Наукова періодика України Рідна школа


Пасічник О. 
Особливості репрезентації гендерних стереотипів у змісті вітчизняних підручників з англійської мови / О. Пасічник // Рідна школа. - 2012. - № 12. - С. 21-27. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2012_12_6
Розглянуто проблему гендерних репрезентацій у змісті шкільних підручників як важливого психологічного та дидактичного чинника забезпечення ефективності запам’ятовування навчального матеріалу та формування в учнів відповідних моделей суспільної поведінки. На підставі аналізу педагогічної та психологічної літератури виокремлено такі основні критерії для вивчення особливостей гендерних репрезентацій у змісті підручників з іноземних мов, як: кількість появ представників чоловічої та жіночої статі у текстах підручника, розподіл ролей між чоловіками та жінками, кількість зображень представників жіночої та чоловічої статі на ілюстраціях, використання секситської лексики. Охарактеризовано та простежено їх представлення у змісті окремих сучасних вітчизняних навчальних книг з англійської мови. Наголошено, що в межах окремо взятого підручника кількість згадувань чоловіків і жінок зазвичай не порушує пропорції 60:40. Виявлено, що у більшості структурних підрозділів (тематичних розділах та уроках) автори дотримуються кількісного паритету (60:40). Встановлено, що у порівнянні із зарубіжними виданнями вітчизняні підручники є дещо консервативними, здебільшого зображають чоловіків і жінок у межах сфер їхніх гендерних повноважень та недостатньо орієнтовані на перегляд усталених норм. Доведено, що автори підручників приділяють недостатньо уваги проблемі гендерної рівності у професійній сфері, хоча деякі з них акцентують увагу на зміні соціальної ролі жінки. Констатовано, що лише окремі навчальні книги спонукають учнів до переосмислення наявних у суспільстві гендерних стереотипів. Надано рекомендації щодо корекції змісту підручників стосовно усунення або ж пом’якшення гендерних стереотипів.Рассмотрена проблема гендерных репрезентаций в содержании школьных учебников как важного психологического и дидактического фактора обеспечения эффективности запоминания учебного материала и формирования в учащихся соответствующих моделей общественного поведения. На основании анализа педагогической и психологической литературы выделены следующие основные критерии для изучения особенностей гендерных репрезентаций в содержании учебников по иностранным языкам: количество появлений представителей мужского и женского пола в текстах учебника, распределение ролей между мужчинами и женщинами, количество изображений представителей женского и мужского пола на иллюстрациях, использование секситской лексики. Охарактеризовано и прослежено их представление в содержании отдельных современных отечественных учебных книгах по английскому языку. Отмечено, что в пределах отдельно взятого учебника количество упоминаний мужчин и женщин обычно не нарушает пропорции 60:40. Выявлено, что в большинстве структурных подразделений (тематических разделах и уроках) авторы придерживаются количественного паритета (60:40). Установлено, что по сравнению с зарубежными изданиями, отечественные учебники отличаются некоторой консервативностью, в основном изображают мужчин и женщин в рамках сфер их гендерных полномочий и недостаточно ориентированы на пересмотр устоявшихся норм. Доказано, что авторы учебников уделяют недостаточно внимания проблеме гендерного равенства в профессиональной сфере, хотя некоторые из них акцентируют внимание на изменении социальной роли женщины. Констатировано, что лишь немногие учебные книги побуждают учеников к переосмыслению существующих в обществе гендерных стереотипов. Даны рекомендации по коррекции содержания учебников относительно устранения или смягчения гендерных стереотипов.The article deals with the problem of gender representations in the content of school textbooks as an important psychological and didactic factor of providing efficient remembering of learning material and shaping corresponding patterns of social behavior of the pupils. Based on an analysis of pedagogic and psychological scientific literature the author defines criteria for studding peculiarities of gender representations in the content of school textbooks. The content of contemporary national schoolEnglish textbooks is examined in regard to the suggested criteria.
  Повний текст PDF - 191.546 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Пасічник О.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Пасічник О. Особливості репрезентації гендерних стереотипів у змісті вітчизняних підручників з англійської мови / О. Пасічник // Рідна школа. - 2012. - № 12. - С. 21-27. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2012_12_6.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Пасічник Олександр Сергійович (педагогічні науки)
  • Пасічник Олена Олексіївна (педагогічні науки)
  • Пасічник Ольга Петрівна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського