Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (6)Наукова електронна бібліотека (208)Реферативна база даних (157)Книжкові видання та компакт-диски (101)Журнали та продовжувані видання (1)
Пошуковий запит: (<.>K=ДАВНЬОРИМСЬК$<.>+<.>K=МІФОЛОГІЯ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 22
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Гальона Є. О. 
Агресія та жорстокість у контексті антропології насильства: автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.04 / Є. О. Гальона ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н. Каразіна. — Х., 2011. — 19 с. — укp.

Подано філософсько-антропологічний аналіз феномену насильства. Проведене дослідження дозволило виявити дві ключові форми насильства: агресію та жорстокість, а також показати їх взаємовідносини всередині літературно-художніх наративів, зрозумілих як антропологічні практики. Виділено чотири типи дискурсивних репрезентацій, які охоплюють часовий відрізок від античності до Нового часу, всередині яких формувалася європейська рецепція насильства: юдейська, давньогрецька, давньоримська, християнська. Визначено специфічні риси притаманні кожній з даних епох і показаний їх вплив на формування сучасної рецепції. Розгляд агресії і жорстокості як двох форм насильства дозволив відкрити нові ракурси сучасної дискурсивної репрезентації насильства, пов'язані з відходом від класичних моделей репрезентації та герменевтичного підходу, що домінують у сучасних гуманітарних науках.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216.22
Шифр НБУВ: РА381060 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
2.

Бусел С.В. 
Взаємодія східної і західної традиції в українській літературі: гендерний аспект образності: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.05 / С.В. Бусел ; Терноп. нац. пед. ун-т ім. В.Гнатюка. — Т., 2006. — 20 с. — укp.

Установлено генетичні витоки образів-адекватів гендерних начал в українській літературі. Виявлено їх первинну суть, зокрема, понятійне, естетичне, функціональне наповнення репрезентатів фемінного та маскулінного у східних, західних, давньоукраїнській міфологіях. Висвітлено процеси акумуляції однотипних образів, створення мегаобразів - традиційних гендерних парадигм, формування засад гендерної інтенсивності - специфіки взаємодії найдревнішої пари опозиції. Виокремлено стилістичні та тематичні функції гендерних мікрообразів української літератури (у творах Т.Г.Шевченка, М.В.Гоголя, М.М.Коцюбинського, І.Я.Франка, Лесі Українки, представників Розстріляного відродження, Л.В.Костенко, О.Забужко). Досліджено специфіку взаємодії східних і західних буттєвих і аксіологічних концепцій у гендерному ракурсі. Доведено, що семантико-символічне наповнення чинників парадигм фемінного та маскулінного корелюється з традиційно визначеними у філософії, культурології, літературі рисами східного та західного. Вагомою значеннєво-естетичною функцією образів-адекватів гендерних начал є об'єктивація у поетиці художніх творів української літератури взаємодії східної та західної традицій: того, що вибудовано на засадах філософсько-релігійних вчень Сходу та Заходу, передає концептуальні ідеї цих культурних регіонів, зберігає сутнісні елементи східного та західного мислення, узагальнює наслідки руху свідомості. Установлено, що саме гендерна специфіка формує та закріплює естетично зміст, внутрішню семантику образів, яка полягає у репрезентації східної та західної традицій. Гендерна інтенсивність у фактурі тексту не лише виявляє духовну спорідненість нашої нації з іншими етносами, але й увиразнює специфіку української ментальності, що формувалася на перетині художніх імпульсів, зумовлених традиціями Сходу та Заходу, не заперечуючи, а збагачуючи одне одного.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш400.21 + Ш5(0)-31 + Ш5(4УКР)5-317 + Ш5(4УКР)6-317 +
Шифр НБУВ: РА346085

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
3.

Рахно К. Ю. 
Гончарство у традиційній культурі слов'янських народів: міфологія й обрядовість: автореф. дис. ... канд. іст. наук : 07.00.05 / К. Ю. Рахно ; Ін-т українознав. ім. І.Крип'якевича НАН України. — Л., 2010. — 20 с. — укp.

Вперше в етнології та керамології реконструйовано міфопоетичні уявлення слов'ян про процес гончарювання. Вивчено уявлення гончарів про процес формування глиняних виробів, проаналізовано вірування й обрядовість під час цього етапу виробництва. Визначено особливості міфологічного сприйняття процесу випалювання глиняних виробів і охарактеризовано слов'янські вірування й обрядовість під час випалювання. Вперше визначено семантику вогню гончарного горна у традиційній культурі слов'ян. Проаналізовано міфологічні уявлення слов'ян, пов'язані зі збутом гончарної продукції, обряди продажу-купівлі та введення глиняних виробів у домашнє господарство.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т594.171.2 + Т52(4)=ОИ1-51
Шифр НБУВ: РА374729 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
4.

Вихор І. В. 
Дискурс міста в українській поезії кінця XIX - першої половини XX століття: автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.06 / І. В. Вихор ; Терноп. нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. — Т., 2011. — 20 с. — укp.

Проаналізовано основні етапи історичного розвитку української урбаністичної лірики. Простежено еволюцію літературознавчих підходів до виокремлення й аналізу урбаністичної тематики та поетики. Досліджено та систематизовано наявний у сучасному літературознавстві понятійно-термінологічний апарат, який застосовується для аналізу творів на урбаністичну тему (урбанізм, міський пейзаж, міський текст, метатекст, міфогеографія, символіка та міфологія міського тексту). Уточнено, семантично поглиблено й адаптовано для практичних потреб літературознавчого аналізу зміст понять "дискурс міста", "топос міста", "часово-просторова та предметно-тематична локалізація міського топосу". Охарактеризовано принципи сюжетної та предметно-образної організації міського поетичного топосу. Розроблено топологію аксіологічно-оцінних настанов, що визначають авторську концепцію міста у творі. Висвітлено основні семантичні моделі розгортання міського топосу у вітчизняній урбаністичній ліриці кінця XIX - середини XX ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)53-335 + Ш5(4УКР)6-335
Шифр НБУВ: РА383627 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
5.

Рощенко О.Г. 
Діалектика міфологеми і нова міфологія музичного романтизму: Автореф. дис... д-ра мистецтвознав.: 17.00.03 / О.Г. Рощенко ; Нац. муз. акад. України ім. П.І.Чайковського. — К., 2006. — 33 с. — укp.

Створено теорію міфологеми як одиниці міфа, універсального поняття, завдяки якому є можливим виявлення взаємодії між мистецтвами, філософією, науками. Запропоновано визначення міфологеми. Розроблено типологію, структуру, історичну класифікацію цього елемента символічної структури. На підставі дослідення нової міфології як філософського вчення про мистецтво майбутнього розглянуто специфіку функціонування міфологем у художньому творі. Установлено парадигматичну роль нової міфології у формуванні ідеалів романтичного мистецтва. Проведено енциклопедичний аналіз з метою усвідомлення суті вченого стилю у музичних взірцях нової міфології. Досліджено музичний романтичний твір як "новий міф", енциклопедію-хаос у фрагментарній формі арабески, що базується на методах математики (комбінування), фізики (експериментування), хімії (змішування).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ310.22 + Щ310.17 + Щ313(0)-224 +
Шифр НБУВ: РА341718

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
6.

Чернова І.П. 
Еволюція проблематики і поетики у драматургії Людмили Старицької-Черняхівської: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / І.П. Чернова ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2002. — 20 с. — укp.

Системно досліджено константні та змінні риси проблематики та поетики драматургії Л.Старицької-Черняхівської (джерела, шляхи формування, особливості світогляду, систему образів, опозиції, характеру конфліктів і колізій, жанрово-стильову своєрідність). Розглянуто складну естетичну та філософську еволюцію світогляду письменниці. З'ясовано специфіку стильової парадигматики її драматургії - синкретизм неоромантизму з неокласицизмом та пресимволізмом. Встановлено, що пріоритетним джерелом тем для Л.Старицької-Черняхівської була історія, зокрема, давньоримська та українська, а також українське культурне та громадсько-політичне життя перших десятиріч XX ст. Розкрито багатоплановість інтертекстуальних зв'язків драматургії Л.Старицької-Черняхівської, її історизм та універсальну позачасовість, алегорично-символічну знаковість образів і ситуацій. Обгрунтовано розуміння драматургом синхронічно-діахронічного зв'язку різних культурно-історичних епох, що пояснює невипадковість певних тем і сюжетів її творчості. У драматургії письменниці виявлено симбіоз кількох ідейно-естетичних чинників - націоналізму, індивідуалізму, фемінізму. Значну увагу приділено осмисленню Л.Старицькою-Черняхівською творчого призначення особистості, зокрема, жінки. Проаналізовано жанрові різновиди драматичного доробку письменниці, прийомів епізації, драматизації, аналітичної техніки, інтонаційно-синтаксичної структури діалогу, версифікаційних засобів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-4Старицька-Черняхівська,Л.М.536
Шифр НБУВ: РА320063 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
7.

Боряк О. О. 
Інститут акушерства і постать повитухи в традиційній культурі українців: історія, ритуал, міфологія: автореф. дис. ... д-ра іст. наук : 07.00.05 / О. О. Боряк ; Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України. — К., 2010. — 39 с. — укp.

Проаналізовано стан і характер джерельної бази, ступінь вивчення проблеми у вітчизняній та зарубіжній історіографії. Проаналізовано історичні умови інституційного становлення та оформлення наукової родопомочі в країнах Західної та Східної Європи, концепцій та напрямків протидій народному акушерству в особі повитухи. Визначено, що повитуха виступала суб'єктом та об'єктом дій обрядово-магічного характеру, виявляла свою подібність до міфологічних персонажів язичницьких богинь. Узагальнено відомості, які вказують на амбівалентність образу повитухи, її належність до категорії "ритуальних спеціалістів", водночас, її фольклорному образу притаманні риси сакральності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т52(45УКР)-52 + Т597.16 + Т595.221
Шифр НБУВ: РА376866 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
8.

Кулікова Л.Б. 
Класична греко-римська міфологія та культура в системі шкільної історичної освіти: Автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.01 / Л.Б. Кулікова ; Ін-т педагогіки АПН України. — К., 2006. — 40 с. — укp.

На підставі узагальнення результатів історико-педагогічного дослідження проблеми класичної греко-римської міфології та культури в системі шкільної історичної освіти (ШІО) уперше систематизовано та проаналізовано перекладні зарубіжні та вітчизняні навчальні літературні джерела з стародавньої світової історії, античної міфології та культури, що використовувалися в системі вітчизняної класичної освіти у період XVIII - XX ст. Розглянуто питання історії створення та вдосконалення навчальних літературних джерел з античної історії та міфології для гімназій, виданих у даний період. Наведено результати навчання авторського курсу "Класична греко-римська міфологія", які підтвердили правильність висунутих положень концепції та гіпотези про те, що антична міфологія - це сучасний предмет, що має поліфункціональне значення в історичній і педагогічній реальності, якісно доповнює зміст ШІО, забезпечуючи загальнокультурні потреби реальної практичної діяльності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т.р(4УКР) + Ч33(4УКР) +
Шифр НБУВ: РА342776

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
9.

Буйських Ю. С. 
Нижча міфологія в системі традиційного світогляду українців (кінець XIX - початок XXI ст.): автореф. дис. ... канд. іст. наук : 07.00.05 / Ю. С. Буйських ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2010. — 19 с. — укp.

Розглянуто традиційний персонажний склад нижчої міфології. З'ясовано, що основними її рисами є: синкретичний характер, антропоморфізм, людське походження, що переважає у більшості персонажів. Запропоновано створення власного варіанта систематизації міфологічних персонажів, що передбачає розгляд істот за ступенем їх наближеності до людини. Виявлено особливості трансформації образів нижчої міфології у контексті змін у духовній культурі під впливом процесів глобалізації. Розкрито місце та значення нижчої міфології у світогляді українців.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т597.6/9
Шифр НБУВ: РА374473 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
10.

Заріцька 
Новітня міфологія як елемент соціальних технологій: соціально-філософський аспект: автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / Віта Володимирівна Заріцька ; АПН України; Інститут вищої освіти. — К., 2008. — 20 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*622
Шифр НБУВ: РА359216

Рубрики:

      
11.

Шайгородський Ю.Ж. 
Політика: взаємодія реальності і міфу: автореф. дис... д-ра політ. наук: 23.00.01 / Ю.Ж. Шайгородський ; НАН України, Ін-т політ. і етнонац. дослідж. ім. І.Ф.Кураса. — К., 2009. — 36 с. — укp.

Досліджено політику як процес взаємодії реальності та міфу. Виявлено особливості формування політичного буття і політичної свідомості у сучасній Україні. Встановлено, що політична міфологія як складова сучасної політики збагачує концепції політичного світу, а також трансформує теоретичні конструкти (наприклад, політичні ідеали) у світогляд суб'єктів політики та у такий спосіб вмонтовується в її інституційну парадигму (через політичну соціалізацію, політичну комунікацію та легітимацію політики). З метою підвищення ефективності національної політики обгрунтовано необхідність формування української моделі цивілізаційного розвитку на підставі урахування світових трансформаційних процесів і вітчизняного досвіду державотворення, специфіки функціонування та розвитку українського суспільства.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ф084 + Ф043.1 +
Шифр НБУВ: РА368060

Рубрики:

      
12.

Багінський А. В. 
Політична символіка як засіб демократичної консолідації суспільства: автореф. дис. ... канд. політ. наук : 23.00.02 / А. В. Багінський ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К., 2011. — 17 с. — укp.

Досліджено сутність і механізми політичної символіки (ПС) як засобу демократичної консолідації суспільства. Розроблено модель ПС демократичної консолідації суспільства "Міфологія - Релігія - Ідеологія - Маркетинг". За допомогою даної моделі виявлено спільні риси та відмінності ПС в процесі консолідації демократії в країнах першої та другої "хвиль демократизації" (стабільні демократії), а також третьої "хвилі демократизації" (консолідовані демократії). Виокремлено демократичну й автократичну консолідацію суспільства як альтернативні стратегії застосування ПС. Увагу приділено особливостям ПС в сучасній Україні в контексті функціонування гібридного політичного режиму. Розглянуто стратегії використання ПС для демократичної консолідації суспільства в країні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ф022 + Ф3(4УКР)1
Шифр НБУВ: РА384542 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
Категорія: Релігія   
13.

Вороновська Л.Г. 
Свідомість і мова: філософсько-релігієзнавчий аналіз: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.11 / Л.Г. Вороновська ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К., 2008. — 20 с. — укp.

Розглянуто свідомість людини в цілому, процеси формування релігійної свідомості, її взаємодії з мовою. Проаналізовано основи формування свідомості в первісних суспільствах, розкрито поняття "міф", "міфологія", "міфологічна свідомість", "міфологічний текст", а також особливості вірувань, обрядів та ритуалів, їх взаємозв'язок з мовними процесами. Зазначено, що міфологічна свідомість є грунтом для формування релігійної свідомості. Охарактеризовано складні механізми виникнення релігійної свідомості, релігійні переживання і досвід як складові релігійної свідомості. Специфіка впливів релігійного характеру пов'язана з емоційною сферою людини - монотеїзм, у порівнянні з язичництвом передбачає більш високу здатність психіки до автономної регуляції. Тут і доктрина "особистої вини, особистої відповідальності"; протиставлення людини її оточенню і долі; покарання в день Страшного суду; ідея особистого діалогу з Богом; вимогливий контроль з боку Церкви над містичним досвідом особистості й спільноти. Усе це приводило до поступового переходу від магії, табу до моральнісної саморегуляції, яка лише історично пов'язувалася із сакральними санкціями. Це означало все більшу емансипацію людини від зовнішніх стимулів, сил природи і долі, свободу у побудові своєї поведінки, індивідуалізацію, диференціацію "я".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э211 + Ю212.24 +
Шифр НБУВ: РА361485

Рубрики:

      
14.

Манойло Н.Г. 
Світоглядно-мотиваційна визначеність правосвідомості: соціально-філософський дискурс: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / Н.Г. Манойло ; Запоріз. нац. ун-т. — Запоріжжя, 2008. — 16 с. — укp.

Поглиблено наукові уявлення про світоглядні типи свідомості, якими є: міфологія, релігія та філософія, які розглянуто як безпосередні прояви самопізнавальної природи людини в її суб'єктивно-суб'єктній єдності, що надає їм статус духовно-практичної правової волі до життєздійснення. З'ясовано, що індивідуальна свідомість людини виражає її життєві потреби, які в суспільному бутті є способами конституювання правосвідомсті. Доведено, що духовно-мотиваційний суспільно-практичний простір правосвідомості визначається змістовими складовими міфології, яка без будь-яких обмежень проголошує життєві потреби й інтереси людини. Обгрунтовано думку про облагородження правомірності життєвих потреб та інтересів людини духовним потенціалом релігійного світогляду, який соціалізує їх засобом аналітико-критичних обмежень властивого кожній людини і природно-біологічного егоцентризму. Встановлено, що гуманістичне спрямування правової волі людини на розкриття та задоволення сутнісних потреб свого буття відбувається у сфері соціально-філософських визначень свідомості, що базуються на об'єктивному духовно-пізнавальному історичному та розумовому досвіді людства. Доведено, що світоглядно визначене право - це конституювання волі кожного індивіда-громадянина відповідно до сили його бажань, що не порушує суверенітет у просторі того соціуму, який визначається ним як необхідна, законна й обов'язкова умова життєдіяльності. Виявлено, що соціальна філософія як водночас філософія історії є адекватною формою правосвідомої організації суспільно-практичного життя людей, оскільки епіцентром усіх її пізнавальних пошуків є взаємодія волі та мислення, обгрунтування свободи волі та свободи мислення, що в системі права має знайти свої законодавчо-нормативне забезпечення.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*622.221 + Х002.03 +
Шифр НБУВ: РА358863

Рубрики:

      
15.

Степанська О.С. 
Слов'янська міфологія як фактор стилеутворення в українській і російській опері другої половини ХІХ сторіччя. "Різдвяна ніч" Лисенка та "Ночь перед Рождеством" Римського-Корсакова: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / О.С. Степанська ; Нац. акад. України ім. П.І.Чайковського. — К., 1999. — 19 с. — укp.

Розглядається підхід Лисенка і Римського-Корсакова до слов'янської міфології та її вплив на процес національного та індивідуального стилеутворення. Підкреслюється значення російської міфологічної школи і українських досліджень з міфології в процесі звернення обох композиторів до світу давнього слов'янства. Простежується вплив і вияв міфу як світоглядної моделі в "Різдвяній ночі" та "Ночи перед Рождеством". Для цього застосовано неусталений метод пошуку міфологічного архетипу і віддзеркалення його в музичній драматургії обох опер.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ317.410.4

Рубрики:

      
16.

Андрієнко О.В. 
Соціальна міфологія у контексті суспільних трансформацій: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / О.В. Андрієнко ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2008. — 19 с. — укp.

Розглянуто дефініцію поняття "соціальний міф" у порівнянні з поняттями "стереотип", "архетип", "забобон", "ідеологія", структуру та функції соціальних міфів на рівні суспільної та індивідуальної свідомості, їх взаємодію з суспільством, що трансформується, а також основні міфологічні аспекти глобалізації, демократії та постмодерну. Акцентовано увагу на необхідності врахування позитивних та негативних наслідків впливу соціальних міфів на суспільство. Запропоновано новий підхід до класифікації соціальних міфів на основі сфер їх походження. Визначено основні характеристики соціальних міфів у порівнянні з класичними. Розкрито каталізуючу роль соціальних трансформацій для активізації міфів. Викладено методологічні проблеми механізму створення соціальних міфів та шляхів деміфологізації суспільної свідомості. На підставі соціально-філософського аналізу основних тенденцій розвитку суспільства, що трансформується, підкреслено необхідність існування в ньому розвинутої соціальної міфології для внутрішньої консолідації та стабільності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*622.221 + Ю6*328.943 +
Шифр НБУВ: РА361015

Рубрики:

      
17.

Даниленко Ю.В. 
Соціальна міфологія як соціокультурний феномен (філософський аналіз): автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / Ю.В. Даниленко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2008. — 17 с. — укp.

Вивчено соціальну міфологію як соціокультурний феномен. Здійснено аналіз теорій міфу, філософських і загальнонаукових принципів дослідження соціальної міфології. Виокремлено основні концептуальні підходи до розуміння зазначеного явища. На підставі результатів проведеного аналізу визначено специфіку й основні характерні риси, що відрізняють соціальну міфологію від міфології архаїчної. Розглянуто структуру й основні функції соціальної міфології, що дають змогу з'ясувати її роль та значення у сучасному суспільстві. Показано місце соціальної міфології у суспільній свідомості та її взаємозв'язок з формами суспільної свідомості, а саме: релігійною, філософською та науковою. Визначено умови, що сприяють активізації соціальної міфотворчості, її особливості й основні механізми продукування соціальних міфів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*622 + Ю225.5 +
Шифр НБУВ: РА355520

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
18.

Коберська Т.А. 
Структурно-функціональний аналіз міфологічно-релігійних уявлень і вірувань українців та їх інкорпорація в монотеїзм: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.11 / Т.А. Коберська ; Ін-т філософ. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2003. — 18 с. — укp.

На основі структурно-функціонального підходу проведено систематизацію та поглиблене вивчення процесів зародження міфів та релігії на українських землях. Висвітлено тенденції генези язичницьких вірувань та їх трансформації за умов взаємодії з християнською культурою. Доведено, що українська міфологія структурована, стала та динамічна світоглядна система. Визначено аксіологічне, семантичне та функціональне навантаження універсальних образів-першооснови світу в давньоукраїнській та християнській соціонормативній традиції. Описано механізм інкорпорації міфологічно-язичницьких елементів у християнський монотеїзм через феномен двовір'я та синкретизму.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э319.1(4УКР) + Ш3(2=1Ук)-60 + Т52(23=УКР)-6/9 +
Шифр НБУВ: РА328061

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
19.

Адамчук Н.В. 
Традиційна міфологія як основа художньої концепції Валерія Шевчука: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / Н.В. Адамчук ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2008. — 19 с. — укp.

Зроблено спробу системно проаналізувати художні твори В. Шевчука з яскраво вираженою народноміфологічною та біблійною символікою. Досліджено художнє втілення міфологем у творах письменика, зокрема його інтерпретацію народноміфологічних і біблійних образів і мотивів у контексті морально-філософських проблем сучасності. Висвітлено особливості художньої концепції автора у аспекті використання ним традиційної міфології, що дозволило дослідити творчий процес письменника, виявити нові відомості, які сприяють з'ясуванню значення В. Шевчука у сучасному літературному процесі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-4 Шевчук В.О.З + Ш5(4УКР)6-4 Шевчук В.О.З
Шифр НБУВ: РА361373

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
20.

Резга К. .. 
Національна ідентичність і зовнішні впливи в архітектурі мечетей Алжиру (ХІ ст. – 1830 рр.) / К. .. Резга. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації виявлено і аргументовано, як під впливом зовнішніх чинників, давньої спадщини Римської імперії, місцевих природно-кліматичних умов і архітектурно-будівельних традицій сформувались ознаки національної ідентичності ісламської архітектурної школи Алжиру, визначено прояви національної ідентичності і запозичених традицій в архітектурі мечетей, розроблено рекомендації для проектування нових мечетей в національних формах.Уперше визначено архітектурну періодизацію мечетей Алжиру з характеристикою кожного періоду (1 період – поєднання арабських, берберських, перських впливів, поширення колонного типу мечеті, 2 період – вплив андалузької архітектури, поява більшого декорування, 3 період – перевага функціональності в побудові мечетей, остаточне формування мечеті магрибського типу, 4 період відіграв не таку важливу роль в періодизації мечетей Алжиру, однак саме цей період позначився активним будівництвом медресе, 5 період – вплив іспано-португальських будівельних традицій, декорування, 6 період – період еклектизму і змішування традицій під час османського панування).На основі методології системно-структурного аналізу визначено принципи розташування мечетей в міському середовищі, планувальні схеми, пропорційну побудову, проаналізовано і систематизовано основні елементи, досліджено конструктивні схеми та декор.За методом системно-структурного аналізу сформульовано визначальні ознаки національної самобутності (колонний тип безкупольної мечеті з призматичним кількаярусним мінаретом або з звуженим догори мінаретом з гострокутними елементами завершення) і зовнішні впливи (арабські, давньоримські, перські, андалузькі, візантійські, османські) в архітектурі мечетей Алжиру ХІ ст.– 1830 р., визначено регіони з виявленням ознак національної самобутності в архітектурі на кордоні з Марокко і в долині р. Мзаб та регіони з поєднанням мультикультуралізму в архітектурі на узбережжі Середземномор'я та на кордоні з Тунісом.На основі проведеного дослідження сформульовано практичні рекомендації для проектування мечетей в національних формах.^UThe thesis has revealed and has put forward the arguments how, under the influence of external factors, the ancient heritage of the Roman Empire, local natural climatic conditions and architectural and construction traditions, the signs of the national identity of the Algerian Islamic School of Architecture were formed. It has specified the manifestations of national identity and borrowed traditions in the architecture of mosques, and has developed recommendations for designing of new mosques in the national forms.The Islamic Architecture School of Algeria was formed on the background of historical changes, a constant change of ruling dynasties, as well as under the influence of specific climatic conditions and ethnic features.For the first time, the architectural periodization of Algerian mosques with the characteristics of each period was determined (the first period - a combination of Arab, Berber, Persian influences, distribution of a mosques of hypostyle type; the second period - the influence of the Andalusian architecture, the occurrence of large decoration; the third period - the preference for greater functionality in the construction of mosques, the final formation of a Maghreb type mosque; the fourth period did not play a significant role in the periodization of Algerian mosques, but this period was marked by the active construction of madrassahs; the fifth period – the influence of the Spanish and Portuguese architecture and construction traditions, decoration; the sixth period - a period of eclecticism and mixing of traditions under the Ottoman rule).On the basis of the methodology of the system-structural analysis, the principles of location of mosques in the urban environment, planning schemes and proportional construction are determined; the basic elements are analyzed and systematized; the structural layouts and decoration are studied. Mosques are analyzed from the enlarged urban-planning level (location in the urban environment) to the object level (planning, compositional construction) and element-by-element level (component elements of the superstructure of the mosque, structural systems, decorative finishing of facades and interiors). Then, the peculiarities of different hierarchical levels of mosques are compared with the architectural periodization and geography of location, which enables identifying national signs and external influences in the Algerian Islamic architectural school.It has been proved that the national forms of the mosques of Algeria are expressed as follows: in the domeless Maghreb and Kharijites mosques; in the prismatic minaret with several tiers or the tapered upward minaret with acute-angle elements of crowning, taking into account seismic activity; in the use of a hypostyle type mosque with crowning of each nave with a double sloping roof; and in the use of lightweight wooden roof structures.According to the method of system-structural analysis, the thesis has formulated the determining features of national identity and external influences in the architecture of Algerian Mosques since 11th century till 1830; it has been determined the regions with manifestation of signs of national identity in the architecture on the border with Morocco and in the valley of the M'zab river and regions with a combination of multiculturalism in architecture on the Mediterranean coast and on the border with Tunisia.The practical recommendations for the planning of mosques in national forms are formulated - separately for the mosques of the Maghreb type and for the Kharijites mosques. It has been proved that the process of construction of new mosques should be in parallel with the development of the protection of monuments and restoration activities by expanding the list of objects under state protection and are included in the State or World Monuments Registry.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського