Наукова періодика України Молодь і ринок


Ашиток Н. 
Гуманістична парадигма в умовах кризових явищ в освіті / Н. Ашиток // Молодь і ринок. - 2014. - № 10. - С. 19-24. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2014_10_6
Розглянуто та проаналізовано соціальний характер проблем, пов’язаних з освітою. Досліджено витоки нової парадигми освіти. Обгрунтовано взаємозв’язок знаннєвої, технократичної та культурологічної парадигм, які не суперечать одна одній, оскільки самі знання – це компонент культури, а техніка також є феноменом культури, "матеріальним тілом культури, найбільш характерним атрибутом сучасної цивілізації, яку називають техногенною". Констатовано пріоритет гуманістичної парадигми, у контексті якої освітній процес розуміється як створення оптимальних психолого-педагогічних умов, що сприяють повноцінному розвитку кожного з учасників освітнього процесу: самостановленню, саморозвитку, самоактуалізації, самореалізації позитивних якостей всіх дітей – носіїв певної культури. Охарактеризовано базові суперечності сучасної системи освіти, зокрема: між традиціями та новаторством, необхідністю впровадження педагогічних інновацій і прагненням збереження національних освітніх надбань; необхідністю застосування знань для досягнення максимального професійного результату й обмеженістю здібностей дітей під час процесу їх сприйняття; завданнями професійної діяльності та характером навчально-пізнавального процесу; індивідуальними відмінностями молодого покоління та масовістю його підготовки. Розкрито значення гуманістичної освітньої парадигми у вирішенні сучасних освітніх проблем. Подано сутність терміну "парадигма". Здійснено порівняльну характеристику знаннєвої, технократичної та культурологічної парадигм. Рассмотрен и проанализирован социальный характер проблем, связанных с образованием. Исследованы истоки новой парадигмы образования. Обоснована взаимосвязь знаниевой, технократической и культурологической парадигм, не противоречащих друг другу потому, что сами знания – это компонент культуры, а техника также является феноменом культуры. Констатирован приоритет гуманистической парадигмы, в контексте которой образовательный процесс понимается как создание оптимальных психолого-педагогических условий, способствующих полноценному развитию каждого из участников образовательного процесса: самостановлению, саморазвитию, самоактуализации положительных качеств подрастающего поколения – носителей определенной культуры. Охарактеризованы базовые противоречия современной системы образования, в частности: между традициями и новаторством, необходимостью внедрения педагогических инноваций и стремлением сохранения национальных образовательных достижений; необходимостью применения знаний для достижения максимального профессионального результата и ограниченностью способностей детей в процессе их восприятия; задачами профессиональной деятельности и характером учебно-познавательного процесса; индивидуальными различиями молодого поколения и массовостью его подготовки. In the epoch of globalization people with special needs feel a negative influence of numerous social problems connected with education. This article addresses the problem of humanism in education, which is quite relevant. Claim of a new paradigm of education is grounded.
  Повний текст PDF - 264.955 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Ашиток Н.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Ашиток Н. Гуманістична парадигма в умовах кризових явищ в освіті / Н. Ашиток // Молодь і ринок. - 2014. - № 10. - С. 19-24. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2014_10_6.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського