Наукова періодика України Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві


Вільчковський Е. 
Розвиток системи фізичного виховання загальноосвітніх шкіл Польщі (1918–1939 рр.) / Е. Вільчковський // Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві. - 2019. - № 3. - С. 17-22. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2019_3_5
Розкрито просвітницьку діяльність у галузі фізичного виховання видатного польського вченого А. Снядецького. Становлення й розвиток системи фізичного виховання дітей та молоді на польських землях наприкінці ХVIII ст. проходило в дуже складних суспільно-політичних й економічних умовах, що пов'язано, передусім, з утратою національної незалежності. Землі Польщі після завершення наполеонівських війн поділено між трьома державами "Росією, Пруссією та Австро-Угорщиною", що спричинило значний спад функціонування економіки, національної культурийосвіти. Характерним для польської освіти тих часів, зокрема й для фізичного виховання молодого покоління, стала відмінність функціонування організаційно-навчальних форм у різних типах навчальних закладів, які перебували під контролем іноземних адміністрацій. Саме в цей складний час польської історії довелося жити й працювати видатному польському вченому Анджею Снядецькому. Методи дослідження - вивчення літературних джерел, документальних матеріалів, теоретичний аналіз і синтез одержаних даних. Анджей Снядецький (1768 - 1838), польський хімік, біолог, лікар, але також філософ та педагог, був яскравим прикладом представника епохи Просвітництва, ученого, якого вважають у Польщі батьком хімічних наук, гігієни, дієтології та фізичного виховання. Одним із найважливіших творів А. Снядецького, у якому він висловивсвою громадянську позицію, турботу про майбутнє польського народу, передусім про його біологічний потенціал, є праця "Про фізичне виховання дітей", публікація якої розпочалася в 1805 р. А. Снядецький був критично налаштований до домашньої системи освіти й вихованняяк серед шляхти, так і стосовно міщанських сімей. У своїй критиці він особливу увагу звертав на відсутність у домашній освіті та вихованні чітких засад і правних норм, на однобокість процесу виховання, спрямованого в основному на розвиток духовної сфери з нехтуванням фізичного розвитку дітей і молоді. У своїй праці А. Снядецький представив власну концепцію й програму виховання. Висновки: ключову роль, на думку вченого, у всебічному вихованні дітей та молоді повинно відігрівати фізичне виховання, суттєвим елементом якого є рухова активність на свіжому повітрі та гартування й гігієна тіла. Погляди вченого на виховання дітей та молоді ефективно інтегрували природниче, медичне й педагогічне знання. Значну роль у формуванні та розвитку концепції виховання А. Снядецького відіграли ідеї французьких просвітителів, особливо Ж.-Ж. Руссо.
  Повний текст PDF - 229.733 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Вільчковський Е.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Вільчковський Е. Розвиток системи фізичного виховання загальноосвітніх шкіл Польщі (1918–1939 рр.) / Е. Вільчковський // Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві. - 2019. - № 3. - С. 17-22. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2019_3_5.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського