Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (39)Тематичний інтернет-навігатор (18)Наукова електронна бібліотека (1060)Реферативна база даних (4401)Книжкові видання та компакт-диски (1606)Журнали та продовжувані видання (373)
Пошуковий запит: (<.>K=ФІЛОСОФІЯ$<.>+<.>K=СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 198
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Бубенок О.Б. 
Алани-аси у складі середньовічних етнополітичних об'єднань Євразійського степу: Автореф. дис... д-ра іст. наук: 07.00.02 / О.Б. Бубенок ; НАН України. Ін-т сходознавства ім. А.Кримського. — К., 2006. — 32 с. — укp.

Досліджено історію формування та розселення пізнього іраномовного населення Євразійського степу - аланів-асів (ясів), які з VI до XV ст. входили до складу державних утворень номадів алтайського походження. Досліджено характер взаємовідносин кочівників-завойовників та підкорених ними аланів-асів. Здійснено спробу встановлення взаємозв'язку між політичними подіями доби середньовіччя, що відбувались у Євразійському степу, з особливостями етнічного розвитку аланів-асів. Розглянуто питання участі аланів-асів в етногенезі середньовічних і сучасних народів Євразії. На прикладі аланів-асів з'ясовано, що осіле населення степу в соціальній структурі державних утворень кочівників традиційно посідало більш низький рівень, ніж номади, але за певних обставин політичного характеру дана закономірність порушувалась. Зроблено висновок, що співіснування в степу кочових скотарських та осілих землеробських економічних систем - це закономірність, а перехід від рухомого пасторального господарства до осілого землеробського - вимушена необхідність.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т51(4)412 + Т3(4)4 +
Шифр НБУВ: РА344023

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
2.

Ісіченко Ю.А. (Архиєпископ Ігор) 
Аскетична література Київської Русі: автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.01 / Ю.А. (Архиєпископ Ігор) Ісіченко ; Нац. ун-т "Києво-Могилян. акад.". — К., 2009. — 31 с. — укp.

Досліджено літературу українського середньовіччя як феномен нового типу вербальної комунікації з певними культурними кодами. Цей тип комунікації інтерпретовано в контексті християнської культури та її діалогу з фольклорною традицією. Християнську аскезу розглянуто як модель дискурсу, взаємопов'язану з прагматикою літературного тексту та комунікативним середовищем. Проаналізовано трансляцію в східнослов'янську цивілізацію духовного досвіду христянського досвіду християнського Сходу та перебіг формування нової культурної традиції, що є суттєвим чинником національного літературного процесу наступних епох. Визначено специфіку використання аскетичних мотивів у сюжетиці літописних, житійних, проповідницьких творів. Дискурсивну стратегію аскетичної літератури визначено як подолання влади слова над автором.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)3-304 +
Шифр НБУВ: РА364225

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Менжулін В. І. 
Біографічний підхід у західній історико-філософській традиції: віхи становлення: автореф. дис. ... д-ра філософ. наук : 09.00.05 / В. І. Менжулін ; НАН України ; Ін-т філос. ім. Г.С. Сковороди. — К., 2011. — 28 с. — укp.

Розкрито історичну обмеженість компартменталізму. З'ясовано, що затьмарення особистісно-біографічного аспекту філософії є характерним лише для певних епох (для середньовіччя і Нового часу). Виявлено, що спроби біографів-редукціоністів пояснити діяльність філософа впливом певних нефілософських чинників (соціально-класова ідентичність, душевні або фізичні хвороби) ігнорують таку фундаментальну рису філософського мислення, як прагнення самодостатності. Розглянуто порівняльно-генетичному аналізі вузлові аспекти легітимації біографічної складової у загальній філософській думці кінця XIX - початку XXI ст. Узагальнено досвід і розглянуто пізнавальний потенціал такого напряму сучасної гуманістики, як новий історизм.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3 в618.2
Шифр НБУВ: РА379824 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
4.

Голубович І.В. 
Біографія як соціокультурний феномен (філософсько-методологічний аналіз): автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.03 / І.В. Голубович ; Одес. нац. ун-т ім. І.І.Мечникова. — О., 2009. — 35 с. — укp.

Розроблено соціально-філософську концепцію біографії як соціокультурного феномену, що характеризує індивідуально-особистісний вимір соціального буття та культури. Обгрунтовано теоретико-методологічну базу його дослідження у соціальній філософії та міждисциплінарному полі соціогуманітарного знання. Проаналізовано теоретичні засади, пізнавальні можливості та межі біографічного підходу у соціальній філософії та соціогуманітарному знанні в цілому. Запропоновано модель і стратегію соціально-філософського аналізу біографії, що передбачає вихід на рівень соціальної онтології. Біографію у різноманітності своїх форм і типів проаналізовано як культурну інваріанту й універсалію соціокультурного буття, як сутнісний вираз вихідної саморефлексивності, герменевтичноті та наративності життя, механізм репрезентації індивідуально-особистісного начала культури в його конкретній історичності й унікальності. Сформульовано визначення феномену біографії як результату "персоналізації" надіндивідуальних соціокультурних норм, цінностей, зразків та як засобу універсалізації персонально-унікальних смислів. Проаналізовано проблематику "нового біографізму" як відображення антропологічного повороту у сучасній філософії та гуманітаристиці. Доведено, що "новий біографізм/автобіографізм" часто є неартикульованим, латентним елементом багатьох сучасних філософских концепцій, в яких відкрито продемонстровано відторгнення від "біографічного методу" у його класичних зразках і позитивістських модифікаціях. Розроблено методологічну базу науково-теоретичного представлення феномену біографії у синтетичній єдності соціальної онтології, соціальної феноменології та методології гуманітарного знання. Біографічний/автобіографічний аспект досліджено як одну з найважливіших складових такої синтезувальної архітектоніки. Показано, що біографічна спрямованість є способом утримання проблемно-тематичної єдності Humanities, теоретико-концептуальним гарантом якої здатна виступати соціальна філософія.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6В618.2 + Ю6*671 + С5 в 618.2 +
Шифр НБУВ: РА367987

Рубрики:

      
5.

Творіна О.Л. 
Відношення "аномалія" - "норма" в структуралістській концепції Мішеля Фуко (історико-філософський аналіз): Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / О.Л. Творіна ; Дніпропетр. нац. ун-т. — Д., 2006. — 16 с. — укp.

Визначено особливості репрезентації співвідношення "норма" - "аномалія" як специфічної форми дискурсу у творчості М.Фуко. Зазначено, що філософія М.Фуко втілює у собі характерні риси постструктуралістського мислення, репрезентує співвідношення "норма" - "аномалія" як специфічну форму дискурсу, яка визначає процес соціалізації людини. Здійснено аналіз першоджерел і критичних робіт, присвячених творчості М.Фуко та показано необхідність дослідження феноменів норми й аномалії через їх відношення до системи мови як засобу реалізації владних відносин, детермінованих межами конкретних явищ сексуальності та божевілля у контексті структуралістської концепції М.Фуко.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4ФРА)6-667 + Ю225.4 +
Шифр НБУВ: РА346792

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
6.

Кравченко Ю.М. 
Відродження патристичної традиції в українській духовно-академічній філософії: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / Ю.М. Кравченко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2008. — 18 с. — укp.

Визначено місце, роль і значення філософії патристики у розвитку української духовно-академічної філософії XIX ст. Розкрито сутність понять "патристична традиція" та "українська духовно-академічна філософія". Встановлено що творчість філософів-академістів пов'язує з філософією Отців Церкви ідейна спільність, а зверненість до патристичної спадщини обумовлює історико-соціальний контекст. Виявлено, що філософи-академісти розглядали такі питання, як шлях Богопізнання, проблеми особистості та свободи волі, апелюючи до творчості ранньохристиянських авторитетів. З'ясовано, що особливістю прочитання патристичної спадщини філософами-академістами є глибоке зацікавлення апологетичним періодом, в якому вони знаходили аргументи на захист православної віри від нападів сучасних їм філософських учень атеїстичного спрямування.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР)5 + Э372.24-677.4 +
Шифр НБУВ: РА357087

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
7.

Жадан В.Б. 
Гедонізм та аскетизм у динаміці культури: Автореф. дис... канд. філос. наук: 17.00.01 / В.Б. Жадан ; Харк. держ. акад. культури. — Х., 2006. — 20 с. — укp.

Виявлено та проаналізовано взаємні кореляції ідей гедонізму й аскетизму у культурно-історичній ретроспективі. Здійснено спробу розглянути гедонізм і аскетизм як два полюси біолярного маргінального культурно-антропологічного феномену. З'ясовано, що традиційне протиславлення гедонізму й аскетизму в певному значенні є некоректним. Доведено, що з погляду "маргінальної антропології" їх можна розглядати як культурні концепти зі взаємно пересічними семантичними полями. Розкрито характерні особливості становлення та розвитку ідей гедонізму й аскетизму у класично-елліністичний період античності, Середньовіччя, епоху Відродження та Нового часу. Виявлено історичні варіації гедонізму й аскетизму, динаміку розвитку цих явищ і специфіку їх співвідношення. Визначено взаємозв'язок гедоністичних аскетичних ідей за принципами насолоди і страждання у контексті загальних світоглядних установок переломних культурно-історичних епох. Виявлено заподії змін гедоністичних і аскетичних принципів. Описано зумовлену ними динаміку явищ гедонізму й аскетизму в історії культури. З'ясовано концептуальні відмінності гедоністичних й аскетичних систем, а також загальні цілі, принципи та методи, що дало змогу розглядати гедонізм і аскетизм як два полюси єдиного маргінального культурно-антропологічного феномену.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч111.0 + Ю700.808 + Ю771.232 +
Шифр НБУВ: РА346493

Рубрики:

      
8.

Борисова О.В. 
Генеза наукової парадигми історичного процесу в середні віки (V - XV ст.): Автореф. дис... д-ра іст. наук: 07.00.02 / О.В. Борисова ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2006. — 38 с. — укp.

Визначено особливості формування наукової парадигми історичного процесу в середні віки (V - XV ст.) та простежено процес її генези в різних суспільствах у межах часово-просторового поля дослідження. Виявлені парадигми класифіковано та проаналізовано. Віднайдено методологічну базу середньовічної науки. Розглянуто методологію дослідження парадигматичного знання взагалі та в історичній науці зокрема, а також парадигматичний аспект міфологічних уявлень щодо історії людства. Проаналізовано сакральну мотивацію історичного процесу у християнстві та мусульманстві. Висвітлено найважливіші історіософські концепції Середньовіччя з метою виявлення в них домінувальних парадигм. Значну увагу приділено аналізу середньовічного історизму та розробці його типології за віссю горизонтально-просторових координат роботи та за "сіткою" його базових категорій, зміни в чому були найхарактернішими проявами генези наукової парадигми. Обгрунтовато гіпотезу щодо того, що визначальними у розвитку принципу історизму є не тільки уявлення про час і простір, на яких будуються уявлення щодо історичного часу та простору та тип вирішення філософської проблеми універсалій. Останній є визначальним для розробки просторової типології історизму. Зроблено спробу визначення генези парадигми історичного процесу формулою "сфера - куб - сфера", що відображає генетику розвитку Платонових тіл зародку та генезу уявлень людини щодо форми планети та її фізичних полів, з якими пов'язаний розвиток уявлень про простір і час. Зроблено спробу встановити об'єктивну основу середньовічної теорії "семи кліматів" і надати їй максимально можливе наукове пояснення. Проаналізовано найзначніші геологічні періодизаційні схеми, розкрито циклічно-поступальний характер моделей історичного процесу та його взаємозв'язок з історичними циклами, а також з коливаннями клімату.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т010.4 +
Шифр НБУВ: РА345901

Рубрики:

      
9.

Кириченко М.С. 
Гуманістичні засади розуміння людської природи у філософії Д.Юма та їх сучасні інтерпретації: Автореф. дис. канд. філос. наук: 09.00.05 / М.С. Кириченко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2003. — 16 с. — укp.

Висвітлено філософську систему Д.Юма крізь призму її гуманістичної складової, проаналізовано сучасну інтерпретацію основної філософської проблеми - феномену людської природи. Встановлено можливість альтернативного тлумачення філософії Д.Юма у якості органічно поєднаних гносеології та етики, що надає можливість нестереотипного сприйняття його філософії, яка традиційно зводилась до гносеології як єдиноцінного досягнення шотландського філософа. Виявлено, що філософія Д.Юма спрямована на розкриття сутності людини як цілого, про що свідчить взаємозв'язок теорії пізнання, етики, політичної філософії (скепсис до розуму обумовлює довіру до відчуттів; достовірність безпосереднього сприйняття детермінує методологічний скептицизм), тому філософську концепцію Д.Юма визначено як антрополого-гносеологічну. Визначено гуманістичні засади вчення про людську природу, що полягають у дослідженні Д.Юмом людини як істоти, що наділена симпатією (перевага у природі людини симпатії до інших над егоїзмом), справедливістю (гармонійне поєднання благ людини та суспільної корисності), свободою (відчуття свободи під час виявлення волі згідно приховано-внутрішній детермінації). Досліджено обмеженість запозичень окремих положень вчення Д.Юма у сучасному лібералізмі, неповну адекватність сучасного сприйняття проблем філософії Д.Юма у історико-філософських постмодерністських тлумаченнях.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216.22 + Ю3(4ВЕЛ)5-516 +
Шифр НБУВ: РА328006

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
10.

Ліннік О.О. 
Дидактичні умови розвитку допитливості учнів 1 класу: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.09 / О.О. Ліннік ; Ін-т педагогіки АПН України. — К., 2007. — 20 с. — укp.

Розкрито суть поняття "допитливість". Визначено місце допитливості у структурі особистості дитини віком 6 - 7 років. Виявлено ознаки, передумови та поетапність її розвитку. Розроблено й експериметально перевірено систему діагностики та дидактичну модель розвитку допитливості першокласників. Деталізовано дидактичні умови її функціонування. Доведено, що цей розвиток відбувається завдяки включенню до процесу навчання інтегрованих курсів "Вступ до шкільного життя" та "Дитяча філософія", а також поетапному впровадженню творчого проектування як засобу організації дослідно-творчої діяльності першокласників за умови забезпечення інтерактивного спілкування суб'єктів педагогічного процесу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.221 +
Шифр НБУВ: РА348562

Рубрики:

      
11.

Мінаков М.А. 
Досвід і філософія: еволюція поняття досвіду в західній філософії XIX - XX століть: автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.05 / М.А. Мінаков ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2007. — 32 с. — укp.

Визначено основні характеристики еволюції поняття досвіду в західних філософських системах, становлення яких спричинено впливом перетворення філософської думки у німецькому ідеалізмі у XIX - XX ст. На підставі історико-філософського топологічного аналізу основних положень стосовно досвіду, наявних у межах західної філософії від Античності до XX ст., відтворено цілісну картину передісторії та історії філософського аналізу досвіду у Канта та Гегеля, що зумовили рамки подальшої еволюції змісту поняття досвіду, визначені напруженням поміж епістемологічним і герменевтичним підходами. Установлено, що еволюція поняття досвіду відбувалася як діалектичний процес визначення досвіду у термінах фактичності й історичності в основних течіях філософії Заходу XIX - XX ст. На підставі аналізу основних рис історії поняття досвіду в західній філософії XIX - XX ст. створено концепцію еволюції цього поняття, яка узагальнює специфіку підходів до аналізу досвіду щодо філософських теорій неокантіанства, прагматизму, аналітичної філософії мови, феноменології та герменевтики, а також особливості впливу цих підходів на формування завдань сучасної епістемології, філософії мови та філософії науки.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю225.37 + Ю3(0)5 + Ю3(0)6 +
Шифр НБУВ: РА353746

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
12.

Чорноморець Ю. П. 
Еволюція візантійського неоплатонізму: автореф. дис. ... д-ра філософ. наук : 09.00.11 / Ю. П. Чорноморець ; НАН України ; Ін-т філос. ім. Г.С. Сковороди. — К., 2011. — 24 с. — укp.

Проаналізовано закономірності еволюції візантійського неоплатонізму. Відмінною рисою візантійського неоплатонізму є побудова філософської теології, ідею якої засновники візантійського неоплатонізму запозичили з системи Прокла. У межах першого кола еволюції візантійського неоплатонізму виникли три оригінальні філософські системи: антиметафізична філософія надбуття Діонісія (Філопона), філософія буття Максима Сповідника та метафізика візантійських есенціалістів VII - початку XVI ст. У 1530-ті рр. внаслідок теологічних дискусій виникла особлива форма візантійського неоплатонізму - паламізм, яка в межах власного інтенсивного розвитку пройшла три стадії еволюції, аналогічні до загального ходу еволюції класичного візантійського неоплатонізму: неоареопагітизм Палами, християнське прокліанство Каліста Ангелікуда, паламітська схоластика другої половини XIV і XV ст. Дослідження еволюції візантійського неоплатонізму дозволяє виявити конкретні форми, яких набував вплив філософії на християнську теологію на грецькому Сході в VI - XV ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(0)416-335 + Э372-4-34
Шифр НБУВ: РА382725 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
13.

Гріднєва Ю.Г. 
Еволюція візантійської традиції в іконографії літургійного шитва пізнього середньовіччя: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.05 / Ю.Г. Гріднєва ; Харк. держ. акад. дизайну і мистец. — Х., 2008. — 20 с. — укp.

Досліджено основні етапи розвитку візантійської традиції в іконографії літургійного шитва пізнього середньовіччя. Розглянуто витоки богослужебних тканин, візантійські поротипи основних сюжетів плащаниць і воздухів кінця XII - XVI ст. - Євхаристії, образу Богородиці, Служби Св.Отців, Агнця Божого, Оплакування. Простежено зміни в їх іконографії: трансформацію візантійських прототипів із сюжетом Євхаристії, еволюцію образу Богоматері від Богородиці Епіскепсис до сюжетів "Богородиця Втілення" та "Богородиця Знамення", а також перетворення сюжету "Служба Св.Отців", що має візантійські корені, на "Агнець Божий". Розроблено класифікацію типів іконографії "Оплакування" у літургійному шитві на підставі вивчення символічного змісту зображень, виділено й охарактеризовано основні іконографічні програми єпитрахилей XIII - XVI ст. Розкрито зв'язок з візантійською традицією фрагментів золотного шитва XIII ст. з Софійського собору у Києві. Зроблено реконструкцію єпитрахилі митрополита Кирила II (1241 - 1280). Уточнено атрибуцію єпитрахилі митрополита Фотія кінця XIV ст. з музею "Новий Єрусалим". Проаналізовано особливості еволюції досліджуваної традиції в іконографії літургійного шитва кінця XII - XVI ст. країн візантійського світу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ146.563(0)421 + Щ126.963(4УКР):Э +
Шифр НБУВ: РА358154

Географічні рубрики:

      
14.

Шабуніна В.В. 
Еволюція західноєвропейського приватного права (історико-правовий аспект): автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.01 / В.В. Шабуніна ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2009. — 16 с. — укp.

Проведено комплексне дослідження еволюції західноєвропейського приватного права з часу його виникнення до сучасної уніфікації. Проаналізовано етапи розвитку концепції поділу права на публічне та приватне, досліджено вплив римського права на формування західноєвропейського приватного права у період середньовіччя. Розглянуто кодифікацію цивільного права західноєвропейських країн у XIX ст. та його розвиток у XX ст. Доведено, що формування та розвиток західноєвропейського приватного права відбувався під впливом римського цивільного права, звичаєвого, договірного права та судових прецедентів. Визначено особливості формування приватного права у державах континентальної й англо-саксонської правових традицій. Висвітлено еволюцію приватного права у різних західноєвропейських державах, охарактеризовано основні періоди його розвитку. З'ясовано причини уніфікації приватного права в усіх західноєвропейських державах, розглянуто шляхи її досягнення. Зроблено висновок, що уніфікація приватного права у європейських державах тісно пов'язана з їх економічною та політичною інтеграцією.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х93г(0) + Х839(4)-1 +
Шифр НБУВ: РА368061

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
15.

Хумуд Аль Сувейлан 
Еволюція концепції справедливості у соціально-історичному пізнанні (соціально-філософський аспект): Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / Хумуд Аль Сувейлан ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2002. — 18 с. — укp.

Здійснено порівняльний соціально-філософський аналіз пізнавальної традиції в осмисленні співвідношення елементів природного та соціального аспектів життєдіяльності людського суспільства. Запропоновано метод порівняння східної та західної філософських інтерпретацій соціальної справедливості. У процесі зазначеного аналізу з'ясовано специфічні особливості східного та західноєвропейського розуміння соціальної справедливості, розглянуті як загальнолюдські. Встановлено, що вони виникають у кожній з вказаних філософій двома основними, інваріантними взаємодоповняльними формами осмислення взаємозв'язку природного і соціального у світі людини: суспільноцентричною (східна філософія) та індивідоцентричною (західна філософія). Значну увагу приділено співвідношенню суспільно- та індивідоцентричного розуміння соціальної справедливості, а також причинам і характеру їх конвергенції за умов теперішньої цивілізації. Детально розглянуто історичні етапи еволюції соціальної справедливості.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*341.111 + Ю6*32
Шифр НБУВ: РА318913 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
16.

Піхтовнікова Л.С. 
Еволюція німецької віршованої байки (ХІІІ - ХХ ст.): жанрово-стилістичні аспекти: Автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.02.04; 10.01.04 / Л.С. Піхтовнікова ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2000. — 40 с. — укp.

Встановлено концептуальні засади еволюційно-стилістичної парадигми у лінгвостилістичних та літературознавчих дослідженнях, а саме у стилістиці байки як жанру та типу тексту, які базуються на системно-структурному та синергетичному підході. Еволюцію стилю німецької байки досліджено з погляду теорії самоорганізації систем. З'ясовано, що синергія стилю обіймає всі рівні системи "соціально-мовленнєве середовище - мова - байка - стиль - архетип". Проаналізовано еволюцію стилю німецької віршованої байки протягом 8 сторіч з виокремленням декількох епох: Середньовіччя, Гуманізму, Реформації, Бароко, Просвіти, XIX та XX ст. Запропоновано базову модель еволюції стилю й відповідні моделі за епохами, в яких враховуються головні соціальні, тематичні, стильові атрактори та відповідні стилістичні засоби, а також стильові риси. Розроблено еволюційно-стильову типологію байки: виокремлено головні стильові архетипи, які складалися й еволюціонували протягом сторіч та існують і в наш час: риторично-стислий, поетично-розважальний, соціально-критичний, дитячої та юнацької байки, жартівливо-комічної байки, сучасної абстрактно-інтелектуальної байки з глобалізованим образно-символічним значенням. Здійснено стилістико-порівняльний аналіз еволюції німецької, української та російської байок, у процесі якого застосовано розроблену методику класифікації образів-символів за їх семантичною ємністю та методику виокремлення й опису стильових архетипів. З'ясовано, що еволюція стилю німецької, української та російської байок відбувається за однаковими літературознавчими законами.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш401.471.6 + Ш5(4ГЕР)-337 + Ш5(4Укр)-337 + Ш5(4Рос)-337
Шифр НБУВ: РА310678 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
17.

Сліпушко О. М. 
Еволюція та функціонування літературних образів у парадигмі писемних пам'яток Раннього і Високого Середньовіччя (XI - перша половина XIII ст.): автореф. дис. ... д-ра філол. наук : 10.01.01 / О. М. Сліпушко ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К., 2010. — 35 с. — укp.

Вивчено літературні образи в хронологічному, функціональному та жанровому аспектах. Розглянуто особливості києворуської книжності. Обгрунтовано нову її періодизацію та проаналізовано світоглядні й естетичні засади літератури Раннього та Високого Середньовіччя. Вивчено питання інтеграції біблійного дискурсу в києворуський контекст. Досліджено парадигму образу святості, руську модель образу в літописанні й авторських творах. Вперше досліджено еволюцію образу автора у книжності Києворуської держави.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)93-34
Шифр НБУВ: РА371384 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
18.

Мороз Я.С. 
Естетика українського іконопису XIV - XV ст.: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.08 / Я.С. Мороз ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2005. — 22 с. — укp.

Досліджено естетичний аспект українського іконопису XIV - XV ст. Проаналізовано естетичні категорії прекрасного та піднесеного, хронотопу, образу, символу, канону, світла, літургійної естетики, які становили світоглядно-естетичні засади ікони. З використанням цих категорій розглянуто стилістику палеологівського ренесансу та його української транскрипції, висвітленої на прикладі пам'яток українського іконопису XIV - XV ст. Зазначено, що українська ікона відображала духовні пошуки середньовіччя, у ній втілювалися актуальні ідеї палеологівської доби, її філософсько-естетичні концепції. Виявлено вплив духовно-естетичних пошуків на формування іконографічних принципів іконопису, зокрема ранньопалеологівської естетики та естетики ісихазму. На підставі аналізу творів українського середньовічного мистецтва визначено взаємозв'язок між естетичними концепціями та іконографічними системами, формотвірні філософсько-естетичні концепції та особливості середньовічного світогляду, а також стилістичні відмінності між українським і візантійським іконописним мистецтвом періоду XIV - XV ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю812.451.4 + Щ146.563(4УКР)4 +
Шифр НБУВ: РА338314

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
19.

Ушаков С.В. 
Етнічна ситуація в Південно-Західному Криму на межі античності та середньовіччя (III - середина VI ст.н.е.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.04 / С.В. Ушаков ; НАН України. Ін-т археології. — К., 2001. — 16 с. — укp.

Досліджено питання етнічної історії на межі античності та середньовіччя (на прикладі етнічної ситуації в Південно-Західному Криму кінця III - середини VI ст.). Проаналізовано історіографію питання, розглянуто основні групи джерел (писемних, археологічних, антропологічних). На підставі їх дослідження створено модель етнічної ситуації в регіоні у вищезазначених хронологічних межах. Наголошено, що в першій половині III ст. вже не існувало монолітної єдності пізньоскіфського етносу, роз'єднаного політично внаслідок вторгнення сарматів.Зазначено, що чисельність населення регіону значно зменшилася після вторгнення гунів (кінець IV - перша половина V ст.). З другої половини V ст. до середини VI ст. у Південно-Західному Криму мешкають окремі групи гунів, у північно-східному регіоні, в основному, алани, в глибині гірської частини півострова - готи. У цей період починається формування алано-готської синкретичної культури й алано-готської етносоціальної спільноти.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т4(237УКР-6КРМ)32
Шифр НБУВ: РА315210 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
20.

Кірносова Н.А. 
Жанрово-тематична парадигма паломницької прози в китайській та європейських літературах ХVІ - ХVІІІ ст.: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.05 / Н.А. Кірносова ; НАН України. Ін-т л-ри ім. Т.Г.Шевченка. — К., 2005. — 20 с. — укp.

Запропоновано парадигму паломницьких творів нового типу ("література вимислу"), згрупованих відповідно до акцентованої в них проблематики, розкрито вплив цієї проблематики на поетологічні особливості текстів. На підставі релігійного та психологічного контекстів виявлено типологічні сходження в паломницькій прозі віддалених літератур. Підкреслено невипадковість актуалізації мотиву паломництва саме на межі середньовіччя та Нового часу, коли активно переглядалася роль національного компоненту в формуванні світосприйняття людини на Заході і Сході. Визначено характерні для культур Заходу і Сходу в XVI - XVIII ст. тенденції у ставленні до природи, суспільства і традиції. Проаналізовано відображені в паломницьких творах жанрові та стильові тенденції доби бароко в Європі та епохи Мін в Китаї. Значну увагу приділено засобам представлення в літературі нової концепції людини, часу та простору, присутності автора. Підкреслено значну роль паломницької прози в літературах передновочасної доби.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш401.11 + Ш401.44 + Ш5(0)-34 +
Шифр НБУВ: РА340357

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського