Наукова періодика України Humanitarium


Бєлякова С. 
Особливості дослідження близнюків / С. Бєлякова // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди". Педагогіка. Психологія. Філософія. - 2014. - Вип. 34. - С. 168-175. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2014_34_23
Розглянуто проблему дослідження близнюків у психології розвитку на основі використання близнюкового методу і надано розгорнуту характеристику його різновидів. Зазначено, що проблема дослідження близнюків і на сучасному етапі не втратила своєї актуальності, особливе місце посідає комплекс досліджень, пов’язаних із вивченням впливу спадковості та середовища на особистість дитини. Учених цікавить, наскільки важливим є її соціальний досвід; у якому співвідношенні знаходяться вроджені та набуті якості особистості. Для вирішення цих питань найбільш доцільним науковим об’єктом прийнято вважати близнюків, які є своєрідною моделлю генетичної тотожності різних індивідів. Розглянуто особливості близнюкових досліджень як в історичному ракурсі, так і на сучасному етапі, зокрема, проаналізовано проблему співвідношення соціальних і біологічних факторів у формуванні особистості дітей-близнюків, динаміки впливів середовища на їх характерологічні особливості. Уточнено поняття: "моно- та дизиготні близнюки", "близнюкова ситуація", "сибси", "соціально-психологічні детермінанти особистісного розвитку близнюків у період дорослішання". Проаналізовано поняття "близнюковий метод", його особливості, характеристики, основні варіації, показання та обмеження стосовно досліджуваних. Визначено найбільш прийнятний психодіагностичний інструментарій для дослідження соціальних та психологічних детермінант особистісного розвитку близнюків у період дорослішання. Рассмотрена проблема исследования близнецов в психологии развития на основе использования близнецового метода и дана развернутая характеристика его разновидностей. Отмечено, что проблема исследования близнецов и на современном этапе не потеряла своей актуальности - особое место занимает комплекс исследований, связанных с изучением влияния наследственности и среды на личность ребенка. Ученых интересует, насколько важным является ее социальный опыт, в каком соотношении находятся врожденные и приобретенные качества личности. Для решения этих вопросов наиболее целесообразным научным объектом принято считать близнецов, которые являются своеобразной моделью генетической тождественности различных индивидов. Рассмотрены особенности близнецовых исследований как в историческом ракурсе, так и на современном этапе, в частности проанализирована проблема соотношения социальных и биологических факторов в формировании личности детей-близнецов, динамики воздействий среды на их характерологические особенности. The paper reveals the problem of study the twins in psychology of development, based on the use of twin’s method and a detailed description of its varieties. The analysis of scientific works is made and from it follows that the problem of study the twins at the present stage has not lost its relevance; a special place takes a complex of investigations related to study the influence of heredity and environment on child's personality. Scientists are interested in how important is social experience; in what proportion are congenital and acquired personal qualities. To solve these problems, the most appropriate scientific object is considered to be twins, which are a kind of model of the genetic identity of different individuals. Peculiarities of studies the twins are regarded in historical perspective and on the modern stage, in particular is analyzed the problem of social and biological factors correlation in formation of personality of the children-twins, the dynamics of environmental influences on their character features.
  Повний текст PDF - 408.432 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Бєлякова С.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Бєлякова С. Особливості дослідження близнюків / С. Бєлякова // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди". Педагогіка. Психологія. Філософія. - 2014. - Вип. 34. - С. 168-175. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2014_34_23.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Бєлякова Світлана Миколаївна (психологічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського