Наукова періодика України Наука і освіта


Александрова О. Г. 
Особливості образу "Я" у підлітків із неповних сімей / О. Г. Александрова // Наука і освіта. - 2013. - № 7. - С. 115-120. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2013_7_27
У ході емпіричного дослідження індивідуальних особливостей самооцінки підлітків, які виховуються в неповних сім'ях, здійснено порівняльний аналіз їх уявлень про власну особистість. За результатами досліджень, проведених за допомогою низки тестів і проективного малюнка «Дерево», побудовано усереднені профілі особистості підлітків, які виховуються в повних і неповних сім'ях, і складено таблицю домінуючих механізмів захистів підлітків. Дані кореляційного аналізу з використанням значимих коефіцієнтів кореляції, одержаних для шкал різних методик, наведено у таблиці. Схематично зображено кореляційну плеяду для показника «структура сім'ї», що свідчить про взаємозв'язок наявності повної сім'ї та механізму психологічного захисту, з яким у свою чергу пов'язані адекватна самооцінка за тестом «Дерево» і здатність до емоційної лабільності. Одержані результати дослідження свідчать про те, що: діти з неповних сімей характеризуються більш зрілою поведінкою порівняно з дітьми з повних сімей, що може бути пов'язано з меншим ступенем очікувань від дитини; за допомогою проективного малюнка «Дерево» визначено більшу кількість випадків психотравмуючих чинників у дітей, які живуть у неповних сім'ях; значущі коефіцієнти кореляції для параметра «повна/неповна» сім'я одержано тільки для проективного механізму психологічного захисту; характеристики, якими описано дерево на малюнку, відповідають особистісним рисам досліджуваних груп дітей.В ходе эмпирического исследования индивидуальных особенностей самооценки подростков, воспитывающихся в неполных семьях, проведен сравнительный анализ их представлений о собственной личности. По результатам исследований, проведенных с использованием ряда тестов и проективного рисунка «Дерево», построены усредненные профили личности подростков, которые воспитываются в полных и неполных семьях, и составлена таблица доминирующих механизмов защит подростков. Данные корреляционного анализа с использованием значимых коэффициентов корреляции, полученных для шкал разных методик, представлены в виде таблицы. Схематически изображена корреляционная плеяда для показателя «структура семьи», свидетельствующего о взаимосвязи наличия полной семьи и механизма психологической защиты, с которым в свою очередь связаны адекватная самооценка по тесту «Дерево» и способность к эмоциональной лабильности. Полученные результаты исследования свидетельствуют о том, что: дети из неполных семей характеризуются более зрелым поведением по сравнению с детьми из полных семей, что может быть связано с меньшей степенью ожиданий от ребенка; с помощью проективного рисунка «Дерево» определено большее число случаев психотравмирующих факторов у детей, живущих в неполных семьях; значимые коэффициенты корреляции для параметра «полная/неполная» семья получены только для проективного механизма психологической защиты; характеристики, которыми описано дерево на рисунке, соответствуют личностным чертам исследуемых групп детей.
  Повний текст PDF - 563.561 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Александрова О.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Александрова О. Г. Особливості образу "Я" у підлітків із неповних сімей / О. Г. Александрова // Наука і освіта. - 2013. - № 7. - С. 115-120. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2013_7_27.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського