Наукова періодика України Рідна школа


Березівська Л. 
Державна політика щодо диференціації організації та змісту шкільної освіти в Українській Радянській Соціалістичній Республіці у період "відлиги" (друга половина 50-х років – 1964 р.) / Л. Березівська // Рідна школа. - 2014. - № 1-2. - С. 54-60. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2014_1-2_13
Розкрито організаційні та змістові характеристики диференціації як форми реалізації принципу індивідуалізації навчання у шкільній політиці царату. Наведено статистичні дані про кількість земських шкіл на 1910 р., які дають уявлення про різнотипну структуру шкільної освіти в Україні. Виявлено чинники, які впливали на зміст освіти.Висвітлено особливості державної освітньої політики радянського уряду щодо диференціації організації та змісту шкільної освіти наприкінці 30-х - у першій половині 50-х років XX ст. Eвагу зосереджено на видах і формах диференційованого підходу, що набули розвитку в УРСР у воєнний та післявоєнний періоди. Доведено, що в УРСР функціонувала державна, централізована, авторитарна, платна, водночас диференційована за гендерним, територіальним, віковим критеріями, частково національним, професійно зорієнтованим, соціальним критеріями, трансформована за умов війни у контексті суспільно-політичних, соціально-економічних, педагогічних та культурологічних детермінант шкільна освіта. Виявлено, що державна політика радянського уряду щодо диференціації організації та змісту шкільної освіти мала суперечливий характер: з одного боку, спостерігаємо прагнення зберегти уніфіковану школу в межах тоталітарного суспільства, з іншого - гостра потреба в забезпеченні економіки кваліфікованими кадрами у воєнний і післявоєнний період спонукала уряд до змін. З'ясовано, що, незважаючи на неоднозначність шкільної політики радянського уряду, все-таки вона уможливила збільшення кількості навчальних закладів різних типів на українських землях (ШРМ, ШСМ, чоловічі та жіночі школи та ін.).Розкрито особливості державної освітньої політики радянського уряду щодо диференціації організації та змісту шкільної освіти другої половини 1950-х рр. - 1964 р. Особливу увагу сконцентровано на причинах актуалізації диференційованого підходу в період “хрущовської” шкільної реформи. На основі аналізу Закону про зміцнення зв’язку школи з життям та про подальший розвиток системи народної освіти в УРСР (1959 р.) показано, що в Україні функціонувала державна, централізована, водночас диференційована, передусім за професіонально орієнтованим, територіально-економічним, соціальним, віковим, частково національним і гендерним та іншими критеріями, система шкільної освіти.Раскрыты особенности государственной образовательной политики советского правительства по дифференциации организации и содержания школьного образования второй половины 1950-х гг. – 1964 г. Особое внимание сконцентрировано на причинах актуализации дифференцированного подхода в период “хрущевской” школьной реформы. На основе анализа Закона об укреплении связи школы с жизнью и о дальнейшем развитии системы народного образования в УССР (1959 г.) показано, что в Украине функционировала государственная, централизованная, одновременно дифференцированная, прежде всего за профессионально ориентированным, территориально-экономическим, социальным, возрастным, частично национальным и гендерным и другим критериям, система школьного образования.The features of the state educational policy of the Soviet government to differentiate the organization and content of school education of the second half 50-ies in 1964. Particular attention is focused on the reasons for updating a differentiated approach during the “Khrushchev” school reform. On the basis of analyzing the law on strengthening communication between school and life, and the further development of the public education system in the Ukrainian Soviet Socialist Republic (1959) have shown that the state functioned in Ukraine, centralized, while differentiated, primarily professionally oriented, territorial, economic, social, age, partly national and gender and other criteria, the school system.
  Повний текст PDF - 195.991 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Березівська Л.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Березівська Л. Державна політика щодо диференціації організації та змісту шкільної освіти в Українській Радянській Соціалістичній Республіці у період "відлиги" (друга половина 50-х років – 1964 р.) / Л. Березівська // Рідна школа. - 2014. - № 1-2. - С. 54-60. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2014_1-2_13.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Березівська Лариса Дмитрівна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського