Бази даних

Реферативна база даних - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Автореферати дисертацій (5)Книжкові видання та компакт-диски (35)
Пошуковий запит: (<.>U=Ш141.14-912.37$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 26
Представлено документи з 1 до 20
...

      
Категорія:    
1.

Алєксєєва Л. О. 
Виражальні засоби мови у текстах розмовного, художнього та публіцистичного стилів : монографія / Л. О. Алєксєєва; Бердян. держ. пед. ун-т. - Донецьк : Юго-Восток, 2009. - 204 c. - укp.

Розглянуто лінгвістичні, психолого-педагогічні та методичні засади формування вмінь і навичок роботи над уживанням виражальних мовних засобів у текстах різних стилів на уроках української мови в учнів V - VII класів. Уперше науково обгрунтовано, розроблено й експериментально перевірено розосереджену методику формування вмінь і навичок сприймати, розуміти та відтворювати виражальні мовні засоби (з урахуванням сучасних підходів) на уроках української мови.

Рассмотрены лингвистические, психолого-педагогические и методическе основы формирования умений и навыков работы к употреблению выразительных языковых средств в текстах разных стилей на уроках украинского языка у учеников V - VII классов. Впервые обоснована, разработана и экспериментально проверена рассредоточенная методика формирования умений и навыков воспринимать, понимать и воспроизводить выразительные языковые средства (с учетом современных подходов) на уроках украинского языка.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.37

Рубрики:

Шифр НБУВ: ВА725617 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
2.

Засименко В. В. 
Виховання в учнів 5 - 8 класів культури спілкування засобами мовного етикету : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / В. В. Засименко; Миколаїв. держ. ун-т ім. В.О. Сухомлинського. - Миколаїв, 2010. - 20 c. - укp.

Вперше теоретично обгрунтовано педагогічні умови виховання в учнів підліткового віку культури спілкування засобами мовного етикету. Визначено критерії та показники рівнів вихованості комунікативної культури. Розроблено організаційно-педагогічну модель виховання культури спілкування підлітків засобами мовного етикету. Встановлено й експериментально апробовано методику діагностики рівнів вихованості школярів. Розглянуто, що матеріали дослідження впроваджено в даному й апробованому факультативному курсі "Морально-духовні скарби українського й англійського мовного етикету", який запроваджено в межах організаційно-педагогічної моделі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352.25 + Ш141.14-912.37

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА373433 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
3.

Колова А. Г. 
Дидактичні засади формування вмінь ділового спілкування учнів у навчальному процесі старшої школи : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 / А. Г. Колова; Харк. нац. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. - Х., 2010. - 21 c. - укp.

Уточнено суть понять "ділове спілкування", "уміння ділового спілкування старшокласників". Обгрунтовано дидактичні засади формування вмінь ділового спілкування (ФВДС) учнів у навчальному процесі старшої школи, до яких віднесено мету ФВДС, вимоги до ФВДС, відбір змісту навчального матеріалу, методи навчання, організаційні форми навчання, моніторинг процесу ФВДС. Розроблено технологію забезпечення дидактичних засад ФВДС старшокласників у навчальному процесі, що передбачає установчо-підготовчий або пропедевтичний, інформаційно-когнітивний, процесуально-діяльнісний, оцінно-корекційний етапи.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.37

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА373831 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
4.

Кратасюк Л. М. 
Інтерактивні методи в навчанні учнів 5 - 6 класів створювати тексти різних типів : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Л. М. Кратасюк; Ін-т педагогіки НАПН України. - К., 2011. - 20 c. - укp.

Досліджено проблему інтерактивних методів у навчанні учнів V - VI класів створювати тексти різних типів. Розглянуто психолого-педагогічні, психолінгвістичні та лінгводидактичні засади формування в учнів V - VI класів умінь створювати тексти різних типів, стилів і жанрів. Проаналізовано основні категорії лінгвістики тексту, з'ясовано поняття "текстотворча діяльність", "текстотворча компетентність", "текстотворчі вміння". Охарактеризовано зміст понять "інтерактивне навчання в системі особистісно зорієнтованої освіти", "інтеріактивні методи, прийоми та форми навчання". Розкрито теоретичні основи формування вмінь створювати тексти за допомогою інтерактивних методів, прийомів і форм навчання на уроках української мови в V - VI класах. Визначено специфіку інтерактивних методів (когнітивних, креативних, релаксаційних, оргдіяльнісних) для формування в учнів V - VI класів умінь створювати тексти різних типів. Розроблено критерії та детерміновано рівні сформованості текстотворчих умінь в учнів V- VI класів. Теоретично обгрунтовано, створено й експериментально перевірено методику формування в учнів V- VI класів умінь створювати тексти різних типів за допомогою інтерактивних методів, прийомів і форм навчання.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.370

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА384496 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
5.

Стіліану І. Х. 
Розвиток культури мовлення старшокласників у процесі вивчення предметів гуманітарного циклу : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 / І. Х. Стіліану; Криворіз. держ. пед. ун-т. - Кривий Ріг, 2011. - 20 c. - укp.

Конкретизовано дефініцію поняття "культури мовлення старшокласників", визначено її структуру. Визначено зміст мотиваційного, змістово-процесуального, продуктивно-результативного та творчо-перетворювального компонентів. Розроблено рівні, критерії та показники сформованості компонентів культури мовлення старшокласників, вироблено комплекс засобів та прийомів їх розвитку. З'ясовано комплекс дидактичних умов, які впливають на успішність процесу розвитку культури мовлення старшокласників у процесі вивчення предметів гуманітарного циклу, перевірено їх ефективність. Проведено кількісний, якісний і статистичний аналіз виявив тенденцію підвищення рівня сформованості всіх компонентів культури мовлення старшокласників.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.373

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА385626 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
6.

Подлевська Н. В. 
Формування культури спілкування в учнів 5 - 6 класів на уроках української мови : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Н. В. Подлевська; Ін-т педагогіки НАПН України. - К., 2010. - 20 c. - укp.

З'ясовано методичні шляхи та засоби їх реалізації, розкрито поняття "культура спілкування". Визначено основні складові формування культури спілкування, ураховано вимоги програм, можливості чинних підручників, дані констатувальних зрізів, стан такої роботи на уроках української мови у ЗНЗ. Розроблено, науково обгрунтовано й експериментально перевірено зміст, методи, форми та засоби навчальної діяльності, які спрямовано на формування культури спілкування в учнів 5 - 6 класів на уроках української мови. Обгрунтовано та вдосконалено критерії добору вправ і завдань, створено систему вправ і завдань з культури спілкування.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.37

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА373569 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
7.

Кушнір Ю. В. 
Педагогічна програма формування культури міжетнічного спілкування у старшокласників / Ю. В. Кушнір // Наук. пр. Донец. нац. техн. ун-ту. Сер. Педагогіка, психологія і соціол. - 2010. - Вип. 7. - С. 194-200. - Бібліогр.: 7 назв. - укp.

Розкрито схему процесу виховання культури міжетичного спілкування у старшокласників, обгрунтовано мету, основні завдання та сутність курсу "Культура міжетнічного спілкування".


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352.13 + Ш141.14-912.373

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж69802 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
8.

Горошкіна О. М. 
Соціокультурний потенціал шкільних підручників з української мови / О. М. Горошкіна // Освіта на Луганщині. - 2011. - № 2. - С. 230-233. - Бібліогр.: 7 назв. - укp.

Порушено проблему формування соціокультурної компетенції учнів за допомогою підручника з української мови, визначено місце, компоненти соціокультурної компетенції як мети мовної освіти.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.37

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж14958 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
9.

Попова Л. О. 
Чи вмієте Ви писати листи, або як навчити учнів особливостей листування / Л. О. Попова // Вісн. Луган. нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. Пед. науки. - 2012. - № 22, ч. 5. - С. 33-42. - Бібліогр.: 7 назв. - укp.

Аргументовано необхідність формування усного та писемного ділового українського мовлення в учнів загальноосвітньої школи. Запропоновано систему вправ, спрямовану на засвоєння школярами різних видів листів (службові, офіційні, приватні, електронні), їх структуру та стильові особливості.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.371.31

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж69372 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
10.

Дащенко Н. Л. 
Спроба прочитання мовного вираження українськості у вірші / Н. Л. Дащенко, М. П. Крупа // Наук. зап. Терноп. нац. пед. ун-ту. Сер. Педагогіка. - 2012. - № 1. - С. 71-75. - Бібліогр.: 9 назв. - укp.

Наведено спробу тлумачення мовних засобів, які допомагають окреслити ідейно-змістове спрямування аналізованого тексту, мотивувати відбір автором форм вираження українськості доступних та легких для дитячого сприймання та національної ідентифікації. Використано кількісний, лексико-семантичний аналіз ключових слів, метод стилістичного експерименту (добір слів за аналогією / протиставленням), припущення авторської мотивації у відборі відповідних мовних засобів. Подібний аналіз може бути застосований із розвивальною, виховною, навчальною метою.

Представлена попытка толкования языковых средств, которые помогают представить идейно-смысловое направление анализированного текста, мотивировать отбор автором форм выражения украинского, доступных и лёгких для детского восприятия и национальной идентификации. Использованы количественный, лексико-семантический анализ ключевых слов, стилистический эксперимент (подбор слов по аналогии / противопоставлениею), предположение авторской мотивации в отборе соответствующих языковых средств. Такой анализ может быть применен с развивающей, воспитательной, учебной целью.

An attempt to give an explanation of language means which helps to outline the elevated and contents direction of an analyzed text, motivate the author’s selection of expression forms of the Ukrainian, which are simple and easy for children’s perception and national identification are represented in the article. Quantitative analysis, lexical and semantic analysis of key-words and a method of stylistic experiment (selection of words according to analogy / contrasting), suppose of writer’s motivation for suitable linguistic means selection are used. Such analysis can be applied with the developing, educational and upbringing aims.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.370

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж68937 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
11.

Маркевич Н. 
Формування мовної культури учнів: пошук підходів / Н. Маркевич, Н. Сєрікова // Рідна шк.. - 2010. - № 9. - С. 76-78. - укp.

Розглянуто проблему підвищення мовної культури учнів, пошуку нових методичних прийомів і форм роботи, що сприяють виробленню в них орфографічної та пунктуаційної грамотності. Висвітлено етапи розв'язання проблеми правописної грамотності: розвиток читацьких інтересів учнів на матеріалі високохудожніх зразків, цілеспрямоване інтенсивне формування правописних умінь, вироблення навичок правописної грамотності шляхом мовного аналізу тексту та додержання відповідних норм у процесі побудови власних текстів. Виокремлено дидактичні методи та прийоми для продуктивного опанування орфографії й пунктуації. Відзначено, що найкращі результати можна отримати лише шляхом гармонійного поєднання, удосконалення, урізноманітнення вже відомого і впровадження сучасних технологій навчання.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.373

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж22469 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
12.

Коваленко С. М. 
Український золотослів / С. М. Коваленко // Пед. вісн.. - 2009. - № 2. - С. 10-12. - укp.

Висвітлено проведення обласного семінару-практикуму учителів української мови та літератури з теми "Виховання культури мовлення засобами риторики", що у 2009 р. проходив на базі Смілянської загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів № 11 Смілянської міської ради Черкаської області. Визначено необхідність проведення зазначеного освітянського заходу координаторами та гостями семінару.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.373 + Ш700.1

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж100396 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
13.

Алексєєва В. 
Питання мовної культури у шкільному курсі української мови / В. Алексєєва // Освіта і упр.. - 2008. - 11, № 2/3. - С. 57-63. - Бібліогр.: 10 назв. - укp.

Проаналізовано змістове наповнення чинної програми та підручника з рідної мови для V класу матеріалом із культури мови. Охарактеризовано кожну з чотирьох змістових ліній програми: мовленнєву, мовну, соціокультурну та діяльнісну, з яких перші дві є основними, а дві інші - засобом досягнення основної освітньої мети. Акцентовано увагу на широкому спектрі дидактичних можливостей для вдосконалення мовної культури учнів, які містить підручник О. Глазової, Ю. Кузнецова. Висвітлено результати спостереження за мовленням учнів V класу Дніпропетровської загальноосвітньої школи. Виявлено типові помилки у їх мовленні та запропоновано види роботи, які активізують пізнавальну діяльність учнів у процесі засвоєння мовних норм: ведення словничка, творчі завдання, ігри, використання комп'ютерних технологій.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.37

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж15566 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
14.

Гусевик С. 
Професійна спрямованість занять - основа підвищення ефективності та модернізації навчально-виховного процесу / С. Гусевик, Ю. Антоневич, О. Антоневич // Нова пед. думка. - 2009. - № 4. - С. 119-121. - Бібліогр.: 5 назв. - укp.

Указано на необхідність створити міст через прірву, що виникає під час сучасного навчання, між теоретичним курсом і практикою. Для вирішення проблеми запропоновано суттєво посилити професійну спрямованість курсу, інтегрування багатьох навчальних предметів, тобто формування вмінь і навичок, необхідних для використання в побуті та різноманітній професійній діяльності. Зокрема зазначено, що найбільш вдало поєднати розв'язання прикладних завдань, а також основні етапи отримання обрахунків дозволяють ЕОМ,що їх необхідно використовувати в гуманітарному навчанні. Зазначено, що на базі ДВНЗ "Рівненський коледж економіки та бізнесу" ефективно проходить навчання ділової мови української мови з використанням ПК у комплексі, на першому етапі використовується комп'ютер, як електронний підручник, на наступному - безпосередньо для створення ділових паперів за допомогою текстового редактора, а також для контролю знань учнів. Підсумовано, що такі поєднання ділової мови та ІКТ дозволяє студенту побачити практичне застосування текстових редакторів, а діловим паперам стати для них не абстрактними, а реальними речами повсякденного життя.

Указано на необходимость создать мост через пропасть, возникающую во время современного образования, между теоретическим курсом и практикой. Для решения проблемы предложено существенно усилить профессиональную направленность курса, интегрирование многих учебных предметов, т.е. формирование умений и навыков, необходимых для использования в быту и разнообразной профессиональной деятельности. В частности отмечено, что наиболее удачно соединять решение прикладных задач, а также основные этапы получения расчетов позволяют ЭВМ, которые необходимо использовать в гуманитарном образовании. Освещен опыт ДВУЗ "Ривненский колледж экономики и бизнеса", на базе которого эффективно проходит обучение деловому украинскому языку с использованием ПК в комплексе, напервом этапе используя компьютер, как электронный учебник, на следующем - непосредственно для создания деловых бумаг с помощью текстового редактора, а также для контроля знаний учеников. Подытожено, что такое соединение делового языка и ИКТ позволяет студенту увидеть практическое применение текстовых редакторов, а деловым бумагам стать для них не абстрактными, а реальными вещами повседневной жизни.

The article deals with the main trends and possibilities of using interactive technologies of studying. While studying the humanities and natural sciences the accent s done upon future profession. The main recommendations are given how to raise the interest of the studying process.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.371.3 + Ч471.223.3

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж22868 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
15.

Бакум З. П. 
Стилістичні навички як складова у формуванні мовної особистості / З. П. Бакум // Педагогіка вищ. та серед. шк. : зб. наук. пр. - 2010. - Вип. 30. - С. 288-293. - Бібліогр.: 7 назв. - укp.

Розглянуто проблему опанування стилістичних норм у процесі формування мовної особистості. З’ясовано лінгводидактичний аспект у процесі засвоєння знань із фоностилістики, зокрема ритмо-інтонаційної будови мовлення, звукової будови висловлювання. Зроблено висновок, що ознаки стилів, а звідси, й відмінності між ними школярі можуть засвоїти лише тоді, коли вивчення різних рівнів мовних явищ буде спрямоване у стилістичному аспекті і проводитиметься на текстовій основі.

Рассмотрена проблема овладения стилистическими нормами в процессе формирования языковой личности. Выявлен лингводидактический аспект в процессе усвоения знаний по фоностилистике, в частности, ритмоинтонационного строения речи, звукового строения высказывания. Сделан вывод, что признаки стилей, а отсюда, и отличия между ними школьники могут усвоить лишь тогда, когда изучение разных уровней языковых явлений будет направлено в стилистическом аспекте и будет проводиться на текстовой основе.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.37

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70936 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
16.

Христові С. І. 
Вироблення культури мовлення старшокласників як чинник особистісного саморозвитку / С. І. Христові // Педагогіка вищ. та серед. шк. : зб. наук. пр. - 2010. - Вип. 29. - С. 107-115. - Бібліогр.: 11 назв. - укp.

Розглянуто лінгвістичні поняття, які є визначальними для дослідження - поняття культури мовлення, комунікативних якостей мовлення, показників якостей досконалого мовлення. Розкрито етапи формування мовної культури. Проаналізовано взаємозв'язок мови та мислення, мови та мовлення, культури мовлення та загальної культури особистості як показника особистісного саморозвитку. Визначено умови успішного формування мовленнєвих умінь і навичок старшокласників.

Рассмотрены лингвистические понятия, которые являются определяющими для исследования - понятия культуры речи, коммуникативных качеств речи, показателей качеств совершенной речи. Раскрыты этапы формирования речевой культуры. Проанализирована взаимосвязь речи и мышления, языка и речи, культуры речи и общей культуры личности как показателя личностного саморазвития. Определены условия успешного формирования речевых умений и навыков старшеклассников.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352.25 + Ш141.14-912.373

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж70936 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
17.

Хом’як І. М. 
Науковий стиль як об’єкт вивчення стилістики / І. М. Хом’як // Пед. науки : зб. наук. пр. - 2011. - Вип. 60. - С. 39-44. - Бібліогр.: 9 назв. - укp.

Розглянуто методи та прийоми опрацювання текстів наукового стилю, їх аналіз на лекційних і практичних заняттях зі стилістики української мови.

Рассмотрены методы и приемы разбора текстов научного стиля, их анализ на лекционных и практических занятиях по стилистике украинского языка.

Present an analysis of methods and techniques of texts in scientific style processing, their analysis which are used during lectures and workshops of Ukrainian language stylistics.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.37

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж69843 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
18.

Кучеренко І. А. 
Реалізація функціонально-стилістичного підходу на уроках української мови в основній школі / І. А. Кучеренко // Пед. науки : зб. наук. пр. - 2011. - Вип. 60. - С. 90-95. - Бібліогр.: 9 назв. - укp.

Проаналізовано функціонально-стилістичний підхід до навчання української мови, визначено шляхи його реалізації на уроках української мови в основній школі.

Проанализирован функционально-стилистический подход к обучению украинскому языку, определены пути его реализации на уроках украинского языка в основной школе.

The functional and stylistic approach to learning the Ukrainian language, the ways of his realization are certain on the lessons of Ukrainian at basic school was analyzed.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.37

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж69843 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
19.

Нежива Л. 
Психолого-педагогічні особливості сприйняття старшокласниками різностильових текстів українського письменства / Л. Нежива // Вісн. Луган. нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. Філол. науки. - 2012. - № 24. - С. 169-176. - Бібліогр.: 17 назв. - укp.

Проаналізовано психолого-педагогічні засади сприйняття різностильових художніх текстів. Окреслено можливості вивчення великих стилів відповідно до розв'язання проблем духовного та естетичного розвитку старшокласників, формування в них особистісного образу світу.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.37

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж69372 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
Категорія:    
20.

Трунова В. А. 
Про культуру українського мовлення (запрошуємо освітян до дискусії) / В. А. Трунова // Наша шк.. - 2012. - № 5. - С. 42-44. - Бібліогр.: 5 назв. - укp. - рус.

Запропоновано у формі дискусії обговорити проблему формування культури мовлення під час викладання української мови як базової дисципліни в загальноосвітній школі. Досліджено першооснови мовленнєвої культури – здатність мовців правильно, точно, логічно, виразно, образно, доречно висловлювати свою думку. Наголошено на комунікативній функції мови як єдино суттєвій її характеристиці. Розглянуто основні орфоепічні норми сучасної української мови. Наведено пропозиції для вчителів початкової школи щодо розповсюдження передового педагогічного досвіду з проблеми формування культури українського мовлення за умов білінгвізму. Наголошено на основних вимогах до якісного мовлення – говорити стримано і впевнено; послідовно і логічно; правильно, стисло й емоційно.

Предложено в форме дискуссии обговорить проблему формирования культуры речи во время преподавания украинского языка как базовой дисциплины в общеобразовательной школе. Рассмотрены первоосновы речевой культуры – способность правильно, точно, логично, выразительно, образно, уместно высказывать свое мнение. Отмечена коммуникативная функция языка как единственно существенная ее характеристика. Изучены основные орфоэпические нормы современного украинского языка. Выдвинуты предложения учителям начальной школы по распространению передового педагогического опыта по проблеме формирования культуры украинской речи в условиях билингвизма. Отмечены основные требования к качественной речи – говорить сдержанно и уверенно; последовательно и логично; правильно, кратко и эмоционально.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-912.37

Рубрики:

Шифр НБУВ: Ж21367 Пошук видання у каталогах НБУВ 
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського