Наукова періодика України Педагогічний дискурс


Гавриленко Т. Л. 
Розвиток початкової освіти в Україні другої половини ХХ – початку ХХІ ст.: джерельна основа дослідження / Т. Л. Гавриленко // Педагогічний дискурс. - 2013. - Вип. 15. - С. 123-128. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2013_15_28
Систематизовано та проаналізовано джерельну основу дослідження проблеми розвитку початкової освіти в Україні другої половини ХХ – початку ХХІ ст. з позицій сучасної методології. Залежно від походження, змісту та наукової цінності виділено та схарактеризовано такі групи джерел: законодавчі та нормативні документи; матеріали педагогічних з’їздів, науково-практичних конференцій, педагогічних читань, освітянських нарад; статистичні матеріали; навчальна та науково-методична література; матеріали періодичних видань. З’ясовано, що визначені джерела широко представлені та зберігаються в архівних фондах. Підкреслено, що у процесі вивчення джерельної бази виявлено маловідомі й невідомі документи, матеріали, праці тощо, які будуть уведені в науковій обіг.Осуществлена попытка систематизировать и проанализировать источниковую основу исследования проблемы развития начального образования в Украине второй половины ХХ - начала XXI вв. с позиций современной методологии. В зависимости от происхождения, содержания и научной ценности выделены и охарактеризованы следующие группы источников: законодательные и нормативные документы; материалы педагогических съездов, научно-практических конференций, педагогических чтений, совещаний; статистические материалы; учебная и научно-методическая литература; материалы периодических изданий. Выяснено, что эти источники широко представлены и хранятся в архивных фондах. Подчеркнуто, что в процессе изучения источниковой базы выявлены малоизвестные и неизвестные документы, материалы, работы и т.п., которые будут введены в научной оборот.In the article the author systematizes and analyzes the historic base of the research of the problem of the primary education development in Ukraine in the second half of the 20th –beginning of the 21st centuries from the point of view of the modern methodology. Depending on the origin, the content and the scientific value such groups of sources have been defined and characterized, as legislative and normative documents; materials of pedagogical congresses, theoretical and practical conferences, pedagogical readings, enlightening meetings; statistical materials; educational and methodological literature; materials of periodicals. It has been ascertained that these sources are widespread and stored in the archives. It has been pointed up that during the source basis research of the problem defined little known and unknown documents, materials, papers etc have been found, which will be introduced into the scientific circulation. The further research prospects are seen in a thorough analysis of such sources group as pedagogues scientific papers relevant to the investigated period. Розкрито організаційні та педагогічні засади розвитку початкової освіти (ПО) як цілісного утворення у структурі загальної середньої освіти України II половини XX - початку XXI ст. у контексті суспільно-політичних, соціально-економічних і педагогічних чинників. Розглянуто організаційні основи, форми та методи навчально-виховного процесу 1954 - 1964 рр. Увагу приділено реформуванню змісту ПО, зокрема розробці змісту ПО на нових дидактичних засадах (1964 - 1970 рр.), а також оновленню змісту ПО та його впливу на якість навчання і розвиток молодших школярів (1970 - 1984 рр.). Висвітлено питання організаційно-змістової перебудови ПО як об'єкта наукових досліджень українських педагогів і психологів. Вивчено вплив перебудовчих процесів освітньої галузі (1984 - 1991 рр.) на оновлення теоретичних засад діяльності ПО. Визначено й охарактеризовано етапи модернізації змісту ПО в умовах державної незалежності України.Розкрито організаційні та педагогічні засади розвитку початкової освіти як ланки загальної середньої освіти в Україні другої половини ХХ – початку ХХІ ст. на основі авторської періодизації та розробленої логіко-структурної моделі, яка містить взаємопов’язані складники (чинники; цільовий, організаційний, змістовий, процесуальний компоненти; тенденції). Системно і в порівняльно-зіставному аналізі розкрито цілі, завдання, цінності, принципи початкової освіти в Україні у визначених хронологічних межах. Виявлено організаційні трансформації в початковій освіті (тривалість навчання, вік вступу дітей до школи, типи закладів освіти, учнівський контингент, педагогічний потенціал, навчальне та матеріально-технічне забезпечення). Простежено еволюцію змісту початкової освіти (теорій формування змісту освіти, принципів його добору та структурування, зміни у навчальних планах і програмах, навчальній літературі). Охарактеризовано процесуальні аспекти діяльності початкової ланки загальної середньої освіти (організацію навчально-виховного процесу, методи, засоби та форми організації навчання, контроль і оцінювання навчальних результатів молодших школярів). Висвітлено організаційно-змістові аспекти та результати експериментальних досліджень у галузі початкової освіти, здійснюваних українськими науковцями в середині 60-х – першій половині 80-х рр. ХХ ст. Визначено загальні тенденції розвитку початкової освіти в Україні у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. задля їх осмислення під час сучасного реформування початкової школи.
  Повний текст PDF - 289.395 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Гавриленко Т.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Гавриленко Т. Л. Розвиток початкової освіти в Україні другої половини ХХ – початку ХХІ ст.: джерельна основа дослідження / Т. Л. Гавриленко // Педагогічний дискурс. - 2013. - Вип. 15. - С. 123-128. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/peddysk_2013_15_28.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Гавриленко Тетяна Леонідівна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського