Наукова періодика України Вища освіта України


Андрущенко В. 
Ціннісна невизначеність особистості та її подолання засобами освіти / В. Андрущенко // Вища освіта України. - 2015. - № 3. - С. 5-13. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2015_3_3
Розглянуто проблему ціннісної палітри функціонування та розвитку освіти. Проаналізовано ситуацію ціннісної невизначеності особистості, що загострилася в суспільстві під впливом глобалізації та інформаційної революції з початком ХХІ ст. Наголошено, що за таких умов найбільш гостро виявляється кризове сприйняття індивідом дійсності, яке утверджує домінування випадкових, нестійких або тимчасових чинників на формування і розвиток особистості. Як наслідок, відбувається трансформація мотиваційних компонентів самореалізації особистості, яку дослідники характеризують як „роздвоєння особистості”, „відчуження людини від суспільства та від самої себе”. Обґрунтовано роль освіти та виховання в подоланні ціннісної невизначеності, у яку потрапила сучасна людина. Зазначено, що формування загальнолюдських та національних цінностей засобами освіти має спиратися на культурологічні, філософські, аксіологічні, правові, економічні та соціально-психологічні знання, а також традиційні, активні та інтерактивні методи і технології їх запровадження. Зосереджено увагу на значенні виховання цінностей толерантності та солідарності, які відіграють головну роль для інтеграції та єдності українського суспільства. Виокремлено роль учителя у формуванні гуманізму, демократичного світогляду людини. Стверджено, що саме освіта є тим механізмом соціалізації, який долає невизначеність формуванням знань та компетенцій, а головне – формуванням національної і загальнолюдської палітри цінностей, які вкрай потрібні особистості для повноцінної участі в життєвих процесах. Рассмотрена проблема ценностной палитры функционирования и развития образования. Проанализирована ситуация ценностной неопределенности личности, обострившаяся в обществе под влиянием глобализации и информационной революции с началом XXI в. Отмечено, что при таких условиях наиболее остро проявляется кризисное восприятие индивидом действительности, утверждает доминирование случайных, неустойчивых или временных факторов на формирование и развитие личности. Как следствие происходит трансформация мотивационных компонентов самореализации личности, которую исследователи характеризуют как "раздвоение личности", "отчуждение человека от общества и от самого себя". Обоснована роль образования и воспитания в преодолении ценностной неопределенности, в которую попал современный человек. Отмечено, что формирование общечеловеческих и национальных ценностей средствами образования должно опираться на культурологические, философские, аксиологические, правовые, экономические и социально-психологические знания, а также традиционные, активные и интерактивные методы и технологии их введения. Сосредоточено внимание на значении воспитания ценностей толерантности и солидарности, которые играют главную роль для интеграции и единства украинского общества. Выделены роль учителя в формировании гуманизма, демократического мировоззрения человека. Утверждено, что именно образование является тем механизмом социализации, который преодолевает неопределенность формированием знаний и компетенций, а главное - формированием национальной и общечеловеческой палитры ценностей, которые крайне нужны личности для полноценного участия в жизненных процессах.The problem of values palette functioning and development of education. It analyzes the situation of uncertainty of the value of the person, aggravated in society under the influence of globalization and the information revolution with the beginning of the XXI century. It is noted that under these conditions is most acute crisis individual's perception of reality, according to the dominance of casual, temporary or unstable factors on the formation and development of personality. As a consequence of the transformation of motivational components of self-realization, which the researchers describe as "split personality", "alienation of man from society and from himself." Substantiates the role of education and the value of education in overcoming uncertainty, which hit modern man. It is noted that the formation of human and national values through education should be based on cultural, philosophical, axiological, legal, economic and socio-psychological knowledge, as well as traditional, active and interactive methods and techniques of administration. It focuses on the importance of education of the values of tolerance and solidarity, which play a major role in the integration and unity of the Ukrainian society. It highlights the role of the teacher in the formation of humanism and democratic outlook of the person. Arguing that education is the socialization mechanism that overcomes the uncertainty of the formation of knowledge and skills, and most importantly - the formation of national and universal values palette, which desperately need the person to participate fully in life processes.
  Повний текст PDF - 425.079 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Андрущенко В.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Андрущенко В. Ціннісна невизначеність особистості та її подолання засобами освіти / В. Андрущенко // Вища освіта України. - 2015. - № 3. - С. 5-13. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2015_3_3.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського