Наукова періодика України Фізико-математична освіта


Івченко В. В. 
Про різні типи класифікації наукових навчальних моделей у курсі фізики вищого закладу освіти / В. В. Івченко // Фізико-математична освіта. - 2018. - Вип. 3. - С. 40-45. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2018_3_9
Розглянуто наступні типи класифікації наукових моделей у вишівському курсі фізики: класифікація моделей за типом наукової абстракції; класифікація моделей за предметом теоретичного опису; природна класифікація моделей і класифікація моделей за ступенем модельного узагальнення. В першому випадку всі моделі можуть бути умовно розділені на абстракції ототожнення, абстракції граничного переходу та абстракції, що вводяться за означенням. Для другого випадку вирізняють моделі: фізичних систем, фізичних взаємодій, фізичних зв'язків, фізичних процесів, фізичних явищ і фізичних законів. У межах класифікації за ступенем модельного узагальнення можна виокремити фундаментальні, базисні та часткові моделі. Наведено 14 дихотомічних типів фундаментальних моделей, а саме: статичні та динамічні моделі; моделі з зосередженими та розподіленими параметрами; дискретні та континуальні моделі; детерміновані та стохастичні моделі; гомо- та гетерогенні моделі; лінійні та нелінійні моделі; періодичні та неперіодичні моделі; симетричні та асиметричні моделі; -нуль, -одно, -дво та тривимірні моделі; "жорсткі" та "м'які" моделі; монолімітні та полілімітні моделі; моно- та поліконтекстні моделі; монотипні та дуальні моделі;, дедуктивні, індуктивні та "плаваючі" моделі. Розглянуто природну класифікацію наукових моделей у фізиці (механічні моделі, моделі теплових та електромагнітних явищ, оптичні моделі та моделі мікросистем). Проаналізовані різні типи класифікації ідеальних фізичних моделей надають можливість всебічно висвітлити зміст кожної моделі, що розглядається у вишівському курсі фізики. Для кращого засвоєння студентами всього різноманіття характерних ознак таких моделей запропоновано користатися технологією фреймового навчання. Наведено приклади фреймування змісту двох базисних моделей - моделі матеріальної точки та моделі ідеального газу.
  Повний текст PDF - 1.03 Mb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Івченко В.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Івченко В. В. Про різні типи класифікації наукових навчальних моделей у курсі фізики вищого закладу освіти / В. В. Івченко // Фізико-математична освіта. - 2018. - Вип. 3. - С. 40-45. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2018_3_9.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Івченко Володимир Валерійович (фізико-математичні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського