Наукова періодика України Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького


Скорина Л. 
Формування умінь і навичок аналізу малої прози у вищих навчальних закладах (на матералі оповідання Валер'яна Підмогильного "Гайдамака") / Л. Скорина // Вісник Черкаського університету. Серія : Філологічні науки. - 2015. - Вип. 25. - С. 101-118. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchuF_2015_25_16
У системі фахових умінь і навичок студентів-філологів одне з пріоритетних місць належить аналізу літературного твору. Наведено загальні рекомендації щодо аналізу-інтерпретації малої прози (оповідань і новел). Теоретичні узагальнення проілюстровані на прикладі оповідання Валер'яна Підмогильного "Гайдамака". Цей твір може бути цікавим, по-перше, з огляду на важливість проблематики, по-друге, ознайомлення з ним дозволить простежити шляхи формування письменницького таланту Валер'яна Підмогильного - від перших оповідань до романів "Місто", "Невеличка драма". Пропонуємо орієнтовний алгоритм аналізу-інтерпретації оповідань та новел, що включає наступні складові: первинне ознайомлення з текстом; підготовчий етап (ознайомлення з біографією письменника, історією написання й видання твору, якщо виникає необхідність, варто простудіювати допоміжну літературу - історичну, філософську, теоретичну); повторне (поглиблене) ознайомлення з твором; інтерпретація змістових компонентів (тематики, проблематики, ідей, пафосу); аналіз художнього світу; аналіз композиційної форми; дослідження сюжетної форми; аналіз власне мовної форми; аналіз жанрової форми; з'ясування, зразком якого літературного напрямку, течії є твір; підсумковий етап: вивчення особливостей рецепції твору - його наукова (літературознавча) й творчо-образна інтерпретація (інсценізація, екранізація, музична інтерпретація тощо). Цей алгоритм можна застосовувати як на заняттях зі спецкурсу "Аналіз художнього твору" (у цьому випадку беруться до уваги всі текстові складові), так і під час викладання курсу історії української літератури (з огляду на специфіку дисципліни й обмежену кількість годин застосовувати цей алгоритм варто частково). Слід також враховувати, що запропонований алгоритм - це лише орієнтовна схема аналізу, яка в процесі дослідження кожного конкретного твору має конкретизуватися й уточнюватися: в одних випадках варто більше уваги акцентувати на проблематиці, в інших - на особливостях художнього світу, психологізмі, композиції, оригінальності мовних засобів тощо.
  Повний текст PDF - 3.628 Mb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Скорина Л.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Скорина Л. Формування умінь і навичок аналізу малої прози у вищих навчальних закладах (на матералі оповідання Валер'яна Підмогильного "Гайдамака") / Л. Скорина // Вісник Черкаського університету. Серія : Філологічні науки. - 2015. - Вип. 25. - С. 101-118. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchuF_2015_25_16.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Скорина Людмила Вікторівна (філологічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського