Конференції

Бази даних

Бібліотекарям - Реферативна інформація - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Бібліотекарям - Електронний каталог НБУВ (1)Каталог залу бібліотекознавчої літератури (1)
Пошуковий запит: ((<.>U=Ч73$<.>)+(<.>U=Ч81$<.>)+(<.>U=Ч24$<.>)+(<.>U=Ч611$<.>)+(<.>RZN=LIB$<.>))*((<.>U=Ч73$<.>)+(<.>U=Ч81$<.>)+(<.>U=Ч24$<.>)+(<.>U=Ч611$<.>)+(<.>RZN=LIB$<.>))*((<.>U=Ч73$<.>)+(<.>U=Ч81$<.>)+(<.>U=Ч24$<.>)+(<.>U=Ч611$<.>)+(<.>RZN=LIB$<.>))*(<.>K=ACTION<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 4
Представлено документи з 1 до 4

1.
Науйокайтис Д. 
Жить в обществе и изменять его: библиотека онлайновых проектов учащихся iEARN / Д. Науйокайтис // Библиотеки и ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы сотрудничества : 10-я юбил. междунар. конф. "Крым 2003". - 2003. - 2. - С. 848. - рус.

Зазначено, що міжнародна мережа освіти і освітніх ресурсів iEARN створює для своїх членів - шкіл і бібліотек - можливість взяти участь у будь-якому з численних онлайнових освітніх проектів у 140 країнах світу. Розглянуто структуру мережі iEARN відповідно до концепції бібліотеки онлайнових проектів учнів. Участь у проектах iEARN сприяє розвитку соціальної активності, міжнародного співробітництва і забезпечує залучення учнів до суспільного життя. Два типових проекти для мережі iEARN проаналізовано як глобальні освітні ресурси.

Указано, что международная сеть образования и образовательных ресурсов iEARN создает для своих участников - школ и библиотек - возможность принять участие в любом из множества онлайновых образовательных проектов в 140 странах мира. Рассмотрена структура сети iEARN с точки зрения концепции библиотеки онлайновых проектов учащихся. Участие в проектах iEARN способствует развитию социальной активности, международного сотрудничества и обеспечивает участие учащихся в жизни общества. Два типовых проекта для сети iEARN проанализированы как глобальные образовательные ресурсы.

The International Education and Resource Network (iEARN) offers member schools and libraries the opportunity to participate in a large number of online learning projects, in 140 different countries around the world. The structure of iEARN is analysed using the concept of an online student projects library. iEARN projects which emphasize social action, international co-operation and involvement of students in civil society are highlighted, and two of the author's own model iEARN projects, Students Against Landmines and I Have A Dream, are examined as global educational resources.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч739.4(0)84 + Ч421.253

Рубрики:

Шифр НБУВ: В347002/2 Пошук видання у каталогах НБУВ 

2.
Kirkwood F. T. 
Government Information and Official Publications for the People: an IFLA Section Adopts a New Mandate for a New Millennium / F. T. Kirkwood // Библиотеки и ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы сотрудничества : 6-я Междунар. конф. "Крым 99". - 1999. - 1. - С. 47-50. - англ.

Governments and intergovernmental organizations as well as public non-governmental organizations now generate large quantities of documents and information which shape our lives and mould the societies in which we live. The discovery, collection, bibliographic control, preservation and dissemination of accurate information from and about all these public bodies is perhaps the major challenge to socially conscious librarians for the new millennium. In response to this challenge, the standing committee of GIOPS, the IFLA Government Information and Official Publications Section, has adopted a new mandate and new goals in its medium-term program for specialists in the field, covering the years 1998 to 2001. This program of professional action recognizes that the world community of library specialists in public information and public policy shares a mission: to provide free and equitable access to quality information from and about governments and other public bodies, local, national or international, so as to ensure their accountability to the people they serve. The paper will discuss the specific goals adopted as priorities for professional action by GIOPS in the light of this mandate, and will provide information on the international conference programs, training seminars and resource development projects currently being offered by this IFLA section.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч234(0) + Ч734(0)

Рубрики:

Шифр НБУВ: В343102/1 Пошук видання у каталогах НБУВ 

3.
Kirkwood F. T. 
IFLA at the World Summit on the Information Society: The Chartering of People's Librarianship / F. T. Kirkwood // Библиотеки и информационные ресурсы в современном мире науки, культуры, образования и бизнеса : 13-я Междунар. конф. "Крым 2006". - 2006. - С. 1 электрон. опт. диск (CD-ROM). - Бібліогр.: 2 назв. - англ.

За останні 4 роки Міжнародна федерація бібліотечних асоціацій і установ (ІФЛА) вела активну роботу з підготовки та проведення Всесвітнього самміту інформаційного суспільства (ВСІС) під егідою ООН. Визначено загальну ідею і цілі участі ІФЛА в процесі ВСІС. Поставлено мету за допомогою бібліотек побудувати в країнах - колишніх республіках СРСР по-справжньому народне, демократичне інформаційне суспільство, характерними рисами якого були б вільний доступ до інформації і вільне самовиявлення.

В последние 4 года Международная федерация библиотечных ассоциаций и учреждений (ИФЛА) вела активную работу по подготовке и проведению Всемирного саммита информационного общества (ВСИО) под эгидой ООН. Определены общая идея и цели участия ИФЛА в процессе ВСИО. Поставлена цель с помощью библиотек построить в странах - бывших республиках СССР по-настоящему народное, демократическое информационное общество, характерными чертами которого были бы свободный доступ к информации и свобода самовыражения.

For the past four years IFLA, the International Federation of Library Associations and Institutions, has been deeply involved in the preparations for, and now the implementation phase of, the United Nations World Summit on the Information Society (WSIS), from Geneva 2003 to Tunis 2005 and beyond. Why has IFLA, a federation of librarians, committed itself so heavily to the WSIS process? What positions has it taken, what documents has it produced, and what outcomes has it influenced? The common threadsand goals that inform IFLA's social pillar and the ongoing WSIS process are identified. The prospect is then raised of building a true people's democratic information society in the states of the former Soviet sphere, through library action towards the achievement of a free civil society characterized by free public access to information and freedom of expression.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч73л0 + Ч734(0)л5

Рубрики:

4.
Kirkwood F. T. 
Libraries as a Resource and Catalyst for the Democratic Opposition in Parliamentary and Presidential States / F. T. Kirkwood // Библиотеки и информационные ресурсы в современном мире науки, культуры, образования и бизнеса : 13-я Междунар. конф. "Крым 2006". - 2006. - С. 1 электрон. опт. диск (CD-ROM). - Бібліогр.: 10 назв. - англ.

Обговорено роль, яку можуть взяти на себе бібліотеки як джерело і каталізатор формування демократичної опозиції в сучасному суспільстві. Для існування та розвитку демократії повинні бути можливості для діалогу, діяльності опозиції і протесту. Ці можливості мають бути включені в структуру і діяльність влади на всіх рівнях: від муніципальних рад і адміністрацій до законодавчої і виконавчої гілок влади на загальнодержавному рівні. Проте діяльність громадян в цьому напрямку може бути ефективною лише в тому випадку, якщо вони добре інформовані, знають свої права та обов'язки. Бібліотеки - центри інформації і обміну поглядами, вони мають зіграти вирішальну роль в інформуванні громадян. Проаналізовано три типи можливого внеску в справу демократії тих бібліотек, які працюють з урядовою інформацією, а також їх непрості відносини зі ЗМІ. Наведено результати порівняльного аналізу внеску бібліотек в розвиток демократії в парламентських державах (Канаді, Великобританії) і президентських державах (Франції, США, Україні, Російській Федерації).

Обсуждена роль, которую могут взять на себя библиотеки как источник и катализатор формирования демократической оппозиции в современных свободных обществах. Для существования и развития демократии в обществе должны существовать возможности для диалога, деятельности оппозиции и протеста. Эти возможности должны быть включены в структуру и деятельность власти на всех уровнях: от муниципальных советов и администраций до законодательной и исполнительной ветвей власти на общегосударственном уровне. Однако деятельность граждан в этом направлении может быть эффективной только в том случае, если они хорошо информированы, знают свои права и обязанности. Библиотеки являются центрами информации и обмена мнениями. Благодаря этому они должны сыграть решающую роль в информировании граждан. Проанализированы три типа возможного вклада в дело демократии тех библиотек, которые работают с правительственной информацией, а также их непростые взаимоотношения со СМИ. Приведены результаты сравнительного анализа вклада библиотек в развитие демократии в парламентских государствах (Канаде, Великобритании) и президентских государствах (Франции, США, Украине, Российской Федерации).


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч73в2:Х
 
Інститут інформаціних технологій
Бібліотекознавчі e-ресурси
Україна
Інші країни

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського