Наукова періодика України Наука і освіта


Стахова О. О. 
Педагогічна спрямованість як психологічний механізм розвитку професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкових класів / О. О. Стахова // Наука і освіта. - 2014. - № 5. - С. 197-202. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_5_37
Експериментально досліджуючи залежність розвитку професійної Я-підструктури майбутнього вчителя початкових класів від рівня його педагогічної спрямованості, проведено опитування за тестом Т. Д. Дубовицької для визначення показників професійної спрямованості студентів педагогічного ВНЗ, а також анкетування, одне з яких мало на меті розкриття пріоритетних цінностей майбутніх фахівців, інше – було спрямоване на виявлення причин вибору ними цієї професії, характеру їх усвідомлення, шляхів підвищення професійного рівня та перспектив працевлаштування (193 студенти І, ІІІ, V курсів навчально-наукового інституту педагогіки Житомирського державного університету ім. І. Франка). Виявлено наступні закономірності: у юнаків із високим рівнем професійної самосвідомості професійний ідеал представлений широким діапазоном професійно важливих якостей, серед яких основний акцент робиться на якостях блоку спрямованості. Студентам із середнім рівнем професійної самосвідомості притаманний середній рівень розвитку її компонентів. Так, досліджувані представили в образі вчителя початкових класів людину, що поєднує в собі поряд із якостями блоку педагогічної спрямованості якості блоку загального роз витку особистості й загальноособистісні якості. На низькому рівні професійної самосвідомості знаходиться третина студентів, професійний ідеал яких складається здебільшого з загальноособистісних якостей, які є характерними для представників багатьох професій. На основі порівняльного аналізу результатів дослідження професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкових класів стверджується, що професійна самосвідомість майбутнього вчителя початкової ланки шкільної освіти тісно пов‘язана з його педагогічною спрямованістю: чим вищий рівень професійної самосвідомості особистості, тим вищий рівень педагогічної спрямованості, і навпаки.Экспериментально исследуя зависимость развития профессиональной Я-подструктуры будущего учителя начальных классов, проведен опрос по тесту Т. Д. Дубовицкой для определения показателей профессиональной направленности студентов педагогического ВУЗ, а также два анкетирования, одно из которых имело целью раскрытие приоритетных ценностей будущих специалистов, другое направлено на выявление причин выбора ими данной профессии, путей повышения профессионального уровня и перспектив трудоустройства (193 студента I, III, V курсов учебно-научного института педагогики Житомирского государственного университета им. И. Франко). Выявлены следующие закономерности: у юношей с высоким уровнем профессионального самосознания профессиональный идеал представлен широким диапазоном профессионально важных качеств, среди которых основной акцент делается на качествах блока направленности. Студентам со средним уровнем профессиональной самосознания присущ средний уровень развития ее компонентов. Так, исследуемые данной группы представили в образе учителя начальных классов человека, сочетающего в себе наряду с качествами блока педагогической направленности качества блока общего развития личности и личностных качеств. На низком уровне профессионального самосознания находится треть студентов, профессиональный идеал которых состоит в основном из личностных качеств, которые характерны для представителей многих профессий. Утверждается, что профессиональное самосознание будущего учителя тесно связано с его педагогической направленностью: чем выше уровень профессионального самосознания личности, тем выше уровень педагогической направленности, и наоборот.The article describes the psychological mechanisms of the development of professional identity of future primary school teachers – personal (reflection, identification, goal setting, personal maturity), determining the development of the internal ―I‖ adolescents, youths, and professional (pedagogical orientation, teaching abilities) determined by definite kind of professional (teaching) activity, its psychological and pedagogical features.
  Повний текст PDF - 490.284 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Стахова О.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Стахова О. О. Педагогічна спрямованість як психологічний механізм розвитку професійної самосвідомості майбутнього вчителя початкових класів / О. О. Стахова // Наука і освіта. - 2014. - № 5. - С. 197-202. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_5_37.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського