Наукова періодика України Педагогіка і психологія професійної освіти


Антонюк Г. 
Розвиток природничих наук в освітньому просторі України XVII – початку XVIII ст. / Г. Антонюк // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2013. - № 3. - С. 237-246. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2013_3_28
На прикладі курсів натурфілософії, які викладались в Києво-Могилянської академії простежено розвиток природничо-наукових знань досліджуваного періоду. Охарактеризовано основні напрями їх розвитку в межах фізичного, космологічного, психологічного підходів. Розглянуто сутнісні атрибути онтологічних категорій в рамках фізичного підходу. Окреслено коло проблем натурфілософського характеру, які досліджували вітчизняні дослідники того періоду, зокрема дуалізм в розумінні матерії або як сукупності вічних і незмінних первісних якостей, або первісне створення матерії богом, яка далі не створюється і не знищується (креаціонізм). Зазначено, що професори Києво-Могилянської академії не сприймали абсолютизованого в середньовіччі твердження Арістотеля про відмінність земної і небесної матерії, десакралізація яких суперечить середньовічному теологічному світогляду. Констатовано наявність у натурфілософських курсах елементів нових уявлень про природу, які є базисом механіко-матеріалістичних концепцій у вітчизняному освітньому просторі.На примере курсов натурфилософии, которые преподавались в Киево-Могилянской академии, прослежено развитие естественнонаучных знаний исследуемого периода. Охарактеризованы основные направления их развития в пределах физического, космологического, психологического подходов. Рассмотрены сущностные атрибуты онтологических категорий в рамках физического подхода. Очерчен круг проблем натурфилософского характера, которые исследовали отечественные исследователи, в частности понимание первичности и вторичности материи, или первоначальное создание материи богом, которая дальше не создается и не уничтожается (креационизм). Отмечено, что профессора Киево-Могилянской академии не поддерживали абсолютизированное в средневековье утверждение Аристотеля о различии земной и небесной материи, десакрализация которых противоречит средневековому теологическому мировоззрению. Констатировано наличие в натурфилософских курсах элементов новых представлений о природе, которые являются базисом механико-материалистических концепций в отечественном образовательном пространстве.The article examines the development o natural sciences that were taught in domestic courses of natural philosophy, including natural philosophy in Kiyev-Mohyla Academy. Within the complex of nature-philosophical issues the doctrine of matter and room has been allocated as a vital issue in the course. The author shows the efforts of local scientists to explain nature by rational methods that impacted further development of natural and social sciences in the educational space of Ukraine in the outlined and succeeding periods.
  Повний текст PDF - 324.056 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Антонюк Г.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Антонюк Г. Розвиток природничих наук в освітньому просторі України XVII – початку XVIII ст. / Г. Антонюк // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2013. - № 3. - С. 237-246. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2013_3_28.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Антонюк Галина Дмитрівна (філософські науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського