Бази даних

Реферативна база даних - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (6)Автореферати дисертацій (3)Книжкові видання та компакт-диски (36)Журнали та продовжувані видання (4)
Пошуковий запит: (<.>U=Э371-4$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 10
Представлено документи з 1 до 10

      
Категорія:    
1.

Іщенко Ю.  
"Сердечна парадоксія" Тертулліана, або Релігійно-психологічні аберації нетерпимості / Ю. Іщенко // Філософ. думка. - 2002. - № 2. - С. 117-145. - укp.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(0)414-333 + Ю937-711 + Э371-4

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж61798 Пошук видання у каталогах НБУВ 



      
Категорія:    
2.

Мозговий І. П. 
Неоплатонічна традиція в східній патристиці : Автореф. дис... д-ра філос. наук : 09.00.11 / І. П. Мозговий; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. - К., 1999. - 40 c. - укp. - рус.

Аналізується процес становлення ранньохристиянського богослов'я та його філософського обгрунтування представниками східної патристики за допомогою засобів ідейно-методологічного і логіко-концептуального апарату неоплатонізму. Аргументується думка про виключне значення неоплатонічної традиції для перетворення християнства в динамічну конфесію і високоінтелектуальне вчення. Цей вплив простежується шляхом порівняльного аналізу ключових етапів розвитку Універсума в сакралізованій пізньоантичній філософії і філософсько-богословській системі східної патристики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э371-4-3 + Ю3(0)414-335

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА304125 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
3.

Білик С. М. 
Антропологічні ідеї в релігійно-філософській спадщині Григорія Богослова : автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.11 / С. М. Білик; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. - К., 2010. - 16 c. - укp.

Виявлено, що понятійно-категоріальний апарат Г. Назіанзина за формою мав системний зв'язок із напрацьованою базою філософії античності, але з новим змістовним навантаженням у контексті вчення про людину апостола Павла та ряду інших християнських богословів. Встановлено місце антропологічних ідей, поглядів на богоподібність людини в творах ранньовізантійського філософа у загальному історико-філософському контексті. Доведено, що цілокупність (ціло-мудрість) людини, її виважений душевно-вольовий стан, і "просвітлений дух" мислиться Богословом як гарантія таємного спогляданням Бога на противагу зовнішнім, натуралістично-споглядальним, досвідно-логічним пошукам Істини як процесу, який іманентно містить в собі ряд неминучих похибок, помилок (гріха, зла). Реконструйовано особливості осмислення людського єства Г. Богословом, вказані ним шляхи до возз'єднання із первозданним Образом і Подобою (обожненням) на підставі базового синтезу мислительної тріади: віра - ум (розум) - розумна віра. Проаналізовано на прикладі Г. Назіанзина головну роль ортодоксального богословсько-містичного релігійного досвіду у становленні християнської антропології (богослов'я) на противагу релігійно-міфічним, еклектичним побудовам неоплатонізму. Доведено, що саме відношення до феномену магізму було одним із спонукальних чинників для Г. Богослова у пошуках та розумінні християнської духовності під час формування, ортодоксального вчення та ново-нікейських догматів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э371,123 + Э371-4

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА375799 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
4.

Крокіс А. М. 
Функціонально-стилістичні і прагматичні виміри ранньохристиянської гомілії : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.14 / А. М. Крокіс; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. - К., 2011. - 19 c. - укp.

Визначено ознаки гомілії, зумовлені відображенням сакрального світу у людському мовленні, проаналізовано лексичні, словотвірні, морфологічні, синтаксичні мовні засоби передачі надприродного змісту. Розглянуто специфіку адресанта, адресата та їх взаємодії у тексті гомілій. Проведено аналіз гомілії як жанру за параметрами тематики, композиції та стилістичних особливостей. Простежено розвиток жанру гомілії в проповідницькій діяльності І. Златовуста, зроблено спробу з'ясувати позамовні чинники цього розвитку.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш700.1 + Э371-462.13

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА380810 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
5.

Качмар С. 
Місце Юстина філософа (мученика) у постановці та вирішенні проблеми співвідношення віри та розуму / С. Качмар // Вісн. Нац. ун-ту "Львів. політехніка". - 2013. - № 750. - С. 74-79. - Бібліогр.: 21 назв. - укp.

Розглянуто бачення Юстином філософом проблеми співвідношення віри та розуму. Стверджено, що проблема співвідношення віри та розуму Юстином вирішується на користь віри, проте з залученням понять та ідей грецької філософії.


Індекс рубрикатора НБУВ: Э371-42 + Ю3(0)3 + Ю223.7

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж29409/А Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
6.

Мигаль Ю. І. 
Христологія святителя Епіфанія, архієпископа Кіпрського : автореф. дис. ... канд. богосл. наук / Ю. І. Мигаль; Київ. православ. богосл. акад. УПЦ Київ. Патріархату. - К., 2013. - 25 c. - укp.

Подано систематичний виклад христології святителя Епіфанія, архієпископа Кіпрського, на підставі аналізу його творів - "Анкорату" та "Панаріону". Досліджено, що христологія святителя Епіфанія не тільки узгоджується з аналогічним вченням православних отців попереднього періоду, але в змозі говорити з більшою ясністю з деяких пунктів христологічного вчення, які мають вирішальне значення. До них належать роз'яснення святителя, що стосуються єретичної христології докетизму, аріанства і аполінаризму та православного розуміння об'єднання божественного і людського в одному Христі і, взагалі, сотеріологічних наслідків православної христології. Встановлено, що богословські погляди свт. Епіфанія Кіпрського ставлять його серед великих православних отців IV ст., вчення яких вплинуло на формулювання і розвиток христологічного догмату.


Індекс рубрикатора НБУВ: Э371,123 + Э371-421.112

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА400111 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
7.

Попович Н. М. 
Відтворення давньогрецької тринітарної термінології в українській християнській богословській терміносистемі (на матеріалі перекладів догматичної християнської літератури 351 - 362 років) : автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.16 / Н. М. Попович; Держ. закл. "Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К.Д. Ушинського". - Одеса, 2015. - 20 c. - укp.

Вивчено прийоми перекладу дієслова “ύφίστημι” як основного термінотворчого засобу давньогрецької тринітарної термінології IV ст. На основі грунтовного аспектного зіставного аналізу перекладної тринітарної термінології, використовуваної в тих самих текстах, але різними мовами, висвітлено залежність її тлумачення від мови оригіналу. Зазначено, що адекватність перекладу часто мотивовано ступенем розвитку конфесійного стилю в літературних мовах, якими перекладено ці тексти. Виокремлено приклади невідповідностей перекладу та проілюстровано поняття "неперекладності" і "адаптації" давньогрецької тринітарної термінології у перекладі українською мовою. Усі випадки перекладу тринітарної термінології умовно поділено на чотири групи: граматичні трансформації, лексико-граматичні трансформації, транскрипція, транслітерація.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-34:Э + Ш145.1-34:Э + Э371-42

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА412772 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
8.

Кобяков О. М. 
Єдиносутність та ім'я Боже в східній патристиці IV століття: приклади метафізичної аргументації / О. М. Кобяков // Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. - 2007. - Вип. 34. - С. 22-25. - Бібліогр.: 9 назв. - укp.

Проаналізовано дві невеликі сторінки святоотецького доробку Східної церкви, що свідчать про творче використання класичної філософської спадщини отцями Православ'я. Зазначено, що філософія особливо потрібна для розбудови догматичної доктрини за умов жорсткої різновекторної полеміки з аріанством і напіваріанством. Зроблено висновок, що теоретико-спекулятивний підхід до найгостріших питань християнської віри був подекуди єдино-необхідним у ході нікейської і новонікейської полемік.

Проанализированы две небольшие страницы святоотеческого наследия Восточной Церкви. Они убедительно свидетельствуют о творческом применении классической философии отцами Православия. Отмечено, что философия особенно востребована в построении догматической доктрины в условиях жесткой разновекторной полемики с арианством и полуарианством. Сделан вывод, теоретико-спекулятивный подход к наиболее острым вопросам христианской веры был порой единственно необходимым в ходе никейской и новоникейской полемики.

This article deals with two fragments of Eastern Church inheritance. They confirm fact of inheritance creative application by the Doctors of Universal Orthodox Church. The mentioned philosophy claimed much attention concerning heated poly vectored debates with the Arian heresy. According to this the author comes to the conclusion that the theoretic and speculative approach to the acute problems of Christian belief was often the only necessary during Nikeysk and Neonikeysk polemics.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(0)414-33 + Э371-4

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70151 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
9.

Попович Н. М. 
Давньогрецька тринітарна термінологія в різномовних перекладах (на матеріалі патристичної літератури середини IV століття) : монографія / Н. М. Попович; Ужгород. нац. ун-т. - Ужгород : Говерла, 2018. - 310 c. - Бібліогр.: с. 155-196 - укp.

Розглянуто давньогрецьку тринітарну термінологію середини ІV ст. у різноманітних перекладах. Аргументовано запровадження таких перекладознавчих термінів: "критика релігійного перекладу", "концептуально-трансцендентна еквівалентність" як критерій оцінювання якості перекладу тринітарних термінів, "концептуально-трансцендентна сема". Запропоновано жанрограму релігійного стилю на прикладі християнської літератури патристичного періоду середини ІV ст., що поглиблює теорію стилістики української літературної мови.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш145.1-34:Э + Э371-4

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА831247 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
10.

Альмес М. І. 
Блаженний Ієронім Стридонський як інтерпретатор Священного Писання у ранньохристиянському герменевтичному дискурсі : автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.14 / М. І. Альмес; Київська православна богословська академія. - Київ, 2021. - 20 c. - укp.

Досліджено специфіку екзегези Ієроніма Стридонського з метою виявлення його ісагогічних, герменевтичних та філологічних принципів і методів. Показано особливості впливу основних напрямів ранньохристиянської екзегези на блаженного Ієроніма в різні періоди його письменницької діяльності. Коментуючи Біблію, екзегет застосовував всі доступні на той час для нього знання, беручи до уваги історичний контекст, аналізуючи етимологію імен, географічних назв, пояснюючи особливості єврейських літер. У результаті аналізу текстів блаженного доведено, що він віддавав перевагу алегорії, не відкидаючи історичне підґрунтя тієї чи іншої розповіді або факту. При цьому наголошено, що автор Вульгати вважав найпершим критерієм тлумачення Священного Писання саме ж Священне Писання, а також відзначав надважливе значення духовного стану того, хто приступає та виконує справу пояснення Біблії. Вказано на важливість типологічного спрямування його екзегези. Лейтмотивом у кожній із праць блаженного виступає вказівка на відношення між Старим і Новим Завітом, які у своїй суті є одним цілісним Одкровенням. Найбільш виразно це проявляється у коментарях на пророчі місця із книг старозавітних пророків, оскільки саме у них найбільш конкретно виражений зв'язок між обома Завітами.


Індекс рубрикатора НБУВ: Э37-200.22 + Э371,123 Єронім Стридонський + Э371-4

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА448990 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського