Наукова періодика України Рідна школа


Васьківська Г. 
Фундаменталізація змісту освіти у старшій школі: теорія і практика / Г. Васьківська // Рідна школа. - 2012. - № 3. - С. 25-30. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2012_3_8
Обгрунтовано необхідність фундаменталізації змісту освіти у старшій школі, що є важливою умовою гуманізації навчально-виховного процесу. Зазначено, що фундаменталізація, потребуючи інтеграції гуманітарного і природничого знання, встановлює наступність міжпредметних зв'язків і спрямована на усвідомлення учнями сутності методології пізнання. Проаналізовано погляди науковців щодо доцільності кардинальних змін в освіті. Висвітлено результати всеукраїнських опитувань учнів XI класів і вчителів старшої школи, проведених з метою одержання валідних (репрезентативних) даних відповідно до спільної програми "На порозі дорослого життя", розробленої та впровадженої науковцями Інституту педагогіки НАПН України та Інституту соціології НАН України. Наголошено, що за результатами опитування простежується тенденція до певних невідповідностей окремих програм навчальних предметів запитам тих, хто за ними навчається. Процитовано "живі" думки вчителів щодо проблеми перевантаження учнів, яке вже стало ознакою сучасної української школи. Виокремлено результати опитування учнів XI класів щодо задоволеності рівнем підготовки за навчальними предметами та рейтинг відчуттів (емоцій), які в них виникають під час розмірковування про своє життя. Констатовано, що фундаменталізація змісту гуманітарної освіти у старшій школі має бути здійснена за умови формування освітньої метастратегії, системи базових методологічних підходів, що забезпечать кількісні та якісні параметри змісту загальної середньої освіти.Обоснована необходимость фундаментализации содержания образования в старшей школе, что является важным условием гуманизации учебно-воспитательного процесса. Отмечено, что фундаментализация, требуя интеграции гуманитарного и естественнонаучного знания, устанавливает преемственность межпредметных связей и направлена на осознание учащимися сущности методологии познания. Проанализированы взгляды ученых о целесообразности кардинальных изменений в образовании. Освещены результаты всеукраинских опросов учащихся XI классов и учителей старшей школы, проведенных с целью получения валидных (репрезентативных) данных в соответствии с общей программой "На пороге взрослой жизни", разработанной и внедренной учеными Института педагогики НАПН Украины и Института социологии НАН Украины. Отмечено, что по результатам опроса прослеживается тенденция определенного несоответствия отдельных программ учебных предметов запросам тех, кто по ним учится. Проверены "живые" мнения учителей по проблеме перегрузки учащихся, которая уже стала признаком современной украинской школы. Выделены результаты опроса учеников XI классов относительно удовлетворенности уровнем подготовки по учебным предметам и рейтинг чувств (эмоций), которые у них возникают при рассуждении о жизни. Констатировано, что фундаментализация содержания гуманитарного образования в старшей школе должна быть осуществлена при условии формирования образовательной метастратегии, системы базовых методологических подходов, которые обеспечат количественные и качественные параметры содержания общего среднего образования.In the article the necessity of fundamentalization the content of education in senior school is justified, which is an important condition of humanization of educational and upbringing process. Results of all-Ukrainian poll of senior pupils and teachers’ opinions are covered and scientists’ points of view concerning expediency of cardinal changes in the content of education are analysed. It is emphasized that selection of scientifically proved content of education will promote mastering by schoolchildren the scientific and practical methods of the analysis of the phenomena, independent thinking and purchase of theoretical and applied knowledge.
  Повний текст PDF - 226.724 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Васьківська Г.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Васьківська Г. Фундаменталізація змісту освіти у старшій школі: теорія і практика / Г. Васьківська // Рідна школа. - 2012. - № 3. - С. 25-30. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2012_3_8.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Васьківська Галина Олексіївна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського