Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (46)Реферативна база даних (56)Книжкові видання та компакт-диски (9)
Пошуковий запит: (<.>K=ІДЕАЛІЗМ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 13
Представлено документи з 1 до 13

      
1.

Мінаков М.А. 
Досвід і філософія: еволюція поняття досвіду в західній філософії XIX - XX століть: автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.05 / М.А. Мінаков ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2007. — 32 с. — укp.

Визначено основні характеристики еволюції поняття досвіду в західних філософських системах, становлення яких спричинено впливом перетворення філософської думки у німецькому ідеалізмі у XIX - XX ст. На підставі історико-філософського топологічного аналізу основних положень стосовно досвіду, наявних у межах західної філософії від Античності до XX ст., відтворено цілісну картину передісторії та історії філософського аналізу досвіду у Канта та Гегеля, що зумовили рамки подальшої еволюції змісту поняття досвіду, визначені напруженням поміж епістемологічним і герменевтичним підходами. Установлено, що еволюція поняття досвіду відбувалася як діалектичний процес визначення досвіду у термінах фактичності й історичності в основних течіях філософії Заходу XIX - XX ст. На підставі аналізу основних рис історії поняття досвіду в західній філософії XIX - XX ст. створено концепцію еволюції цього поняття, яка узагальнює специфіку підходів до аналізу досвіду щодо філософських теорій неокантіанства, прагматизму, аналітичної філософії мови, феноменології та герменевтики, а також особливості впливу цих підходів на формування завдань сучасної епістемології, філософії мови та філософії науки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю225.37 + Ю3(0)5 + Ю3(0)6 +
Шифр НБУВ: РА353746

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
2.

Ройко Т.В. 
Історико-теоретична реконструкція гносеологічних засад ціннісно-оцінкового пізнання в проекті "наукової соціології" Б. Кістяківського: автореф. дис... канд. соціол. наук: 22.00.01 / Т.В. Ройко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2009. — 16 с. — укp.

Розкрито плюралістичний характер соціологічної концепції Б. Кістяківського, обгрунтовано гносеологічну значущість теоретико-методологічних ідей ученого, досліджено їх вплив на подолання кризового стану в соціальних науках кінця XIX - початку XX ст. Проаналізовано основні ідеї вчення Б. Кістяківського, зокрема, методологічного плюралізму, базування соціального пізнання на ціннісних ідеалах (концепція "наукового ідеалізму"), поєднання у пізнанні категорій причинного та належного, інструментальної ролі ідеалу у соціальному пізнанні, які в українській соціології не дістали належної розробки. Показано певну обмеженість плюралістичної методології Б. Кістяківського. На підставі історико-теоретичної реконструкції науковго доробку ученого вперше встановлено міждисциплінарну основу концепції "наукового ідеалізму", яка базується на припущенні про формування дослідницьких ідей науковця у контексті соціальної філософії, загальної соціології, соціології права та моралі (як результата певного поєднання дисциплін). Показано еклектичну спрямованість наукових ідей Б. Кістяківського. Зроблено висновок, що вихідні елементи концепції "наукового ідеалізму" ученого можуть бути базовими у продукуванні оцінкового знання в соціальному пізнанні, основою ціннісного відношення до дійсності. Розкрито сутність поняття "ідеал" і категорій "належне", "необхідне", "спільне", "ідеальне" у методологічній концепції Б. Кістяківського, які визначено як базові понятійні інструменти ціннісно-оцінкового пізнання. Уперше у вітчизняній теоретичній соціології виділено основні етапи оцінкового пізнання, які здійснюються у межах ціннісного відношення. Удосконалено структуру загального механізму ціннісно-оцінкового пізнання на підставі введення нових елементів, розкрито їх гносеологічну спроможність.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: С5 г(4УКР) + С5*622.4 в623.5 +
Шифр НБУВ: РА363515

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
3.

Мозгова Н.Г. 
Київська духовно-академічна філософія: аналіз логіко-гносеологічних тенденцій: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.05 / Н.Г. Мозгова ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2006. — 33 с. — укp.

Досліджено логіко-гносеологічні пошуки, зійснювані філософами Київської духовної академії (КДА) у часи післякантівських реформ традиційної логіки та теорії пізнання. До дослідження залучено їх манускрипти, які суттєво коригують уявлення дослідників про рівень логіко-гносеологічної культури філософів КДА, складені лише на основі опублікованого ними. Уперше у галузі історико-філософських досліджень здійснено теоретичну реконструкцію логіко-гносеологічних поглядів київських академістів. Суттєво уточнено особливості духовно-академічного ідеалізму. З'ясовано загальнофілософські засади академістів щодо співмірності предметів логіки та теорії пізнання, щодо пізнавальних можливостей традиційних законів мислення.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР-2К)53 + Ю22 в017:Ю4 +
Шифр НБУВ: РА345677

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
4.

Ткачук О. М. 
Наративні принципи прози Михайла Яцківа: автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.01 / О. М. Ткачук ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К., 2011. — 20 с. — укp.

На матеріалах малої прози та повістей М. Яцківа висвітлено екзистенційне підгрунтя художнього світу. У контексті естетичного феномену свободи вперше проінтерпретовано природу негативного трактування реальності як абсурдної дійсності. Простежено функціонування категорії піднесеного як формотворчого принципу трагедійного наративу письменника. Розкрито засади символістського ірраціонально-чуттєвого трактування буття й ілюзорного світу небуття, гностицизму як складової суб'єктивного ідеалізму митця-модерніста. Охарактеризовано жанрові форми малої прози автора - поезій у прозі, "новели долі", їх трансцендентне начало. Визначено внутрішньотекстові засади вираження авторської суб'єктивності, взаємодію точок зору персонажів та оповідача, інтенції вибору фокалізації, наративного темпу, висвітлено специфіку модифікації наративних ситуацій з гетеро- та гомодієгетичним наратором.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-4 Яцків М. Ю. 534
Шифр НБУВ: РА381751 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
5.

Бушанський В.В. 
Політична етика у філософії М.О.Бердяєва доеміграційного періоду (1900 - 1922 рр.): Автореф. дис... канд. політ. наук: 23.00.01 / В.В. Бушанський ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2004. — 18 с. — укp.

Проведено дослідження етико-політичної проблематики в соціальній філософії М.О.Бердяєва (1874 - 1948 рр.). Висвітлено вплив соціалізаційних, культурно-дискурсивних та особистісно-ціннісних чинників на формування та становлення бердяєвської філософії. На підставі аналізу доеміграційного періоду творчості мислителя (1900 - 1922 рр.) висвітлено процес становлення його соціальної філософії. Простежено еволюційний розвиток філософських поглядів М.О.Бердяєва. Встановлено визначальний вплив марксистської картини світу у поєднанні з елементами критичної філософії в творчості М.О.Бердяєва у період 1900 - 1901 рр., наслідком якого стала інтеріоризація гуманістичних цінностей. Неокантівський період (1901 - 1907 рр.) відзначається поєднанням принципів формальної етики Канта та ціннісної етики Ніцше. Для неохристиянського періоду (1907 - 1917 рр.) характерне ствердження трансцендентного ідеалізму та синтез християнської та ніцшеанської етики як апології соціальної творчості й особистісної самоактуалізації. Акцентовано увагу на поєднанні етичних і політичних сфер у філософському вченні мислителя про існування етики закону, спокути і творчості. Запропоновано тлумаченя держави як суспільного прояву етики закону. Встановлено, що політика у повсякденні (як сфера відносного) пов'язана з самообмеженням влади у законах, а в історії (як знаряддя есхатології) - визначається етикою творчості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ф1(4РОС)509 Бердяєв М.О. +
Шифр НБУВ: РА334120

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
6.

Шум О.Ю. 
Проблема гуманізму в публіцистиці М. Горького 1920 - 1930-х рр.: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.02 / О.Ю. Шум ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2008. — 20 с. — укp.

Розкрито сутність концепції революційного гуманізму М.Горького на підставі вивчення публіцистичних творів письменника 1930-х рр. і розкрито її суттєвий вплив на розвиток літератури соцреалізму. Досліджено еволюцію поняття "соціальний ідеалізму", який за радянських часів витіснений правдою "керівної ідеї" - "пролетарським гуманізмом". Розроблено типологію центрального поняття публіцистики М.Горького 1920 - 1930-х рр. - "маленької, але величної людини" ("пробудженої особистості" - соціалістичного лідера - майбутньої Людини людства), розглянуто його внутрішню суперечність. Досліджено трансформацію традиційних для російської літератури типів "маленької" та "зайвої людини" відповідно у "маленьку, але величну" та "непотрібну людину" в творчості М.Горького. Виокремлено ідейні рівні опозиції "стихія/культура", на якій базується поняття "вічна революційність". Проведено порівняльне дослідження горьківської "вічної революційності" з аналогічною ідеєю І.Франка та теорією "пролетарської революції" Л.Троцького, продемонстровано утопізм горьківської концепції та водночас її притаманність певному періоду творчості письменника. Охарактеризовано нову духовність як віросповідальну систему, що базується на понятті "керівна ідея" і підкріплена науково-технічними досягненнями (від будівництва Дніпрогесу до імовірної перемоги людини над смертю). Показано, що носієм і творцем "нової духовності" є колектив - спільність людей, згуртована передовою "організуючою ідеєю". Розглянуто тлумачення М.Горьким колективізму як провідного принципу життя, що розповсюджується на всі види людської діяльності з включенням художньої творчості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4РОС)6-4 Горький, М. 534 +
Шифр НБУВ: РА357849

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
Категорія: Релігія   
7.

Христокін Г.В. 
Релігієзнавчий аналіз вчень про богопізнання в сучасній православній теології: автореф. дис. ... канд. філософ. наук: 09.00.11 / Г.В. Христокін ; Ін-т філос. ім. Г. С. Сковороди НАН України. — К., 2010. — 17 с. — укp.

Проведено релігієзнавчий аналіз творів сучасних православних теологів у межах православного богослов'я, яке за власною парадигмальною характеристикою - неопатристика, визначено основні течії: неопатристичний об'єктивний ідеалізм, неопатристичний екзистенціалізм і неопатристична синтетична теологія. Встановлено, що для побудови теорій богопізнання теологи неопатристики використовують чотири види теорій богопізнання: інтуїтивізм, містичний емпіризм, екзистенціалізм і герменевтику, які виникають внаслідок переосмислення вчень грецької патристики засобами сучасної філософії. Досліджено, що прихильники неопатристичного інтелектуального інтуїтивізму виводять теорії богознання з безпосереднім спогляданням природним розумом дій Бога, речники містичного інтуїтивізму способом богознання вважають екстатичне споглядання Бога обоженним розумом людини. Викладено основний критерій сучасних представників містичного емпіризму в побудові теологічних концепцій на основі містичного досвіду. Зазначено, що православний екзистенціалізм розвивається здебільшого як творче переосмислення патристичної персоналістичної містики засобами сучасного екзистенціалізму. Висвітлено джерело інтерпретації трьох одкровень Бога - природного, біблійного та містичного в неопатристичній герменевтиці. Досліджено теорії теогносії, які розвиваються представниками української неопатристики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э372-4-36
Шифр НБУВ: РА370643 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
8.

Войтов В.В. 
Соціально-філософський зміст правосвідомості: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / В.В. Войтов ; Запоріз. нац. ун-т. — Запоріжжя, 2007. — 19 с. — укp.

Досліджено проблему органічної змістовної єдності соціальної філософії та правосвідомості. Її актуальність зумовлена тим, що виокремлення останньої з курсу філософії небезпечне, оскільки суть правосвідомості може бути зведена до її формування на базі емпіризму з його схильністю до суб'єктивізму та суб'єктивного ідеалізму. Обгрунтовано методологічно-світоглядний статус понять і категорій соціальної філософії, які трансформуються у правосуб'єктний спосіб суспільної життєдіяльності кожної людини, яка свідомо обирає для себе шлях самопізнання. Визначальні категорії філософії розглянуто у їх правовому вимірі. Наголошено на важливості підпорядкованості культури людини світоглядним домінантам соціально-філософського знання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*667 + Х002.03 +
Шифр НБУВ: РА351362

Рубрики:

      
9.

Бурдоносова М. А. 
Теоретичні аспекти правового ідеалізму та правового нігілізму: автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.01 / М. А. Бурдоносова ; НАН України, Ін-т держави і права ім. В.М. Корецького. — К., 2011. — 20 с. — укp.

Визначено поняття правового нігілізму, проаналізовано його ознаки та суть, систематизовано класифікацію. Розкрито поняття правового ідеалізму та його ознаки, здійснено класифікацію його видів залежно від правових цінностей, що перебільшуються. Висвітлено форми прояву та причини поширення правового нігілізму та правового ідеалізму в сучасному суспільстві. Приділено увагу їх характеристикам як формам деформації правової свідомості. Встановлено взаємозв'язок цих явищ і визначено їх самостійний характер як протилежних форм зазначеної деформації з однаковими спільними негативними наслідками. Охарактеризовано основні напрями зниження рівня цих явищ у суспільстві.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х002.03
Шифр НБУВ: РА381189 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
10.

Шабанова Ю.О. 
Трансперсональна метафізика німецької середньовічної містики: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.05 / Ю.О. Шабанова ; Дніпропетр. нац. ун-т. — Д., 2006. — 36 с. — укp.

Проведено історико-філософський аналіз практично не вивченого вітчизняними дослідниками філософського напрямку "німецька середньовічна містика". Доведено, що концептуальною специфікою німецької середньовічної містики є трансперсональна метафізика, теоретичні джерела якої експлікуються в християнському неоплатонізмі, поміркованому містицизмі XII ст. та європейській містиці любові XIII - XIV ст. На підставі системного аналізу німецької середньовічної містики сформульовано специфічні характеристики даного напрямку у вигляді цілісної онто-гносео-антропологічної поліконцептуальності, представленої в онтології такими рисами як індетермінізм, трансцендентний суб'єктивізм, понадсистемна еквівокаційність, динамічна субстанціональність, апофатизм; у гносеології - симбіозом парадоксального мислення, містичної інтенційності й логіко-раціонального обгрунтування; в антропології - у вигляді антропософського універсалізму та самоапофатики шляхом духовно-трансцендентної ідентифікації. Проведено дослідження ремінісценцій фундаментальних ідей німецької середньовічної містики та зроблено висновок про вплив представленого вчення на формування німецького ідеалізму та ірраціоналістичних напрямків некласичної філософії XIX - XX ст. Показано ідейну спорідненість української та німецької шкіл філосфії, джерела якої експлікуються в XIV ст. на оснві звертання до візантійського апофатизму. Виявлено, що трансперсональна метафізика німецької середньовічної містики містить у собі продуктивні ідеї для формування концептуальних положень нової метафізики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(0)414-377 + Ю3(0)414-377 + Ю3(0)414-377
Шифр НБУВ: РА344989

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
11.

Приходько В.В. 
Філософія історії Й.Г.Фіхте: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / В.В. Приходько ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2002. — 15 с. — укp.

Відзначено, що найпотужніший вплив кантівських ідей на філософсько-історичне вчення Й.Г.Фіхте, крім загальновизнаних - розуміння історії як прогресу свободи, бачення кінцевої мети історичного процесу у встановленні морального світопорядку, спричинила розробка І.Кантом поняття здатності телеологічного судження, яке перетлумачується у фіхтевському науковченні як вища здатність свідомості. На підставі німецькомовних досліджень фіхтезнавців виявлено структуру системи Й.Г.Фіхте, в якій виокремлено крім теоретичної та практичної - прикладну філософію, теоретичну частину якої становить філософія історії, а практичну - педагогіка. Зазначено, що філософія Й.Г.Фіхте поділяється на дві загальні частини: одна вивчає умови можливості історичного знання, а друга розкриває процес історичної дії. Обгрунтовано, що Й.Г.Фіхте більш послідовно та систематично, ніж І.Кант побудував свою філософію історії на принципах трансцендентального ідеалізму.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4НІМ)5-563.3 +
Шифр НБУВ: РА321347

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
12.

Мельник В. В. 
Епістемологічний зміст Кантового концептуального апарату у Трансцендентальній дедукції категорій. / В. В. Мельник. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації проаналізовано концептуальний апарат Імануїла Канта у «Трансцендентальній дедукції категорій»: §§13-27 «Трансцендентальної аналітики», ключового розділу «Критики чистого розуму». До аналізу були залучені обидві редакції цього розділу – у першому (1781 р.) та другому (1787 р.) виданнях «Критики чистого розуму». Дослідження цих текстів є осердям дисертації, однак залучає також більш широкий контекст Кантового трансцендентального ідеалізму та Кантової епістемології. Основне завдання дослідження – провести послідовну епістемологічну інтерпретацію концептуального апарату ключових розділів «Критики чистого розуму», у яких будується Кантова трансцендентальна теорія досвіду. Дослідження позиціонується як таке, що здійснюється на стику історії філософії та епістемології.^UThe PhD thesis is dedicated to the analysis of the conceptuality of I. Kant's “Transcendental Deduction of Categories”: §§13-27 of “Transcendental Analytics”, key section "Critique of Pure Reason". Both editions of this section were involved in the analysis - in the first (1781) and second (1787) editions of the “Critique of Pure Reason”. The study of these texts is at the heart of the PhD thesis, but it also draws on the broader context of Kant's transcendental idealism and Kant's epistemology. The main task of the enquiry is to conduct a consistent epistemological interpretation of the conceptuality of the key sections of the “Critique of Pure Reason”, in which Kant's transcendental theory of experience is built. The enquiry is positioned as being carried out at the junction of the history of philosophy and epistemology.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Худавердова А. О. 
Соціально-правові уявлення про злочин як чинник девіантної поведінки військовослужбовців: автореферат дис. ... д.філософ : 053 / А. О. Худавердова. — Б.м., 2024 — укp.

У дисертації здійснено теоретичний аналіз та емпіричне вивчення соціально-правових уявлень про злочин у контексті девіантної поведінки військовослужбовців. Показано, що соціально-правові уявлення, віддзеркалюючи особливості суспільної та індивідуальної правосвідомості, виступають основними регуляторами правової поведінки людини і правового функціонування суспільства в цілому. Соціально-правові уявлення особистості представлено як розуміння, оцінювання суті законів, правових норм, інтерпретацію тих випадків, коли особистість усвідомлює свої права й обов'язки, їх обмеження, що дозволяє їй сприймати, оцінювати та уявляти себе в різних правових ситуаціях. Соціально-правові уявлення особистості детермінують її правову або неправову поведінку. ?У дисертації вперше визначено специфіку структури та змістового наповнення соціально-правових уявлень військовослужбовців з нормативною/девіантною поведінкою, з наявністю або відсутністю бойового досвіду в умовах війни. Встановлено, що соціально-правові уявлення про злочин військовослужбовців з умовно-нормативною поведінкою до війни характеризуються чіткою диференційованою структурою, ядро якої складають елементи загально-кримінального характеру, пов’язані із окремими видами злочинів та їх наслідками. Виявлено, що ядро соціально-правових уявлень про злочин у групі девіантних військовослужбовців до війни практично співпадає з ядром СПУ групи з нормативною поведінкою, але периферія уявлення відрізняється елементами, пов’язаними з поясненням причин та мотивів злочину і з характеристикою злочинця: уявлення про злочин і злочинця втрачають негативне забарвлення.Виявлено, що структура уявлень про злочин у військовослужбовців з умовно-нормативною поведінкою в умовах війни відрізняється чіткою ієрархічністю, де на перших містах за частотою та рангом знаходяться поняття військових злочинів (дезертирство, зрада, колаборант, мародерство, розстріл, злочини проти дітей, тероризм, геноцид тощо). Показано, що соціально-правові уявлення про злочин військовослужбовців цієї групи характеризуються вираженою амбівалентністю по відношенню до об’єкта злочину за ознакою «свій/чужий». Встановлено, що окремі жорсткі дії проти «чужих» випадають за межі конструкції «злочин».Виявлено, що структура соціально-правових уявлень про злочин військовослужбовців з девіантною поведінкою в умовах війни характеризується аморфністю; зафіксовано розмитість уявлень про види злочинів, про покарання. Сентенції щодо злочинця втрачають ціннісну атрибуцію; уявлення про злочин характеризуються суперечливістю та двоїстістю, що вказує на тенденцію щодо пошуку підтримки та легітимізацію правопорушення. В дисертації вперше емпірично показано, що під впливом екстремальних кризових подій, таких як війна, структура та змістове наповнення соціально-правових уявлень можуть зазнавати значних трансформацій. В роботі дістали подальшого розвитку наступні підходи, положення та наукові уявлення: про специфіку видів ставлення військовослужбовців до права, зокрема в умовах війни (правовий реалізм, правовий нігілізм, правовий скептицизм, правовий цинізм, правовий конформізм, правовий ідеалізм, правовий інфантилізм); положення щодо особливостей ставлення військовослужбовців до морально-етичних категорій та норм поведінки в умовах війни; наукові уявлення щодо оцінки понять закон, злочин, злочинець та жертва військовослужбовцями з різним бойовим та кримінальним досвідом; підходи до організації психологічної роботи, спрямованої на попередження та профілактику девіантної поведінки військовослужбовців. В дисертації удосконалено діагностичний інструментарій щодо визначення схильності особистості до девіантної поведінки. ?У першому розділі роботи соціально-правові уявлення (СПУ) подано як психологічний феномен, сутністю якого виступає фіксація, класифікація і пояснення соціально-правової реальності, яка сприймається людиною крізь призму власного життєвого досвіду. Зазначено, що функції СПУ полягають в адаптації соціально-правових фактів до вже сформованих, раніше існуючих поглядів, думок і оцінок людини; а також – в опосередкуванні та регуляції правової поведінки.?Розглянуто особливості девіантної поведінки військовослужбовців, яка полягає в існуванні її специфічних видів – це нестатутні взаємини, дезертирство, мародерство, самоушкодженя з метою ухиляння від служби тощо.^UIn the dissertation, a theoretical analysis and empirical study of socio-legal representations about crime in the context of deviant behaviour of military personnel is carried out. It is shown that socio-legal representations, reflecting the peculiarities of social and individual legal awareness, act as the main regulators of human legal behaviour and the legal functioning of society as a whole.Socio-legal representations of the individual are presented as understanding, evaluating the essence of laws, legal norms, interpreting those cases when the individual is aware of his rights and obligations, their limitations, which allows him to perceive, evaluate and imagine himself in various legal situations. Socio-legal representations of an individual determine his legal or illegal behaviour.In the dissertation, for the first time, the specifics of the structure and content of the socio-legal representations of servicemen with normative/deviant behaviour, with the presence or absence of combat experience in war conditions, are determined. It has been established that the socio-legal representations about the crime of servicemen with conditional-normative behaviour before the war are characterized by a clear differentiated structure, the core of which consists of elements of a general criminal nature, related to certain types of crimes and their consequences. It was found, that the core of socio-legal representations about crime in the group of deviant servicemen before the war practically coincides with the core of the SLR of the group with normative behaviour, but the periphery of the representations differs in elements related to the explanation of the causes and motives of the crime and the characteristics of the criminal: ideas about the crime and the criminal loses its negative connotation.It was found, that the structure of representations about crime among servicemen with normative behaviour in war conditions is distinguished by a clear hierarchy, where the concepts of war crimes (desertion, treason, collaboration, looting, shooting, crimes against children, terrorism, genocide, etc.). It is shown that the socio-legal representations about the crime of the servicemen of this group are characterized by pronounced ambivalence in relation to the object of the crime on the basis of "friend/foe". It has been established, that certain harsh actions against "strangers" fall outside the scope of the construction of "crimes".It has been established, that the structure of socio-legal representations about the crime of military personnel with deviant behaviour in the conditions of war is characterized by amorphousness; blurred ideas about types of crimes and punishments were recorded. Sentences about the criminal lose their value attribution; perceptions of crime are characterized by contradictions and ambivalence, which indicates a tendency to seek support and legitimize crime.The dissertation empirically shows for the first time, that under the influence of extreme crisis events, such as war, the structure and content of socio-legal representations can undergo significant transformations. In the dissertation, the following approaches, provisions and scientific ideas were further developed: about the specifics of the types of attitude of military personnel to the law, in particular in the conditions of war (legal realism, legal nihilism, legal skepticism, legal cynicism, legal conformism, legal idealism, legal infantilism); provisions regarding the peculiarities of the attitude of military personnel to moral and ethical categories and norms of behaviour in war conditions; scientific ideas regarding the assessment of the concepts of law, crime, criminal and victim by military personnel with different combat and criminal experience; approaches to the organization of psychological work aimed at preventing deviant behaviour of military personnel. The dissertation improved the diagnostic toolkit for determining a person's propensity for deviant behaviour.In the first chapter of the work, socio-legal representations (SLR) are presented as a psychological phenomenon, the essence of which is the fixation, classification and explanation of socio-legal reality, which is perceived by a person through the prism of his own life experience. It is noted that the functions of the SLR consist in the adaptation of socio-legal facts to already formed, previously existing views, opinions and assessments of a person; and also in the mediation and regulation of legal behaviour.The peculiarities of the deviant behaviour of military personnel, which consists in the existence of its specific types, are considered: voluntary desertion, non-statutory relationships, desertion, looting, self-harm for the purpose of evading service, etc.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського