Наукова періодика України Психологічні перспективи


Савченко О. В. 
Особливості функціонування рефлексивної компетентності як цілісної системи / О. В. Савченко // Психологічні перспективи. - 2016. - Вип. 27. - С. 222-236. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2016_27_22
Розглянуто рефлексивну компетентність як інтегративне особистісне утворення, що формується в процесі рефлексивного досвіду для забезпечення високої продуктивності реалізації рефлексивності (загальної здібності) за рахунок переведення потенційних форм в актуальні результати та досягнення. Компетентність у структурі досвіду забезпечує реалізацію двох функцій: активізацію активності суб'єкта до постановки та досягнення нових цілей, підтримання цілісності як неодмінної умови функціонування та розвитку системи. Проведення вторинної факторизації емпіричних даних надало змогу визначити узагальнені властивості рефлексивної компетентності як системи, що характеризують динамічні аспекти її існування. Виокремлено три групи факторів. Перша група факторів поєднує ті функції, які забезпечують ефективне розв'язання рефлексивних завдань, що виникають у процесі виконання різних предметно-практичних видів діяльності, та розвиток системи рефлексивної компетентності як цілісного інтегративного утворення (стимуляційні функції). Серед стимуляційних функцій рефлексивної компетентності ми виокремили такі: формування програм активності, поширення інформаційного забезпечення, конструювання майбутнього та визначення перспектив розвитку, прогнозування подій власної життєдіяльності. Установка суб'єкта на швидке прийняття рішення в невизначених ситуаціях, що виражається в стилі імпульсивності, є фактором, який стримує розвиток системи та перешкоджає її ефективному функціонуванню. Стабільність функціонування рефлексивної компетентності як цілісної системи забезпечують симптомокомплекси, що формуються в ході рефлексивного досвіду, поєднуючи окремі диференційовані елементи системи. Важливим для ефективного функціонування системи є поєднання таких елементів: системи критеріїв оцінювання рефлексивної активності та вмінь проводити самоаналіз, раціональних стратегій розв'язування проблеми та вмінь контролювати розумову активність, продуктивних засобів розв'язання проблеми та особливостей самооцінювання, власних домагань та очікувань позитивних результатів, умінь організовувати процес розв'язання проблеми та мотивації підвищувати свою обізнаність із теми "Рефлексія".
  Повний текст PDF - 731.273 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Савченко О.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Савченко О. В. Особливості функціонування рефлексивної компетентності як цілісної системи / О. В. Савченко // Психологічні перспективи. - 2016. - Вип. 27. - С. 222-236. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2016_27_22.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Савченко Олександр Вікторович (філологічні науки)
  • Савченко Олексій Володимирович (технічні науки)
  • Савченко Олександр Володимирович (медичні науки)
  • Савченко Олена Вячеславівна (психологічні науки)
  • Савченко Олена Валентинівна (економічні науки)
  • Савченко Олександр Віталійович (національна безпека)
  • Савченко Олександр Васильович (юридичні науки)
  • Савченко Олег Валерійович (технічні науки)
  • Савченко Оксана Володимирівна (медичні науки)
  • Савченко Олег Вікторович (філологічні науки)
  • Савченко Олена Володимирівна (фізико-математичні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського