Наукова періодика України Особлива дитина: навчання і виховання


Ільяна В. 
Особливості організації корекційної роботи вчителя-логопеда з розвитку фонематичних процесів у дітей молодшого шкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення / В. Ільяна // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2015. - № 2. - С. 45-52. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2015_2_8
Проаналізовано погляди на проблему організації корекційної роботи вчителя-логопеда з розвитку фонематичних процесів у дітей молодшого шкільного віку з тяжкими порушеннями мови. Охарактеризовано принципи поетапної роботи та особливості добору завдань з урахуванням послідовності визначених етапів встановлення фонематичних процесів відповідно до психолінгвістичної періодизації розвитку мовлення. Окреслено зміст методики та наведено приклади завдань. Наголошено на вагомості ознайомлення дітей із диференційними ознаками схожих за акустико-артикуляційними ознаками фонем, розвитку фонематичного аналізу в зовнішньому та внутрішньому планах, відпрацюванні звуко-буквеного аналізу і синтезу, мовленнєвого аналізу і синтезу та закріпленні отриманих навичок під час виконання різноманітних за складністю завдань. Визначено етапи становлення фонематичних процесів відповідно до психолінгвістичної періодизації розвитку мовлення, зокрема фонематичне сприймання, фонематичні уявлення, звуковий синтез у зовнішньому плані. Розглянуто зміст методики, спрямованої на розвиток фонематичних процесів (методику апробовано в межах експериментального дослідження, що проводилось на базі шкіл-інтернатів для дітей із тяжкими порушеннями мови м. Київ та м. Васильків).Представлены взгляды на проблему организации коррекционной работы учителя-логопеда по развитию фонематических процессов у детей младшего школьного возраста с тяжелыми нарушениями речи. Охарактеризованы принципы поэтапной работы и особенности отбора задач с учетом последовательности определенных этапов установления фонематических процессов в соответствии с психолингвистической периодизации развития речи. Определено содержание методики и приведены примеры задач. Акцентировано внимание на важности ознакомления детей с дифференциальными признаками похожих по акустико-артикуляционным признакам фонем, развития фонематического анализа во внешнем и внутреннем планах, отработке звуко-буквенного анализа и синтеза, речевого анализа и синтеза и закреплении полученных навыков при выполнении различных по сложности задач. Определены этапы становления фонематических процессов в соответствии с психолого-лингвистической периодизацией развития речи, в частности фонематическое восприятие, фонематическое представление, звуковой синтез во внешнем плане. Рассмотрено содержание методики, направленной на развитие фонематических процессов (методика апробирована в пределах экспериментального исследования, проведенного на базе школ-интернатов для детей с тяжелыми нарушениями речи г. Киев и г. Васильков).The article presents a modern approach to the problem of organization of correction and development of phonemic hearing primary school pupils with severe speech disabilities. The article presents the way of construction of correctional work. The article considers the way of building a correctional work. Considered psycholinguistic periodization speech development. It appears here as a starting circuit for competent construction of correctional work. In accordance with this article presents a methodology for the phased development of phonemic and correction processes. Are examples of different tasks in terms of complexity (simple to complex). Describes the features of the use of these tasks. It is paid attention to the significance of learning of differentiated sounds characteristics which are acoustically and articulatory similar to each other, to phonemic analysis development in the introspective and exoteric way, to the sound-letter analysis and synthesis forming, to the speech analysis and synthesis redundancy in the complexity-different tasks. The following material can be used by speech therapist as a base. This makes it possible to use a differentiated approach during the remedial work to address violations of phonemic aspects of speech in primary school pupils with severe speech disabilities
  Повний текст PDF - 340.034 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Ільяна В.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Ільяна В. Особливості організації корекційної роботи вчителя-логопеда з розвитку фонематичних процесів у дітей молодшого шкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення / В. Ільяна // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2015. - № 2. - С. 45-52. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2015_2_8.

    Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
    (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  • Ільяна Валентина Михайлівна (педагогічні науки)
  •   Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського