу письмових, археологічних, речових, архітектурних і польових матеріалів і музейних колекцій висвітлено питання будівництва, утримання, постачання та охорони дерев'яних культових споруд Буковини. Значну увагу приділено формуванню та розвитку їх архітектурно-об'ємного планування й особливостей внутрішнього обладнання протягом XVII - XIX ст. у контексті взаємовпливів народних традицій, а також церковних канонів. Розглянуто традиційні способи оберігання дерев'яних культових споруд Буковини від пожеж, стихійного лиха, крадіжок та охарактеризовано перші пам'яткоохоронні заходи. З'ясовано роль культових споруд у житті традиційної буковинської громади та їх місце у формуванні духовних цінностей окремих її членів. Детально проаналізовано співвідношення канонічного та традиційного у процесі формування вертикального простору буковинських дерев'яних культових споруд, їх опорядження.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т52(23=Укр)-7 + Э372.27-655.9 + Щ117.166.5(4Укр337)4/5
Шифр НБУВ: РА309741 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
17.

Маховська С.В. 
Весільні пісні Поділля: функціонування, поетика, символіка: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.07 / С.В. Маховська ; НАН України. Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. — К., 2004. — 18 с. — укp.

Досліджено проблему функціонування, поетики, символіки весільних пісень Поділля. Висвітлено аспекти взаємодії весільного обряду та весільної пісні. Вивчено історію записів весільних пісень і описів подільського весілля. Установлено ареали та специфіку побутування основних пісенних типів Поділля, їх різновидів і складових. З'ясовано художню своєрідність, жанровий склад, еволюцію та сучасний стан побутування весільної поезії. Проведено систематизацію весільного фольклору, виявлено характерні риси пісенної традиції регіону. Проаналізовано текстовий пісенний матеріал, виявлено місце весільної поезії краю в загальноукраїнському фольклорному процесі. Розглянуто еволюцію мотивів, образів, розкрито символіку творів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш3(2=1УК)-633 +
Шифр НБУВ: РА331624

      
18.

Несен І.І. 
Весільний ритуал Центрального Полісся: традиційна структура та реліктові форми (середина ХІХ - ХХ ст.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.05 / І.І. Несен ; НАН України. Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. — К., 2004. — 21 с. — укp.

На підставі польових досліджень, проведених протягом 1993 - 2003 рр., та їх діахронного співставлення з архівними та друкованими джерелами середини XIX - XX ст. зроблено спробу наукової реконструкції весільного ритуалу Центрального Полісся - регіону побутування реліктових етнографічних явищ та найбільш постраждалого від аварії на Чорнобильській АЕС. Встановлено інваріантну основу обрядової моделі та її факультативні елементи. Визначено чотири локальні варіанти святкової композиції, характер зв'язків між ними, спрособи переходу від одного до іншого, з'ясовано територію їх побутування. Особливу увагу приділено розгляду проблеми весільної семіосфери - знаковості часового та просторового аспектів, семантиці головних ритуальних груп (атрибутів та учасників). Зазначено, що проведене дослідження продовжує та розвиває традицію етнорегіональних студій весільного ритуалу українців, започатковану вітчизняними дослідниками П.Чубинським, В.Кравченком, А.Кримським, Г.Пашковою, В.Борисенко. До наукового обігу введено ряд нових обрядових сюжетів та етнографічних фактів як додаткове джерело вивчення духовної культури Українського Полісся.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т52(23=4УКР7,31)-519.2 +
Шифр НБУВ: РА331272

Рубрики:

      
19.

Смоляк О.С. 
Весняна обрядовість Західного Поділля в контексті української культури: Автореф. дис... д-ра мистецтвознав.: 17.00.03 / О.С. Смоляк ; НАН України. Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. — К., 2005. — 39 с. — укp.

Досліджено весняну обрядовість Західного Поділля як одного з етнографічних регіонів України, в якому збереглася календарна ритуалістика до нашого часу. Визначено етнографічні кордони західноподільського регіону, виявлено основні ідеї святкування весняних свят у контексті річної обрядовості. Розглянуто етимологію терміну "гаївка" та його синонімічних відмін. Зроблено детальний аналіз основних композиційних елементів гаївкового обряду, а також висвітлено питання щодо участі у ньому західноподільської молоді. Вивчено тематику гаївок, історію становлення та розвитку їх ритмічних і народномузичних форм, силабомелодичних моделей, ладозвукорядних парадигм. Здійснено типологізацію рухових малюнків у гаївках дослідженого регіону.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4УКР)0-414.1 + Т595.241 +
Шифр НБУВ: РА341105

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
20.

Костик В.В. 
Весняно-обрядовий фольклор Буковини: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.07 / В.В. Костик ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2001. — 19 с. — укp.

Досліджено весняно-обрядовий фольклор Буковини, до якого входять веснянки, гаївки, постові, воскресні та юріївські пісні. З'ясовано, що зібрані зразки весняної народної поезії Буковини мають всеукраїнський і всеслов'янський характер їм також притаманні локальні варіативні особливості. Разом з тим, виявлено цікаві етнографічні комплекси проведення весняних народних хороводів та ігор, з'ясовано успішну фольклоризацію "церковних", "побожних пісень", встановлено ступінь збереження юріївських "пастушних" пісень. Вперше в українській фольклористиці зібрано, розглянуто та проаналізовано народну поезію весняного циклу буковинського краю, реабілітовано ім'я та введено до наукового обігу праці українського письменника і фольклориста Корнила Ластівки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш3(2=1УК)-633
Шифр НБУВ: РА314197 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського