Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (2)Наукова електронна бібліотека (139)Реферативна база даних (369)Книжкові видання та компакт-диски (96)Журнали та продовжувані видання (7)
Пошуковий запит: (<.>K=КЕЛЬТСЬК$<.>+<.>K=ЦИВІЛІЗАЦІЯ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 21
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Іл'янович К.Б. 
Антропологічна криза в умовах сучасної техногенної цивілізації: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.04 / К.Б. Іл'янович ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2008. — 16 с. — укp.

Проаналізовано основні соціальні ознаки та витоки антропологічної кризи сучасної техногенної цивілізації. Основну увагу приділено вивченню негативних аспектів розвитку цивілізації як глобальної соціокультурної системи. Зроблено висновок, що сучасна техногенна цивілізація переживає глибинну антропологічну кризу, що стосується усіх сфер життя. Виявлено, що науковий аналіз подібних мегатенденцій цивілізаційного розвитку є недостатнім, одноаспектним, оскільки XXI ст. характеризується активним розвитком нових технологій, появою нового типу раціональності як світосприйняття, суспільно-культурними змінами. Встановлено відмінність техногенного цивілізаційного типу від традиційного. Охарактеризовано культурно-історичний контекст зародження, системи цінностей та особливостей раціональності техногенної цивілізації, визначено глибинні джерела сучасної антропологічної кризи. Досліджено культурні й антропологічні суперечності глобалізаційних процесів сучасності у межах однієї цивілізації та сфери міжцивілізаційних відносин. З'ясовано, що рефлексія над джерелами та соціокультурними ознаками антропологічної кризи обумовлює необхідність формування нового типу світогляду й антропологічної парадигми загальнокультурного змісту та загальноцивілізаційного значення.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216.21 + Ю6*671.112 + Ч111.1 +
Шифр НБУВ: РА357879

Рубрики:

      
2.

Харченко С.П. 
Етнокультурні цивілізації в контексті саморозгортання загальноцивілізаційного процесу: філософсько-історичний аспект: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.03 / С.П. Харченко ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Введено науковий термін "етнокультурна цивілізація". З застосуванням філософсько-історичного, культурно-історичного та соціокультурного підходів визначено й обгрунтовано місце етнокультурних цивілізацій у контексті становлення глобального світу. Розкрито зміст термінів "етнічна культура", "загальноцивілізаційний процес". Установлено, що зміст термінів "етнічна культура", "етнокультурна цивілізація" та "загальноцивілізаційний процес" корелюють як одиничне ("етнічна культура"), особливе ("етнокультурна цивілізація") та загальне ("загальноцивілізаційний процес"). Проведено філософсько-історичну реконструкцію становлення етнокультурних цивілізацій. Обгрунтовано, що сучасні вектори загальноцивілізаційного розвитку "Схід - Захід" і "Південь - Північ" складають діалектичну єдність, у межах якої відбуваються міжкультурні та міжцивілізаційні діалоги та полілоги.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*425 + Ю6*671.112 + Т019 +
Шифр НБУВ: РА365059

Рубрики:

      
3.

Казакевич Г.М. 
Жрецька організація стародавніх кельтів та її еволюція (II ст. до н.е. - I ст. н.е.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.02 / Г.М. Казакевич ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2004. — 16 с. — укp.

Проведено дослідження жрецької організації стародавніх кельтів як органічної складової частини соціальної структури кельтських племен Галлії та Британських островів на межі нової ери. Досліджено еволюцію жрецької організації протягом вказаного хронологічного періоду, визначено місце та соціальні функції інституту жрецтва у суспільстві стародавніх кельтів. Зазначено, що виникнення жрецької організації зумовлено необхідністю посилення управлінської та регулятивної функцій у суспільному житті. Визначено типологічну спорідненість жрецької організації кельтів з аналогічними структурами інших індоєвропейських народів. З'ясовано роль кельтського жрецтва в організації виробничої діяльності, висвітлено деякі аспекти її релігійно-ідеологічних принципів функціонування. Спростовано традиційний погляд на жрецьку організацію кельтів як на цілісну надплемінну корпорацію з єдиним механізмом прийняття політичних рішень.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(0)324.42 +
Шифр НБУВ: РА331921

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
4.

Смерічевський Е.Ф. 
Інформаційна цивілізація: проблема віртуальної реальності в суспільному розвитку: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.03 / Е.Ф. Смерічевський ; Донец. нац. ун-т. — Донецьк, 2002. — 21 с. — укp.

Розроблено концепцію розвитку віртуального феномену та його поширення на усі сфери життя за умов інформаційно-комп'ютерної революції та наступу інформаційної цивілізації. Розкрито механізми, форми, наслідки даного процесу на глобальному та індивідуальному рівні. Зроблено історико-філософський та методологічний аналіз процесів віртуалізації через лінгво-семантичний, онтологічний, аксіологічний та гносеологічний аспекти. Доведено, що перехід інформаційної цивілізації на віртуальний рівень є домінантною тенденцією розвитку людства. Зроблено висновок, що феномен віртуалізації є технічною апеляцією до природних властивостей людини - волі, віри, уявлення. Встановлено, що за умов розгортання інформаційної цивілізації віртуалізація усіх сфер буття стає глобальною цінністю та товаром. Акцентовано увагу на проблемі людини у віртуальній реальності та її відчуженні за умов віртуального простору.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*18:Ж + Ю6*333.122 + А6 +
Шифр НБУВ: РА322052

Рубрики:

      
5.

Шейко В.М. 
Історико-культурологічні концепції цивілізаційної еволюції в добу глобалізму (кінець ХІХ - початок ХХІ ст.): Автореф. дис... д-ра іст. наук: 07.00.02; 17.00.01 / В.М. Шейко ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2002. — 36 с. — укp.

З використанням комплексу літературних джерел системно проаналізовано історико-культурологічні концепції еволюції цивілізації за умов глобалізму наприкінці ХІХ - початку ХХІ ст. Вперше у всесвітній історико-культурологічній теорії науково визначено та обгрунтовано парадигми генези континууму культур і планетарної цивілізації, співіснування культур і поліетносфери у глобальному розвитку людства. Розроблено методологію дослідження культурологічних трансформацій різних етносів, зокрема українського, а також охарактеризовано можливості синергетичної парадигми під час розгляду всесвітнього історико-культурного процесу. Запропоновано вдосконалену класифікацію глобальних проблем планетарної макроцивілізації. Доведено, що наприкінці ХІХ - на початку ХХ ст. разом із формуванням глобальної системи склалася і планетарна цивілізація, яка в подальшому трансформується із техногенної в інформаційну. Особливу увагу приділено проблемам історії становлення та розвитку української культури у всесвітньому контексті.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(0)64-7
Шифр НБУВ: РА318203 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
6.

Прохненко І.А. 
Історія військової справи даків І ст. до н.е. - початку ІІ ст. н.е.: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.02 / І.А. Прохненко ; Ужгород. нац. ун-т. — Ужгород, 2002. — 17 с. — укp.

Джерельною основою дослідження є свідчення античних авторів, епіграфіка, зображення римської скульптури (колона та трофей Трояна), нумізматичні та речові матеріали, а також військово-оборонні пам'ятки. Розглянуто історичну ситуацію в Карпато-Дунайському ареалі та викладено у хронологічній послідовності події протистояння даків і римлян, кельтських племен бойїв і таврисків, населенням міст - полісів Західного та Північно-Західного Понту, сарматських племінних об'єднань язигів і роксолан. На підставі аналізу речей озброєння встановлено особливість екіпірування й складу дакійського війська. За результатами дослідження реконструйовано зразки військового зодчества. Розглянуто місцеві традиції зброярства, військового будівництва й виділення елементів, запозичених під час контактів з кельтами, греками, римлянами та сарматами. З метою з'ясування місця дакійського війська серед озброєних формувань варварського й античного світу проаналізовано здобутки військового навчання римлян, сарматів і германців. Зроблено висновок, що військова справа даків відповідала рівню своєї епохи, а дакійське військо може бути віднесеним до найбільш боєздатних формувань варварського світу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(0)324.453 + Ц35(0)32
Шифр НБУВ: РА319251 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
7.

Александрова М.В. 
Культура та цивілізація: становлення проблематики в українській філософській думці (кінець ХІХ - початок ХХ століть): Автореф. дис... канд. філософ. наук: 17.00.01 / М.В. Александрова ; Харк. держ. акад. культури. — Х., 2003. — 16 с. — укp.

Досліджено генезу поглядів на культуру та цивілізацію кінця XVIII - кінця XIX ст. та зроблено висновок, що українська філософська думка з кінця XVII ст. пропонує унікальну традицію "критики цивілізації", яка базується на християнському світогляді та визначає посередницьку роль філософського мислення між вірою та розумом; умовно її можна назвати "культуротворчою". Зазначено, що подальший шлях української філософської думки кінця XIX - початку XX ст. можна характеризувати як послідовне віддалення від цієї парадигми та пошук іншої, що базується на науково-раціональному пізнанні та ідеї прогресу. Запропоновано цю парадигму умовно назвати "цивілізаційною".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*671.112 + Ю3(4УКР) + Ч113(4УКР) +
Шифр НБУВ: РА327659

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
8.

Глотов Б.Б. 
Культурно-цивілізаційна ідентифікація українського народу: автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.03 / Б.Б. Глотов ; Дніпропетр. нац. ун-т ім. О. Гончара. — Д., 2008. — 32 с. — укp.

Проведено соціально-філософський аналіз проблеми культурно-цивілізаційної ідентичності українського народу в історичному аспекті. На підставі аналізу концепцій А. Тойнбі, Ф. Фукуями, С. Гангігтона обгрунтовано тезу, що релігія - ідеологія - цінності, вони є чинниками діяльності етносів як суб'єктів історичного процесу, коли кожний наступний чинник заперечує попередній у контексті діалектичного заперечення. Досліджено роль релігійно-конфесійної належності українського народу та визначено, що православ'я було домінантною ознакою його культурно-цивілізаційної ідентифікації. Зауважено, що прийняття християнства сприяло становленню східно-православної цивілізації, а конфесійний поділ на православ'я та греко-католицизм зумовив культурно-цивілізаційний розділ України. Зроблено висновок, що Україна перебуває у центрі Європи, але в метаісторичному аспекті вона опинилася на культурно-цивілізаційному розломі за віссю Схід - Захід. На її території західноєвропейська та російська (євразійська) цивілізація вступають у взаємодію та багаторазово переломлюються у характері та долі українського народу. Міфологеми східно-західної належності як історично ретроспективні смисли зумовлюють суперечності та парадокси сучасної української культурно-цивілізаційної ідентичності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*671.112 + Ю958(4УКР) + Т3(4УКР) в +
Шифр НБУВ: РА359726

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
9.

Щедрін А.Т. 
Культурологічно-релігієзнавчі виміри "вторинної" міфотворчості: автореф. дис... д-ра культурології: 26.00.01 / А.Т. Щедрін ; Харк. держ. акад. культури. — Х., 2008. — 40 с. — укp.

Створено цілісну концепцію "вторинних" міфів як соціокультурного феномену, розглянуто історію, основні напрями, методологію, методи та джерельну базу їх дослідження. Встановлено, що сферою відтворення натуралістичних і соціотехнічних міфів є парадоксографічний сектор культури. Виявлено загальне й особливе у відтворенні традиційних і "вторнинних" міфів, їх світоглядних і психофізіологічних засадах. Розкрито специфіку функціонування соціокогнітивного й "імагінативного" контурів у контексті архаїчної та "вторинної" міфотворчості. Визначено роль картини світу як ядра архаїчного міфотворення і нових міфів. Встановлено особливості "вторинної" міфотворчості доби цивілізації. Розглянуто процес формування цілісного механізму відтворення "вторинних" міфів, специфіку функціонування натуралістичних і соціотехнічних міфів у соціокультурних трансформаціях спільнот Стародавнього Сходу, античності, середньовіччя, відродження, нового часу та епохи модерну. Визначено напрями еволюції натуралістичної та соціотехнічної міфотворчості у культурі різних варіантів зрілого модерну. Проаналізовано вплив ситуації постмодерну на трансформацію соціокультурних принципів і чинників "вторинного" міфотворення. Висвітлено інституційні засади даного процесу, визначено його вплив на формування ідеології нових релігійних рухів, течій, "приватної" релігійності постмодернової природи у вітчизняному соціокультурному просторі. Розглянуто різні аспекти проблеми буття позаземного розуму, досліджено їх еволюцію у "вторинному" міфотворенні доби постмодерну, відображеної у формі "уфологічної програми" та програм "Communication with Extraterrestrial Intelligence" ("Зв'язок з позаземними цивілізаціями") та "Search for Extra-Terristrial Intelligence" ("Пошук позаземного розуму"). Визначено вплив даних програм на відтворення натуралістичних і соціотехнічних міфів доби постмодерну. З'ясовано, що на підставі їх взаємодії сформовано уявлення про галактичний соціокультурний простір, до якого входило людство. Зроблено висновок, що уфологічний аспект проблеми позаземного розуму є ядром "вторинної" міфотворчості, впливає на формування "нової" релігійності постмодернової природи та зазнає осуду традиційно-доктринальних релігій. Виявлено взаємодію "вторинних" міфів, зосереджених у парадоксографічному секторі, та "нової" релігійності у культурі постмодерну. Досліджено проект "Портал" і концепції "паралельних світів", "подорожей у часі", "полтергейства", "Живої Землі", "Нової Архаїки", містичної криптозоології, теорії "стародавньої астронавтики", "паранормальних здібностей людини", "життя після життя". З'ясовано, що дані концепції у культурі постмодерну безпосердньо еволюціонують в окультно-містичні, створють соціокультурне тло для відтворення "приватної" релігійності посмодернової природи, набувають ознак нової утопії (онтологічно-космологічної, хронотопії, екоутопії "Живої Землі", метаантропологічної, танатопії) або екологічної антиутопії "Загибла Венера".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч111.156 + Э391 +
Шифр НБУВ: РА357014

Рубрики:

      
10.

Зозуля Н.Ю. 
Людина, природа, цивілізація у творчості Л.Леонова 50-х - початку 90-х рр.: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.02 / Н.Ю. Зозуля ; НАН України. Ін-т л-ри ім. Т.Г.Шевченка НАН України. — К., 2001. — 19 с. — укp.

Цілісно досліджено концепцію людини, природи, цивілізації у творчості Л.Леонова другої половини XX ст. Розглянуто творчу індивідуальність письменника, його художньо-філософську й етико-естетичну позицію у широкому літературному контексті. Розкрито діалогічність леонівської думки. Визначено семантику образів-символів землі обітованої, обителі, піраміди у романі "Пирамида". Простежено вплив різноманітних життєвих конфліктів і колізій на художню структуру творів митця. Охарактеризовано ноосферне мислення Л.Леонова, що проявляється через типізацію окремих особистісних рис створених персонажів, планетарну та космічну масштабність його роздумів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4РОС)5-4 Леонов Л. 54
Шифр НБУВ: РА314188 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
11.

Губань Р.В. 
Міжнародно-правові аспекти розвитку діалогу між цивілізаціями: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.11 / Р.В. Губань ; НАН України, Ін-т держави і права ім. В.М.Корецького. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Висвітлено міжнародно-правові аспекти розвитку діалогу між цивілізаціями. Досліджено еволюцію понять "цивілізація" та "діалог між цивілізаціями", запропоновано їх визначення. Проаналізовано міжнародно-правові аспекти генезису діалогу між цивілізаціями. Розглянуто особливості відображення концепції діалогу між цивілізаціями у документах ООН, запропоновано застосовувати цивілізаційний підхід у процесі проведення реформи Ради Безпеки ООН. Досліджено питання впливу концепції діалогу між цивілізаціями на розвиток інституту прав людини у міжнародному та національному праві.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х91-0,1 + Х915.212.03 + Х911.23 +
Шифр НБУВ: РА368540

Рубрики:

      
12.

Тихомирова О.В. 
Міфічний квест у літературній спадщині Дж. Р. Р. Толкіна: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.04 / О.В. Тихомирова ; Київ. нац. лінгв. ун-т. — К., 2003. — 20 с. — укp.

Досліджено функціонування міфічного квесту в авторській міфології, створеній Дж. Р. Р. Толкіном. Проаналізовано світ Арди та запропоновано ставлення до усієї сукупності різних за жанром творів письменника як до партитури текстів, на інтертекстуальних зв'язках між якими вибудовується міфологічний континуум. Характер міфології Толкіна визначено як альтернативну міфологію - реконструкцію діалогу кельтської та англосаксонської епічних традицій, який міг би відбутися, якби не Нормандське завоювання у 1066 р. Поняття "міфічний квест" визначено як певну сюжетну єдність, що містить мотиви пошуку, подорожі, подвигу і в процесі розв'язання суб'єктно-об'єктних відносин якої відбувається актуалізація хронотопу фантастичного світоландшафту. З метою позначення загальних для народів Арди способів залучення до міфоісторичного руху запропоновано поняття метаквесту (квесту, що об'єднує цілий народ або охоплює епоху чи кілька епох). Об'єктну частину метаквесту представлено артефактами, що несуть інформацію про сакральні часи першотворення, як суб'єктів розглянуто низку героїв Арди. Предикативний зв'язок між суб'єктами та об'єктами метаквесту знаходить своє вираження в образі нескінченної Дороги, на якій кожен з героїв (від міфічних до низькоміметичних) має знайти своє місце.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4ВЕЛ)-4 Толкін Дж.Р.Р. 45 +
Шифр НБУВ: РА327144

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
13.

Скотна Н.В. 
Особа в розколотій цивілізації: світогляд, проблеми освіти і виховання: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.10 / Н.В. Скотна ; АПН України. Ін-т вищ. освіти. — К., 2005. — 46 с. — укp.

Висвітлено важливі загальнотеоретичні та прикладні проблеми розвитку та загибелі цивілізацій як природного історичного процесу. Зауважено, що неоднозначність і багатомірність історичного процесу призводить до різноманітних класифікацій цивілізацій, а критеріями цих класифікацій можуть слугувати матеріально-технічні, культурні, національно-етнічні, економічні, географічні, релігійні, ідеологічні та інші чинники. Здійснено аналіз історії існування цивілізацій з використанням на історико-порівняльних, соціально-філософських, структурно-функціональних, феноменологічних, синергетичних, футурологічних та інших методів дослідження, які дозволяють у відносно цілісній цивілізації побачити світогляд та дії різних страт, груп, дії влади та інституцій громадянського суспільства, оцінити роль системи виховання й освіти особистості. Зазначено, що особистість у розколотій цивілізації відчуває на собі різновекторні впливи, її ціннісні орієнтації формуються за ситуації більш складного вибору, а свідомість і дії постійно зазнають корекції через складні об'єктивні та суб'єктивні обставини, які обумовлюють ідентифікацію, самовизначення особистості, взаємопов'язані з розв'язанням суперечливих культурних, релігійних, ідеологічних, етнонаціональних та інших проблем. Як наслідок, особистість переживає постійні стреси, здійснює переорієнтацію. Відповідно у розколитих цивілізаціях системи виховання відносно нестійкі, піддаються різнобічним політичним та ідеологічним впливам. Зроблено висновок, що держава може брати на себе більшу регулятивну роль у системах виховання особистості, ніж у відносно цілісних цивілізаціях. Роль освіти у цивілізаційному становленні особистості розглянуто у контексті кардинальних соціальних трансформацій, які у сукупності складають зміни в діяльності людини та супільства, у філософії життя, філософії освіти. Відзначено, що генеза освітньої парадигми детермінується змінами в економіці, політиці, культурі України, глобалізацією та інформатизацією світу. Розглянуто шляхи та засоби реформування систем виховання та освіти, роль філософії освіти у визначенні цілей і завдань її розвитку в Україні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*327.01 + Ю6*148:Ч30 + Ч30 в5 +
Шифр НБУВ: РА339049

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
14.

Грабовець О.В. 
Релігійний чинник соціально-економічної поведінки за умов глобалізаційних викликів: Автореф. дис... канд. соціол. наук: 22.00.04 / О.В. Грабовець ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2003. — 21 с. — укp.

Обгрунтовано інноваційну версію впливу релігійного чинника як символічної форми світосприйняття на соціально-економічну поведінку в різних цивілізаціях за умов глобальних викликів. Встановлено, що норми та цінності, які регулюють соціально-економічну поведінку, можуть коливатись у діапазоні від пріоритету суто матеріальних до позаматеріальних чинників адекватно соціокультурним особливостям генези конкретних суспільств. Запропоновано концептуальну версію функціональної ролі релігії в соціумі як соціальної технології розв'язання буттєвих проблем, що грунтується на інтуїтивно-символічних засадах та здатна розв'язувати життєво назрілі проблеми через забезпечення морально-етичного спрямування економічної поведінки. Базуючись на розумінні релігії як ефективної соціальної технології розв'язання буттєвих проблем, що актуалізує внутрішньоособистісні чинники соціального контролю, здійснено аналіз щодо визначення місця та ролі релігійного фактора соціально-економічної поведінки в різних цивілізаціях за умов глобалізаційних викликів. На тлі трансформаційних процесів, що здійснюються в Україні, визначено залежність між ефективністю ринкових реформ та необхідністю задіяння інтегруючого потенціалу соціального інституту православ'я, його здатністю адаптуватись до викликів часу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э211 + С5*686.2в663.1 + С5*332в663.1 +
Шифр НБУВ: РА324991

Рубрики:

      
15.

Голота Б.М. 
Самотність у життєвому світі особистості: соціокультурний вимір: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.04 / Б.М. Голота ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2004. — 17 с. — укp.

Проведено аналіз концептуальної еволюції проблеми самотності у контексті розвитку історії культури шляхом порівняння стану життєвого світу людини в основних локальних цивілізаціях. Визначено, що стан самотності є важливим підгрунтям усвідомлення індивідом власної свободи. Виявлено залежність видів самотності від соціокультурних чинників на прикладах основних цивілізаційних типів. Встановлено, що на рівні індивідної буттєвості (діяльнісно-практичної та комунікативної) за сучасних умов домінуючою формою феномену самоотності є екзистенційна. Показано нерозривний зв'язок проблеми самотності з різними типами ментальності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216.21 + Ч111.155 +
Шифр НБУВ: РА331359

Рубрики:

      
16.

Луцький І.М. 
Справедливість як філософсько-правова засада українського державотворення: Автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.12 / І.М. Луцький ; Нац. акад. внутр. справ України. — К., 2005. — 17 с. — укp.

Показано, що справедливість є однією з найважливіших філософсько-правових категорій, смислове значення якої взаємопов'язане з демократією, рівністю, свободою, відповідальністю, системою правих норм і державним устроєм. Відзначено, що на даному етапі українського державотворення категорія справедливості ще не знайшла достатнього усвідомлення на рівні суспільної свідомості (особливо у правлячої верстви). Зазначено, що ідея справедливості як філософська категорія зародилася в античні часи, знайшла свій розвиток у працях Платона, Аристотеля, Плотіна, Цицерона. У період Відродження та Просвітництва європейська цивілізація звернулася до ідеї справедливості, відбулися розвиток й адаптація до обставин Нового часу. Уперше ідею справедливості як системотвірну було втілено до практики державного будівництва наприкінці XVIII ст. у США, пізніше - у Франції, у XIX - XX ст. - у будівництво незалежних національних держав. Такими українськими мислителями, як Т.Шевченко, М.Драгоманов, І.Франко, Б.Кістяківський, В.Липинський, М.Грушевський, В.Винниченко ідея справедливості імплантувалася в програму національного визволення та творення української незалежної суверенної соборної держави. Ці ідеї розвивалися діячами національно-визвольного руху, передовими українськими інтелігентами другої половини XX ст. та почали впроваджуватися до практики державного життя із здобуттям Україною незалежності. Зауважено, що практика українського державотворення має значні проблеми, які проявилися у процесі демократизації (як її тіньова сторона), у приватизації державної власності, аграрній реформі, діяльності судових і правоохоронних органів. Проаналізовано наявні проблеми та визначено можливі шляхи їх вирішення. Зроблено висоновок, що європейський вибір неможливий без втілення ідеї справедливості до української практики державотворення.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х002.02 + Х809(4УКР)2 +
Шифр НБУВ: РА338170

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
17.

Андреєва Т.Т. 
Становлення етичних аспектів відношення "людина - природа": Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.07 / Т.Т. Андреєва ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2002. — 16 с. — укp.

Проаналізовано емпіричний та теоретичний матеріал етичного ставлення людини до природи з метою систематизації. Виявлено, що історичний генезис і розвиток моральних норм і традицій у ставленні до природи у різних цивілізаціях мали суперечливий характер. Визначено, що протиставлення природи людині породжує дуалістичний стиль мислення. Доведено, що ефективним шляхом виходу з екологічної кризи є створення нових засобів філософської рефлексії та системи екологічної освіти та виховання. Розглянуто морально-етичні принципи гуманізації природи як однієї з головних умов розвитку та функціонування суспільства на сучасному етапі. Розроблено заходи гармонізації відносин людини з природою у співвідношенні з політичними, соціальними та морально-духовними критеріями.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю751.1 + Ю751.1 + Ю751.1
Шифр НБУВ: РА321953

Рубрики:

      
18.

Турчин Я.Б. 
Суспільно-політичні погляди та державотворчі ідеали С.Шелухіна: Автореф. дис... канд. політ. наук: 23.00.01 / Я.Б. Турчин ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2005. — 19 с. — укp.

Досліджено концепцію відродження та шляхи розбудови української державності С.Шелухіна. Проаналізовано науково-теоретичну спадщину вченого, зіставлено його ідеї з практичною державотворчою діяльністю, а також політичні погляди С.Шелухіна стосовно історико-правових засад української державності, здійснено дослідження кельтської теорії походження України - Русі. Висвітлено основні аспекти його теорії державного будівництва - стосовно державної влади, народу, теорії та визначено принципи їх реалізації - демократизм і республіканські традиції. Розглянуто шляхи реалізації й основні складові української національної ідеї, якими є релігія, мова, право. Простежено генезу самостійницьких ідеалів вченого. Проаналізовано зміст федеративної концепції С.Шелухіна. Досліджено його участь в урядових інституціях та показано причини поразки національно-визвольних змагань 1917 - 1920 рр. З'ясовано, що суспільно-політичні погляди С.Шелухіна є актуальними та можуть бути використані органами державної влади, політичними партіями, громадськими організаціями у процесі розбудови самостійної незалежної України, становлення демократично-правового суспільства.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ф1(4УКР)608 Шелухін С. +
Шифр НБУВ: РА337797

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
Категорія: Релігія   
19.

Бучовський В.Р. 
Християнізація Британії та формування її церковної організації у V - VIII ст.: автореф. дис. ... канд. іст. наук : 09.00.11 / В.Р. Бучовський ; Нац. ун-т "Остроз. акад.". — Острог, 2010. — 20 с. — укp.

Досліджено особливості функціонування Кельтської Церкви та подано оцінку суперництву між кельтським і римським варіантами християнства. Визначено закономірності процесу формування англосаксонських королівств і розкрито роль Церкви у даному процесі. Висвітлено сутність місіонерської діяльності Августина та його послідовників у англосаксонських королівствах. З'ясовано специфіку становлення християнської церковної організації в зазначений період у Британії. Проаналізовано основні форми впливу християнства на розвиток церковно-мистецької спадщини Британських островів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э370.9(4ВЕЛ)-341
Шифр НБУВ: РА372109 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
20.

Пасечник О. В. 
Становлення міжнародного правопорядку в умовах суспільно-політичної реальності метамодерну: автореферат дис. ... д. ю. н. : 12.00.11 / О. В. Пасечник. — Б.м., 2024 — укp.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення і подано вирішення важливої наукової проблеми – комплексного аналізу концептуалізації міжнародного правопорядку в умовах суспільно-політичної реальності метамодерну.Динаміка міжнародно-правового розвитку сучасного постіндустріального суспільства зумовлює пошук ефективних інструментів адекватного реагування на виклики сьогодення. Змінюється порядок організації та функціонування всіх сфер життя: економічної, політичної, гуманітарної, безпекової та ін. Багатовекторність міжнародних процесів свідчить про те, що значення забезпечення стабільності у світі надалі зростатиме. Світове співтовариство дедалі більше переконується у необхідності розроблення раціональних підходів для колективного вирішення світових проблем і викликів, створення збалансованої системи міжнародних відносин з працюючими процедурами контролю та впливу на суб’єктів міжнародного права, належної реалізації та захисту загальнолюдських цінностей.Формування глобального світового порядку має відповідати певним вихідним засадам формування міжнародного правопорядку метамодерну, а саме: стимулювання розроблення ефективних механізмів діалогу правових культур правових систем метамодерну; домінування загальновизнаних та актуальних людських цінностей; забезпечення раціональної екологічноїполітики; наявність дієвих процедур підтримки світової безпеки (кібербезпеки); створення технологічно досконалих інструментів комунікації для міжнародних акторів, відповідних потребам сучасного інформаційного суспільства; легалізація цифрових суб’єктів права; визнання доцільності формування метадержави та глобального права; техногуманізація як складова морально-етичних засад людства; раціональна етика біоінженерії.Метамодерністська парадигма міжнародного правопорядку – це теоретично обґрунтована, правовідповідна та цифровізована модель підтримання якісного стану міжнародно-правових відносин, яка відповідає приписам міжнародно-правових норм і принципів. Відповідно до зазначеної парадигми стає можливим визначити міжнародний правопорядок метамодерну як людиноцентриський стан відносин між суб’єктами міжнародного права, заснований на виконанні приписів міжнародних, регіональних, національних і локальних (корпоративні норми ТНК) положень та принципів, організований з урахуванням тенденцій до глокалізації та цифровізації, орієнтований на задоволення потреб реального та віртуального світів.В сучасних процесах стрімкого розвитку технологічного інструментарію для забезпечення новітніх форм комунікації суспільства відбувається й становлення глобального світового порядку, в якому міжнародне право та національні правові системи стають тісно взаємопов’язаними елементами єдиної різоми, об’єктом регулювання якої має стати вся людська цивілізація.Глобальний світовий порядок є складним і багатогранним явищем, яке визначає співвідношення та взаємодію різноманітних суб'єктів у міжнародному співтоваристві. Мультиполярна система формування глобального світового порядку сприяє різноманітності міжнародних стосунків і відкриває можливості для розвитку множинної дипломатії, колективної безпеки та співпраці. Збільшення кількості сильних держав зумовлює розширення можливостей для міжнародної торгівлі, науково-технічного співробітництва, культурних обмінів та інвестицій. Крім того,мультиполярний світ дозволяє більш ефективно вирішувати глобальні проблеми та протистояти глобальним викликам.^UIn the dissertation, a theoretical generalization is made and a solution to an important scientific problem is presented, which consists in a comprehensive analysis of the conceptualization of the international legal order in the conditions of the socio-political reality of metamodernity.The dynamics of international legal development at the current stage of the life of a post-industrial society presupposes the development of effective tools for adequate response to today's challenges. The order of organization and functioning of all spheres of life is changing: economic, political, humanitarian, security, etc. The multi-vector nature of international processes indicates that the importance of ensuring stability in the world will continue to grow. The world community is increasingly convinced of the need to develop rational approaches for the collective solution of world problems and challenges, to create a balanced system of international relations, with working procedures of control and influence on subjects of international law, proper implementation and protection of universal values.The formation of the global world order must correspond to certain initial principles of the formation of the international legal order of the metamodern, namely: stimulation of the development of effective mechanisms for the dialogue of legal cultures of the legal systems of the metamodern; the dominance of universally recognized and relevant human values; ensuring a rational environmental policy; availability of effective procedures for supporting global security (cyber security); establishment of technologically advanced communication tools of international actors corresponding to the needs of the modern information society; legalization ofdigital legal entities; recognition of the expediency of the formation of a metastate and global law; technohumanization as a component of the moral and ethical foundations of humanity; rational ethics of bioengineering.The metamodernist paradigm of the international legal order is a theoretically grounded, legally compliant and digitalized model of maintaining a high-quality state of international legal relations that meets the requirements of the prescriptions of international legal norms and principles. In accordance with the indicated paradigm, it becomes possible to define the international legal order of metamodernity as a human-centered state of relations between subjects of international law, based on the fulfillment of the prescriptions of international, regional, national and local (corporate norms of TNCs) provisions and principles, organized taking into account the trends of glocalization and digitalization, focused on meeting the needs of the real and virtual worlds.In the modern processes of rapid development of the technological toolkit for providing the newest forms of communication in society, the formation of a global world order is also taking place, in which international law and national legal systems become closely interconnected elements of a single rhizome, the object of which must be the regulation of the entire human civilization.The global world order is a complex and multifaceted phenomenon that determines the relationship and interaction of various subjects in the international community. The multipolar system of forming the global world order promotes the diversity of international relations and opens up opportunities for the development of multiple diplomacy, collective security and cooperation. The increase in the number of strong states leads to the expansion of opportunities for international trade, scientific and technical cooperation, cultural exchanges and investments. In addition, a multipolar world allows us to more effectively solve global problems and face global challenges.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського