Бази даних

Реферативна база даних - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Журнали та продовжувані видання (1)
Пошуковий запит: (<.>A=Shmelova T$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 14
Представлено документи з 1 до 14

      
Категорія:    
1.

Shmelova T. F. 
Analysis of human-operator's decision-making in Air Navigation System / T. F. Shmelova, Y. V. Sikirda // Радіоелектрон. і комп'ют. системи. - 2012. - № 7. - С. 319-324. - Библиогр.: 12 назв. - англ.

On the basis of the reflexive theory of bipolar choice the expected risks of decision-making by the Air Navigation System's operator influence of external environment, previous experience and intention were identified. The methods for analysis of decision-making by the human-operator in Air Navigation System using stochastic networks have been developed.


Індекс рубрикатора НБУВ: О571

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж24450 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
2.

Kharchenko V. 
Modeling of behavioral activity of air navigation system's human-operator in flight emergencies / V. Kharchenko, T. Shmelova, Y. Sikirda // Proc. of the Nat. Aviation Univ.. - 2012. - № 2. - С. 5-17. - Бібліогр.: 18 назв. - англ.

Аеронавігаційну систему представлено, як складну соціотехнічну систему. Визначено вплив на прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи як професійних факторів, так і факторів непрофесійного характеру. Логіку визначено і стохастичні моделі прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи в польоті в особливих випадках розроблено. Одержано сценарії розвитку польотної ситуації у разі вибору позитивного або негативного полюсу відповідно до рефлексивної теорії. Побудовано інформаційну систему підтримки оператора в нестандартних ситуаціях на основі моделі нейронної мережі оцінки ефективності потенційних альтернатив завершення польоту.


Індекс рубрикатора НБУВ: О571 п + Ю941.3

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
3.

Shmelova T. 
Estimation of pre-simulating training tasks complexity = Розрахунок складності вправ передтренажерної підготовки / T. Shmelova, V. Lazorenko, A. Bilko // Вісн. Нац. авіац. ун-ту. - 2015. - 62, № 1. - С. 17-22. - Бібліогр.: 8 назв. - англ.

Проаналізовано 3 різні типи вправ тренажерної підготовки: CTR (диспетчерська зона), TMA (термінальний диспетчерський район) та CTA (диспетчерський район) з різними видами складності. Встановлено, що кожна з зон, де проводиться обслуговування повітряного руху, має різну технологію роботи та робочі інструкції. Використовуючи алгоритм для розрахунку складності вправ передтренажерної підготовки, за допомогою методів експертних оцінок, обчислено вагові коефіцієнти. Відповідно до результатів побудувано графік, який презентує найважчу зону управління повітряним рухом. Проаналізовано передтренажерний критерій оцінювання.


Індекс рубрикатора НБУВ: О5 р

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
4.

Shmelova T. F. 
Graph theory applying for quantitative estimation of UAV's group flight into aerial photography / T. F. Shmelova, D. I. Bondarev // Електроніка та системи упр.. - 2015. - № 4. - С. 128-133. - Бібліогр.: 5 назв. - англ.

The paper deals with the problem of performance of Unmanned Aerial Vehicles group flights for decision of different tasks. In paper criteria of efficiency for the performance of tasks of Unmanned Aerial Vehicles group flight are analyzed. It was used graph theory for quantity estimation of effectiveness of Unmanned Aerial Vehicles group flight. Also it was intended flight group performance criteria for all types of Unmanned Aerial Vehicles connections (fully connected, a star, ring, tree, with a common tire, mixed, cellular).


Індекс рубрикатора НБУВ: О535.9 + Д131.1

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж72727 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
5.

Chynchenko Yu. 
Remotely piloted aircraft systems operations under uncertainty conditions = Експлуатація безпілотних авіаційних систем в умовах невизначеності / Yu. Chynchenko, T. Shmelova, O. Chynchenko // Вісн. Нац. авіац. ун-ту. - 2016. - 66, № 1. - С. 18-22. - Бібліогр.: 10 назв. - англ.

Проаналізовано дослідження щодо впливу комплексних факторів невизначеності на експлуатацію безпілотних авіаційних систем. Розглянуто моделі, придатні для оцінки впливу невизначеності на експлуатацію безпілотних авіаційних систем. Запропоновано принципи детальної оцінки та аналізу впливу невизначеності на експлуатацію безпілотних авіаційних систем.


Індекс рубрикатора НБУВ: О538-08

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
6.

Shmelova T. 
Artificial neural network for air traffic controller's pre-simulator training = Штучна нейронна мережа для передтренажерної підготовки авіадиспетчера / T. Shmelova, Yu. Sikirda, A. Zemlyanskiy, O. Danilenko, V. Lazorenko // Вісн. Нац. авіац. ун-ту. - 2016. - 68, № 3. - С. 13-23. - Бібліогр.: 22 назв. - англ.

Мета роботи - розробити нейромережеву модель оцінювання своєчасності та безпомилковості прийняття рішень спеціалістом з обслуговування повітряного руху в процесі передтренажерної підготовки. Дослідження базуються на основних положеннях концепції контролю факторів загроз та помилок при управлінні повітряним рухом, для характеристики складності ситуації (загроза-помилка-небажаний стан) використано методи експертних оцінок та теорії нечітких множин. Класифіковано етапи розвитку конфліктної ситуації та визначено кількісні показники рівня складності на кожному з етапів. Побудовано чотирьохшарову нейромережеву модель оцінювання своєчасності та безпомилковості прийняття рішень авіадиспетчером в процесі передтренажерної підготовки та отримано її параметри. Перший шар (вхідний) нейронної мережі представляє собою вправи, які виконують курсанти/слухачі, другий шар (схований) визначає психофізіологічні характеристики того, хто навчається, третій шар (схований) враховує складність вправи залежно від кількості потенційно конфліктних ситуацій, четвертий шар (вихідний) - оцінка курсанта/слухача при виконанні вправи. Нейромережева модель також має додаткові входи (зсув), що включають обмеження на обчислювальні параметри. За допомогою моделюючого комплексу Fusion отримано візуалізацію результатів виконання навчальної вправи авіадиспетчером за вказаними критеріями. Врахування критеріїв безпомилковості та своєчасності виконання поставлених інструктором завдань в процесі передтренажерного навчання за допомогою використання штучних нейронних мереж дозволить визначати можливість допуску спеціаліста з обслуговування повітряного руху до тренажерної підготовки. Мультимодульна система Fusion надасть можливість удосконалити процес професійної підготовки курсантів/слухачів - авіадиспетчерів завдяки автоматизації оцінювання їх дій.


Індекс рубрикатора НБУВ: О5 р

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
7.

Kharchenko V. 
Modelling of decision making of unmanned aerial vehicle's operator in emergency situations = Моделювання прийняття рішень оператором дистанційно пілотованого літального апарату в аварійних ситуаціях / V. Kharchenko, T. Shmelova, Ye. Znakovska, D. Bondarev, A. Stratiy // Вісн. Нац. авіац. ун-ту. - 2017. - 70, № 1. - С. 20-28. - Бібліогр.: 12 назв. - англ.

Мета роботи - відсутність алгоритму рекомендацій дій оператора БПЛА в надзвичайних ситуаціях, розкладання процесу прийняття рішень оператором БПЛА в надзвичайних ситуаціях, розробка структури системи підтримки прийняття рішень для оператора БПЛА, розробка моделей прийняття рішень оператором БПЛА. Створення алгоритму прийняття рішень за допомогою критеріїв Вальда, Гурвіца, Ла Пласа. Програма "UAV_AS", що надає рекомендації оператору БПЛА про те, як діяти в разі виникнення надзвичайної ситуації. Авторами розроблено алгоритм дій рекомендації оператора БПЛА в надзвичайних ситуаціях. Представлений процес прийняття рішень оператором БПЛА в надзвичайних ситуаціях у вигляді детермінованої моделі із застосуванням методів мережевого моделювання. Побудовано мережевий граф, за яким визначено критичний час на парирування надзвичайної ситуації у разі польоту БПЛА. Розроблено структуру розподіленої СППР для колективного управління пілотованих та безпілотних літальних апаратів оператором. Розроблено бази даних для локальних СППР операторів управління БПЛА, моделі прийняття рішень оператором БПЛА за умов ризику та за умов невизначеності у разі аварійної посадки БПЛА. Розглянуто проблеми польотів безпілотних літальних апаратів для вирішення різних завдань в надзвичайній ситуації, засноване на статистичних даних від аналізу типів надзвичайних ситуацій для безпілотних літальних апаратів. Визначається послідовність дій оператора БПЛА в разі виникнення надзвичайних ситуацій.


Індекс рубрикатора НБУВ: О538-082.02

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
8.

Kharchenko V. 
Methodology of research and training in air navigation socio-technical system = Методологія досліджень та навчання в аеронавігаційній соціотехнічній системі / V. Kharchenko, T. Shmelova, Yu. Sikirda // Вісн. Нац. авіац. ун-ту. - 2018. - 74, № 1. - С. 8-23. - Бібліогр.: 22 назв. - англ.

Мета роботи - на основі формалізації професійних і непрофесійних факторів, конструювання моделей прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи та розвитку польотної ситуації розробити методологію досліджень та навчання в аеронавігаційній соціотехнічній системі. Аеронавігаційна система представлена як складна соціотехнічна система. Визначено вплив професійних факторів (знань, навичок, вмінь, досвіду), а також факторів непрофесійного характеру (індивідуально-психологічних, психофізіологічних та соціально-психологічних) на прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи. Отримано графічно-аналітичні, детерміновані, стохастичні, рефлекторні, нейромережеві моделі прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи, та розвитку ситуаціях, які потребують польотної ситуації. Створено програмний комплекс "Підказка", який оперативно та своєчасно підбирає оптимальну стратегію завершення польоту в позаштатних виконання вимушеної посадки повітряного корабля. Розроблено методологію досліджень та навчання в аеронавігаційній соціотехнічній системі. Результат оцінки непрофесійних факторів є визначення соціально-психологічного впливу на прийняття рішень людиною-оператором шляхом виявлення переваг, діагностика індивідуально-психологічних якостей людини-оператора при розвитку польотної ситуації, моніторинг психофізіологічних показників людини-оператора (емоційного стану). Запропоновані моделі дозволять своєчасно діагностувати та прогнозувати можливі дії людини-оператора в очікуваних та неочікуваних умовах експлуатації повітряного корабля. Алгоритми та методологія аналізу розвитку ситуації під впливом прийняття рішень людиною-оператором можуть використовуватись в інших техногенних виробництвах.


Індекс рубрикатора НБУВ: О5 р

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
9.

Sikirda Yu. 
Multiplicative evaluation of influence of the organizational risk factors on flight safety in air traffic control = Мультиплікативна оцінка впливу організаційних факторів ризику на безпеку польотів при управлінні повітряним рухом / Yu. Sikirda, T. Shmelova, D. Tkachenko // Вісн. Нац. авіац. ун-ту. - 2018. - 75, № 2. - С. 26-34. - Бібліогр.: 15 назв. - англ.

Мета роботи - систематизувати фактори ризику організаційного характеру в системі управління повітряним рухом та оцінити їх комплексний вплив на безпеку польотів. Ступінь небезпеки організаційних факторів при управлінні повітряним рухом визначено методом експертних оцінок, шкалу прийнятності (допустимості) факторів ризику організаційного характеру побудовано на основі теорії нечітких множин із застосуванням лінгвістичних змінних. Виявлено, що технічні системи та засоби управління повітряним рухом здійснюють найсильніший вплив на безпеку польотів при управлінні повітряним рухом, а політика управління та структура компанії - найслабший. Отримано мультиплікативну функцію оцінювання стану безпеки польотів при управлінні повітряним рухом, яка дозволяє перевірити відповідність значень організаційних факторів ризику встановленому максимально допустимому рівню небезпеки. Запропонована методика оцінювання впливу організаційних факторів ризику на безпеку польотів при управління повітряним рухом дозволить розробити паспорти безпеки, які можуть застосовуватись Державною службою України при проведенні сертифікаційних перевірок провайдерів аеронавігаційних послуг для порівняння нормативних та фактичних показників їх діяльності.


Індекс рубрикатора НБУВ: О53-082.03 + О580.3

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
10.

Kasatkin M. 
Network analysis of collabоrative decision making by air navigation system's human-operators during emergency cases in flight = Мережевий аналіз спільного прийняття рішень операторами аеронавігаційної системи в особливих випадках в польоті / M. Kasatkin, Yu. Sikirda, T. Shmelova // Вісн. Нац. авіац. ун-ту. - 2019. - 78, № 1. - С. 22-35. - Бібліогр.: 32 назв. - англ.

Мета роботи - дослідження консолідованого прийняття рішень пілотом та авіадиспетчером у разі виникнення особливого випадку в польоті (на прикладі відмови одного двигуна та пожежі іншого з однієї сторони під час зльоту на багатомоторному повітряному кораблі) для максимальної синхронізації технологічних процедур операторів. Детерміновані моделі спільного прийняття рішень операторами аеронавігаційної системи отримані методами мережевого планування, їх адекватність підтверджена натурним моделюванням на комплексному авіаційному тренажері. Ймовірність розвитку особливого випадку в польоті оцінені за допомогою нейромережевої моделі. Для послідовної оптимізації консолідованої двоканальної мережі "пілот-авіадиспетчер" з метою досягнення наскрізної ефективності спільних рішень використаний мультикритеріальній підхід: досягнення мінімального часу на парирування особливого випадку в польоті при максимальній безпеці/максимальному узгодженні за часом дій операторів. Синхронізовані операційні процедури операторів аеронавігаційної системи в особливих випадках в польоті з оптимальною послідовністю дій і мінімальним часом завершення польоту. Розроблена концептуальна модель системи для управління та прогнозування розвитку особливих випадків в польоті на основі детермінованих та стохастичних моделей прийняття рішень людиною-оператором аеронавігаційної системи,враховуючи вплив факторів професійного та непрофесійного характеру. Запропоновані моделі доповнять базу даних розвитку сценаріїв польотних ситуацій в системі підтримки прийняття рішень і можуть бути використані в процесі спільної тренажерної підготовки операторів аеронавігаційної системи і в реальних умовах експлуатації повітряного корабля.


Індекс рубрикатора НБУВ: О571п + О53-082.03

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
11.

Shmelova T. 
Estimation of bad weather conditions influence on different phases of flight using expert judgement method = Оцінювання впливу несприятливих погодних умов на різні етапи польоту за допомогою методу експертних оцінок / T. Shmelova, Z. Maksymchuk // Вісн. Нац. авіац. ун-ту. - 2019. - 79, № 2. - С. 19-27. - Бібліогр.: 21 назв. - англ.

Мета роботи - оцінка впливу п'яти різних типів несприятливих погодних умов: туману, зсуву вітру, грози, обмерзання і снігу на експлуатацію повітряних суден протягом трьох етапів польоту: зльоту і набору висоти, польоту по маршруту, зниження і посадки. Використовуючи значимість впливу на виконання польоту як параметр порівняння, експерти у своїх анкетах порівняли несприятливі погодні умови. За допомогою методу експертних оцінок отримано та узгоджено узагальнену думку групи експертів, обчислено критерії значимості розрахунків і вагові коефіцієнти. За результатами розрахунків побудовано загальну гістограму вагових коефіцієнтів для трьох різних етапів польоту, що відображає значимість впливу несприятливих погодних умов на експлуатацію повітряних суден. Методологія експертної системи, допомагає оцінити вплив погодних явищ на виконання польоту та вибрати відповідні заходи для запобігання впливу несприятливих погодних умов протягом різних етапів польоту. Отримана експертна система може бути використана в експлуатації повітряних суден для оцінки впливу погоди, для подальшого вдосконалення ситуаційної обізнаності та процесу прийняття рішень авіаційного персоналу з використанням нових технологій штучного інтелекту.


Індекс рубрикатора НБУВ: О571.7

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
12.

Shmelova T. 
Structural analysis of management environment of aviation enterprise from the point of systematic approach = Структурний аналіз середовища менеджменту авіапідприємства з позицій системного підходу / T. Shmelova, Yu. Sikirda, A. Assaul, O. Stasiuk // Вісн. Нац. авіац. ун-ту. - 2015. - 63, № 2. - С. 12-22. - Бібліогр.: 10 назв. - англ.

Зараз у світовій практиці складається новий підхід до забезпечення безпеки польотів, який полягає у спробі інтеграції в єдину систему різних об'єктів та суб'єктів авіаційної діяльності, що є досить складним завданням. Побудова ефективної системи менеджменту безпеки авіаційної діяльності потребує комплексного дослідження середовища, в якому функціонують авіапідприємства. Для проведення структурного аналізу середовища менеджменту авіапідприємства виконана декомпозиція факторів, які впливають на безпеку авіаційної діяльності, отримано формалізований опис їхніх параметрів. Визначено, що внутрішнє середовище менеджменту авіапідприємства включає цілі, завдання, структури, технології та людей авіапідприємства; зовнішнє середовище прямого впливу - споживачів авіапослуг, конкурентів, партнерів, закони і державні установи; зовнішнє середовище опосередкованого впливу - стан економіки, науково-технічний прогрес, політичні та соціокультурні фактори, міжнародні події. За допомогою теоретико-множинного підходу системно узагальнено неоднорідні фактори внутрішнього та зовнішнього середовища менеджменту авіапідприємства, що дозволило врахувати структурну ієрархічність, різнорідність, динамічну нестабільність факторів та визначити умови для їх оцінювання. За допомогою методу експертних оцінок визначено ступінь впливу факторів внутрішнього та зовнішнього середовища менеджменту авіапідприємства на авіаційну діяльність. Встановлено, що з факторів внутрішнього середовища на авіапідприємство найбільший вплив має рівень безпеки авіаційної діяльності, із зовнішніх факторів - стан світової економіки.


Індекс рубрикатора НБУВ: У9(4УКР)375.1-212.1

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
13.

Vladov S. 
Development of a complex of functional models for the process of control and diagnostics of the TV3-117 aircraft engine technical state at flight modes = Розробка комплексу функціональних моделей для процесу контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 в польотних режимах / S. Vladov, Yu. Shmelov, M. Samoilenko, N. Podhornykh, T. Shmelova // Proc. of the Nat. Aviation Univ. - 2019. - № 4. - С. 19-28. - Бібліогр.: 10 назв. - англ.

Мета роботи - розробка комплексу функціональних моделей контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 в польотних режимах на основі нотації IDEF0. Застосовано метод системного моделювання на етапі проектування інформаційної системи контролю та діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 в польотних режимах. Запропоновано підхід щодо формалізації процесу контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 на основі методології системного аналізу і IDEF-технологій. Розроблено комплекс функціональних моделей процесу контролю і діагностики авіаційного двигуна на основі технології IDEF0, що дозволило виділити основний спектр завдань і сформулювати вимоги щодо їх реалізації в складі експертної системи контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117. Отримані результати застосовуються в рамках концепції інтелектуалізації процесу контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 в польотних режимах, одним з пунктів якої є інтелектуальна обробка і зберігання інформації результатів льотних випробувань та експлуатації авіаційного двигуна ТВ3-117 на основі вимог сучасних баз даних і баз знань, з можливістю їх інтеграції в сучасні CASE-технології.


Індекс рубрикатора НБУВ: О551-082.05

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70861 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
14.

Vladov S. 
Development of an information system for decision support and automation of control of TV3-117 aircraft engine in critical situations based on knowledge engineering = Розробка інформаційної системи підтримки прийняття рішень і автоматизації управління авіаційним двигуном ТВ3-117 в критичних ситуаціях на основі інженерії знань / S. Vladov, Yu. Shmelov, I. Dieriabina, N. Podhornykh, T. Shmelova // Proc. of the Nat. Aviation Univ. - 2020. - № 1. - С. 38-50. - Бібліогр.: 14 назв. - англ.

Мета роботи - розробка інформаційної системи підтримки прийняття рішень і автоматизації управління авіаційним двигуном ТВ3-117 в критичних ситуаціях на основі інженерії знань. Методи: застосовано наступні методи: метод імітаційного моделювання на етапі проектування інформаційної системи підтримки прийняття рішень; спеціальні методи і засоби об'єктна-орієнтованого моделювання предметної області, що розроблені для проектування інформаційних систем з метою відтворення концептуальної моделі експертів у формалізованій моделі представлення знань; метод ієрархічного пошуку задля пошуку прецедентів; онтологічний аналіз з метою визначення та об'єднання релевантних інформаційно-логічних і функціональних аспектів досліджуваної системи. У процесі моделювання встановлюються парадигматичні відносини між когнітивними елементами процесу управління складним динамічним об'єктом в критичних ситуаціях (причинно-наслідкові, відносини подібності), а також відносини узагальнення, асоціації, залежно та реалізації, необхідні для розробки комплексу об'єктно-орієнтованих моделей процесу управління. Результати: проведені дослідження показують, що необхідно додатковий аналіз всіх можливостей застосовуваних моделей подання знань для вирішення конкретних завдань в даній проблемній області. Методологія об'єктно-когнітивного аналізу є основою розробки інформаційної системи підтримки прийняття рішень, що включає інтелектуальну компоненту придбання, накопичення, обробки, надання, поновлення і поширення знань. Отримані об'єктно-орієнтовані моделі предметної області і онтології системи підтримки прийняття рішень є основою для розробки методів і алгоритмів пошуку рішень з управління в критичних ситуаціях. Обговорення: отримані результати застосовуються в рамках концепції інтелектуалізації процесу контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 в польотних режимах, одним з пунктів якої є інтелектуальна обробка і зберігання інформації результатів льотних випробувань та експлуатації авіаційного двигуна ТВ3-117 на основі вимог сучасних баз даних і баз знань, з можливістю їх інтеграції в сучасні CASE-технології.


Індекс рубрикатора НБУВ: О551-082

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70861 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського