Наукова періодика України Психологічні перспективи


Дмитріюк Н. С. 
Вплив емпатії на розуміння вихователем особистості дитини в перцептивному вимірі / Н. С. Дмитріюк // Психологічні перспективи. - 2015. - Вип. 26. - С. 109-120. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2015_26_12
Представлено теоретичний та емпіричний аналіз впливу емпатії на розуміння вихователем особистості дошкільника в перцептивному вимірі. Проаналізовано сутність категорій "емпатія", "розуміння" "соціальна перцепція". Визначено та охарактеризовано вагому роль емпатії в професійній діяльності вихователя в роботі з дітьми дошкільного віку, підвищенні ефективності педагогічного спілкування. Розглянуто та проаналізовано наукові погляди на проблеми розуміння (Г. С. Костюк, М. В. Савчин, і. Д. Бех). На основі аналізу наявних у літературі підходів показано, що розуміння педагогом особистості дитини включає розвиток соціально-перцептивних компонентів педагогічних здібностей вихователя. Представлено концептуальне бачення процесу розуміння як продуктивного в педагогічній діяльності, якщо він грунтується на знаннях вихователів про відчуття та розуміння внутрішнього світу партнера по спілкуванню й насамперед у навчанні та вихованні. Доведено, що розвинута емпатія - ключовий чинник успіху в педагогічній діяльності. Емпатія розглядається як професійно важлива якість педагога. Проаналізовано особливості розвитку емпатії у вихователів. Визначено три рівні індивідуального прояву емпатії в педагогів. Високий рівень емпатії характеризується досить повним вираженням здатності до співчуття іншій людині. Вихователі з високим рівнем емпатії проявляють у спілкуванні такі аспекти взаємин із дітьми, як позитивне ставлення, повага, щирість, безпосередність та конгруентність. Для середнього рівня емпатійного розуміння вихователя характерна здатність розпізнавати настрій, почуття, адекватно реагувати на емоційне самопочуття дитини. Такі педагоги відчувають деякі труднощі адаптації до емоційного світу вихованців, вони не повністю розуміють та поділяють переживання дитини, оскільки не завжди виявляють позитивну установку на її сприйняття. Низький рівень проявляється в невмінні педагогів установлювати емпатійні відносини з дітьми, проявляти зацікавленість та розпізнавати їхні думки й почуття. Проведено емпіричне дослідження, під час якого з'ясовано, що в більшості вихователів спостерігається середній та низький рівні розвитку емпатійності.
  Повний текст PDF - 438.279 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Дмитріюк Н.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Дмитріюк Н. С. Вплив емпатії на розуміння вихователем особистості дитини в перцептивному вимірі / Н. С. Дмитріюк // Психологічні перспективи. - 2015. - Вип. 26. - С. 109-120. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppst_2015_26_12.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського