Наукова періодика України Наука і освіта


Ситнік С. В. 
Індивідуально-психологічні передумови міжособистісної взаємодії студентів-психологів / С. В. Ситнік // Наука і освіта. - 2013. - № 7. - С. 199-204. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2013_7_46
Обгрунтовано необхідність вивчення проблеми міжособистісної взаємодії в системі об'єктивних взаємин. З метою визначення індивідуально-психологічних передумов міжособистісної взаємодії досліджено її теоретичні аспекти й емпірично встановлено зв'язок індивідуально-психологічних особливостей студентів-психологів з успішністю їх міжособистісної взаємодії. Для вивчення особливостей міжособистісної взаємодії застосовано методику «Q-сортування» В. Стефансона, за допомогою якої виділяють шість тенденцій поведінки людини у взаємовідносинах: залежність, незалежність, товариськість, нетовариськість, боротьба, уникнення боротьби. Графічно подано особистісні профілі, які побудовано за результатами тестування успішних і неуспішних у міжособистісній взаємодії студентів. Визначено основні риси особистості, що сприяють міжособистісному спілкуванню: готовність до співпраці, комунікабельність, доброзичливість, емоційна стабільність, упевненість, незалежність, сила, серйозність, мужність тощо, та перешкоджають йому: комфортність, нерішучість, сором'язливість, залежність від групи, чужої думки, орієнтованість на соціальне схвалення, недисциплінованість, невпевненість, тривожність тощо. Зазначено, що врахування індивідуально-психологічних особливостей учасників міжособистісної взаємодії в навчально-виховній роботі ВНЗ є неодмінною умовою вдосконалення цієї взаємодії. Перспектива подальшого дослідження пов'язана з вивченням психологічних детермінант міжособистісної взаємодії.Обоснована необходимость изучения проблемы межличностного взаимодействия в системе объективных взаимоотношений. С целью определения индивидуально-психологических предпосылок межличностного взаимодействия исследованы его теоретические аспекты и эмпирически установлена связь индивидуально-психологических особенностей студентов-психологов с успешностью их межличностного взаимодействия. Для изучения особенностей межличностного взаимодействия использована методика «Q-сортирования» В. Стефансона, с помощью которой выделяют шесть тенденций поведения человека во взаимоотношениях: зависимость, независимость, дружелюбие, недружелюбие, борьба, избегание борьбы. Графически представлены личностные профили, построенные по результатам тестирования успешных и неуспешных в межличностном взаимодействии студентов. Определены основные черты личности, которые способствуют межличностному общению: готовность к сотрудничеству, коммуникабельность, доброжелательность, эмоциональная стабильность, уверенность, независимость, сила, серьезность, мужественность и т. д., и те, что препятствуют ему: комфортность, нерешительность, застенчивость, зависимость от группы, чужого мнения, ориентированность на социальное одобрение, недисциплинированность, неуверенность, тревожность и т. д. Отмечено, что учет индивидуально-психологических особенностей участников межличностного взаимодействия в учебно-воспитательной работе ВУЗ является непременным условием усовершенствования этого взаимодействия. Перспектива дальнейшего исследования связана с изучением психологических детерминант межличностного взаимодействия.The article considers theoretical aspects of interpersonal interaction. The relation between individual psychological characteristics and the development of interpersonal interaction between students-psychologists is investigated. The basic personality traits that promote this process are determined. It is specified that interpersonal communication involves such acts of mental activity as mutual understanding, mutual influence, interaction, interpersonal communication and integrative phenomena of compatibility. Signs of successful interpersonal interaction are the presence of common objectives participants in the interaction, the overall motivation, the distribution of a single interaction process into separate related action, interdependence and interrelation of participants in the interaction, coordination and coherence, the presence of a single end result. An empirical study of individual psychological preconditions of interpersonal interaction between students-psychologists showed that this interaction is facilitated by such consistent trends of behavior of its members as sociability and independence. Psychological portrait of students who successfully interact with others is characterized by such personality traits as willingness to cooperation, sociability, emotional stability, confidence, independence, strength, seriousness, courage, etc. Students who are unsuccessful in interpersonal interactions are characterized by such features as comfort, indecisiveness, shyness, dependence on the group opinion of others, focus on social approval, indiscipline, insecurity, anxiety.
  Повний текст PDF - 445.212 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Ситнік С.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Ситнік С. В. Індивідуально-психологічні передумови міжособистісної взаємодії студентів-психологів / С. В. Ситнік // Наука і освіта. - 2013. - № 7. - С. 199-204. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2013_7_46.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського