Наукова періодика України Проблеми тертя та зношування


Тісов О. В. 
Огляд результатів досліджень інженерії поверхні титанового сплаву Ti-6Al-4V / О. В. Тісов, А. О. Корнієнко, А. О. Юрчук, Н. О. Науменко, І. В. Костецький // Проблеми тертя та зношування. - 2018. - № 3. - С. 41-45. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ptz_2018_3_8
Проведено огляд досліджень щодо підвищення зносостійкості двофазного титанового сплаву Tі-6Al-4V, аналогом якого є вітчизняний сплав ВТ6. Дослідження виконувалися для різних умов тертя - палець по диску, точкових контактів, фретингу. Визначено, що попередня детонаційна імпульсна обробка пристосовує поверхню сплаву до хіміко-термічної обробки, унаслідок чого вдається суттєво збільшити товщину азотованого шару та покращити зносостійкість матеріалу. Лазерна імпульсна обробка має позитивний вплив на витривалість сплаву в умовах фретинг-втоми - понад 5 разів у порівнянні з базовим зразком. Встановлено, що ряд покриттів не тільки підвищують зносостійкість, але можуть одночасно знижувати коефіцієнт тертя (багатошарове PVD WC/C покриття). Для покращення адгезії, варто обирати системи, у яких різниця механічних характеристик (зокрема, модуля пружності) буде мінімальною. Важливим є нанесення проміжного підшару між матеріалом основи і покриттями, нанесених методами PVD і CVD. Такий підшар покращує адгезію покриття до основи, збільшує працездатність покриття. Покриття сплаву Tі-6Al-4V шаром вуглецю методом іонної імплантації теж суттєво покращує його трибологічні властивості - коефіцієнт тертя вдалося знизити до 0,12 - 0,14, а зношування контртіла було більше ніж у 10 разів меншим, порівняно із необробленим сплавом. В умовах удару з проковзуванням найкращі властивості мало вуглецеве покриття, нанесене методом іонної імплантації. Також, відмінні результати було одержано при дослідженні сплаву, покритого гідрогенізованим аморфним вуглецем. Одержані покриття мали товщину понад 5 мкм. Для покриттів, нанесених різними методами, було визначено критичне навантаження переходу від нормального до катастрофічного зношування. Найвище одержане значення - 80Н для покриття з CrN підшаром, тоді як для покриттів без підшару - 45Н.
  Повний текст PDF - 342.258 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Тісов О.
  • Корнієнко А.
  • Юрчук А.
  • Науменко Н.
  • Костецький І.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Тісов О. В. Огляд результатів досліджень інженерії поверхні титанового сплаву Ti-6Al-4V / О. В. Тісов, А. О. Корнієнко, А. О. Юрчук, Н. О. Науменко, І. В. Костецький // Проблеми тертя та зношування. - 2018. - № 3. - С. 41-45. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ptz_2018_3_8.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Тісов Олександр Вікторович (технічні науки)
  • Корнієнко Анатолій Олександрович (технічні науки)
  • Юрчук Аліна Олександрівна (технічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського