Наукова періодика України | Психологічні перспективи | ||
Войтович Н. О. Образ майбутнього як чинник адаптації студентів першого курсу до умов навчання у вищому закладі освіти / Н. О. Войтович, Г. Делль // Психологічні перспективи. - 2017. - Вип. 29. - С. 267-279. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2017_29_25 Досліджено проблеми психологічної адаптації студентів-першокурсників до умов навчання у вищому закладі освіти, а також тому, якими є глибинні особистісні чинники успішної адаптації. Припущено, що образ майбутнього, як складне інтегральне утворення, що включає в себе ціннісні орієнтації й перші життєві плани, і плановані, і очікувані події, засвоєні стереотипи соціальної поведінки, елементи самооцінки, установки та емоційне ставлення до майбутнього, є саме тим визначальним фактором, що сприяє вибору студентом успішної стратегії адаптації до умов навчання у вищому закладі освіти. Образ майбутнього - це структурний елемент психологічного часу особистості, який становить собою узагальнену візуалізацію моделі її власного майбутнього, що є результатом антиципації нею майбутнього (його близької, середньої і віддаленої перспектив). Зазвичай, проблема адаптації порушується стосовно нових, незнайомих для індивіда ситуацій, які мають для нього істотне та життєво важливе значення. Це означає, що не адаптованість, "не пристосованість" може з високою ймовірністю призводити до психічного неблагополуччя індивіда, стану дистресу, серйозної загрози для його життєвих інтересів. Неадаптованість проявляється в неадекватному розумінні ситуації, у такому способі дій, який підвищує несприятливість ситуації, її загрозливість. Наведено результати досліджень, які представляють, з одного боку, найтиповіші проблеми першокурсників та ступінь успішності їх адаптації до умов вищого навчального закладу. З іншого - зміст і ключові характеристики образу майбутнього. Аналіз результатів засвідчує, що образ майбутнього безпосередньо впливає на процеси цілепокладання і пов'язаний з такими утвореннями, як мрії, цілі, життєві програми та плани особистості. Питання майбутнього для молоді стає центральним і вимагає активного вибудовування шляхів та способів досягнення своїх цілей. Рефлексивний рівень особистості в молодому віці дає змогу доволі детально описати своє уявне майбутнє, усвідомити перспективу досить значного проміжку часу, завдяки чому вона реалістично уявляє навіть віддалене майбутнє. Успішно адаптовані першокурсники мають значно чіткіший і більш структурований образ майбутнього, бачення дальшої перспективи і більш насичене життя у рефлексивному прогнозуванні власного майбутнього. Також вони в більшій мірі є професійно орієнтованими. Цитованість авторів публікації: Бібліографічний опис для цитування: Войтович Н. О. Образ майбутнього як чинник адаптації студентів першого курсу до умов навчання у вищому закладі освіти / Н. О. Войтович, Г. Делль // Психологічні перспективи. - 2017. - Вип. 29. - С. 267-279. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2017_29_25. Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|
|
Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського |