Бази даних

Наукова електронна бібліотека - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (3)Автореферати дисертацій (20)Реферативна база даних (147)Книжкові видання та компакт-диски (158)
Пошуковий запит: (<.>K=СТАРИЦЬК$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 9
Представлено документи з 1 до 9

   Тип видання:   життєпис   
1.


Визначні жінки України [Електронний ресурс]. - [Б. м.] : Об'єднання Українських Жінок на еміграції, 1950

Рубрики:

Географічні рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ

Серія 1 : 1. Олена Пчілка. 2. Старицька-Черняхівська. - 64 с.


Ольга Петрівна Косач (Олена Пчілка) (29 липня 1849 - 4 жовтня 1930) Ольга Косач Ольга Петрівна Косач, у дівоцтві Драгоманова, народилася у червні 1849 року на Полтавщині, місті Гадяч. Вона була донькою Петра Драгоманова, але з роками, ставши відомою письменницею взяла псевдонім Олена Пчілка. Українка за походженням і щира патріотка в душі вона пишалася своїм походженням і привчала дітей шанувати рідну землю, народ і звичаї. Утім, процес "українізації" в родині Олени Пчілки, мати відомої Української поетеси Лесі Українки, відбувався не так уже й просто. Хоча б з огляду на те, що чоловік і батько їхніх шести дітей і в сім'ї і на службі спілкувався російською мовою, щоправда, чисто літературною, а не містечковим суржиком. однак українська мова, українська ідея були йому не чужі. Старицька-Черняхівська Людмила Михайлівна (17.08.1868, м. Київ, — 1941) — письменниця, перекладачка, громадська діячка. Дочка письменника М. Старицького. Навчалася в київській приватній гімназії В. Ващенко-Захарченко. У 1888—1893 рр. брала участь у роботі літературного гуртка «Плеяда». З 1908 р. — член ТУП. З 1912 р. разом із сестрою Марією керувала роботою літературно-мистецького клубу «Родина» в Києві. З 1914 р. співробітничала в Київському комітеті для допомоги українцям-біженцям; працювала сестрою милосердя у військовому шпиталі. З квітня 1917 р. — член Української Центральної Ради. З травня 1917 р. — член президії товариства «Український національний театр». З 1919 р. — заступниця голови Національної ради українських жінок (м. Кам’янець-Подільський). З 1920 р. працювала в установах ВУАН. У 1930 р. заарештована у справі «Спілки визволення України» і тимчасово ув’язнена в м. Харкові; того ж року засуджена до умовного 5-річного строку позбавлення волі й вислана до м. Сталіно (нині Донецьк), де займалася перекладацькою діяльністю. У 1936 р. повернулася до Києва. В липні 1941 р. вдруге заарештована НКВС і вислана до Харкова, звідки вивезена під конвоєм до м. Акмолинська (Казахстан); померла в дорозі. У 1989 р. реабілітована посмертно.



Кл.слова:
література -- українська література -- біографія

   Тип видання:   навчальний посібник   
2.


Історія української літератури ХІХ століття [Електронний ресурс] : навчальний посібник : в 3 т. / за ред. М. Т. Яценка. - К. : Либідь, 1995 - 1997

Рубрики:

Географічні рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ

Кн. 1 : Перші десятиріччя ХІХ ст.. - 1995. - 369 с.

Кн. 2 : Література 40-60-х років. - 1996. - 384 с.

Кн. 3 : 70-90-ті роки XIX ст.. - 1997. - 432 с.


„Історія української літератури. XIX століття“ мас завданням системне висвітлення розвитку нової літератури від часу її становлення (кінець XVIII — початок XIX ст.) до початку XX ст., коли була створена літературна класика такими її фундаторами, як І, Котляревський, Г. Квітка-Основ’яненко, Т. Шевченко, П. Куліш, М. Костомаров, Марко Вовчок, Ю. Федькович, І. Нечуй-Левицький, Панас Мирний, М. Старицький, І. Франко та ін. Наприкінці XIX ст., з одного боку, завершується хтолітній період розвитку нової української літератури, а з іншого — з’являються нові її якісні риси, що набувають розвитку пізніше — у XX ст. Таким чином, доба XIX ст. являє собою цілісний комплекс традицій і новаторства в літературному процесі, об’єднаний єдністю ідейно-естетичних закономірностей.



Кл.слова:
літературознавство -- історія літератури -- класична література

   Тип видання:   науково-популярне видання   
3.
 


Панченко, Володимир Євгенович.
Неубієнна література: дослідницькі етюди [Електронний ресурс] / Володимир Панченко. - К. : Твім інтер, 2007. - 440 с.

Рубрики:

Географічні рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


До видання увійшли літературознавчі розвідки, присвячені переважно українським класикам. Феномен “неубієнної літератури” автор розкриває, заглиблюючись у таємниці яскравих творчих особистостей, - Т. Шевченка, М. Максимовича, М. Костомарова, П. Куліша, М. Старицького, І. Не- чуя-Левицького, І. Франка, М. Коцюбинського, М. Куліша, М. Рильського... У низці студій досліджуються важливі сторінки історії української літературної критики. Для студентів-філологів, учителів, а також усіх, кого цікавить доля української словесності.



Кл.слова:
літературознавство -- українська література

   Тип видання:   науково-популярне видання   
4.


Крути. Січень 1918 року: документи, матеріали, дослідження, кіносценарій [Електронний ресурс] / уклад. Ярослав Гаврилюк ; Історико-культурологічне товариство "Герої Крут". - К. : Просвіта, 2008. - 840 с.

Рубрики:

Географічні рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


До книги увійшли невідомі і маловідомі документи, матеріали, свідчення, спогади учасників бою під Крутами 29 січня 1918 року. Зміст архівних матеріалів підсилюють статті і виступи С. Єфремова, Д. Дорошенка, М. Грушевського, Є. Маланюка, Людмили Старицької-Черняхівської та інших видатних особистостей доби Української революції 1917-1921 рр. Збірник упорядковано у хронологічному порядку, починаючи з кінця 1917 р. по 2008 р. Завершує видання кіносценарій "Крути". Адресується дослідникам, викладачам вищих навчальних закладів, учителям шкіл, студентам, широкому колу читачів.



Кл.слова:
Українсько-радянська війна -- Бій під Крутами

   Тип видання:   художня література   
5.

Старицький, М.
Зимовий вечір [Електронний ресурс] : на дві відслони / М. Старицький. - Л. : Наукове товариство ім. Т. Шевченка, 1922. - 44 с.. - (Народна бібліотека ; ч. 10) (Театральна серія ; ч. 1)

Рубрики:

Географічні рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ




Кл.слова:
українська література -- драматургія -- п'єса

   Тип видання:   науково-популярне видання   
6.

Свербигуз, Володимир.
Старосвітське панство [Електронний ресурс] / В. Свербигуз. - Варшава : [б. в.], 1999. - 248 с.

Рубрики:

Географічні рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Споконвічні риси шляхетства на Україні - внутрішній демократизм і європеїзм, які поєднуються з кріпацтвом і марним життям як наслідком російського поневолення. Розуміємо, що гіркий талан народного соловейка Тараса Шевченка, безправного кріпака, міг бути тільки при російському пануванні. Спілка польської і української аристократії на Україні є запорукою політичної стабільності старосвітського суспільства. Українські пани неодмінно використовують польську геральдичну школу, а українські козацькі і гетьманські традиції складають базу польської державної доктрини. Українсько-польська середньовічна унія має відгомін і серед російських діячів соціального руху. Г.Плеханов в праці "Освобождение селян” каже: "Хлопством” служилого стану в Московській державі пояснюється, між іншим, що західно-руська шляхта була так сильно прив'язана до католицької Польші і так вперто відверталася від православної Москви. Важкі історичні умови і значна економічна відсталість примусили Москву закріпачити на державній службі навіть тих, хто сам жив кріпацькою працею селян”. І все - таки родзинку цієї книги складають питання функціонування шляхетського парламентаризму. Широкі права шляхетського стану зосереджують функції локального сеймикового самоврядування. В середині XVI ст. біля 8 % населення України бере участь в шляхетській парламентарній діяль ності. Панські шляхетсько-лицарські традиції поширюються і на Українську Річпосполиту. В Гетьманщині відбувається поступова генеза радних парламентарних установ - старшинські ради перетворюються на Думу і Сейм. Книга є нібито путівником по давньому праву і органам державного управління на Україні, а отже є настільною книгою в галузі держави і права. Метою видання книги є ліквідація прогалини в українській науковій думці. Пригадаймо, що писав Вячеслав Липинський Сергію Єфремову 1913 року: "Я переконався безліч разів, що українське громадянство нашого руху не розуміє і в ньому не орієнтується. В результаті виходить на користь вшехполяків”. Великопанські українські і польські традиції на Україні складають найяскравішу сторінку з історії матеріальної і духовної культури, проте шляхетський рух подекуди носить не тільки національні, але і космополітичні риси, що виразно бачимо в доктрині Михайла Драгоманова, в творчості Юліуша Словацького і в т.зв. козакофільстві XIX ст. Представники шляхетського стану прославляють Україну своєю діяльністю. Наведемо приклади: 1632 року Галшка Гулевичівна своїм коштом засновує Київський колегіум, який утримує інший славетний меценат Ярема Корибут Вишневецький. 1648 року в Києві про це виходить книга "Maiores illustrissimorum principum Korybut Wiszniewieckiorum in suo nepote principe D. Jeremia Wiszniewiecki... redivivi ab au- ditoribus eloquentiae in Collegio Mohilaneo Kioviensi comice cum eorum gestibus memoralibus celebra- ti: Anno D (omi) ni 1648 Maii de”. 1576 року з власної ласки князь Костянтин Острозький засновує Острозьку слов'яно-греко-латинську академію. Архітектор Городецький імпозантними спорудами надає неповторного вигляду давньому Києву. Браницькі і Терещенки засновують і розбудовують цукрову промисловість. Потоцькі, Олександр Кониський, Теофіл Дембицький, Тишкевичі, Сими- ренки є меценатами преси, науки, і культури. Пани Борис Грінченко, Дмитро Дорошенко, Андрій Шептицький, Михайло Старицький, Михайло Малецький, Володислав Федорович, Юрій Федь- кович, Леся Українка та ін. популяризують українську мову і очолюють товариство "Просвіта”. Таких прикладів безліч. Вони заслуговують на дослідження і справедливе вшанування. Отже, ця книга написана саме для Вас. Пориньте в світ величних шляхетських і лицарських традицій на Україні і прочитавши книгу запитайте себе, якої України нам треба.



Кл.слова:
українська шляхта -- соціальна стратифікація -- суспільні прошарки

   Тип видання:   наукове видання   
7.

Шевельов, Юрій.
Внесок Галичини у формування української літературної мови [Електронний ресурс] / Ю. Шевельов ; Наукове товариство імені Шевченка у Львові, Національний університет "Києво-Могилянська академія". - К. : КМ Академія, 2003. - 160 с.

Рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Праця видатного славіста Юрія Шевельова (Шереха) про внесок Галичини у формування української літературної мови написана під час перебування вченого у Львові в 1943—1944 pp. У науковій розвідці простежується інтенсивність галицьких мовних впливів на нову українську літературну мову в різні історичні періоди. Матеріал ілюстровано прикладами використання галицизмів у мові П. Куліша, М. Старицького, М. Коцюбинського, Лесі Українки та ін. Книга й досі залишається єдиним, а тому надзвичайно цінним дослідженням у цій мовній ділянці.



Кл.слова:
мовознавство -- діалектознавство -- галицизми

   Тип видання:   науково-популярне видання   
8.

Зеров, М.
Українське письменство XIX ст. Від Куліша до Винниченка [Електронний ресурс] : нариси з новітнього українського письменства / М. Зеров. - Дрогобич : Відродження, 2007. - 568 с.

Рубрики:

Географічні рубрики:

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


Микола Зеров (1890-1937) - найвизначніший класик української критики і літературознавства. До книги увійшли дві етапні його праці: «Українське письменство XIX ст. » і «Від Куліша до Винниченка: Нариси з новітнього українського письменства», а також статті: «Франко-поет», «Літературна по зиція М. Старицького» та «Коцюбинський і Чехов». Ці студії належать до найкращих у вітчизняній науці за багатством спостережень, точністю аналізу і всебічністю фахового висвітлення тем. Написані доступно і цікаво, вони є зразковим навчальним посібником для різних категорій гуманітаріїв. Видання рекомендується передусім учням старших класів шкіл і гімназій, гуманітарних ліцеїв, коледжів, студентам-філологам, літературознавцям і критикам, загалом широкому колові шанувальників і дослідників української культури.



Кл.слова:
літературознавство -- українська література -- реалізм -- модернізм

   Тип видання:   монографія   
9.

Гринишина, Марина.
Театральна культура рубежу ХІХ–ХХ століть : Реалізм. Дискурс [Електронний ресурс] / М. Гринишина ; Національна академія мистецтв України, Інститут проблем сучасного мистецтва. - Київ : Фенікс, 2013. - 344 с.

  Повний текст доступний у читальних залах НБУВ


У монографії вперше у вітчизняному театрознавстві шляхом формально-логічних умовиводів створено світоглядно-естетичну модель рубежу ХІХ–ХХ ст. з одночасною акцентуацією її окремого — театрального — сегменту. Обрана для дослідження методологія дискурс-аналізу дозволила, по-перше, остаточно відкоригувати мистецтвознавче визначення дискретної та водночас неперервної практики реалізму — на переконання авторки, стильового мейнстріму української духовної культури ХХ ст., по-друге, сформувати український порядок реалістичного дискурсу з урахуванням явищ та артефактів широкого європейського і російського ідейно-мистецького контексту. Дослідження фундоване на емпіричному матеріалі значного обсягу. Це — численні свідоцтва про суспільні та мистецькі події, відгуки критиків на вистави, спогади про творчу діяльність окремих митців та театральних труп, публіцистичний доробок українських драматургів, їхні драматичні опуси тощо. У книзі зокрема проаналізовані індивідуальні творчі манери провідних українських авторів (І. Франка, І. Карпенка-Карого, Б. Г рінченка, Л. Яновської, С. Васильченка, Г. Хоткевича, Л. Старицької-Черняхівської, В. Винниченка, Лесі Українки, С. Черкасенка, В. Пачовського, О. Олеся) і представлені варіативні підходи українських постановників до їхньої драматургічної продукції, відтак, — особливості тогочасного процесу естетичної комунікації в українському сценічному мистецтві. Розрахована на фахівців у галузі театрознавства, історії та теорії культури.



Кл.слова:
театрознавство -- сценічне мистецтво -- неореалізм -- неоромантизм -- дискурс-аналіз
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського