Наукова періодика України Humanitarium


Хаметова Л. 
Психологічне обгрунтування розвитку здібностей у майбутнього викладача вишу: теоретичний аналіз / Л. Хаметова // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди". Педагогіка. Психологія. Філософія. - 2014. - Вип. 33. - С. 223-229. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2014_33_27
Розкрито проблему психологічного обгрунтування розвитку здібностей у майбутнього викладача ВНЗ. Зазначено, що серйозний вплив на виховання особистості студента відіграють загальний авторитет і педагогічні здібності педагога. Здійснено теоретичний аналіз психологічного обгрунтування розвитку різних видів здібностей у майбутнього викладача ВНЗ. Наприклад, до дидактичних здібностей відноситься здатність передавати складний навчальний матеріал і робити його доступним і дохідливим для студентів та учнів, викликати інтерес до предмету, активну самостійну думку; реконструювати матеріал в адаптований до свідомості студентів вигляд. Академічні здібності надають можливість викладачеві мати глибокі, різнобічні знання в своїй галузі, начитаності, володіння різноманітним матеріалом, готовності розкрити перед студентами будь-який аспект наукової проблеми, який виходить за межі навчального курсу, але цікавить їх. Володіючи психолого-педагогічною спостережливістю, викладач тонко та тактовно може вплинути на емоції студента − це проявлення перцептивної здібності. Педагогічне мовлення є проявом мовленнєвої здібності, воно носить жвавий, інтонаційно яскравий, виразливий, емоційно забарвлений стиль. Професіоналізм педагога забезпечується й авторитарними здібностями, які втілюються у вміння інтелігентної вимогливості, яка без примусу та погроз і без зайвого педантизму, здійснює високу ділову напругу студентів. Своїм особистим прикладом викладач змушує їх серйозно працювати над своїм предметом. До авторитарних здібностей відносяться й комунікативні, які виражаються у різноманітному контактуванні зі студентами. Здібність до самопізнання властива тільки людині. Реалізується цей процес за допомогою сприйняття і осмислення своєї поведінки, дій, переживань, результатів діяльності, її складність полягає в орієнтації на внутрішній світ, багатий індивідуально-суб'єктивними, самобутніми моментами. Розвиток самопізнання дозволяє людині, пізнаючи свій внутрішній світ і переживаючи внутрішні почуття, розуміти його і певним чином відноситися до самого себе.Раскрыта проблема психологического обоснования развития способностей у будущего преподавателя ВУЗ. Отмечено, что серьезное влияние на воспитание личности студента играют общий авторитет и педагогические способности педагога. Проведен теоретический анализ психологического обоснования развития различных видов способностей у будущего преподавателя ВУЗ. Например, к дидактическим способностям относится способность передавать сложный учебный материал и делать его доступным и доходчивым для учащихся, вызывать интерес к предмету, активную самостоятельную мысль; реконструировать материал в адаптированный к сознанию студентов вид. Академические способности дают возможность преподавателю иметь глубокие, разносторонние знания в своей области, начитанности, владения разнообразным материалом, готовности раскрыть перед студентами любой аспект научной проблемы, который выходит за пределы учебного курса, но интересует их. Обладая психолого-педагогической наблюдательностью, преподаватель тонко и тактично может повлиять на эмоции студента − это проявления перцептивной способности. Педагогическая речь является проявлением речевой способности. Оно носит живой, интонационно яркий, отчетливо, эмоционально окрашенный стиль. The article deals with the problem of psychological substantiation of the development of future university teacher. It is indicated that the major impact on the education of student's individuality play the overall authority and teaching ability of the pedagogue. We consider a theoretical analysis of the psychological study of different types of abilities in future teachers of higher education. For example, to teaching abilities we refer the capacity of a teacher to convey the complex course material and make it accessible and intelligible to students and pupils, to generate interest in the subject, and active independent thought; allows reconstruction of the material in the minds of students adapted to their look. Academic abilities enable the teacher to have a deep, versatile knowledge in their respective fields, erudition, possession of a variety of materials, willingness to disclose to students every aspect of a scientific problem that goes beyond the curriculum, but are interested in them. Featuring a psycho-pedagogical observation, subtle and tactful teacher can affect the student’s emotions – this is a manifestation of perceptual abilities.
  Повний текст PDF - 321.157 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Хаметова Л.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Хаметова Л. Психологічне обгрунтування розвитку здібностей у майбутнього викладача вишу: теоретичний аналіз / Л. Хаметова // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу "Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди". Педагогіка. Психологія. Філософія. - 2014. - Вип. 33. - С. 223-229. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2014_33_27.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського