Наукова періодика України Особлива дитина: навчання і виховання


Покутнєва С. 
Компенсація як основна форма розвитку дітей із глибокими порушеннями зору / С. Покутнєва // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 2. - С. 44-55. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_2_7
Проаналізовано філософсько-психологічну літературу щодо педагогічного впливу в процесі навчання та виховання дітей із глибокими порушеннями зору. Проілюстровано основні категоріальні ознаки таких понять, як "компенсація", "корекція" та "розвиток", визначено їх змістові характеристики. Підтверджено погляди А. Зотова, О. Литвака про локальний характер корекції, яка не має розглядатися як спосіб регуляції всієї практики навчання дітей за умов зорової депривації. Наголошено на компенсації як якості прогресування та головної форми розвитку сліпих та слабозорих учнів. Зазначено, що компенсація − це тривалий процес розвитку, прогресивна форма, яка припускає удосконалення його структури й функції психічних знарядь дитини, які не мають межі в своїй тривалості, тобто напрям розвитку є необмеженим прогресом. Викладено структуру взаємовідношень корекції, компенсації і розвитку в цілому, виділено вагомі ознаки зазначених процесів у оптимальному освітньому розвитку дитини з зоровою депривацією.Проанализирована философско-психологическая литература по педагогическому воздействию в процессе обучения и воспитания детей с глубокими нарушениями зрения. Проиллюстрированы основные категориальные признаки таких понятий, как "компенсация", "коррекция" и "развитие", определены их содержательные характеристики. Подтверждены взгляды А. Зотова, А. Литвака о локальном характере коррекции, которая не должна рассматриваться как способ регуляции всей практики обучения детей в условиях зрительной депривации. Отмечена компенсация как качество прогрессирования и главной формы развития слепых и слабовидящих учеников. Указано, что компенсация ‒ это длительный процесс развития, прогрессивная форма, предполагающая совершенствование его структуры и функции психических орудий ребенка, не имеющих предела в своей продолжительности, то есть направление развития является неограниченным прогрессом. Изложена структура взаимоотношений коррекции, компенсации и развития в целом, выделены весомые признаки указанных процессов в оптимальном образовательном развитии ребенка со зрительной депривацией.The article deals with analysis of the philosophical and psychological concepts such as development, compensation, correction. Development as a system-integrated process is considered in the light of the philosophical categories of quantity and quality. Quantitative definiteness is represented in the form of the objective reality conditions (fairytale, game, object-practical activity, dialogic communication). These are the external conditions of development that reflect the correction. They do not cause significant changes in the development, but only prepare them. They regulate learning and restore the balance of development of the object. This makes it possible to relate correction to control unit of pedagogical educational activities, just like R. F. Talyzina. Correction is always concrete and short-lived. It always changes its object. So, external conditions cannot be regarded as a result of their development. Qualitative definiteness is presented as the inner and constant essence of the object, which is manifested through speech, thought and consciousness. As Vygotsky stated, the child’s development takes place mainly at the expense of higher processes. Improving of mental functions performs through the stages of the becoming, formation and development. A becoming is formation in the process of new structures that become an object of a future independent meaningful certain value. This is a self-organizing system selects the appropriate options for further development. External conditions are a starting mechanism. They stimulate the emergence and maturation mechanisms of transformation of former mental functions state. At the stage of formation is the establishment of new mechanisms of mental functions. At the stage of development these "new" mechanisms are beginning their independent expansion. The results of research are corroborate the view (Zotov A., Litvak A.) that the "correction" is local in its nature and should not be construed as a way of regulating the practice of teaching children with visual impairments. Compensation as a property of progress is considered to be the main form of blind and visually impaired students. The article is concerned with defining the basis category features, determining the main content characteristics, a contemporary approach to the problem under investigation, and singling out the optimal features of the analyzed processes in an optimal educational development of children with visual deprivation.
  Повний текст PDF - 397.385 Kb    Зміст випуску     Цитування публікації

Цитованість авторів публікації:
  • Покутнєва С.

  • Бібліографічний опис для цитування:

    Покутнєва С. Компенсація як основна форма розвитку дітей із глибокими порушеннями зору / С. Покутнєва // Особлива дитина: навчання і виховання. - 2014. - № 2. - С. 44-55. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2014_2_7.

      Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
     

       Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського