Бази даних

Наукова електронна бібліотека - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
Пошуковий запит: (<.>K=ГІГАНТОМАНІЯ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 2
Представлено документи з 1 до 2

   Тип видання:   монографія   
1.

Васильченко, А. В.
Имперская тектоника. Архитектура III рейха [Електронний ресурс] / А. В. Васильченко. - М. : Вече, 2010. - 376 с.

Рубрики:

Географічні рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Говоря об архитектуре Третьего рейха обычно употребляют слова: гигантомания, мегаломания, "мания величия". Пожалуй, ни один из политических режимов в истории человечества не удостаивался столь частых обвинений в гигантомании, как национал-социалистическая диктатура. Однако можно ли всю архитектуру Третьего рейха относить к монументальной? Существовала ли вообще национал-социалистическая архитектура? И если так, то каковыми были черты этого архитектурного стиля?



Кл.слова:
гігантоманія -- мегаломанія -- Третій Рейх

   Тип видання:   науково-популярне видання   
2.
 


Clark, Katerina.
Moscow, the fourth Rome [Electronic resource] : stalinism, cosmopolitanism, and the evolution of Soviet culture, 1931–1941 / Katerina Clark. - Cambridge : Harvard University Press, 2011. - 431 p
Переклад назви: Москва, четвертий Рим: сталінізм, космополітизм і еволюція радянської культури, 1931-1941

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


In the early sixteenth century, the monk Filofei proclaimed Moscow the "Third Rome." By the 1930s, intellectuals and artists all over the world thought of Moscow as a mecca of secular enlightenment. In Moscow, the Fourth Rome, Katerina Clark shows how Soviet officials and intellectuals, in seeking to capture the imagination of leftist and anti-fascist intellectuals throughout the world, sought to establish their capital as the cosmopolitan center of a post-Christian confederation and to rebuild it to become a beacon for the rest of the world. Clark provides an interpretative cultural history of the city during the crucial 1930s, the decade of the Great Purge. She draws on the work of intellectuals such as Sergei Eisenstein, Sergei Tretiakov, Mikhail Koltsov, and Ilya Ehrenburg to shed light on the singular Zeitgeist of that most Stalinist of periods. In her account, the decade emerges as an important moment in the prehistory of key concepts in literary and cultural studies today-transnationalism, cosmopolitanism, and world literature. By bringing to light neglected antecedents, she provides a new polemical and political context for understanding canonical works of writers such as Brecht, Benjamin, Lukacs, and Bakhtin. Moscow, the Fourth Rome breaches the intellectual iron curtain that has circumscribed cultural histories of Stalinist Russia, by broadening the framework to include considerable interaction with Western intellectuals and trends. Its integration of the understudied international dimension into the interpretation of Soviet culture remedies misunderstandings of the world-historical significance of Moscow under Stalin.



Кл.слова:
сталінський ампір -- імперський кітч -- архітектурна гігантоманія -- тоталітаризм
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського