Наукова періодика України Особлива дитина: навчання і виховання


Макарчук Н. 
Психологічна допомога дітям з особливостями психофізичного розвитку у подоланні наслідків перебування у зоні військового конфлікту / Н. Макарчук, О. Хованова, Т. Хирна // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 4. - С. 68-74. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_4_12
Здійснено теоретичний аналіз психічної травми як соціального процесу, що детермінує появу психічних розладів у дітей і підлітків, які мали досвід перебування в зоні військових дій та конфлікту. Виявлено та описано труднощі функціонування дітей із порушеннями психофізичного розвитку та/або психічними порушеннями за умов неструктурованої агресії та її наслідків для їхнього психічного здоров’я і благополуччя. Висвітлено досвід надання психологічної допомоги в межах спеціального навчально-виховного комплексу дітям означеної категорії, переселенцям із зони АТО, основне призначення якої - часткова десенсибілізація негативних почуттів, зниження рівня тривожності, створення позитивних передумов до укріплення психологічного здоров’я та створення атмосфери безпеки. Наголошено, що перевага під час надання допомоги надавалася технікам психотерапії, психокорекції, техніці подолання посттравматичного розладу та терапії тривожно-фобічних розладів і панічних проявів, ігровим технологіям. Доведено вплив психічної травми на порушення психічного здоров’я та благополуччя дітей. Встановлено взаємообумовленість між віком та тенденціями подолання психічної травматизації. Констатовано, що втрата безпеки життєдіяльності детермінує порушення в адаптації дітей та їхній подальшій травматизації поза зоною військових дій.Осуществлен теоретический анализ психической травмы как социального процесса, детерминирующего появление психических расстройств у детей и подростков, которые имели опыт пребывания в зоне военных действий и конфликта. Выделены и описаны трудности функционирования детей с нарушениями психофизического развития и/или психическими нарушениями в условиях неструктурированной агрессии и ее последствий для их психического здоровья и благополучия. Освещен опыт оказания психологической помощи в рамках специального учебно-воспитательного комплекса детям указанной категории, переселенцам из зоны АТО, основное назначение которой - частичная десенсибилизация негативных чувств, снижение уровня тревожности, создание положительных предпосылок к укреплению психологического здоровья и созданию атмосферы безопасности. Отмечено, что преимущество при оказании помощи предоставлялось техникам психотерапии, психокоррекции, технике преодоления посттравматического расстройства и терапии тревожно-фобических расстройств и панических проявлений, игровым технологиям. Доказано влияние психической травмы на нарушение психического здоровья и благополучия детей. Установлена взаимообусловленность между возрастом и тенденциями преодоления психической травматизации. Констатировано, что потеря безопасности жизнедеятельности детерминирует нарушения в адаптации детей и их дальнейшей травматизации вне зоны военных действий.The article describes the experience of providing a psychological assistance to displaced children from the ATO area in the education center. The theoretical analysis of the effects of psychological trauma is done and it is found that in Ukraine, along with the dominance of the medical causes of unstructured aggression, the existing military conflict on the designated territory as a social process, which affects society and personality and which is characterized as a process of destruction of the social system, is of a great value and has an impact on the inner world of an individual. The observation of psychological trauma as a social process made it possible to identify the probable causes that determine the appearance of mental disorders in children and adolescents who have had the experience of being in a conflict zone. The influence of psychological trauma on mental health violations in children and its negative effect on children’s well-being is proven. It is established that the loss of security determines a maladaptation of children and strengthens further trauma deployment outside the hostile area. It is found that most of these children have symptoms of posttraumatic stress disorder, anxiety and phobic disorders with panic symptoms. At the same time, the refugee children from the area of ATO are found to have somatic spectrum disorders. It confirms the idea of the interdependence between time of staying in the zone of military conflict and duration of negative factors affecting mental functioning of the children. High levels of anxiety and irritation as a form of autoagression which determine depression and suicidal tendencies, and interdependence between the age and capability of mental trauma overcoming are found. It is confirmed that the younger the children are the easier they overcome traumatic situation. At the same time, the negative indicators of physical health in children aged 3 to 6 years are found. It is interpreted as an evidence of high intensity of mental development in this age period and increasing effect of externally mediated negative factors that are likely to result in neuroticism in adolescence in further.
  Повний текст PDF - 104.488 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Макарчук Н.
  • Хованова О.
  • Хирна Т.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Макарчук Н. Психологічна допомога дітям з особливостями психофізичного розвитку у подоланні наслідків перебування у зоні військового конфлікту / Н. Макарчук, О. Хованова, Т. Хирна // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 4. - С. 68-74. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_4_12.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     
    Відділ інформаційно-комунікаційних технологій
    Пам`ятка користувача

    Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського