Наукова періодика України | Авіаційно-космічна техніка і технологія | ||
Рева О. М. Проактивне визначення впливу досвіду управління повітряним рухом на ставлення до ризику / О. М. Рева, С. П. Борсук, Б. М. Мирзоєв, П. Ш. Мухтаров // Авиационно-космическая техника и технология. - 2018. - № 5. - С. 80–87. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2018_5_14 Враховуючи тривалий негативний вплив людського чинника на безпеку польотів, ІСАО орієнтує керівництво та фахівців державних авіаційних адміністрацій та авіакомпаній на проактивне попередження цього явища, вимагаючи здійснювати ефективне управління безпекою "по показниках". Зазначеними показниками стосовно професійної діяльності диспетчерів (АТС) визначено: ставлення до ризику (основні домінанти прийняття рішень та нечіткі оцінки порушень SOP's), рівні домагань, системи переваг і небезпечні стратегії поведінки, оперативного мислення та прийняття рішень, які на відміну від формально-обчислювальних методів відображають реалізацію методології психологічної теорії рішень та когнітивної психології. Основні домінанти прийняття рішень (схильність, несхильність, байдужість до ризику) виявляються в процесі проактивного вирішення диспетчерами закритих задач прийняття рішень шляхом побудови за допомогою спеціальних штучних лотерей і обмеженою кількістю точок оціночних функцій корисності континууму норм ешелонування повітряних суден у горизонтальній площині. Для норми ешелонування S = 20 km виявлено таку пропорцію студентів-диспетчерів (n = 128 осіб) схильних (С), байдужих (Б) та несхильних до ризику (НС): С : Б : НС - 5 : 18 : 105 - 3,9 % : 14,1 % : 82,0 % - 1 : 3,6 : 21, що вказує на їх прагнення уникати невдач у професійній діяльності. Тому при ускладненні норми ешелонування (зменшення відстані між повітряними судами) кількісний показник демонстрованої несхильності до ризику збільшується. Для норми ешелонування S = 10 km встановлено: С : Б : НС - 5 : 8 : 115 - 3,9 % : 6,3 % : 89,8 % - 1 : 3,6 : 21. В професійних диспетчерів (n = 70 осіб) для норми ешелонування S = 20 km виявлено таке співвідношення осіб з різною домінантою прийняття рішень НС : Б : С - 9 : 25 : 36 - 12,9 % : 35,7 % : 51,4 % - 1 : 2,8 : 4, що вказує на переважну демонстрацію ними мотивації досягнення успіху в тих самих умовах праці. Мотивація збільшується при ускладненні норми ешелонування: для S = 10 km встановлено: НС : Б : С - 4 : 18 : 48 - 5,7 % : 25,7 % : 68,6 % - 1 : 4,5 : 12. Рекомендується застосувати отримані результати під час організації особистісно-орієнтованої професійної підготовки молодих диспетчерів, спрямованої на формування в них стійких навичок прийняття раціональних ризикованих рішень. Цитованість авторів публікації: Бібліографічний опис для цитування: Рева О. М. Проактивне визначення впливу досвіду управління повітряним рухом на ставлення до ризику / О. М. Рева, С. П. Борсук, Б. М. Мирзоєв, П. Ш. Мухтаров // Авиационно-космическая техника и технология. - 2018. - № 5. - С. 80–87. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2018_5_14.Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|
|
Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського |