Наукова періодика України Психологічні перспективи


Головін М. Б. 
Дослідження закономірностей формування пізнавальних понятійних схем ієрархічного типу методами статистики / М. Б. Головін, Н. М. Головіна // Психологічні перспективи. - 2015. - Вип. 26. - С. 61-72. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2015_26_8
Проведено статистичні дослідження часових закономірностей формування структури знань ієрархічного типу у великих груп студентів. Упроваджувалась ідея покращання ефективності навчання завдяки застосуванню завдань на конструювання понятійних схем ієрархічного типу. Розроблено оригінальну тренінгову програму для автоматизації навчальних дій та для експериментальних досліджень цього процесу. Під час дослідження аналізувалися розподіли часу, витраченого студентами на побудову понятійних ієрархій. Показано, що ці розподіли добре апроксимуються сумою нормальних кривих, що зміщені одна відносно одної за шкалою часу. Кожен окремий нормальний контур являв собою окремий рівень сформованості понятійних схем. У кожній наступній спробі виконання завдання експериментальний розподіл змінював свою форму. Показано, що процес формування знань великими групами студентів може бути представлений через оригінальний механізм "перекачки" площ від нормальних контурів довготривалого виконання до контурів швидкісного виконання завдань. Саме цей механізм пояснює зміну форми експериментального розподілу. Для інтегральних оцінок у тенденціях зміни форми контурів розподілів часу, що його студенти витратили на побудову понятійних ієрархій, використано модифікований статистичний метод моментів. Оригінальність підходу полягала в тому, що, на відміну від стандартного методу моментів, пропонувалося розглядати не окремі інтегральні характеристики, а їх залежності від номера спроби. Досліджено трансформації форми експериментального розподілу від спроби виконання завдання через залежності від номера спроби: центра ваги розподілу, його дисперсії, асиметрії та гостровершинності. Запропоновано математичну апроксимацію процесу зміни положення центра ваги розподілу. Показано, що тенденція трансформації експериментального контуру розподілу така: центр ваги розподілу плавною кривою рухається в бік швидкісного виконання завдань, дисперсія зменшується, форма розподілу наближається до нормальної. Нормальна форма експериментального розподілу вказує на завершення процесу формування структури знань.
  Повний текст PDF - 528.089 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Головін М.
  • Головіна Н.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Головін М. Б. Дослідження закономірностей формування пізнавальних понятійних схем ієрархічного типу методами статистики / М. Б. Головін, Н. М. Головіна // Психологічні перспективи. - 2015. - Вип. 26. - С. 61-72. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2015_26_8.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського