Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (23)Тематичний інтернет-навігатор (1)Наукова електронна бібліотека (142)Реферативна база даних (2319)Книжкові видання та компакт-диски (1104)Журнали та продовжувані видання (43)
Пошуковий запит: (<.>K=ФІЛОСОФСЬКИЙ$<.>+<.>K=ТВІР$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 598
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Євдокимова Т.В. 
Взаємовідносини політики і релігії в соціокультурному просторі (соціально-філософський аналіз): Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / Т.В. Євдокимова ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2002. — 21 с. — укp.

Досліджено співвідношення політики та релігії як диференційованих форм інституалізації суспільства в єдиному соціокультурному просторі, виявлено еволюційні зміни у взаємодії політичних і релігійних структур, що репрезентують провідні тенденції сучасного розвитку духовного життя. Визначено головні тенденції у взаємовідносинах політики та релігії у період трансформації суспільства: політизація церковно-релігійного середовища та десекуляризація культурно-політичної сфери. Показано суперечливість духовного життя в епоху глобалізації, що концептуально виокремлює єдність та взаємоперехід протилежностей духовного життя у формі секуляризації (політизації) та десекуляризації (сакралізації) суспільної свідомості. Обгрунтовано, що протилежність тенденцій секуляризації - десекуляризації по-різному проявляється у різних сферах духовності, відображуючи у теоретичній свідомості історичні форми єдності або протистояння у взаємовідносинах між церквою та державою. Розкрито критеріальні ознаки тенденції десекуляризації: проникнення теїстичних ідеологем, релігійних норм, ідеалів щодо суспільної свідомості, що викликано її поворотом до культуроцентричності, зміщенням акценту на етнорелігійну самобутність. Доведено, що надмірна політизація та десекуляризація духовної сфери мають межі існування у соціокультурному просторі: межі десекуляризації - містифікація масової свідомості, ірраціональна бездуховність та ін., що руйнує саму релігійну свідомість; межі політизації - у свідомому або несвідомому поглинанні сакральних моральних норм, ідеалів, релігійних ідей та ін. раціональними конструкціями соціального порядку. Встановлено взаємозв'язок політичних і релігійних критеріїв в українському просторі: історія відносин політики та релігії, держави та церкви свідчить, що у період занепаду державності релігія виступала вагомим критерієм самоідентифікації українського народу, впливала на процеси державотворення. Показано, що за умов розбудови української державності, національного та духовно-культурного відродження взаємодія політики та релігії є складною, суперечливою: кризові процеси відчутно позначились на міжконфесійних відносинах, призвели до світоглядної невизначеночті, політизації церковно-релігійного середовища.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*666 + Ю215 +
Шифр НБУВ: РА322316

Рубрики:

      
2.

Ємельяненко Є.О. 
Стратагемне мислення в моделюванні політичної поведінки: соціально-філософський аналіз : автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.03 / Є.О. Ємельяненко ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2010. — 16 с. — укp.

Розкрито уявлення про стратагемне мислення як іманентно людський спосіб організації суспільно-політичної дії, спрямованої на досягнення мети за умов протиборства через застосування непрямих маневрів. Виявлено природу стратагемного мислення як здатність індивидів оперувати факторами рефлексивної реальності. Розкрито зміст через теорії ігор як низки мисленнєвих операцій, що уможливлюють побудову стратегічної пастки. Створено концептуальну схему застосування стратагемного мислення в політичній діяльності. Підтверджено історичну укоріненість стратагемного мислення в політичній діяльності, обгрунтовано можливість оптимізації прийняття політичних рішень засобами стратагемного мислення через узгодження утилітарних і деонтологічних аспектів політики тощо.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*666*622 + Ф053
Шифр НБУВ: РА374414 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
3.

Ємельянова Н.М. 
Західноєвропейський нігілізм: джерела, сутність, перспективи: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.05 / Н.М. Ємельянова ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2004.. — 36 с. — укp.

Досліджено генезу й еволюцію західноєвропейського нігілізму. Доведено, що європейський нігілізм, грунтуючись на екзистенційній ментальності, виробляє власну метафізику, яка втілює досвід людського існування. Відтворено цілісну нігілістичну парадигму у вертикальному та горизонтальному вимірах, розкрито амбівалентну суть західноєвропейського нігілізму та виявлено його позитивний зміст. Проведено історико-філософський аналіз з позицій pro et contra, що дає змогу кваліфікувати цей світоглядний феномен не тільки як прояв волі до заперечення та деструкції, але й як здійснення волі до утвердження і творення. Запропоновано тезу, що, репрезентуючи кризову свідомість, нігілізм акцентує самоподолання як основну вимогу активної життєтворчості. На підставі компаративного аналізу зроблено висновок щодо європейського грунту вітчизняного філософування, що породив самобутній тип українського ніцшеанства.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(0)5 + Ю3(0)6 + Ю212.63 + Ю217 +
Шифр НБУВ: РА331904

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
4.

Єременко О. М. 
Історична подія у контексті європейської традиції (соціально-філософський аналіз): автореф. дис. ... д-ра філософ. наук : 09.00.03 / О. М. Єременко ; Дніпропетр. нац. ун-т ім. О. Гончара. — Д., 2010. — 35 с. — укp.

Розроблено теорію історичної події, яка проаналізована як онтологічний і соціально-історичний феномен. Висвітлено фундаментальні ейдетичні параметри становлення історії. Виявлено онтологічні основи подієвості, проаналізовано структуру події, розроблено принципи класифікації історичних подій. Проаналізовано наративні та віртуальні аспекти історичної подієвості. Обгрунтувано можливості ейдетично-структуралістського розуміння подієвих структур, що повторюються в історії, що дало змогу вийти за межі лінійно-фіналістичного історизму та розробити принципово нову багатомірну модель пізнання історії.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*32 + Т010.4
Шифр НБУВ: РА377622 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
5.

Єрошенко А.М. 
Підвищення ефективності шліфування зі схрещеними осями інструмента і деталі з профілем у вигляді дуги кола: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.03.01 / А.М. Єрошенко ; Нац. техн. ун-т "Харк. політехн. ін-т". — Х., 2009. — 20 с. — укp.

Уперше науково обгрунтовано можливість розв'язання прямої та зворотної задач теорії формоутворення поверхонь з профілем у вигляді дуги кола з використанням загальних і окремих модульних 3D моделей зняття припуску, формоутворення та профілювання інструмента, які мають вигляд добутку трьох сферичних модулів (інструментального, орієнтації та формоутворення) у матричному вигляді. Розвинуто спосіб профілювання круга, який передбачає заміну точок інструментальної поверхні дугою кола, радіус якої менше радіуса профілю заготовки та визначено області його застосування залежно від точності профілю. Розроблено загальну залежність визначення продуктивності шліфування з урахуванням опису заготовки, деталі й інструмента сферичними модулями та методику визначення точності обробки, яка передбачає врахування похибок форм круга, його спрацювання, похибки ланок системи формоутворення за умов правки круга та формоуторення поверхні деталі, а також динамічні характеристики процесу шліфування. Визначено товщину шару, що зрізається різальною кромкою, з урахуванням різальних і деформувальних зерен. На підставі одержаних параметрів шару, що зрізається, визначено локальні та загальні сили різання та теплонапруженість процесу. Теоретично й експериментально обгрунтовано можливість обробки кільцевого жолоба змінного радіусного профілю з використанням методу копіювання за всією довжиною твірної абразивним кругом, радіус профілю якого менший радіуса профілю заготовки, а радуіс проекції лінії контакту на осьову площину дорівнює радіусу жолоба на ділянці, що калібрує.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: К637.300.13 +
Шифр НБУВ: РА364484

Рубрики:

      
6.

Іванова С.А. 
Жанрова своєрідність і комунікативні властивості прози Наталі Саррот: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.04 / С.А. Іванова ; Дніпропетр. нац. ун-т. — Д., 2001. — 18 с. — укp.

Проаналізовано жанрову своєрідність та комунікативні властивості прози письменниці. Зазначено, що Н.Саррот пропонує нову специфічну форму роману, за якої читач, звільняючись від традиційних оповідальних схем і читацьких стереотипів, повинен вступити в комунікацію з творцем-романістом за допомогою його твору, в протилежному випадку, твір не буде зрозумілим й осмисленим. Комунікація за Н.Саррот має складну, багаторівневу характеристику, письменниця запропонувала якісно новий підхід щодо використання лексики та мовлення.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4ФРА)-4 Саррот Н.534
Шифр НБУВ: РА315889 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
7.

Іванюк Б.П. 
Метафора і літературний твір: структурно-типологічний, історико-типологічний та прагматичний аспекти дослідження (на матеріалі російської літератури): Автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.02;10.01.06 / Б.П. Іванюк ; НАН України. Ін-т л-ри ім. Т.Г.Шевченка. — К., 1999. — 32 с. — укp.

Дисертація присвячена дослідженню проблеми співвідносності метафори і літературного твору у трьох визначальних аспектах: структурно-типологічному, історико-типологічному та прагматичному. Розкриваються генетичний та функціональний зв'язки методу, жанру, стилю, сюжету та інших чинників і носіїв цілісності художнього твору з метафорою як універсальною фігурою постміфологічного художнього мислення. Визначається роль метафори в становленні та сприйнятті літературного твору як художнього цілого, а також у формуванні різних типів цілісності художнього твору в їх конкретно-історичних варіаціях - літературних напрямах та течіях. Особлива увага приділяється віршу-метафорі, в якому досліджувана проблема набуває свого найбільш репрезентативного втілення. Теоретичний та практичний аналіз цього маловивченого явища світової лірики проводиться на матеріалі російської поезії першої половини ХІХ століття.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш401.171.11

Рубрики:

      
8.

Ігнатченко М. С. 
Лінгвістичне забезпечення скінченно-елементного моделювання у паралельних обчислювальних системах / М. С. Ігнатченко. — Б.м., 2021 — укp.

На сьогодні створення нової техніки практично неможливе без широкого застосування сучасних інформаційних технологій та обчислювальних систем. Одним з найбільш поширених на практиці підходів до чисельного аналізу широких класів задач є застосування методу скінченних елементів. Для автоматизації розрахунків за його допомогою на сьогодні створено велику кількість різноманітного програмного забезпечення. Найбільш відомими серед комерційних систем скінченно-елементного аналізу є Abaqus, Ansys, MSC Nastran та інші. Серед програмного забезпечення з відкритим вихідним кодом можна виділити dial.II, FreeFEM, OpenCAD тощо. Кількість таких програм неухильно збільшується, оскільки постійно зростає складність задач, які постають перед інженерами та науковцями. Крім того, слід враховувати стрімкий розвиток можливостей сучасної обчислювальної техніки. Для ефективного застосування наявних обчислювальних ресурсів сучасних мультипроцесорів та мультикомп'ютерів необхідно розробляти паралельні версії наявних алгоритмів скінченно-елементного аналізу.Отже, проблема створення систем скінченно-елементного аналізу з відкритим програмним кодом, які б дозволяли використовувати можливості різних паралельних архітектур сучасних комп'ютерних систем, є актуальною.На сьогодні найбільш поширеними класами паралельних комп'ютерів є: 1) мультипроцесори та 2) мультикомп'ютери. Програмна реалізація паралельних розрахунків в цих системах істотно різниться, оскільки, наприклад, в мультипроцесорних системах завдяки наявності спільної пам'яті не потрібно реалізовувати складний інтерфейс синхронізації даних. Отже, на сьогодні актуальною є задача розробки таких програмних систем скінченно-елементного аналізу, які б можна було використовувати на різних типах паралельних архітектур. Для розв'язання цієї задачі в дисертаційній роботі пропонується застосування твірного патерну проєктування Prototype, за допомогою якого можна створювати копії об'єктів, не вдаючись у подробиці їхньої реалізації. Це дозволяє, з одного боку, паралельно запускати програмні потоки на обчислювальних вузлах різної природи (ядрах процесора; окремих процесорах або вузлах обчислювального кластеру), а з іншого, створювати стандартизований програмний код, зменшити час на його налагодження, а також мінімізувати можливість виникнення помилок в коді за рахунок використання верифікованих рішень. Найбільш природнім та універсальним способом опису довільних геометричних областей є функціональний підхід, який базується на побудові такої функції, яка приймає від'ємні значення за межами вихідного геометричного об'єкта, і невід'ємні в його середині та на границі. Можливість побудови таких функцій для будь-якого геометричного об'єкта була доведена академіком В. Л. Рвачовим. Використання функціонального підходу в препроцесорі потребує розробки формального способу опису функціональних моделей геометричних об'єктів. В дисертаційній роботі було розроблено проблемно-орієнтовану мову FORL-G, яка дозволяє описувати геометричні моделі об'єктів будь-якої форми. В роботі із застосуванням розширеної форми Бекуса-Наура наведено повний опис синтаксису та семантики цієї мови, а також приклади її застосування. Особливістю FORL-G є наявність в ній засобів, що керують процесом побудови скінченно-елементних моделей в паралельних обчислювальних системах. Також в дисертаційній роботі із застосуванням патерну проєктування Prototype програмно реалізовано паралельні алгоритми побудови скінченно-елементних моделей геометричних об'єктів, заданих функціонально. Було проведено обчислювальний експеримент, який підтвердив ефективність запропонованих підходів.Програмна реалізація типового процесору системи скінченно-елементного аналізу передбачає створення окремих модулів, що реалізують певний тип розрахунку. Альтернативним підходом є автоматизація виведення необхідних розрахункових співвідношень безпосередньо з варіаційних принципів, що дозволяє отримувати необхідні співвідношення для чисельного розв'язання широких класів задач. Його застосування потребує розробки формального способу опису варіаційних формул і правил виведення з них необхідних співвідношень. В дисертаційній роботі розроблено предметно-орієнтовану мову FORL-F, за допомогою якої користувач може описувати комп'ютерні моделі широких класів задач. В роботі наведено формальний опис цієї мови, а також приклади її застосування. За допомогою шаблону Prototype реалізовано процесор, який виконує розрахунки програм, описаних на мові FORL-F, в паралельних обчислювальних системах. Було проведено низку обчислювальних експериментів, які підтвердили ефективність запропонованого підходу.Також в дисертації наведено опис запропонованого паралельного алгоритму візуалізації чисельних розрахунків, на його основі програмно реалізовано постпроцесор, а також виконано відповідні обчислювальні експерименти.^UToday, the creation of new technology is almost impossible without the widespread use of modern information technology and computer systems. One of the most important problems facing engineers is to replace the physical tests of prototypes of designed complex engineering systems a virtual computer experiment. This allows on the one hand to significantly reduce the cost of time and resources for design, and on the other – to improve its quality. The most well-known among commercial programs of finite element analysis are Abaqus, Ansys, MSC Nastran and others. Among the open source software are dial.II, FreeFEM, OpenCAD, etc. The number of such programs is steadily increasing, as the complexity of the problems facing engineers and scientists is constantly increasing. In addition, the rapid development of modern computer technology should be taken into account. In order to effectively use the available computing resources of modern multiprocessors and multicomputers, it is necessary to develop parallel versions of existing finite element analysis algorithms.Thus, the problem of development of systems of finite element analysis with open source software, which would allow to use the capabilities of different parallel architectures of modern computer systems, is relevant.Today, the most common classes of parallel computers are: 1) multiprocessors; 2) multicomputers. The software implementation of parallel computing in these systems differs significantly, because, for example, in multiprocessor systems, due to the presence of shared memory, it is not necessary to implement a complex data synchronization interface.Thus, today the task of developing such software systems of finite element analysis, which could be used on different types of parallel architectures, is relevant. To solve this problem, the dissertation proposes the use of a creative design pattern Prototype, with which you can create copies of objects without going into the details of their implementation. This allows, on the one hand, to run software streams in parallel on computing nodes of different nature (processor cores; individual processors or on nodes of a computing cluster), and on the other – to create standardized program code, reduce debugging time, and minimize the possibility of errors in code through the use of verified solutions.The most natural and universal way to describe arbitrary geometric domains is a functional approach, which is based on constructing a function that takes negative values outside the original geometric object and is non-negative in its middle and at the boundary. The possibility of constructing such functions for any geometric object was proved by Academician V. L. Rvachev.Using a functional approach in a preprocessor requires the development of a formal way to describe functional models of geometric objects. For this purpose, the dissertation developed a problem-oriented language FORL-G, which allows you to describe geometric models of objects of any shape. In the work with the use of the extended Backus-Naur form, a complete description of the syntax and semantics of this language is given, as well as examples of its application. A feature of FORL-G is the presence of tools that control the process of building finite-element models in parallel computing systems. Also in the dissertation work with the use of the design pattern Prototype programmatically implemented parallel algorithms for constructing finite-element models of geometric objects, given functionally. A computational experiment was conducted, which confirmed the effectiveness of the proposed approaches.Software implementation of a typical processor of the finite element analysis system involves the creation of separate modules that implement a certain type of calculation. An alternative approach is to automate the derivation of the necessary calculation relations directly from the principles of variation, which allows to obtain the necessary relations for the numerical solution of wide classes of problems. Its application requires the development of a formal way to describe the variational formulas and rules for deriving the necessary relations from them. In the dissertation the subject-oriented language FORL-F is developed, with the help of which the user can describe computer models of wide classes of tasks. The paper provides a formal description of this language, as well as examples of its use. Using the Prototype template, a processor is implemented that performs calculations of programs described in the FORL-F language in parallel computer systems. A number of computational experiments were performed, which confirmed the effectiveness of the proposed approach.Also in the dissertation the description of the offered parallel algorithm of visualization of numerical calculations is given, on its basis the postprocessor is programmatically realized, and also the corresponding computational experiments are executed.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
9.

Ідрісова С. А. 
Звуковий ландшафт Парижа 1840-50-х років: мапа культурних практик М. Глінки у просторі міста / С. А. Ідрісова. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертація присвячена взаємодії між композитором та урбаністичним простором, адже економічні, соціальні та культурні структури міста неабияк впливають на реалізацію митця та його творчу активність. На мікрорівні ця взаємодія виявляється у тому, як через художні тексти можна дізнатись про повсякденні практики, мережу соціальних комунікацій, а також особливості просторового і звукового контексту, що оточував митця у місті; на макрорівні – репрезентує урбаністичний простір як самодостатню та складну мережу історичних, символічних значень, які визначають аудіальний досвід, адже слухання є не тільки фізіологічним актом, але й культурним конструктом.Дослідження й аналіз різноманіття звукових практик у культурному ландшафті міста є пріоритетним завданням в межах нових міждисциплінарних проєктів, таких як урбаністичне музикознавство та звукові дослідження. Задля кращого розуміння цих дослідницьких оптик, вперше в українській гуманітаристиці було окреслено історіографію, основне коло питань, джерел та методів, якими користуються урбаністичні музикознавці та звукові дослідники.Розуміння звуку значно поглиблюється в контексті розгляду чуттєвої культури, тож на основі аналізу різноманітних джерел, були виокремлені спільні для сенсуальних досліджень теми: критика візіоцентризму3західноєвропейської культури; критика «ієрархізації» чуттів; критика дуалістичної теорії Рене Декарта. Окреслено декілька пунктів, що є точками наближення між музикознавством та сенсуальними студіями, а саме: тіло композитора (як чуттєві модуси композитора втілюються у музиці), тіло виконавця (як через тіло виконавця музика стає чутною), тіло слухача (як тілесний та культурний досвід впливає на сприйняття музики), тіло музичного тексту (як музичний текст «свідчить» про тілесні практики композитора та/або епохи в цілому).Розкрито можливості мультисенсорного підходу в гуманітарних дослідженнях. Виходячи з цієї перспективи мистецький твір інтерпретується як матриця чуттєвого, тілесного досвіду його автора. Доцільність такої ідеї яскраво ілюструється на прикладі теоретичної роботи Жоржа Кастнера («Голоси Парижа»), а також творчих біографій Оноре де Бальзака та Шарля Бодлера.Фланування – чуттєве та культурне освоєння міста під час прогулянки, – було не тільки популярною повсякденною практикою 1840-50-х років, яка безпосередньо відбилась на творчості вищезгаданих паризьких митців, але й індикатором стрімких змін урбаністичного простору. З огляду на важливість фланування у творенні культурного простору Парижа було запропоновано оновлене тлумачення цього феномена.Галаслива реклама вуличних продавців та розносників газет, вистави еквілібристів просто неба, бали-маскаради, концерти, а також популярні опери, мотиви яких переспівувались вуличними музикантами – усі ці компоненти не тільки розкривали різноманіття аудіальних практик Парижа, але й слугували полем активного слухового досвіду митців. Композитори (Ф. Шопен, Ф. Ліст, Дж. Верді, Р. Вагнер, Г. Берліоз, М. Глінка), які проживали у Парижі, або неодноразово відвідували його – формували звукові маркери епохи романтизму та кидали виклик звичним формам сприйняття музичного твору, тож актуальність нашого дослідження полягає4у розкритті особливостей звукового ландшафту Парижа 1840-1850-х років та висвітленні ролі творчого внеску М. Глінки у строкату картину аудіальної реальності міста. Задля реалізації цієї мети було окреслено хронологію паризьких концертів, у яких виконувались твори М. Глінки, а також мережу культурних взаємодій композитора з виконавцями, критиками, видавцями та власниками концертних залів. Це дозволило ширше охопити контекстний зміст повсякденних комунікаційних практик.Аналіз критичних відгуків та згадок у музичних медіа дозволив диференціювати особливості рецепції творчості М. Глінки у Парижі, а саме: наголошення на національній специфіці таланту російського композитора в поєднанні з європейськими традиціями музичної культури.Запропоновано новий шлях в інтерпретації мемуарно-епістолярних джерел М. Глінки з точки зору просторової оптики. Екстраполяція методу ментального картографування на творчу біографію композитора дозволяє розшифрувати міру наближення або віддалення його життєвого світу щодо локацій, пов'язаних з музичною (або ширше, культурною) інфраструктурою міста; розкрити потенціал для реалізації артиста у міському контексті; змоделювати сліди соціальних перетинів між різними учасниками культурної комунікації всередині урбаністичного простору, etc.Просторова історія композитора розповідає про його досвід проживання у місті, а також про емоції та метафори, що втілюються у його творчості. Тому занурення у просторовий та звуковий контекст розкриває невидимі лінії присутності «тут і тепер», коли не існує хронологій та періодизацій, але існує синхронність співіснування чуттів, ідей та думок.Ключові слова: місто, метафора, чуттєва культура, культурні практики, урбаністичне музикознавство, звукові дослідження, звуковий ландшафт, ментальна мапа.^UThe thesis is dedicated to the interaction between a composer and urban space, since economical, social, and cultural structures of a city influence realization of the artist and his creative activity. At a micro-level this interaction is manifested in how through literary text one can find out about everyday practices, social communications network as well as peculiarities of space and sound context that surrounded an artist in a city; at a macro-level it represents urban space as a self-sufficient and complicated network of historical, symbolic meanings that define the auditory experience, since listening is not only a physiological act but also a cultural construct.Research and analysis of sound practices in the city cultural landscape is a priority task within the framework of new interdisciplinary projects, such as urban musicology and sound studies. For a better understanding of these research optics, it was for the first time in the Ukrainian humanities that historiography was outlined along with the main circle of issues, sources, and methods that are used by urban musicologists and sound researchers.Understanding of sound considerably deepens in the conteхt of consideration of sensory culture, so based on the analysis of different sources, common topics for this direction were distinguished: criticizing ocularocentricity of the Western culture; criticizing “hierarchization” of senses; criticizing of dualism theory of Rene Descartes. Several items were outlined which are points of approximation between musicology and sensory studies, namely: the performer's body (how through the performer's body music becomes audible), the listener's body (how6bodily experience affects music perception), the composer's body (how the composer's sensory modes materialize in music), the body of a musical text.Possibilities of a multisensory approach in humanities were revealed. Coming out of this perspective, an artwork is interpreted as a matrix of sensory, bodily experience of its author. The expediency of such an idea is vividly illustrated in the context of a Georges Kastner's theoretical work “Les voix de Paris” as well as creative biographies of Honore de Balzac and Charles Baudelaire.Flânerie is a sensory and cultural exploration of a city during a walk, – not only was a popular everyday practice of 1840-50s, which directly reflected on the aforementioned Parisian artists' works but also is an indicator of fast changes of urban space. Considering the importance of flânerie in creating cultural space of Paris, a new notion for this phenomenon was suggested.Noisy advertising of street vendors, acrobat performances, masquerade balls, concerts as well as popular operas, themes of which are sung by street musicians – all these components not only revealed the diversity of sound practices of Paris but also served as a field of active auditory experience of the artists. Composers (F. Chopin, F. Liszt, G. Verdi, R. Wagner, H. Berlioz, M. Glinka), who stayed in Paris or frequently visited it – formed sound markers of the Romanticism era and challenged conventional forms of music piece perception. Thus, the relevance of our research lies in revealing the peculiarities of the soundscape of Paris in the 1840-1850s and covering the role of the artistic contribution of M. Glinka into the diverse picture of urban auditory reality. To reach this goal, Parisian concert chronology was outlined, where M. Glinka's pieces were performed as well as a network of cultural interactions of the composer with the performers, critics, publishers etc. It allowed covering wider the contextual substance of everyday communication practices.Analysis of critical comments in music periodicals allowed to differentiate peculiarities of M. Glinka's art reception in Paris, among them national specificity of his works in connection with the European traditions of the music culture.7The suggested new way of reading M. Glinka's verbal texts from spatial optics. Extrapolating the mental mapping method to the composer biography allows deciphering the degree of approximation or alienation of his lifeworld concerning the locations, connected with music (or wider, cultural) city infrastructure; unlock the potential for an artist realization within urban context; model traces of social interactions between different participants of cultural communication, etc.The composer's spatial story tells us about his experience living in city, as well as emotions and metaphors which are incarnated in his art. That is why, immersion into space and sound reveals invisible presense lines “here and now”, when there is no chronologies and periodisations, but coexistense of feelings, ideas, and thoughts.Keywords: city, metaphor, sensory culture, cultural practices, urban musicology, sound studies, soundscape, mental map.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
10.

Ільїн В.В. 
Український філософський гуманізм: контамінація раціонального та ірраціонального: Автореф. дис... д-ра філос. наук: 09.00.05 / В.В. Ільїн ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. — К., 2000. — 35 с. — укp.

Проаналізовано генезу українського філософського гуманізму та вирішено проблему тотожності раціонального та ірраціонального в контексті соціокультурологічних чинників як умови синтезу структурних компонентів вітчизняного теоретичного мислення в цілісну систему. Висунуто тезу про те, що кордоцентрична традиція на основі "софійності" та "іманентної трансцендентності" обумовила включення екзистенційно-персоналістських інтенцій української філософської думки в концептуальні виміри світової інтелектуальної культури, визначила інтроспективні емпатії особистості в активації гуманістично-духовних ініціацій єдності української нації. Визначені особливості національної історико-філософської традиції в акцентах на пріоритеті особистісного начала, автономії внутрішнього духовного світу людини дають можливість зробити висновок про евристичну універсальність гуманістичних констант української філософії.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР)43-401 + Ю3,232
Шифр НБУВ: РА312075 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
11.

Інюточкіна Н. В. 
Феномен піаніста-концертмейстера в вокально-інструментальному ансамблі (на прикладі австро-німецького вокального циклу XIX ст.): автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03 / Н. В. Інюточкіна ; Харк. держ. ун-т мистец. ім. І.П. Котляревського. — Х., 2010. — 19 с. — укp.

Розширено комунікативний ланцюг "автор - твір - інтерпретатор" у багатоскладову систему, яка включає двох авторів - поета та композитора, і двох виконавців - вокаліста та піаніста. Визначено інструментальний компонент, який найбільше вплинув на становлення та розвиток камерно-вокальної жанру, зокрема, вокального циклу. Встановлено, що роль фортепіанної партії у циклі передбачає наявність особливих властивостей піаніста-концертмейстера, який сполучає технологічні, інтерпретаторські якості з ансамблевою комунікативністю, здатністю до співпереживання, вміння створити сприятливий творчий мікроклімат. Зазначено, що еволюція інструментальної складової, її взаємодія з вокальним мелосом простежуються у змінах фортепіанної партії у вокальних циклах Л. Бетховена, Р. Шумана, Р. Вагнера, Й. Брамса.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ314.23(0)4 + Щ315.42-73(0)5
Шифр НБУВ: РА375857 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
12.

Іщук А.А. 
Філософія "героїчної особистості" в художній літературі ХХ століття: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.10 / А.А. Іщук ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2007. — 20 с. — укp.

Проведено філософський аналіз феномену "героїчної особистості" в творах художньої літератури ХХ ст. Е.Хемінгуея, А.Камю, Ф.Кафки, Дж.Фаулза, Х.Кортасара, М.Кундери. Викладено основні підходи до розуміння теорії героїзму в історичному аспекті. Сформульовано характеристики "героїчної особистості" ХХ ст., висвітлено їх розвиток та трансформацію. Розглянуто питання про здатність перебороти відчуження сучасної "героїчної особистості", філософію модерністської та постмодерністської особистості, історію теорії героїзму, а також категорії героїчного як естетичного поняття, трансформацію "героїчної особистості" в ХХ ст. Визначено основні концепції особистості в літературному процесі ХХ ст. Відзначено роль закладів освіти у формуванні стійких цінностей та корегуванні теорії героїзму та "героїчної особистості".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю811.4 + Ю704.715 + Ю6*148:Ч30 + Ш400.173 + Ш5(0)-34 +
Шифр НБУВ: РА350939

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  
  
  

      
13.

Іщук Н.В. 
Соціальна адаптація православ'я: філософський аналіз: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / Н.В. Іщук ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2007. — 17 с. — укp.

Здійснено аналіз адаптації соціально-філософської доктрини православ'я. Запропоновано концепцію, яка дозволяє дослідити суть і генезу цієї проблеми. Дана концепція базується на ідеї аксіологічної детермінованості соціально-філософської доктрини православ'я. Це доводить необхідність його дослідження як цілісної ідеологічної системи. Висвітлено методологічні принципи дослідження. Уточнено понятійно-категоріальний апарат соціально-філософської доктрини православ'я. Розглянуто особливості православної соціальної традиції та специфіку її трансформації у сучасному суспільстві.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю215 + Э372-103.3 +
Шифр НБУВ: РА352172

Рубрики:

      
14.

Авдєєва Л.В. 
Імпресіоністське начало в ліриці Ігоря Сєверяніна: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.02 / Л.В. Авдєєва ; НАН України. Ін-т л-ри ім. Т.Г.Шевченка. — К., 2002. — 19 с. — укp.

Виявлено синкретизм власне поетичного, живописного та музичного начал, взаємопроникнення прийомів у поетиці І.Северянина. Встановлено, що синестетичність є основним фактором формування структури поетичного образу. Проведено паралелі між естетикою лірики поета та живописом кінця XIX - початку XX ст. (російського та західноєвропейсього). Вперше здійснено аналіз живописно-зображального начала в творчості літератора, докладно розглянуто особливості відтворення пейзажу, портрету, інтер'єра, колористики, а також своєрідно перенесені до поетичної сфери живописні прийоми, що в них застосовуються. Розглянуто музичність лірики митця - від звуків до музичних асоціацій, виділено віршовий твір ("Друга симфонія"), композиція якого створена відповідно до законів сонатно-симфонічної форми. Досліджено психологізм, визначено основні особливості структури образів і прийомів художньої типізації. Визначено вплив скандинавського імпресіонизму на лірику І.Северянина.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4РОС)53-328.83 + Ш5(4РОС)5-4Сєверянін, І.535 + Ш400.221.883
Шифр НБУВ: РА318791 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
15.

Агієнко І.В. 
Соціально- філософський аналіз моделей формування особистості як суб'єкта культури: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / І.В. Агієнко ; Дніпропетровський держ. ун-т. — Д., 1998. — 18 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*18:411 + Ю6*671

Рубрики:

      
16.

Адаменко Н.Б. 
Феномен необароко в культурно-філософській традиції постмодернізму: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / Н.Б. Адаменко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2007. — 18 с. — укp.

Вперше в українській історико-філософській науці проаналізовано феномен необароко, визначено його характеристики, ідеї та поняття. Наведено визначення феномену необароко як ціннісної складової постмодерної думки, на базі якого узагальнено культурологічні та філософські засади постмодернізму. Здійснено культурологічний та історико-філософський аналіз витоків, становлення та розвитку необарокового світовідчуття. Доведено, що феномен необароко є полідисциплінарним дискурсом історії філософії. Встановлено існування "лінії необароко", яка об'єднує архітекторів, художників, філософів, математиків і допускає перетинання, зміни, що сприяють комунікації між різними дисциплінами. З'ясовано, що теперішня необарокова дійсність є такою, де світ "реально обернений", де істинне є моментом хибного, а дійсність, яка заповнюється спогляданням вистави, змінюється і в самій собі репродукує глядацький порядок: необарокова дійсність виникає у виставі, а вистава є дійсністю. Виявлено, що феномен необароко переплітається зі сферою інформаційного соціуму. Розкрито сутність понять постмодерністської філософії "симулякр", "симуляція" і "гіперреальність". З'ясовано, що необароко наслідує у бароко тип мислення із символічно-образним навантаженням, а "віртуальна реальність" як гіперреальність постає філософською категорією, іманентною самій структурі буття.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(0)6-670 +
Шифр НБУВ: РА354881

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
17.

Акопян В.Г. 
Морально-етичні цінності підприємця: формування та розвиток (соціально-філософський аналіз): Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / В.Г. Акопян ; Ін-т вищої освіти АПН України. — К., 2004. — 18 с. — укp.

Здійснено соціально-філософський аналіз процесу формування та розвитку морально-етичних цінностей підприємця в Україні у період становлення ринкових та демократичних відносин. З'ясовано сутність підприємництва як способу організації виробництва та реалізації господарської діяльності. Визначено джерела формування ринкових відносин в Україні, історичні та соціальні передумови розвитку вітчизняного підприємнцитва та особливості його становлення у період 1990 - 2000 рр. Встановлено фактори формування особистісних моральних якостей підприємців. Доведено, що поряд з позитивними морально-етичними характеристиками нерідко формуються суперечливі та вкрай негативні якості - зарозумілість і чванство, підлість і пристосовництво, безпідставне прагнення до влади та орієнтація на швидке збагачення, що нерідко призводить до утворення особливого типу підприємця - анекдотичного "нового українця", який негативно сприймається в Україні та за її межами. Сформовано модель управлінської діяльності з урахуванням морально-етичної характеристики підприємців.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*665*622 + Ю703.6 +
Шифр НБУВ: РА334123

Рубрики:

      
18.

Александрова О.С. 
Конкуренція як принцип суспільного розвитку: соціально-філософський аналіз: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / О.С. Александрова ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2004. — 19 с. — укp.

Проведено соціально-філософське дослідження феномена конкуренції. Розглянуто методологічний аспект її дослідження як принципу соціального розвитку, соціального інституту, механізму саморегуляції соціуму, певного виду активності соціальних суб'єктів щодо досягнення кращих результатів у порівнянні з іншими завдяки доступу до володіння, розпорядження та використання обмежених суспільних благ. Визначено та проаналізовано категоріальний ряд, який визначає зміст конкуренції. Виявлено логіку саморозвитку даного феномена в історії становлення суспільства та знайдено об'єктивний критерій виділення етапів його генезису. Проаналізовано основні види конкуренції: співробітництво, змагання, партнерство, суперництво, конфлікт, конфронтація та війна. Зазначено, що соціальними функціями конкуренції є посередницька, регулювальна, контрольна, генерувальна, стимулювальна та захисна. Виявлено та досліджено фактори оптимізації розвитку конкуренції в Україні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*18:С5*4 +
Шифр НБУВ: РА328668

Рубрики:

      
19.

Алоні Г. 
Етика бізнесу: соціально-філософський аспект: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / Г. Алоні ; АПН України. Ін-т вищ. освіти. — К., 2008. — 16 с. — укp.

Зроблено концептуальне осмислення етики бізнесу у контексті сучасного економічного та соціального буття українського суспільства. Визначено її соціоморальний статус як "діючої моральності", вагомого чинника соціальної практики, засобу духовно-практичного освоєння соціуму й орієнтації в ньому. З'ясовано, що у структурі моральних нормативів регулювання поведінки бізнесменів домінуючою цінністю є соціальна відповідальність. Проаналізовано генезу теоретичних уявлень щодо співвідношення прибуткової, моральної та соціальної систем мотивування бізнес-діяльності, яка у сучасній підприємницькій етиці формулюється як необхідність синтезу економічної доцільності та соціоморальної дієвості. Розроблено періодизацію становлення соціально-філософського й етичного знання про моральні чинники бізнес-культури, наведено характеристику трьох основних етапів становлення етики бізнесу (кінець 1950-х - початок 1980-х рр., 1980-ті - початок 1990-х рр., 1990-ті - 2000 рр.). Зроблено експлікацію основних понять моральної теорії до бізнес етики, виявлено своєрідність прояву таких ціннісних гіпернорм, як "свобода", "вибір", "гідність" у контексті соціоекономічної практики різних категорій (шести груп) підприємців, яка полягає в опосередкуванні та конкретизуванні даних понять у формулах "здоровий прагматизм", "справедлива нерівність" (Дж. Ролс), "обопільна згода щодо вигідних зв'язків". З'ясовано, що у поліфункціональних призначеннях етики бізнесу (ціннісно-орієнтуючій, нормативно-регулювальній, організаційно-управляючій функціях) центральне місце традиційно посідає забезпечення практичного інтересу ділової людини. Розкрито праксеологічну та соціально-меліористську можливості бізнес-культури. Виявлено, що морально-відповідальна поведінка бізнесменів дедалі більше враховує загально-суспільні потреби узгодження виробничих, комерційних, споживацьких і суспільних інтересів, а також обов'язковість забезпечення "соціального блага" та здійснення "соціальної анімації", утворення у соціумі атмосфери ділового партнерства та співробітництва. Доведено необхідність запровадження соціоморальної педагогіки як особливого розділу систем освіти бізнесменів, орієнтованої на вимоги етичного та соціального менеджменту, формування культури "малоконфліктної" поведінки, етичної профілактики рецидивів "професійної деформації".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*665 + Ю751.4 +
Шифр НБУВ: РА358685

Рубрики:

      
20.

Ананьєва О.П. 
Свобода совісті в процесі демократизації українського суспільства: соціально-філософський аналіз: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / О.П. Ананьєва ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2008. — 19 с. — укp.

Здійснено соціально-філософський аналіз свободи совісті як частини загальногромадянських прав і свобод у процесі побудови в Україні демократичної держави. Наведено визначення поняття "свобода совісті". Виявлено його специфіку та взаємозв'язок з суспільними відносинами. На підставі історичного аналізу, розподілено процес розвитку свободи совісті за періодами, кожний з яких взаємопов'язаний з демократичними процесами. На функціонування свободи совісті у сучасній Україні впливають процеси демократизації та політичної модернізації. Зазначено, що механізми демократизації можуть діяти тільки за умови беззастережного забезпечення права кожної людини та громадянина на свободу совісті. У зв'язку з цим наявність свободи совісті є умовою реалізації процесів демократизації.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*395.1 + Х809(4УКР)332 +
Шифр НБУВ: РА358262

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського