Наукова періодика України Проблеми програмування


Крак Ю. В. 
Практична реалізація інформаційної технології автоматизованого визначення множини семантичних термінів в контенті навчальних матеріалів / Ю. В. Крак, О. В. Бармак, О. В. Мазурець // Проблеми програмування. - 2018. - № 2-3. - С. 245-254. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Progr_2018_2-3_30
Досліджено проблему автоматизації пошуку ключових термінів у контенті навчальних матеріалів. Розглянуто інформаційну технологію автоматизованого визначення множини ключових семантичних термінів у контенті навчальних матеріалів, що грунтується на пошуку використаних фраз у тексті та дисперсійній оцінці важливості слів. Відповідно до даної інформаційної технології, на основі введених даних у вигляді файлу навчального матеріалу автоматизовано формується структура цифрового документу для вибору елемента для аналізу, після чого проводиться сегментація за фразами і термінами, терміни лематизуються та їх множина компактифікується. На основі автоматично лематизованого тексту проводиться пошук і дисперсійне оцінювання важливості слів у обраному фрагменті, після чого оцінюється важливість термінів, а їх кількість обмежується відповідно до коефіцієнта щільності ключових слів. Вхідними даними інформаційної технології є цифровий документ навчального матеріалу, вихідними даними є відповідна множина ключових семантичних термінів навчального матеріалу. Також описано результати аналізу закономірностей існуючих множин ключових семантичних термінів. Розглянуто тестовий програмний продукт, що надає змогу автоматизовано визначати множину ключових семантичних термінів за даною інформаційною технологією. Проведені дослідження підтвердили можливість ефективно формувати множини ключових семантичних термінів навчальних матеріалів з показниками точності пошуку до 92,9 % та повноти пошуку до 100,0 %. Розглянуто практичні особливості використання спеціалізованого розширення під час роботи з електронними документами. Викладено фактори, що ускладнюють ефективне визначення семантичних термінів у навчальних матеріалах. Встановлена ефективність запропонованої технології сприяє її використанню для розв'язання ряду актуальних задач, таких як оцінка відповідності навчальних матеріалів змістовим вимогам, оцінка відповідності наборів тестових завдань навчальним матеріалам, семантична допомога під час створення тестів, автоматизація формування рефератів та анотацій до елементів навчальних матеріалів тощо. Подальші дослідження спрямовані на аналіз впливу на показники ефективності технології взаємозв'язку між кількістю ключових семантичних термінів в результуючій множині та значенням коефіцієнта щільності ключових слів та вдосконалення розглянутої інформаційної технології для покращання результатів.
  Повний текст PDF - 698.009 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Крак Ю.
  • Бармак О.
  • Мазурець О.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Крак Ю. В. Практична реалізація інформаційної технології автоматизованого визначення множини семантичних термінів в контенті навчальних матеріалів / Ю. В. Крак, О. В. Бармак, О. В. Мазурець // Проблеми програмування. - 2018. - № 2-3. - С. 245-254. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Progr_2018_2-3_30.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Бармак Олександр Володимирович (фізико-математичні науки)
  • Мазурець Олександр Вікторович (технічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського