Гребняк М. П. Екологічні аспекти праці водіїв маршрутних таксі / М. П. Гребняк, Р. А. Федорченко // Український журнал з проблем медицини праці. - 2017. - № 1. - С. 31-38. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ujpmp_2017_1_6
Атмосферні забруднення автотранспортом суттєвим чином впливають на захворюваність органів дихання, онкологічну захворюваність, захворювання серцево-судинної системи, крові та кровотворних органів. Серед водіїв автомобілів - висока захворюваність із тимчасовою втратою працездатності, а також високі показники первинного виходу на інвалідність. Мета дослідження - визначити основні чинники, що формують специфіку праці водіїв маршрутних таксі у великому промисловому місті з екологічно зміненим довкіллям. Для характеристики екологічної обстановки в зоні діяльності водіїв маршрутних таксі використано наступні показники: валові викиди забруднюючих речовин від пересувних джерел, питомі викиди на 1 км<^>2, сумарний показник забруднення повітря (ІПЗ/ГДЗ). Визначення складу та інтенсивності транспортних потоків проведено в чотирьох вузлах транспортних розв'язок протягом світового часу доби. У професіографічних дослідженнях взяли участь 78 фахівців та водіїв маршрутних таксі. Промислову екологію водіїв маршрутних таксі можна представити як взаємозв'язані чинники разом із властивостями, класифікацією за ознаками в даній галузі у вигляді моделі, складовими блоками якої є "Урбанізаційна типологія", "Промислові викиди", "Метеорологічні умови", "Транспортно-технологічні чинники атмосферного забруднення", "Фактори, що обтяжують шкідливу дію полютантів", "Здоров'я". Системотвірним елементом є умови праці водіїв маршруток маршрутних таксі, які, з одного боку, формуються під дією низки екологічних і професійних чинників, з іншого боку - умови праці визначають здоров'я водіїв у промисловому центрі. Домінантною рисою атмосферних забруднень є невпинне зростання питомої ваги пересувних джерел у сумарному обсязі викидів. Так, якщо доля викидів автотранспорту в м. Запоріжжя в 1990 р. становила 8,7 %, то в 2011 р. - 28,8 %, а в 2014 р. - 30,6 %. Це зумовило те, що середньорічні обсяги викидів від автотранспорту в 2009 - 2014 рр. складали (44 852,7 +- 1484,3) т, а питомі викиди - 132 365,8 кг/км2. Найбільші викиди автотранспорту: діоксид вуглецю (1 461 990,3 кг/км<^>2), оксид вуглецю (101822,8 кг/км2) та неметанові сполуки (15183,7 кг/км2). Висновки: сьогодні на перший план виходить екологічна проблема внаслідок забруднення атмосферного повітря автотранспортом. У великому промисловому місті проблема атмосферних забруднень ускладнюється трудністю розсіювання в зоні дихання. Стан атмосферного повітря індустріального міста на тлі значних довготривалих і зростаючих викидів від пересувних джерел формує професійні ризики для здоров'я водіїв маршрутних таксі. Концептуальна модель промислової екології водіїв складається з наступних блоків: "Урбанізаційна типологія", "Промислові викиди", "Метеорологічні умови", "Транспортно-технологічні чинники атмосферного забруднення", "Фактори, що обтяжують шкідливу дію полютантів", "Здоровія". Перспективи подальших досліджень полягають у аналізі захворюваності внаслідок екологічного тиску на організм та обгрунтуванні системи медичного менеджменту водіїв маршрутних таксі. Цитованість авторів публікації:Гребняк М.Федорченко Р.
Бібліографічний опис для цитування: Гребняк М. П. Екологічні аспекти праці водіїв маршрутних таксі / М. П. Гребняк, Р. А. Федорченко // Український журнал з проблем медицини праці. - 2017. - № 1. - С. 31-38. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ujpmp_2017_1_6. Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)Федорченко Руслана Анатоліївна (медичні науки)
Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|