Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (1)Наукова електронна бібліотека (9)Реферативна база даних (147)Книжкові видання та компакт-диски (16)
Пошуковий запит: (<.>K=ЕМОЦІЯ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 23
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Воронова Н. С. 
Естетико-антропологічні виміри музики в контексті європейської філософсько-естетичної думки: автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.08 / Н. С. Воронова ; Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. — Луганськ, 2010. — 16 с. — укp.

Досліджено філософсько-методологічні основи розуміння музики. Визначено основні етапи формування музичного мистецтва відповідно до культурно-історичного розвитку. Показано, що основою взаємодії музичного мистецтва та людини є емоція. Розглянуто питання поліфункціональності музики та визначено сенс естетичного як єдино сутнісного в природі та функціях музичного мистецтва. Встановлено місце натхнення в процесі музичного творення, проаналізовано зміст, форму, смисл музичного твору як проблеми антропології музики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю812.453.1 + Ю8 г(4)5/6
Шифр НБУВ: РА374490 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
2.

Бикова С.В. 
Індивідуально-типологічні особливості схильності до ризику: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.01 / С.В. Бикова ; Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К.Д.Ушинського. — О., 2008. — 20 с. — укp.

Проведено теоретичний та емпіричний аналіз феномену схильності до ризику, якого розглянуто як стійку інтегральну багатокомпонентну якість особистості. Структуру схильності до ризику наведено у межах континуально-ієрархічного підходу. Експліковано й описано компонентний склад формально-динамічних характеристик (потреби ризикувати, стійкості ризик-риси, широти, діапазону проявів активності в ризику, імпульсивності, чутливості до ризикогенних ситуацій, легкості виникнення ризикованості, ініціативності. Якісний склад показників представлений емоційними, когнітивними, поведінковими, контрольно-регулятивними компонентами. Індивідуально-типологічні особливості схильності до ризику зумовлені комбінацією його показників. Досліджено індивідуально-типологічні особливості схильності до ризику. Доведено, що емоційність є однією з детермінант індивідуально-типологічних проявів схильності до ризику, що зумовлено психологічною суттю, наявною в емоціях кожної модальності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю937.25-70 +
Шифр НБУВ: РА361103

Рубрики:

      
3.

Красовська І.В. 
Лінгвокогнітивні особливості просодичного оформлення англійських висловлень на позначення позитивних емоцій (експериментально-фонетичне дослідження): автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.04 / І.В. Красовська ; Київ. нац. лінгв. ун-т. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Досліджено особливості просодичного оформлення англійських висловлень на позначення позитивних емоцій у лінгвокогнітивному аспекті з урахуванням соціального та культурологічного контекстів мовлення. Обгрунтовано теоретичні засади лінгвокогнітивного напряму сучасних фонетичних досліджень. Удосконалено методику проведення експериментально-фонетичного дослідження з метою встановлення просадичних виявів емоційних концептів в англійському мовленні. Проведено розмежування таких концептів на ті, що вербалізуються як клішовані (емоційні кліше) або неклішовані (емоційні сценарії) структури, що дозволило експериментально встановити просодичні параметри комунікативної та когнітивної динаміки вираження позитивних емоцій у досліджуваних висловленнях. Виділено інваріантні інтонаційні моделі англійських висловлень на позначення позитивних емоцій у координатах емоція - перцептивні маркери - сприйняття. Визначено аудитивні й акустичні параметри, які відображають концептуалізацію емоційного та комунікативного досвіду мовця й обумовлюють відповідну реакцію слухача.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш143.21-13 +
Шифр НБУВ: РА362932

Рубрики:

      
4.

Макух О.І. 
Особливості межових психічних станів молодших школярів у процесі навчальної діяльності: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / О.І. Макух ; Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Проаналізовано зміст поняття "межові психічні стани", визначено їх основні симптоматичні прояви. Визначено, що межові психічні стани дітей зумовлюються тривогами, страхами та негативними емоціями. Зазначено, що істотною складовою цих станів є неврози, що виникають внаслідок гострої психічної травми, різного роду конфліктів і переживань, а також через неправильне виховання й інші впливи соціального життя. Встановлено причини навчальної неуспішності молодших школярів, що пов'язана з обставинами шкільного життя та психологічними чинниками розвитку особистості. Експериментальне дослідження причин низької навчальної успішності та невисокої розумової активності молодших школярів показало, що даними причинами є нервово-психічні розлади (межові стани), які мають високий, середній і низький рівні свого прояву у першокласників. Обгрунтовано, що перші труднощі навчання пов'язані з травмувальною дією межових психічних станів школярів. Розкрито способи ефективного розв'язання завдань навчально-виховного процесу, що передбачають застосування психокорекційних заходів і модернізацію дидактичних методів і принципів навчання. Запропоновано авторську психокорекційну програму, спрямовану на подолання (чи запобігання) межових психічних станів у дітей молодшого шкільного віку.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю948.43-734 + Ю983.402.1 + Р733.62-32 +
Шифр НБУВ: РА369708 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
5.

Мельничук М. С. 
Особливості трансформації ролі мистецтва в християнському культі: автореф. дис. ... канд. філос. наук : 09.00.11 / М. С. Мельничук ; Житомир. держ. ун-т ім. І. Франка. — Житомир, 2011. — 20 с. — укp.

Доведено, що на основі взаємодії релігії та мистецтва у процесі їх історичного розвитку сформувалося релігійне мистецтво як специфічне явище історії культури. Сугестивний вплив сакрального мистецтва зумовлений не догмами й обрядами релігійного плану, а світоглядно-пізнавальними особливостями людини, її переживаннями та емоціями у процесі естетичного освоєння світу. Сакральне мистецтво є самодостатнім об'єктом, який має специфічну природу, обрядове та соціокультурне призначення, а також неабияку силу психологічного впливу на свідомість віруючих, що є основою для введення в науковий обіг поняття "релігійний катарсис". Співмірно із соціальними і духовним розвитком суспільства сакральне мистецтво трансформується, перебуваючи під впливом загальних модернізаційних процесів у християнстві. Визначено перспективи розвитку мистецтва у християнському культі за умов загострення глобальних проблем сучасності, соціальних і політичних протиріч, кризи духовності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э37-103.7
Шифр НБУВ: РА381786 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
6.

Лотоцька М.Ю. 
Порушення предметного та афективного компонентів емоцій у хворих параноїдною формою шизофренії: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.04 / М.Ю. Лотоцька ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2001. — 19 с. — укp.

Проаналізовано розлади емоційної сфери на основі двокомпонентної структури емоцій: емоція - це єдність відображуваного предметного змісту (предметний компонент) та емоційного переживання (афективний компонент). Встановлено, що в хворих на параноїдну шизофренію порушений предметний компонент позитивних і негативних емоцій: важливі ознаки об'єктів ігноруються, а несуттєві ознаки використовуються як емоційно-значущі. Зв'язок предметного й афективного компонентів надмірно лабільний, нестійкий. Афективний компонент позитивних емоцій у разі параноїдної шизофренії порушений у більшій мірі, ніж негативних. Зміни позитивних емоцій мають характер дефіцитарних, а негативних емоцій мають своєрідність: збільшення частоти поєднується зі зменшенням інтенсивності, активуючого впливу. На основі одержаних результатів розроблено критерії та запропоновано комплекс задач для діагностики емоційних порушень, зумовлених шизофренією.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р645.090-324
Шифр НБУВ: РА314601 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
7.

Кравчина Т. В. 
Психологічні особливості розуміння іншомовного наукового тексту студентами гуманітарних спеціальностей: автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Т. В. Кравчина ; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка НАПН України. — К., 2010. — 20 с. — укp.

Особлива увага до інтерпретації символів іншомовного наукового тексту зумовлена визначальністю цього процесу, як складника професійного становлення спеціалістів гуманітарного профілю. Розуміння інтерпретованого тексту є чинником інтеграції знань у процесі навчально-професійної діяльності. Психологічними передумовами інтерпретації є рівень розвитку творчих й інтелектуальних здібностей. Інтерпретація іншомовного наукового тексту включає в себе три рівні: науковий (орієнтація на конкретно-науковий зміст тексту; інтеграція поверхового рівня знань), емоційно-сенситивний (близьке до змісту розуміння тексту опосередковане емоціями та почуттями, нестабільне у різний час навіть щодо одного і того ж тексту) та творчий - найвищий рівень розуміння (проявляється в глибокому й якісному розумінні змісту тексту; інтеграцією його змісту у загальну структуру навчально-професійних знань). Зовнішніми характеристиками процесу інтерпретації є стратегії поведінки, такі як: адаптаційна (творчий рівень розуміння тексту), дезадаптаційна (емоційно-сенситивний) та стереотипізована (науковий) стратегія. Процес розуміння складається з відповідних компонентів: інтелектуальний; емоційно-емпатійний; творчий; мотиваційний; культурно-історичний.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю940.321.7 + Ш12-913.371.2
Шифр НБУВ: РА378161 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
8.

Мрака Н. М. 
Психологічні особливості формування літературної творчої уяви студентської молоді: автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Н. М. Мрака ; НАПН України, Ін-т психології ім. Г.С. Костюка. — К., 2011. — 20 с.: рис., табл. — укp.

Проаналізовано закономірності формування літературної творчої уяви студентів ВНЗ за умов навчальної діяльності. Простежено зв'язок такої уяви з психічними процесами - сприйманням, мисленням, пізнанням, емоціями та відчуттями. Охарактеризовано специфіку функціонування літературної уяви як спроби самоствердження молоді у творчій діяльності. З'ясовано роль мистецьких цінностей як умови становлення творчої особистості. Проведено психологічний теоретико-методологічний аналіз проблеми формування творчої літературної уяви студентів ВНЗ, розроблено діагностичну систему для визначення її особливостей і динаміки. Запропоновано програму тренінгу розвитку творчої уяви й активізації творчого потенціалу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю945.41-514
Шифр НБУВ: РА384932 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
9.

Леженіна Л.М. 
Психологічні чинники емоційного вигорання слідчих Служби безпеки України: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.06 / Л.М. Леженіна ; Акад. упр. МВС. — К., 2009. — 16 с. — укp.

Визначено сутність емоційного вигорання (ЕВ) у слідчих СБУ. Удосконалено та доповнено класифікацію психологічних чинників, що впливають на розвиток ЕВ у фахівця правоохоронної сфери. Виявлено та проаналізовано домінуючі психологічні чинники, які спричинюють ЕВ у слідчих СБУ. Виокремлено психологічні чинники ЕВ у слідчих СБУ, до яких віднесено незадоволення потреби у значущості свого "Я", у позитивних емоціях, директивний стиль керівництва у відділі, обмеження свободи, активності дій і самовираження, інтенсивна інтеріоризація обставин професійної діяльності, переживання несправедливості. Розроблено та впроваджено психопрофілактичну програму, спрямовану на розвиток у слідчих СБУ навичок саморегуляції власного емоційного стану.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю947.293 + Х819(4УКР)112.011.012 п +
Шифр НБУВ: РА369095

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
10.

Ненько О. Є. 
Соціологічна концептуалізація гумористичного дискурсу як прояву політичної свідомості: автореф. дис. ... канд. соцiол. наук : 22.00.01 / О. Є. Ненько ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К., 2011. — 18 с. — укp.

Обгрунтовано пізнавальні функції концепту та розроблено теоретичну модель прояву політичної свідомості в гумористичному дискурсі на повсякденному рівні соціально-політичних взаємодій. Доведено, що концепт гумористичного дискурсу дозволяє описати та розкрити, як здійснюється усвідомлення, артикуляція та подолання когнітивних, аксіологічних та афективних протиріч між офіційним образом політичної реальності та знаннями, цінностями й емоціями суб'єктів повсякденних взаємодій. Надано характеристики та компоненти обох вимірів, обгрунтовано класифікацію контекстуальних факторів. На основі авторського якісного емпіричного дослідження уточнено теоретичні розробки, зокрема, показано формування "альтернативного" образу соціально-політичного простору та конструювання політичної ідентифікації в гумористичному дискурсі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: С5 г-2,17 + С5 г-2,28
Шифр НБУВ: РА380297 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
11.

Шевчук О. В. 
Формування екологічної поведінки учнів початкової школи засобами української етнічної культури / О. В. Шевчук. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертацію присвячено актуальній проблемі формування екологічної поведінки учнів початкової школи засобами української етнічної культури. Шляхом теоретичного аналізу уточнено сутність поняття «екологічна поведінка учнів початкової школи» як безпосередній або опосередкований процес взаємодії дітей 6-10-літнього віку з природними системами, об'єктами й ресурсами, що обумовлюється внутрішніми і зовнішніми детермінантами, піддається спостереженню і проявляється у діях, вчинках, висловлюваннях та емоціях. Визначено і схарактеризовано детермінанти екологічної поведінки учнів початкової школи. Уточнено структурні компоненти екологічної поведінки учнів початкових класів (когнітивний, емоційно-ціннісний, поведінково-діяльнісний), визначено критерії та відповідні показники такої поведінки, схарактеризовано її типи (екологічно доцільний, екологічно ситуативний, екологічно індиферентний, екологічно деструктивний).У дисертаційному дослідженні проаналізовано потенціал української етнічної культури щодо формування екологічної поведінки учнів початкових класів. Вперше теоретично обґрунтовано, розроблено та експериментально перевірено методику формування екологічної поведінки учнів початкової школи засобами української етнічної культури.^UThe thesis focuses on the problem of formation of ecological behavior of primary school pupils by means of Ukrainian ethnic culture.The nature of the concept of «ecological behavior of primary school pupils» is clarified by means of theoretical analysis. It is mentioned that it can be a direct or indirect process of interaction between children of 6-10 years of age with natural systems, objects and resources. This process is caused by the internal and external determinants, and can be observed and manifested in actions, sayings and emotions. The determinants of ecological behavior of primary school pupils are proved, the specific tendencies of their influence on the personality of the junior pupil are discovered. These determinants are conventionally divided into two groups: initial (act directly, at the time of the behavioral act) and secondary (delayed in time). Initial determinants, are combined into internal (irritants which depend on the personality) and external (irritants which come from the environment) according to the factors that caused them. Feelings, mentality and will we refer to the internal determinants and control, patterns for imitation (positive or negative) and passive social control we refer to the external determinants. Among the secondary (delayed in time) factors we distinguish personal experience, the system of values and life position.The dissertation analyzes the potential of Ukrainian ethnic culture for the formation of the ecological behavior of primary school pupils. We define also its structural components: ancient folk beliefs (myths, beliefs), Ukrainian folk music, folk customs, festive ceremonial culture, Ukrainian decorative and applied art. Among the variety of components of ethnic culture, the most effective ones are selected.The following basic components of the environmental behavior of elementary school students are clarified: cognitive (the impression of puplis about the environment and understanding of the consequences of human activity), value- emotional (emotional subject-subject relation to nature, reflected in emotions and feelings, caused by objects of the environment) and active-behavioral (the ability of the individual to regulate their own behavior in the environment, the use of available knowledge during direct or indirect interaction with the environment). Basic components of the environmental behavior of primary school pupils gives us the opportunity to reveal the following criteria: the level of knowledge about the environment and ways of behavior in the environment (pupils' knowledge about nature, knowledge of Ukrainian traditions of preservation and restoration of nature, folklore, concerning natural objects, national ecological taboos); value attitude to nature (emotional position to plant and animal life, environmental problems, interest in environmental issues); practical skills of environmental behavior (knowledge of norms and rules and skills of ecological behavior).The types of ecological behavior of primary school pupils are identified and characterized, namely: ecologically-expedient, ecologically-situational, ecologically-indifferent, ecologically-destructive.The methodology of the formation of ecological behavior of primary school pupils by means of Ukrainian ethnic culture is theoretically substantiated. The structural components of the methodology are reflected in the target vocabulary. The goal and the tasks of the experiment are defined. The following blocks are distinguished: the conceptual block (the theoretical and methodological basis for the formation of the ecological behavior of primary school pupils); the diagnostic block (the unity of criteria and indicators for the description of the corresponding types of environmental behavior); the forming block (the characteristics of the activities, methods and techniques of formation of ecological behavior of primary school pupils in their everyday life); the block of results (the dynamics of changes in the types of ecological behavior of primary school pupils).The thesis focuses on the Ukrainian ethnic culture potential in the process of formation of ecological behavior of primary school pupils. The methods of formation of ecological behavior of primary school pupils by means of Ukrainian ethnic culture are theoretically grounded, developed and experimentally tested for the first time.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Ярощук М. В. 
Психологічні особливості прояву релігійності особистості / М. В. Ярощук. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертаційна робота присвячена дослідженню проявів релігійності особистості, зокрема індивідуальної структури релігійності особистості студента. На основі диспозиційних та операціональних проявів релігійності виокремлено сім її видів: релігійно-моральний, релігійно-тривожний, релігійно-формальний, релігійно-інтуїтивний, релігійно-нормативний, псевдорелігійний, релігійно-консервативний. До основних диспозиційних проявів релігійності належать особистісні риси, стани і властивості: чутливість, емпатія, тривожність, консервативність, підлеглість, сміливість, стриманість, розвинена уява, афективна, інферентна і голістична інтуїція, а до операціональних проявів – керування власними емоціями, адекватне вираження емоцій, домінування позитивних емоцій та їхня інтенсивність, емоційна близькість. Встановлено, що релігійно-моральний вид зіставляється з найвищою універсальною стадією розвитку релігійності та ґрунтується на інтуїції, почуттях та вірі. Визначено, що афективна інтуїція, інтелект та віра є найсильнішими предикторами релігійності, при цьому афективна інтуїція має найвищу предикативну силу. Відповідно, релігійність як особистісний конструкт є виявом інтуїтивно-почуттєвого відображення дійсності. Виявлено психосемантичні координати понять релігійності і духовності особистості, які виражені асоціативними значеннями суб'єктів, емоцій і цінностей; ситуативними значеннями проявів релігійності та конотативними значеннями з найбільш вираженими полюсами ознак великий та сильний.^UThis thesis is focused on the study of personality religiosity, particularly students' individual religiosity structure. Seven types of religiosity were established on the basis of its dispositional and operational manifestations: religious-moral, religious-anxious, religious-formal, religious-intuitive, religious-normative, pseudo-religious, and religious-conservative. Among basic dispositional manifestations of religiosity are personality traits, states and properties: sensitivity, empathy, anxiety, conservatism, inferiority, boldness, continence, rich imagination, affective, inferential and holistic intuition. Among basic operational manifestations of religiosity are controlling one's own emotions, their adequate expression, dominating positive emotions and their intensity, emotional closeness. It was established that religious-moral type is related to the top universal stage of religiosity development and is based on intuition, senses, and faith. The affective intuition, intelligence and faith are the most powerful predictors of religiosity with affective intuition having the highest predicative potential. Therefore, religiosity as a personality construct displays the intuitive-sensual reflection of reality. Psycho-semantic coordinates of ‘religiosity' and ‘spirituality' concepts are expressed through associative meanings of subjects, emotions, and values, situational meanings of expressed religiosity and connotative meanings with the most explicit poles of big and strong descriptors.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

ДУБЯГА Я. І. 
Емоційний інтелект як чинник професійноїсамореалізації фахівців державної служби зайнятості / Я. І. ДУБЯГА. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації здійснено теоретичне обґрунтування та емпіричне вивченняважливої наукової проблеми емоційного інтелекту як чинника професійноїсамореалізації фахівців державної служби зайнятості.З урахуванням підходів, які існують в соціальній, організаційній таекономічній психології, аналізу зарубіжної та вітчизняної літератури, удисертації визначено, насамперед, теоретико-методологічні засадидослідження проблеми емоційного інтелекту та професійної самореалізаціїфахівців державної служби зайнятості.Розкрито сутність емоційного інтелекту як багатогранногопсихологічного феномену, який є сукупністю емоційно-інтелектуальнихздібностей, що забезпечують розуміння емоційної інформації (як власної так іінших людей), управління власними емоційними переживаннями(саморегуляція) та здійснення конструктивного впливу на емоційний станінших людей. Систематизовано передумови формування та розвиткуемоційного інтелекту особистості, серед яких виокремлено: біологічні, вікові,соціальні та професійно-формувальні. Розглянуто структуру емоційногоінтелекту: як співвідношення когнітивного, емоційного та поведінковогокомпонентів; в залежності від вектору спрямованості та ієрархічності розвиткуздібностей; за локальністю відображення; у відповідності до характерологічнихособливостей особистості.Визначено, що основними складовими емоційного інтелекту виступаютьздібності до розуміння власних емоцій та емоцій інших людей, а також вмінняуправляти власними емоціями та здійснювати вплив на емоції інших людей.Виділено основні функції емоційного інтелекту: регулятивну, завдяки якій відбувається регуляція емоційної та поведінкової активності; адаптивну, якапроявляється в активізації адаптаційного потенціалу особистості;стресозахисну, яка сприяє запобіганню та подоланню стресу.Розкрито сутність та особливості професійної самореалізаціїособистості, як індивідуального, циклічного, динамічного та безупинногопроцесу реалізації особистісного потенціалу людини в професійній діяльності.Виявлено, що здебільшого професійна самореалізація особистостірозглядається як процес особистісно-професійного розвитку та передбачаєпроходження певних етапів.Наукова новизна та теоретичне значення роботи полягає в тому, щовперше: визначено рівень емоційного інтелекту фахівців ДСЗ та проаналізованойого соціально-демографічні та професійні особливості; визначено рівень тапроаналізовано соціально-демографічні та професійні особливості професійноїсамореалізації фахівців ДСЗ; проаналізовано особливості взаємозв'язкуемоційного інтелекту та компонентів професійної самореалізації фахівців ДСЗ; визначено роль емоційного інтелекту у професійній самореалізації фахівцівДСЗ; розроблено та апробовано тренінгову програму розвитку емоційногоінтелекту для підвищення рівня професійної самореалізації фахівців ДСЗ;уточнено зміст та структуру професійної самореалізації фахівців ДСЗ;розширено характеристику професійної діяльності фахівців ДСЗУ; поглибленоуявлення про особливості міжособистісної взаємодії «фахівець-клієнт» уконтексті професійної діяльності фахівців ДСЗ.Практичне значення результатів дослідження полягає у розробці тавпровадженні тренінгової програми розвитку емоційного інтелекту фахівцівдержавної служби зайнятості для підвищення їх професійної самореалізації, якасприяє підвищенню рівня емоційної обізнаності фахівців, розвитку здібностейдо розуміння та усвідомлення емоційної інформації (власної та інших людей);розвитку вмінь щодо управління власними емоційними станами (емоційноїсаморегуляції); оволодінню системою знань та вмінь щодо конструктивноговпливу на емоційний стан інших людей (конструктивної взаємодії з клієнтамислужби зайнятості). Матеріали дослідження можуть бути використані: а) приорганізації професійного навчання фахівців ДСЗ; б) у розробці індивідуальнихпрограм особистісно-професійного розвитку фахівців ДСЗ в районних філіях тавідділеннях служби зайнятості; в) при підготовці психологів до роботи зфахівцями ДСЗ, спрямованої на підвищення їх професійності; г) у навчальнихдисциплінах «Організаційна психологія», «Психологія праці» тощо.^UThe scientific novelty and theoretical significance of the work lies in the factthat for the first time: the level of emotional intelligence of specialists of The StateEmployment Servicehas been determined and its socio-demographic and professionalfeatures have been analyzed; the level and socio-demographic and professionalfeatures of professional self-realization of specialists of The State EmploymentService have been determined; the peculiarities of the relationship between emotionalintelligence and components of professional self-realization of specialists of TheState Employment Service have been analyzed; the role of emotional intelligence inthe professional self-realization of specialists of The State Employment Service hasbeen determined; it has been developed and tested a training program for thedevelopment of emotional intelligence to increase the level of professional selfrealization of specialists of The State Employment Service; the content and structureof professional self-realization of specialists of The State Employment Service havebeen specified; the description of professional activity of specialists of The StateEmployment Service of Ukraine specialists has been expanded; understanding of thepeculiarities of interpersonal interaction «specialist-client» in the context of theprofessional activities of specialists of The State Employment Service has beendeepened.The practical significance of the research results is in the development andimplementation of a training program for the development of emotional intelligenceof specialists of the state employment service to increase their professional selfrealization, which helps to increase the level of emotional awareness of specialists,development of understanding and awareness of emotional information; developmentof skills to manage their own emotional states (emotional self-regulation); masteringthe system of knowledge and skills for constructive influence on the emotional stateof other people (constructive interaction with clients of the employment service).Research materials can be used: a) in the organization of professional training ofspecialists of The State Employment Service; b) in the development of individualprograms of personal and professional development of specialists of The StateEmployment Service in district branches and offices of the employment service; c) inpreparing psychologists to work with specialists of The State Employment Serviceaimed at improving their professionalism; d) in the disciplines "OrganizationalPsychology", «Psychology of Work», etc.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Васильківський І. П. 
Виховання емоційного інтелекту учнів середнього шкільного віку / І. П. Васильківський. — Б.м., 2021 — укp.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Умеренкова Н. Ф. 
Психологічні особливості комунікативної поведінки дружин у сім'ях комбатантів / Н. Ф. Умеренкова. — Б.м., 2021 — укp.

Дослідження присвячено вивченню психологічних особливостей комунікативної поведінки дружин комбатантів у процесі подружнього спілкування на різних етапах участі їхніх чоловіків у військових розгортаннях в умовах АТО/ООС. Визначено психологічні особливості ресурсної комунікативної поведінки дружин комбатантів у подружньому спілкуванні, які полягають у гармонійності комунікаційних орієнтацій, що пов'язані із поділенням емоціями; ефективності саморегуляції і зниженні особистісної та реактивної тривожності; спрямованості копінг-стратегій насамперед на розв'язання проблем; прояві високого рівня рефлексії. Запропоновано стратегії та засоби розвитку психологічних особливостей ресурсної комунікативної поведінки дружин комбатантів, орієнтовані на покращення їхніх зовнішніх і внутрішніх ресурсів. Пропонується трьохетапний формат групової психосоціальної роботи; медіапсихологічні засоби саморегуляційного та психоедукаційного спрямування; структурно-організаційні засоби – рекомендації з вдосконалення існуючої системи соціально-психологічної підтримки сімей військовослужбовців у військових формуваннях. Ключові слова: комунікативна поведінка, дружини комбатантів, дружини військовослужбовців, соціально-психологічна підтримка, сім'ї військовослужбовців, військове розгортання, АТО, ООС.^UThe study is dedicated to the research on psychological characteristics of communicative behaviour of combatants' wives in the process of marital communication at different stages of their husbands` military deployments through Anti-terrorist operation/Join forces operation (ATO/JFO).Theoretical analysis of the problem of combatants' wives' communicative behaviour in marital communication is carried out. The analysis shows that the communicative behaviour of combatants' wives in marital communication is a process of information transfer between spouses, which contains subjective psychological features (psycho-emotional state of wives) and procedural psychological features (informational, interactive and perceptual components of marital communication) and includes a media-mediated component of communication.The expectations of combatants regarding the context of wives' communicative behaviour as a component of the influence upon the moral and psychological state of combatants are analyzed. It has been found out that wives' communicative behaviour can give resource and support a combatant during difficult psycho-emotional states. It has also been found that family problem context can lead to decrease of the moral and psychological state of combatants. The time frames of deployment stages are justified for study psychological features of combatant wives' communicative behaviour, whose husbands are at different stages of military deployment: 1) without experience of ATO/JFO deployment; 2) current ATO/JFO deployment; 3) up to 3 months after ATO/JFO deployment; 4) 4 to 8 months after ATO/JFO deployment; 5) more than 9 months after ATO/JFO deployment (but not more than 2 years); 6) veterans demobilized from military structures.The psychological features of communicative behaviour of wives whose husbands are at different stages of military deployment are determined (using the H-test by Kraskal Wallis). The highest index of anxiety and wives' perception of husbands' psychotrauma signs in marital communication is typical for groups of wives whose husbands are currently ATO/JFO deployed and wives of veterans as well. At these stages also the lowest levels of harmony of communication orientations has been found out. For wives whose husbands at stage more than 9 months after ATO/JFO deployment - the lowest indicators of anxiety and the highest indicators of harmony are representative. At the stage of 4-8 months after ATO/JFO deployment slightly increased rates of anxiety, which is associated with higher rates of wives' perception of husbands' psychotrauma signs in marital communication.There have also been revealed the direct links (the rank Spearman coefficient) between indicators of wives' anxiety and wives' perception of husbands' psychotrauma signs in marital communication, which confirms the existence of a basis for the formation signs of wives` secondary psychotrauma.The psychological content of resource communicative behaviour of combatants' wives in marital communication is revealed, as well as behaviour that is focused on meeting the needs and solving problems of both a wives and husbands, improving their psychological state; to intensify internal resources of self-regulation and attract the support of communities. Psychological features of resource communicative behaviour of combatants' wives in marital communication are described. It involves the harmony of communication orientations connected with the emotional sharing; effectiveness of self-regulation and reduction of personal and reactive anxiety; focus of coping strategies is primarily on problem solving; manifestation of a high level of reflection.Based on the findings two key strategies for development combatants' wives` resourceful communicative behaviour are suggested: 1) improvement external resources by raising proactivity of formal authorities with providing regular professional support 2) ensuring the growth of internal resources by increasing self-regulation skills with account of deployment stages specifics.For strategy implementing the set of tools has been developed and tested. It can be used for development of resourceful communicative behaviour of combatants' wives: three-stage group psychosocial work, which includes informational, psychological, and counselling stages; media psychological tools of self-regulative and psychoeducational orientation. Based on the results, structural and organizational tools are suggested for improvement the resource communicative behaviour of combatants' wives in the format of recommendations for strengthening of existing military families social and psychological support system in military formations.Key words: communicative behaviour, combatant wives, servicemen wives, social and psychological support, military family, deployment of combat operations, cycle of deployment, military deployment, anti-terrorist operation


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
16.

Смоляк П. О. 
Формування соціальних навичок студентів аграрних закладів вищої освіти / П. О. Смоляк. — Б.м., 2022 — укp.

У дисертації здійснено теоретичне обґрунтування та експериментально перевірено методику формування соціальних навичок студентів аграрних закладів вищої освіти.Реконструйовано еволюцію ідей формування соціальних навичок особистості, у результаті чого виділено вісім етапів, у межах який фіксуються особливі інтерпретації і шляхи вирішення сформульованої педагогічної проблеми. Розкрито сутність і структуру поняття «соціальні навички студентів аграрних закладів вищої освіти»; згруповано і сконструйовано кластер, соціальних навичок а саме: комунікативні навички; лідерські; керування емоціями; навички особистісного розвитку; валео-екологічні навички. У дисертаційному дослідженні структура соціальних навичок студентів аграрних закладів вищої освіти включає: когнітивний, емотивний та конативний компоненти. Відповідно до цього розроблено систему критеріїв і показників методики їх діагностики. Здійснено узагальнення вітчизняного і зарубіжного досвіду, встановлено, основні шляхи формування соціальних навичок студентів аграрних закладів вищої освіти. Здійснено відбір педагогічних умов формування соціальних навичок студентів аграрних закладів вищої освіти, обґрунтовано і показано шляхи їх реалізації. Застосовано метод моделювання, представлено та експериментально перевірено модель формування соціальних навичок студентів аграрних закладів вищої освіти, яка соціально зумовлена, включає педагогічні умови, характеризується системністю і послідовним розгортання у просторі і часі (етапність), охоплює усі компоненти освітнього процесу (зміст, методологічні основи, методи, форми, засоби, діагностику, кінцевий результат та можливість його корекції).Узагальнені дані сформованості соціальних навичок студентів аграрних закладів вищої освіти контрольних та експериментальних груп свідчать про те, що впроваджувана методика дала позитивну динаміку формування соціальних навичок, а саме: у контрольних групах суттєвих змін у рівні сформованості м'яких навичок не зафіксовано, у той час як відсоток студентів експериментальних груп із високим рівнем зріс.^UIn the dissertation "Formation of social skills of students of agricultural institutions of higher education" the theoretical substantiation is carried out and the technique of formation of social skills of students of agricultural institutions of higher education is experimentally checked.The evolution of ideas of formation of social skills of the person is reconstructed, as a result of which eight stages within which special interpretations and ways of the decision of the formulated pedagogical problem are fixed are allocated. The essence and structure of the concept "social skills of students of agricultural institutions of higher education" are revealed; grouped and constructed a cluster of social skills, namely: communication skills; leadership; emotion management; personal development skills; valeo-ecological skills. In the dissertation research the structure of social skills of students of agricultural institutions of higher education includes: cognitive, emotional and conative components. Accordingly, a system of criteria and indicators of methods of their diagnosis has been developed. The generalization of domestic and foreign experience is carried out, the main ways of formation of social skills of students of agrarian institutions of higher education are established. The selection of pedagogical conditions for the formation of social skills of students of agricultural institutions of higher education, substantiated and shown ways to implement them. The method of modeling is applied, the model of formation of social skills of students of agrarian institutions of higher education is presented and experimentally checked. methods, forms, means, diagnostics, final result and possibility of its correction).Generalized data on the formation of social skills of students of agricultural higher education institutions of control and experimental groups indicate that the implemented method gave a positive dynamics of social skills, namely: in control groups significant changes in the level of soft skills are not recorded, while the percentage of students in experimental groups with a high level has increased.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
17.

Романенко О. П. 
КОМБІНАТОРНА СЕМАНТИКА ДЕМІНУТИВІВ У НОВОГРЕЦЬКІЙ, СЕРБСЬКІЙ ТА УКРАЇНСЬКІЙ МОВАХ (на матеріалі колискових пісень) / О. П. Романенко. — Б.м., 2022 — укp.

У дисертації запропоновано новий комбінаторно-семантичний підхід до вивчення фольклорних демінутивів у колискових піснях новогрецької, сербської та української мов.Уперше в сучасній етнолінгвістиці апробовано термін фольклорні демінутиви, під якими у роботі розуміються зменшувально-пестливі мовно-поетичні знаки, що набули комбінаторно-експресивного потенціалу в такому жанрі народно-поетичної творчості, як колискові пісні, монотонний наспів яких й музичний ритм зумовлюють фонологічну дистрибуцію, граматичну валентність і семантичну сполучуваність як власне демінутивних суфіксів, так і демінутивних одиниць з їх когнітивно-метафоричним змістом.Розкрито комбінаторний потенціал демінутивів у семасіологічному та ономасіологічному аспектах. Установлено зв’язок демінутивної деривації із взаємодією кореневої й афіксальної морфем, результатом якої є трансформація первісного значення і набуття нових смислів, які відображають знання про певний фрагмент дійсності. Демінутивний суфікс, приєднуючись до твірної основи випромінює нову семантику у слова, до якого він додається. ?Схарактеризовано ономасіологічний комбінаторний потенціал демінутивних суфіксів, де вони є ономасіологічним базисом фольклорних демінутивів, а асоціативні комплекси виконують роль перемикачів при взаємодії основи й суфікса.?Розкрито когнітивні механізми модусної мотивації демінутивів в умовах внутрішньої комбінаторики, коли ономасіологічний базис активізує оцінний компонент модусу, який у комбінації з емоціями людини впливає на формування у фольклорного демінутива семантики “зменшеності” та “пестливості”. Схарактеризовано зовнішню комбінаторику модусної мотивації фольклорних демінутивів у широкому контексті як переміщення фольклорного демінутива з однієї концептуальної сфери до іншої.Для розкриття внутрішньої і зовнішньої комбінаторики фольклорних демінутивів української, сербської та новогрецької мов у дисертації розроблено комплексну методику зіставно-типологічного аналізу цих утворень, відібраних із колискових пісень трьох етнокультур.За основу зіставлення обрано категорію демінутивності. У плані формального вираження – це спосіб афіксації, який дав змогу виявити фонологічну комбінаторику (дистрибуцію) демінутивних афіксів; у плані вираження змісту – це способи і засоби вираження комбінаторної семантики зменшеного розміру об‘єкта. ?Установлено, що комбінаторика демінутивних суфіксів на морфонологічному рівні виражається в дистрибутивних особливостях морфів, зокрема в їхній обмеженій дистрибуції, яка відображає вибір суфікса відповідно до фіналі основи, кількості складів і типу наголосу основи в кожній із досліджуваних мов. ?На граматичному рівні в українській мові демінутив "успадковує" рід твірної основи, у новогрецькій мові – "блокує" вихідний рід і надає свій граматичний показник, найчастіше середній рід. У сербській мові співіснують обидва типи демінутивних суфіксів. ?На лексико-семантичному рівні найбільш частотними в текстах колискових пісень є фольклорні демінутиви – назви рослин, що свідчить про тісний зв’язок нащадків індоєвропейців – греків, сербів, українців з природою. У новогрецькій мові виявлено 11 ЛСГ з найбільшими показниками фольклорних демінутивів у 2-х ЛСГ: “Артефакти” та “Тварини”. У сербській мові – 12 ЛСГ, в українській мові 19 ЛСГ. ?На когнітивно-семантичному рівні у функційному плані фольклорні демінутиви є результатом концептуальної інтеграції різних сфер їхнього вживання в колискових піснях. У новогрецькій мові побудовано 10 метафоричних та 2 метонімічні моделі фольклорних демінутивів. В усіх метафоричних моделях фольклорних демінутивів вихідним простором 2 є “Дитина”. У сербській мові – лише 5 метафоричних моделей. Найпродуктивнішою метафоричною моделлю (2 з 5) виявилась модель “Тварина” – “Родинні зв’язки”.В українській мові зафіксовано найбільшу кількість метафоричних (11) та метонімічних (7) моделей, найпродуктивнішими з яких є “Рослина” –“Рослина” (2 з 7) та “Абстрактне поняття” – “Абстрактне поняття” (2 з 7). Когнітивні метафоричні моделі фольклорних демінутивів, які утворили бленд як результат концептуальної інтеграції і які належать до ЛСГ “Вік” або ЛСГ “Родинні зв’язки”, наявні у всіх мовах та найбільш поширені у новогрецькій: “Тварина” – “Вік” αρνάκι – παιδάκι (ягнятко – дитинка). У сербській мові найбільш продуктивні 3 когнітивні метафоричні моделі: “Тварина” – “Родинні зв’язки” јагњенце – син (ягнятко – син) та “Нежива природа” – “Вік” звездице – дитина (зірочка – дитинка).Перспективи подальших наукових досліджень полягають в апробації розробленої комплексної методики для когнітивно-метафоричного аналізу фольклорних демінутивів в жанрі народних казок. Ключові слова: комбінаторна семантика, фольклорні демінутиви, емоційно-експресивний потенціал, синтагматика, фонемна дистрибуція, когнітивна комбінаторика, метафоричні й метонімічні моделі, колискові пісні.^UThe dissertation proposes a new combinatorial-semantic approach to the study of folklore diminutives in lullabies of Modern Greek, Serbian and Ukrainian languages.For the first time in modern ethnolinguistics the term folklore diminutives is tested, which in the research means diminutive linguistic-poetic signs that have acquired combinatorial-expressive potential in such a genre of folk poetry as lullabies, the monotonous melody of which and musical rhythm determine phonological distribution, grammatical valence and semantic conjugation of diminutive suffixes and diminutive units with their cognitive-metaphorical content.The combinatorial potential of diminutives in semasiological (from form to meaning) and onomasiological (from meaning to form) aspects is revealed. The connection of diminutive derivation with the interaction of two morphemes: root and affix, which transforms the semantics of meanings and, accordingly, reflects the knowledge of a particular fragment of reality. The diminutive suffix, joining the creative basis, radiates new semantics. The onomasiological combinatorial potential of diminutive suffixes is characterized, where they are the onomasiological basis of folklore diminutives, and associative complexes play the role of switches in the interaction of base and suffix. Cognitive mechanisms of modus motivation of diminutives in the conditions of internal combinatorics are revealed, when the onomasiological basis activates the evaluative component of the modus, which in combination with human emotions influences the formation of the semantic "diminutive" and "tenderness" in the folklore diminutive. The external combinatorics of modus motivation of folklore diminutives in a broad context as the movement of folklore diminutive from one conceptual sphere to another is characterized.To reveal the internal and external combinatorics of folklore diminutives of Ukrainian, Serbian and Modern Greek languages, the dissertation is developed a comprehensive method of comparative and typological analysis of these formations, selected from the lullabies of three ethnic cultures.The category of diminutiveness is chosen as the basis of comparison. In terms of formal expression - this is a method of affixation, which allowed to identify the phonological combinatorics (distribution) of diminutive affixes in terms of content expression. It is established that the combinatorics of diminutive suffixes at the morphological level is expressed in the distributive features of morphs, in particular in their limited distribution, which reflects the choice of suffix according to the final base, number of syllables and the type of emphasis of the base in each of the studied languages.At the grammatical level, in the Ukrainian language the diminutive "inherits" the genus of the creative basis, in Modern Greek "blocks" the original genus and provides its grammatical index, often the middle genus. In Serbian, both types of diminutive suffixes coexist.At the lexical and semantic level, the most frequent in the lyrics of lullabies are folklore diminutives of plant names, which indicates the close connection of Indo-European descendants that is Greeks, Serbs, Ukrainians with nature. In modern Greek 11 LSGs were found with the highest indicators of folklore diminutives in 2 LSGs: “Artifacts” and “Animals”. In the Serbian language are 12 LSG. There are 19 LSGs in the Ukrainian language. At the cognitive-semantic level folklore diminutives are functionally the result of the conceptual integration of different spheres of their use in lullabies.In modern Greek 10 metaphorical and 2 metonymic models of folklore diminutives are constructed. In all metaphorical models of folklore diminutives, the source space 2 is “Child. There are only 5 metaphorical models in Serbian. The most productive metaphorical model (2 of 5) was the “Animal” – “Family Ties” model.The Ukrainian language has the largest number of metaphorical (11) and metonymic (7) models, the most productive of which are “Plant” – “Plant” (2 of 7) and “Abstract Concept” – “Abstract Concept” (2 of 7).Cognitive metaphorical models of folklore diminutives, which formed a blend as a result of conceptual integration and which belong to LSG “Age” or LSG “Family Ties”, are available in all languages and are most common in modern Greek: “Animal” – “Age” αρνάκι – παιδάκι ( little lamb). In Serbian, the most productive 3 cognitive metaphorical models are: “Animal” – “Family ties” јагњенце (little lamb) and “Inanimate nature” – “Age” звездице (little star). Prospects for further research are to test the developed comprehensive methodology for cognitive-metaphorical analysis of folklore diminutives in the genre of folk tales.Keywords: combinatorial semantics, folklore diminutives, emotionally expressive potential, syntagmatics, phonemic distribution, cognitive combinatorics, metaphorical and metonymic models, lullabies


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
18.

Станіславчук Н. І. 
Формування етичної компетентності майбутніх учителів іноземних мов у позааудиторній діяльності: автореферат дис. ... д.філософ : 011 / Н. І. Станіславчук. — Б.м., 2023 — укp.

У дисертації представлено результати теоретичного та практичного дослідження проблеми формування етичної компетентності майбутніх учителів іноземних мов у позааудиторній діяльності.За результатами теоретичного аналізу низки нормативно-правових документів концептуального значення з’ясовано, що роль етичної компетентності у становленні сучасного вчителя у сучасній педагогічній науці нині актуалізується і позиціонується; вона передбачає сформованість учителя, спроможного управляти власними емоціями; який поважає себе і інших; дотримується норм етичної поведінки і навчає цього здобувачів освіти; вміє вибудовувати діалогові взаємозв’язки зі здобувачами освіти.У дисертації проаналізовано та узагальнено сутність понять «етика», «компетентність», «етична компетентність», «компетентнісний підхід», «компетенція», «позааудиторна діяльність».З’ясовано, що етична компетентність ґрунтується на суспільно-гуманітарних знаннях, конструюється через емоційно-ціннісний і соціально-творчий досвід здобувачів освіти, що набуваються як в освітньому процесі, так і в позааудиторній діяльності шляхом участі у соціально значущій діяльності та рефлексії. Вимоги до формування етичної компетентності, сутність якої конкретизована в освітніх стандартах вищої освіти з підготовки фахівців педагогічних спеціальностей з урахуванням вимог компетентнісного підходу, адекватні цілям і завданням освітнього процесу закладу вищої освіти (ЗВО) загалом і позааудиторної діяльності зокрема.Позааудиторна діяльність з майбутніми викладачами іноземних мов у ЗВО розглядається як педагогічно організований й особисто регульований процес формування у майбутніх учителів іноземних мов етичної компетентності; як простір, у якому здобувач освіти вибудовує різноманітні морально-етичні взаємини і зв’язки на основі діалогу культур. З’ясовано, що позааудиторна діяльність з формування етичної компетентності ґрунтується на сучасній педагогічній аксіології і виражається у суспільно значущих цінностях, морально-етичних цінностях, цінностях педагогічної етики, особистісних якостях.Введено у науковий обіг поняття «етична компетентність» і «позааудиторна діяльність вчителя іноземних мов».Розроблено критеріально-діагностичну базу дослідження, що являє собою комплекс обґрунтованих компонентів, критеріїв, показників та діагностичних матеріалів.Обґрунтовано і розроблено структуру етичної компетентності майбутнього вчителя іноземних мов у позааудиторній діяльності, складниками якої є: компоненти (когнітивний, мотиваційний, діяльнісний), критерії (повнота, міцність і усвідомлення отриманих знань; ставлення до учасників освітнього процесу та майбутньої професійної діяльності з дотриманням етичних вимог; активність й ініціативність в позааудиторній діяльності морально-етичного характеру); показники (володіння системою знань професійної етики, усвідомлення їх важливості в особистісно-професійному становленні як майбутнього вчителя іноземних мов; розуміння цілей і завдань в оволодінні морально-етичними нормами спілкування, необхідними майбутньому вчителю іноземних мов для проєктування і реалізації різних видів педагогічної діяльності, а також розуміння цілей і завдань позааудиторної діяльності в оволодінні етичною компетентністю; сформованість мотивації та інтересу до майбутньої педагогічної діяльності і проблем формування етичної компетентності; сформованість установок, ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя іноземних мов, ціннісного ставлення, поваги та емпатії до всіх учасників освітнього процесу під час позааудиторної діяльності, прагнення до оволодіння етичною компетентністю); рівні її сформованості (високий, середній і низький).Виокремлено педагогічні умови процесу формування етичної компетентності майбутніх учителів іноземних мов у позааудиторній діяльності: 1) створення розвивального освітньо-етичного середовища, у якому позааудиторна діяльність є провідним засобом формування етичної компетентності майбутнього вчителя іноземних мов; 2) розвиток у майбутніх вчителів іноземних мов мотивації до оволодіння етичною компетентністю в процесі позааудиторної діяльності; 3) використання в позааудиторній діяльності інтерактивних форм і методів, які відповідають віковим особливостям здобувачів освіти, колу їхніх професійних інтересів й активізують процес формування етичної компетентності, вибір яких здійснювався з урахуванням результатів констатувального експерименту і положень Стратегії розвитку вищої освіти, Професійного стандарту вчителя нового покоління, Рамки безперервного професійного розвитку вчителів.Розроблено авторську Програму дослідно-експериментальної роботи з проблеми формування етичної компетентності майбутнього вчителя іноземних мов у позааудиторній діяльності, як^UThe dissertation presents the results of theoretical and practical research on the problem of forming ethical competence of future foreign language teachers in extracurricular activities.Based on the theoretical analysis of a number of normative and legal documents of conceptual significance it has been determined that the role of ethical competence in the development of the modern teacher in contemporary pedagogical science is currently being emphasized and positioned. It involves the formation of a teacher who is capable of managing their own emotions, respects themselves and others, adheres to ethical norms of behavior, and teaches these values to students. Additionally, the teacher should be able to establish dialogical relationships with education seekers.The dissertation analyzes and generalizes the essence of the concepts of “ethics”, “competence”, “ethical competence”, “competency-based approach”, “competency”, and “extracurricular activities”.It has been established that ethical competence is based on socio-humanitarian knowledge and is constructed through the emotional-value and socio-creative experience of education recipients, acquired both in the educational process and in extracurricular activities through participation in socially significant activities and reflection. The requirements for the formation of ethical competency are specified in the higher education standards for the training of pedagogical specialists, taking into account the requirements of the competency-based approach and are aligned with the goals and objectives of the educational process of the higher education institution (HEI) in general, and extracurricular activities in particular.Extracurricular activities for future foreign language teachers in HEIs are considered as a pedagogically organized and personally regulated process of forming ethical competency in future foreign language teachers. It is a space where learners establish diverse moral and ethical relationships and connections based on cultural dialogue. It has been established, that extracurricular activities aimed at developing ethical competence are based on modern pedagogical axiology, which is expressed through socially significant values, moral and ethical values, values of pedagogical ethics, and personal qualities.The concepts of “ethical competence” and “extracurricular activities of foreign language teachers” have been introduced into scientific circulation.A criterion-diagnostic framework for the research has been developed, which consists of a complex of substantiated components, criteria, indicators, and diagnostic materials.The structure of ethical competence of future foreign language teachers in extracurricular activities has been substantiated and developed. Its constituent elements include the components (cognitive, motivational, and activity); the criteria (completeness, solidity, and awareness of acquired knowledge; attitudes towards participants in the educational process and future professional activities with adherence to ethical requirements; and activity and initiative in extracurricular activities of a moral and ethical nature); the indicators (mastery of a system of knowledge in professional ethics and awareness of their importance in personal and professional development as a future foreign language teacher, understanding the goals and objectives of acquiring moral and ethical norms of communication necessary for designing and implementing various types of pedagogical activities, as well as understanding the goals and objectives of extracurricular activities in acquiring ethical competence; the formation of motivation and interest in future pedagogical activities and issues related to the formation of ethical competence, the formation of attitudes and values of future foreign language teachers, their respectful and empathetic attitude towards all participants in the educational process during extracurricular activities, and the desire to acquire ethical competence); the levels of formation (high, medium, and low).The following pedagogical conditions for the process of formation of ethical competence of future foreign language teachers in extracurricular activities have been identified: 1) creating a developmental educational-ethical environment where extracurricular activities serve as the leading means of developing ethical competence in future foreign language teachers; 2) fostering motivation among future foreign language teachers to acquire ethical competence through their engagement in extracurricular activities; 3) utilizing interactive forms


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
19.

Михновецька І. В. 
Формування взаємовідносин старших дошкільників з синдромом Дауна: автореферат дис. ... д.філософ : 016 / І. В. Михновецька. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертаційна робота теоретично та практично досліджує проблему формування взаємовідносин старших дошкільників з синдромом Дауна. В процесі роботи здійснено детальний аналіз важливості дитинства та взаємовідносин, що формуються у дошкільників. Представлено філософський, соціологічний, педагогічний та психологічний підходи до дослідження взаємовідносин. Показано різні точки зору формування взаємовідносин відповідно до наукових концепцій різних наук, а також необхідність подальшого дослідження взаємовідносин як багатофункціональної, поліморфної та міждисциплінарної проблеми. Детально розкрито поняття «взаємовідносини» та «формування взаємовідносин старших дошкільників з синдромом Дауна» у контексті суб’єкт-суб’єктної взаємодії учасників освітнього процесу (дошкільників, батьків та педагогів, що співпрацюють з дитиною з синдромом Дауна).У теоретичній частині дослідження охарактеризовано особливості психосоціального розвитку дітей з синдромом Дауна. В результаті розроблено алгоритм формування взаємовідносин, що складається з трьох функціональних складових: взаємодія, відносини та взаємовідносини, які безпосередньо взаємопов’язані між собою та є невід’ємною частиною один одного.Також у роботі розгорнуто проаналізовано структуру взаємовідносин відповідно до компонентів та критеріїв, що їх характеризують. Перший компонент взаємовідносин – це інтрасуб’єктний, що характеризує дослідження взаємовідносин з позиції дошкільника з синдромом Дауна, тобто як дитина себе оцінює та сприймає в оточуючому світі, якими емоціями та установками керується та наскільки у взаємовідносинах відіграє роль сформованість її когнітивних функцій. Відповідно, інтрасуб’єктний компонент включає установочно-мотиваційний та когнітивно-афективний критерії оцінювання.Другий компонент – інтерсуб’єктний, що демонструє як дошкільника з синдромом Дауна сприймають однолітки та особи, що їх оточують (батьки, педагоги), особлива увага приділялась конативній (поведінковій) сфері та соціальному статусу. Інтрасуб’єктний компонент включає конативний та диспозиційний критерії оцінювання. Кожен критерій оцінювання має власні показники, відповідно до яких розроблявся діагностичний комплекс дослідження. В результаті для дослідження соціальних установок та мотивації застосовувалась методика корекції емоційних реакцій на неуспіх у дітей з інтелектуальними порушеннями за Н. Білопольською (ігрове та вольове завдання); для розумового та емоційного розвитку – методика спостереження за різними сторонами поведінки дитини (Л. Регуш); індивідуальне психолого-педагогічне обстеження (А. Маллер); корекція емоційних реакцій на неуспіх у дітей з інтелектуальними порушеннями за Н. Білопольською (інтелектуальне завдання) та методика оцінки рівня соціального розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями за параметрами соціальної компетенції (А. Закрепіної); для дослідження апатії, сугестивності, агресивності, пасивності, адекватності та позитивізму – тест – опитувальник батьківського ставлення А. Варги і В. Століна; для визначення соціального статусу – методика «Секрет» за Я. Коломінським. В результаті було здійснено кількісний та якісний аналіз отриманих даних. Щоб виявити значущість отриманих результатів було застосовано багатофункціональний статистичний критерій φ⃰ – кутове перетворення Фішера та метод рангової кореляції Спірмена. Було виявлено, що у дітей з синдромом Дауна взаємовідносини формуються із запізненням та деформовано, вони не розуміють доцільності у контакті з оточуючими і мають низку труднощів соціальної взаємодії. У процесі дослідження було враховано не тільки ступінь інтелектуальних порушень у старших дошкільників із синдромом Дауна, а й наявність-відсутність у них супутніх порушень (слуху та зору), а також гендерну приналежність. У роботі розкрито основні умови формування взаємовідносин (педагогічні, психологічні та організаційні), що допомагають структурувати процес формування взаємовідносин та визначити ключові труднощі їх формування у процесі навчання та виховання. Розроблений алгоритм формування взаємовідносин та структурно-критеріальна модель взаємовідносин розкривають їх системність та багатогранність.Констатувальний експеримент підтвердив доцільність використання алгоритму та структурно-критеріальної моделі взаємовідносин та допоміг визначити подальші шляхи здійснення корекційної роботи зі старшими дошкільниками з синдромом Дауна. Труднощі формування взаємовідносин є на всіх етапах їх становлення і полягають у нерозумінні завдань, не детальному поясненні, відсутності додаткових методів та засобів здійснення освітнього процесу та ін.Результати формувального експерименту показали позитивні результати впровадження програми формування взаємовідносин і залежність між їх формуванням та впливом супутніх порушень й гендерної ознаки.^UIn the manuscript, the author theoretically and subsequently practically investigates the formation of relationships between older preschoolers with Down syndrome. The information had been analyzed in detail the importance of childhood and the relationships that preschoolers have. In research autor substantiates philosophical, sociological, pedagogical and psychological approaches to the study of relationships. Different points of view were shown for the formation of relationships in accordance with scientific concepts of a specific science, as well as the need for further study of relationships as a multifunctional, polymorphic and interdisciplinary problem. Children with Down Syndrome have features of psychosocial development that had been emphasized by the author in the theoretical part of the study. Researcher also created an algorithm for forming relationships, which consisted of three functional components: interaction, relationships and relationships that are directly related to each other and are an integral part of each other. In the practical part of the study, two components of the relationship were identified: intrasubject and intersubject. The intrasubjective component includes the set-motivational and cognitive-affective criteria; intersubjective includes the connective and dispositive. Each criterion has its own indicators, on the basis of which research methods were selected and adapted. As a result, the method of correction of emotional reactions to failure in children with intellectual disability according to N. Belopolsky (play and volitional task) was used to study social attitudes and motivation; for mental and emotional development – methods of observation of different aspects of the child's behavior (L. Regush), individual psychological and pedagogical examination (A. Muller), correction of emotional reactions to failure in children with intellectual disability according to N. Belopolsky (intellectual task) assessing the level of social development of children with intellectual disability according to the parameters of social competence of normally developing preschool children (A. Zakripina); for the study of apathy, suggestiveness, aggressiveness, passivity, adequacy and positivism - test - questionnaire of parental attitude A. Vargoy and V. Stolin; to determine social status - the method "Secret" by J. Kolominsky. The result was a quantitative and qualitative analysis of the results obtained. The multifunctional statistical criterion φ⃰ - Fisher angular transformation and Spearman rank correlation method were used to reveal the significance of the obtained results.In the research process were taken into account not only the degree of mental retardation in pre-school age with Down Syndrom, but the presence or absence of associated abnormalities in the form of hearing and vision, as well as gender identity. As a result, on the basis of the results obtained in summative experiment has developed the relationship formation program of the senior preschool Down Syndrome children, which consisted of 20 lessons. It was also determined the level of relationship the senior preschool Down Syndrome children. The experiment results had showed the positive results of the implementation of the programme of developing relationships and the influence of concomitant disorders and gender on the formation of tavsan. The author had been analysed the conditions of forming relationships and developed recommendations on the formation of relationships for parents and teachers, working with preschool Down Syndrom children.Scientific novelty and theoretical significance of the research lies in the fact that was first obtained scientific data about the peculiarities of the psychosocial development of children of senior preschool age with Down Syndrome and defined the levels of formation of relationships among children with Down Syndrome, etc.; deepened and clarified: indicators of development of relationships in children with Down Syndrome, etc.; further development of the acquired scientific knowledge about the nature of concepts "interaction with the closest social environment of children with down syndrome" and "the relationship of preschool children with down syndrome", etc.Practical significance of the obtained results lies in the fact that: the developed correction developmental program for the formation of relationships among children of preschool age with Down Syndrome; the results of the study can be used by teachers and specialists special pre-school educational institutions and in the system of training and retraining of defectologists (theacher of the deaf and hard of hearing, specialist on mental defects, typhlopedagogy), speech therapists, practical psychologists; research materials useful for the further improvement of educational work with children with down syndrome.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
20.

Джулай А. І. 
Розвиток емоційного інтелекту практичних психологів в процесі професійної підготовки: автореферат дис. ... д.філософ : 053 / А. І. Джулай. — Б.м., 2023 — укp.

Авторкою здійснено теоретичний аналіз стану дослідженості проблеми емоційного інтелекту у психології. Специфіка емоційного інтелекту практичних психологів полягає у його залежності від таких професійно важливих якостей для цієї професійної діяльності як здатність до рефлексії, емпатії, керування власними емоціями, конфліктної компетентності, вміння ефективно застосовувати копінг-стратегії у стресових ситуаціях. Теоретичний аналіз наукових джерел надав можливість обґрунтувати критерії оцінки розвитку емоційного інтелекту майбутніх практичних психологів (рефлексія, саморегуляція), а також охарактеризувати їхні показники та рівні (високий, середній, низький). Результати констатувального експерименту довели, що більшість майбутніх психологів зазвичай правильно ідентифікують різноманітні емоції, розпізнають їхню щирість, можуть самостійно зменшити вплив негативних емоцій на продуктивність виконуваної діяльності, розуміють внутрішні та зовнішні причини появи різних емоційних станів, а також у багатьох випадках здатні керувати власними емоціями в процесі міжособистісної взаємодії. Серед складових емоційного інтелекту найбільш розвиненою у майбутніх психологів виявилась ідентифікація емоцій, а найменш розвиненою – управління емоціями, що пов’язано з послідовним становленням цих здатностей в онтогенезі.На основі теоретичного аналізу наукової літератури, результатів емпіричного дослідження і положень теорії функціональних систем автором запропоновано модель емоційного інтелекту майбутніх практичних психологів, на якій базується авторська програма його розвитку.Аналізуючи результати формувального експерименту, можна стверджувати, що впровадження розвивальної програми у формі соціально-психологічного тренінгу позитивно вплинуло на здатність майбутніх психологів чітко усвідомлювати й осмислювати акткальні власні почуття, враховуючи контекст ситуації та емоційні стани її учасників, якісно аналізувати власніемоції та їхній вплив на поведінку у минулому, ефективно прогнозувати власні емоційні стани як відповідь на можливі майбутні події.^UThe author made a theoretical analysis of the state of research of the problem of emotional intelligence in psychology.The specificity of the emotional intelligence of practical psychologists lies in its dependence on such professionally important qualities for this professional activity as the ability to reflect, empathize, manage one's own emotions, conflict competence, and the ability to effectively apply coping strategies in stressful situations. The theoretical analysis of scientific sources made it possible to substantiate the criteria for evaluating the development of emotional intelligence of future practical psychologists (reflection, self-regulation), as well as to characterize their indicators and levels (high, average, low).The results of the ascertainment experiment proved that the majority of future psychologists usually correctly identify various emotions, recognize their sincerity, can independently reduce the impact of negative emotions on the performance of the performed activity, understand the internal and external causes of the appearance of various emotional states, and in many cases are able to manage their own emotions in the process of interpersonal interaction. Among the components of emotional intelligence, the identification of emotions was the most developed among future psychologists, and the least developed was the management of emotions, which is connected with the sequential formation of these abilities in ontogenesis.Based on the theoretical analysis of scientific literature, the results of empirical research and the provisions of the theory of functional systems, the author proposed a model of the emotional intelligence of future practical psychologists, on which the author's development program is based.Analyzing the results of the formative experiment, it can be asserted that the implementation of the development program in the form of socio-psychological training had a positive effect on the ability of future psychologists to clearly understand and interpret their actual feelings, taking into account the context of the situation and the emotional states of its participants, to qualitatively analyze their own emotions and their influence on behavior in the past, to effectively predict one's own emotional states as a response to possible future events.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського