Наукова періодика України Педагогіка і психологія професійної освіти


Клак І. 
Моделювання процесу формування професійної комунікативної компетентності у майбутніх учителів-філологів / І. Клак // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2013. - № 5. - С. 58-67. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2013_5_7
З метою вирішення проблеми формування професійної комунікативної компетентності (ПКК) у майбутніх учителів-філологів як складного і багатокомпонентного явища розглянуто моделювання та його практичне застосування у визначенні структури моделі процесу формування ПКК учителя-філолога. На підставі узагальнення різних підходів щодо сутності моделювання виконано структурний аналіз моделі з урахуванням діалектики загального, особистісного та одиничного. Розроблено і схематично представлено модель формування ПКК, в якій визначено основні її компоненти. Виділено й охарактеризовано чотири етапи формування ПКК: цілеутворювальний, діагностичний, формувальний, контрольний. Констатовано, що професійна комунікативна компетентність майбутніх учителів-філологів є складним і багатокомпонентним явищем, яке синтезує в собі, по-перше, загальні вимоги до вчителя-філолога як до особистості, по-друге, особливості його професійної діяльності, по-третє , конкретний прояв цих властивостей в діяльності. Аналіз моделі ПКК майбутніх вчителів-філологів з урахуванням особливостей їхньої професійної діяльності свідчить про взаємозв'язок її компонентів, кожен з яких обумовлює і впливає на особливості професійної підготовки студентів у ВНЗ. Визначено, що подальшого дослідження потребує питання організації педагогічної взаємодії між викладачем та майбутнім учителем-філологом.С целью решения проблемы формирования профессиональной коммуникативной компетентности (ПКК) у будущих учителей-филологов как сложного и многокомпонентного явления рассмотрено моделирование и его практическое применение в определении структуры модели процесса формирования ПКК учителя-филолога. На основании обобщения различных подходов относительно сущности моделирования выполнен структурный анализ модели с учетом диалектики общего, личностного и единичного. Разработана и схематически представлена модель формирования ПКК, в которой определены основные ее компоненты. Выделены и охарактеризованы четыре этапа формирования ПКК: целеобразующий, диагностический, формовочный, контрольный. Констатировано, что профессиональная коммуникативная компетентность будущих учителей-филологов является сложным и многокомпонентным явлением, которое синтезирует в себе, во-первых, общие требования к учителю-филологу как к личности, во-вторых, особенности его профессиональной деятельности, в-третьих, конкретное проявление этих свойств в деятельности. Анализ модели ПКК будущих учителей-филологов с учетом особенностей их профессиональной деятельности свидетельствует о взаимосвязи ее компонентов, каждый из которых обусловливает и влияет на особенности профессиональной подготовки студентов в ВУЗ. Определено, что дальнейшего исследования требует вопрос организации педагогического взаимодействия между преподавателем и будущим учителем-филологом.The article considers modeling and its practical applying when dealing with the problem of forming the future philologists professional communicative competence as a complied multicomponental phenomenon. The author generalizes different approaches concerning its essence that makes it possible to make its structural analysis taking into consideration the dialectics of the general, individual and single. The paper determines principal components and constituents of the professional communicative competence model and stages of its formation. The author concludes that the professional communicative competence of future teachers-philologists is a complex and multi-component phenomenon, that synthesizes first of all general requirements to teacher-philologists as to an individual; secondly, peculiarities of his/her professional activity, and thirdly, concrete manifestation of these properties in the process of activity. Analysis of the model of professional communicative competence of future teachers-philologists taking into account peculiarities of their professional activity shows the relationship among its components, where each of them determines and affects peculiarities of the professional training of students at the university.
  Повний текст PDF - 277.137 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Клак І.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Клак І. Моделювання процесу формування професійної комунікативної компетентності у майбутніх учителів-філологів / І. Клак // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 2013. - № 5. - С. 58-67. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2013_5_7.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Клак Інна Євгеніївна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського