Наукова періодика України Наука і освіта


Портницька Н. Ф. 
До проблеми ефективності програм розвитку творчих здібностей дошкільників: результати апробації / Н. Ф. Портницька // Наука і освіта. - 2014. - № 5. - С. 183-189. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_5_35
Запропоновану програму розроблено як адаптацію програми ціннісної підтримки розвитку здібностей та обдарованості "Три кроки" (автор - О. Л. Музика) до умов розвитку здібностей у дошкільному віці. Використання "Трьох кроків" як основи для авторської програми дозволило врахувати кілька принципових умов: вплив соціального фактора: включення здібностей особистості у природний соціальний контекст, визнання найближчим оточенням успіхів дитини. використання наслідування як механізму оволодіння новими діями та розвитку здібностей, що в свою чергу, забезпечує можливість оволодіння дитиною широким колом діяльностей: розширення операціонального досвіду та усвідомлення мислительних дій як основи будь-яких зовнішніх дій, формування ціннісно-мотиваційної основи: усвідомлення дошкільниками можливості розвитку здібностей як суб′єктивно значимих засобів розвитку та взаємодії з оточенням. У структуру програми включено серію індивідуальних тренінгових занять, спрямованих на розвиток рефлексії здібностей. Результати ІІ етапу програми (включення в іншу успішну діяльність) окреслюються здебільшого розширенням способів пошуку та отримання визнання з боку ровесників. Основними результатами впровадження І етапу програми були розширення операціонального досвіду, узгодження структури діяльнісного та референтного компонентів здібностей та усвідомлення елементів операційно-когнітивного компонента. Основним результатом впровадження ІІІ етапу програми стало усвідомлення дошкільниками можливостей розвитку умінь і здібностей, що здійснювалося на основі рефлексії наслідувальних та інвенційних дій як засобів досягнення успіху в діяльності.Представленная программа разработана как адаптация программы ценностной поддержки развития способностей и одаренности "Три шага" к условиям развития способностей в дошкольном возрасте. Использование "Трех шагов" как основы для авторской программы, позволило учесть несколько принципиальных условий: влияние социального фактора, включение способностей личности в социальный контекст, формирование ценностно-мотивационной основы, осознание дошкольниками возможности развития способностей, как субъективно значимых средств развития и взаимодействия с окружающими. Структура программы включала серию индивидуальных тренинговых занятий, направленных на развитие рефлексии способностей. Результаты второго этапа программы (включение в другую "успешную" деятельность) определяются в основном расширением круга способов поиска и получения знания со стороны ровесников. Основными результатами внедрения I этапа программы названы расширение операционального опыта, согласование структуры деятельностного и референтного компонентов способностей и осознание элементов операционно-когнитивного компонента. Основным результатом внедрения III этапа программы определено осознание дошкольниками возможностей развития умений и способностей, осуществляемое на основе рефлексии подражательных и инвенцийних действий как средств достижения успеха в деятельности. Осознание дошкольниками собственных умений и способностей в условиях ценностной поддержки развития способностей является необходимым условием их развития.The results of approbation the program of valuable support of the development of creative capacities in pre-school age are presented in this article. This work is an adaptation of the program ―Three steps‖ by O. L. Musyky to conditions of development creative capacities in pre-school age. The leading factors in the development of skills are following examples of artistic, social recognition and support abilities of the child. Reflection of abilities is considered as a way of development in natural (usual) kinds of activity for kids (game, productive activity, the simplest work).
  Повний текст PDF - 624.181 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Портницька Н.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Портницька Н. Ф. До проблеми ефективності програм розвитку творчих здібностей дошкільників: результати апробації / Н. Ф. Портницька // Наука і освіта. - 2014. - № 5. - С. 183-189. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_5_35.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського