Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (11)Реферативна база даних (42)Книжкові видання та компакт-диски (19)
Пошуковий запит: (<.>K=РІЗЬБЛЕННЯ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 11
Представлено документи з 1 до 11

      
1.

Приймич М.В. 
Декоративне різьблення у сакральному мистецтві Закарпаття XVIII- XIX ст. (Історія. Типологія. Художньо-стильові особливості): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / М.В. Приймич ; Львів. акад. мистец. — Л., 2001. — 20 с. — укp.

Розглянуто декоративне різьблення як невід'ємну частину сакрального мистецтва Закарпаття. Проаналізовано проблему появи різьбленого декору в храмовому інтер'єрі, визначено особливості та важливі моменти в розвитку сакрального мистецтва, зокрема, різьблення. Простежено еволюцію розвитку структури іконостаса в церквах краю протягом XVIII-XIX ст. За комплексом ознак розроблено типологію різьбленого обладнання храмових споруд. Проаналізовано особливості стильового різблення іконостасів та встановлено авторство ряду робіт. Проведено паралелі в розвитку сакрального мистецтва з мистецтвом решти регіонів України та країн Центральної Європи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ125.508.043(4УКР333)4/5 + Щ117.166.5(4УКР333)
Шифр НБУВ: РА313163 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
2.

Митченок О.В. 
Застосування ендодонто-ендоосальних імплантатів при консервативно-хірургічному лікуванні хронічного верхівкового періодонтиту: автореф. дис... канд. мед. наук: 14.01.22 / О.В. Митченок ; Укр. мед. стоматолог. акад. — Полтава, 2009. — 18 с. — укp.

Запропоновано конструкцію ендодонто-ендоосального імплантата, розроблено методику його введення. Встановлено, що різьблення кісткової частини імптантата запобігає зламу у разі введення імплантата та виникнення некрозу кісткової тканини введеного імплантата, поліпшує остеоінтеграцію. Зазначено, що клінічна ефективність запропонованої методики зубозберігальної операції у ході лікування хронічного періодонтиту після класичної методики резекції верхівки кореня є кращою від загальноприйнятої методики, а особливо коли до загальноприйнятої методики є протипоказання через резорбцію кісткової тканини більш, ніж на 1/3 кореня зуба. На підставі проведених допоміжних досліджень доведено, що лікування хронічного періодонтиту за допомогою ендодонто-ендоосального імплантата доцільніше й ефективніше, ніж за загальноприйнятими методиками.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р661.210.12-59 +
Шифр НБУВ: РА368711

Рубрики:

      
3.

Бойчук В.М. 
Зміст і технологія навчання різьбленню деревини учнів професійно-технічних навчальних закладів: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / В.М. Бойчук ; Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М.Коцюбинського. — Вінниця, 2008. — 22 с. — укp.

Розглянуто професійну підготовку майбутнього різьбяра як систему, в якій гармонійно поєднано розвиток технологічних і художньо-творчих здібностей на базі естетичного виховання, залучення до національної культури та використання новітніх комп'ютерних технологій. Розроблено зміст і технологію навчання майбутніх різьбярів, зокрема класифікацію видів різьблення, що забезпечує прискорене формування в учнів ПТНЗ технічної майстерності та художнього смаку у процесі виготовлення декоративно-ужиткових виробів з дерева. Розвинуто положення, суттю якого є теза: на теперішньому етапі розвитку професійно-технічної освіти оволодіння традиційними видами декоративно-ужиткового мистецтва на базі сучасних комп'ютерних технологій є ефективним методом розвитку професійних здібностей майбутніх різьбярів та їх залучення до надбань національної культури українського народу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: М134.078 р(4УКР)2-3 +
Шифр НБУВ: РА335291

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
4.

Типчук В.М. 
Мистецькі традиції і новаторство у творчості Василя Турчиняка 1900 - 1939 років: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / В.М. Типчук ; Львів. акад. мистец. — Л., 2002. — 20 с.: рис. — укp.

Доведено існування на території Західної Гуцульщини делятинського осередку народного дерев'яного будівництва та різьблення по дереву, який характеризувався своєрідною системою декорування предметів побуту, власною мистецькою традицією. Найвизначнішим різьбярем цього осередку в першій третині XX ст. був В.Турчиняк, який першим розпочав виготовлення іконостасів, вирізьблював ікони та предмети церковного інтер'єру з використанням традиційного для гуцулів способу плоского різьблення. Виявлено структуру орнаментальних композицій та художні особливості монументально-декоративного різьблення іконостасів і церковного обладнання майстра, визначено художньо-образні характеристики та іконографію різьблених ікон. Розглянуто характер запозичень, трансформацій та впливів художніх стилів на різьблення предметів церковного інтер'єру митця. Визначено місце та роль В.Турчиняка в мистецьких процесах розвитку гуцульського плоскорізьблення Західної Гуцульщини в першій третині XX ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ125.508.043(4УКР33)6-8 Турчиняк В. +
Шифр НБУВ: РА321417

Рубрики:

      
5.

Кіщенко М.А. 
Особливості протезування часткових дефектів зубних рядів у бічних ділянках нижньої щелепи при одноетапній імплантації і ранньому навантаженні: автореф. дис... канд. мед. наук: 14.01.22 / М.А. Кіщенко ; Укр. мед. стоматолог. акад. — Полтава, 2009. — 18 с. — укp.

Створено конусоподібну ендоосальну частину імплантата та запропоновано форму різьблення, що зменшує дрібнення кістки, перешкоджає збільшенню зони некрозу, а тонка фіброзна капсула не поглинає кісткових міжвиткових просторів, що дозволяє вдатися до більш раннього навантаження на імплантат. Розроблено показання та протипоказання з методики одноетапної імплантації та раннього навантаження імплантатами системи Vitaplant. Зазначено, що завдяки цьому процеси остеоінтеграції за застосування імплантатів МАК власної конструкції проходять значно швидше, ніж за застосування інших імплантатів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Р668.62 +
Шифр НБУВ: РА366642

Рубрики:

      
6.

Матвієнко А.В. 
Підвищення ефективності виготовлення тонкостінних різьбових виробів: Автореф. дис... канд. техн. наук: 05.02.08 / А.В. Матвієнко ; Донец. держ. техн. ун-т. — Донецьк, 1999. — 19 с. — укp.

Дисертація присвячена питанням підвищення ефективності виготовлення тонкостінних різьбових виробів методами холодного видавлювання на основі комплексного технологічного забезпечення якості та продуктивності, використовуючи технологічні системи безупинної дії. Розроблена нова технологія видавлювання внутрішнього різьблення на тонкостінному виробі методом обкатування і методи аналізу і синтезу технологічних процесів і технологічних систем безупинної дії для реалізації цієї технології в умовах масового виробництва.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: К500.141.21

Рубрики:

      
7.

Болюк О.М. 
Профілювання та різьблення у художній системі оздоблення дерев'яної сакральної архітектури Українських Карпат ХVІІ - початку ХХ ст.: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / О.М. Болюк ; Львів. акад. мистец. — Л., 2000. — 18 с. — укp.

Досліджено архітектурну пластику східнокарпатських церков та дзвіниць як засіб художньої виразності дерев'яного монументального будівництва у взаємозв'язку з народним декоративним мистецтвом. Розглянуто художні особливості профілювання і різьблення в історичному розвитку декорування. Розроблено типологічну структуру оздоблення пам'яток XVII - початку XX ст. за техніками художнього деревообробництва. Висвітлено вплив народного традиційного декорування конструктивних деталей культових споруд Українських Карпат на сучасне професійне дерев'яне храмобудівництво.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4УКР333)927.166 + Щ117.166(4УКР333) + Щ125.508.04г(4УКР333)
Шифр НБУВ: РА307884 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
8.

Іванов І.Є. 
Технологічне забезпечення точності і стабільності виготовлення різьбових отворів у балонах в умовах масового виробництва: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.02.08 / І.Є. Іванов ; Приазов. держ. техн. ун-т. — Маріуполь, 2008. — 21 с. — укp.

Розроблено ефективний технологічний процес виготовлення різьбових отворів у горловинах балонів за умов масового виробництва. Створено нову математичну модель визначення похибок під час механічної обробки отвору, в якій враховано нерівномірність припуску, що знімається, та пружні переміщення в технологічній системі. Наведено аналітичний опис основних параметрів силової напруженості процесу різання під час свердління та розсвердлювання (умовної напруги, коефіцієнта та складових сил різання), на підставі яких теоретично обгрунтовано основні шляхи підвищення точності оброблюваного різьбового отвору в горловині балона. На базі структурно-параметричного аналізу та синтезу розроблено ефективний технологічний процес механічної обробки різьбового отвору в горловині балона, в якому застосовано нові технічні рішення: прогресивну схему базування - по крайці торця горловини балона за допомогою базуючого конуса; конструкцію спеціальної інструментальної головки, що забезпечує концентрацію переходів і створення чистової технологічної бази; системи автоматизованого підналагодження зупинки робочого ходу інструментальної головки та спеціального пристосування для її точного встановлення; кондуктора для підвищення жорскості технологічної системи. Проведено експериментальні дослідження точності оброблених отворів методом математичної статистики. Доведено, що розроблений технологічний процес забезпечує підвищення точності оброблюваного отвору без збільшення часу обробки балона. Виявлено, що під час обробки з використанням нового технологічного процесу лише в 1,31 % оброблених отворів балонів було нарізано неякісне конічне різьблення, у разі використання базового технологічного процесу брак зафіксовано у 15,5 % балонів. Зроблено висновок, що впровадження нового технологічного процесу виготовлення різьбових отворів у горловинах балонів у масове виробництво дозволяє значно зменшити виробничі втрати внаслідок виготовлення бракованої продукції.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: К500.141.2 + К724.17 +
Шифр НБУВ: РА358306

Рубрики:

      
9.

Кралін А.К. 
Удосконалення технологічного забезпечення пластичного формоутворення різьб на гайках в умовах масового виробництва: автореф. дис... канд. техн. наук: 05.03.05 / А.К. Кралін ; Донб. держ. машинобуд. акад. — Краматорськ, 2009. — 19 с. — укp.

З метою підвищення техніко-економічних показників під час виготовлення гайок за умов масового виробництва розроблено методи розрахунку технологій та обладнання процесу бокового видавлювання з використанням роторних установок. Розглянуто один із способів одержання готових виробів з різьбовим профілем - процес формоутворення різьб на внутрішній поверхні гайок, який реалізується шляхом пластичної деформації робочим органом (пуансоном) металу заготовки у порожнині різьбової оправки та застосуванням роторних систем безперервної дії. Показано, що умови реалізації даної технологічної схеми дозволяють розширити номенклатуру різьбових деталей, підвищити продуктивність, точність та якість одержаних виробів. На підставі дослідження напружено-деформованого стану заготовки визначено фактичні зусилля, необхідні для одержання різьблення заданого профілю. Проаналізовано динамічні стани елементів роторної системи. Розроблено динамічну модель процесів, які виникають у роторному просторі під час витискання різьби, на підставі якої встановлено можливість реалізації у даній системі параметричних резонансів. Встановлено, що за варіантів поєднання параметрів систем нелінійні рівняння взаємодії допускають біфуркаційні, хаотичні та квазігармонійні рішення. Виявлено, що потужність приводу ротора та витрата електроенергії мінімізуються для певної кількості оброблюваних виробів. Наведено рекомендації щодо удосконалення автоматизованого проектування технологічного процесу роботи та конструктивних параметрів механічного обладнання роторних систем імпульсно-силового навантаження.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: К500.141.21 +
Шифр НБУВ: РА363119

Рубрики:

      
10.

Шевлюга О. А. 
«Розвиток українського іконостаса Х–ХVІ ст.» / О. А. Шевлюга. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації простежено поступове перетворення візантійського темплона часів Київської Русі у своєрідний, типово український, спочатку низький, а згодом високий іконостас. Генеза українського іконостаса висвітлювалася науковцями протягом ХХ – ХХІ століття, але обраному нами часу приділялося чи не найменше уваги. Особливо формування іконостаса не було розглянуто в аспекті тяглості процесу еволюції від першоджерела, тобто передвівтарної огорожі. Іn situ в Україні не збереглося передвівтарних огорож, є тільки рештки цих конструкцій та деякі фрагменти їхніх частин. У дисертації висунуто гіпотезу щодо розміщення певних ікон у передвівтарних огорожах Києва ХІ–ХІІІ ст., це пояснює, як значення темплона в літургії так і його доцільність. Жодний іконостас ХІV–ХVІ ст. також іn situ не зберігся, а залишки мурованих частин іконостасів Волині й Галичини засвідчують синхронність еволюції з іконостасами Греції та Балкан. Не зважаючи на брак іконописних пам'яток ХІV–ХVІ ст., які збереглися лише на терені Галичини й Волині., було доведено, що джерела іконографії пам'яток ХІV–ХVІ ст. сягають мистецтва Київської Русі – це енколпіони, ювелірні вироби, металева пластика, дрібне різьблення, мініатюри, шитво, золототканий «гаманець» із Відня, який уперше введено нами в науковий обіг. Мистецтво Київської Русі (особливо самого Києва) переконливо стає підґрунтям для формування іконостасів ХІV–ХVІ ст. Саме старокиївська спадщина зумовила й риси самобутності українського іконостаса. У дисертації відтворено богословський зміст як окремих типів ікон, так і намісних рядів та іконостасів загалом. Таким чином, реконструйовано ансамбль ікон і загальний вигляд іконостаса, як ансамблю ікон ХІV–ХV ст. Завдяки цьому історичний процес розвитку іконостасної стіни в церквах ХVІ ст. набуває чітких рис, а еволюція низького іконостаса у високий стає більш логічною і переконливою.^UThe thesis work studies the gradual transformation of the Byzantine templon into a unique typical Ukrainian, at first a low, and later on, a high iconostasis. The origins of the Ukrainian iconostasis have been studied for almost a century now, however, the selected timeframe has been barely analyzed before, specifically, the formation of the iconostasis from its origins, id est, the gates in front of the altar, hasn't been regarded in terms of the evolution process continuity. In Ukraine, in Kyiv Rus times the Byzantine columned screen separating the sanctuary from the nave was inherited in a form of a porch combining the columns, epistylium and a parapet, some of which were decorated with the holy gates. Іn situ, in Ukraine there are no preserved gates before the altar, only their fragments, and remains. In the thesis work an attempt has been made to connect the reconstruction of the gates before the altar with the preserved Kyiv icons of the ХІ–ХІІth centuries, as it would have given the templon a certain theological meaning. The iconostasis is the center of religious ceremonial observance, liturgy and is of paramount importance in any Orthodox church. There's no ХІV–ХVІ century iconostasis that has been preserved in situ, however, the remains of the lay bricks parts of the Volyn and Galychyna iconostasis are extant, signifying the iconostasis synchrony with the Greek and Balkanian ones. The most significant step in the iconostasis evolution has become the closure of the gates before the altar first open layer with the icons, transforming it into a continuous iconostasis wall. This has allowed to increase the number of the iconostasis first-level icons, significantly intensifying its theological meaning. On the territory of the former Kyiv Rus these changes have first taken place in the Ukrainian church of St. Johnsonian the Theologian in Lutzk and St. Nicholas church in Zbruchanskiy in the second half of the ХІІІ century. The thesis work traces the gradual genesis of the Ukrainian iconostasis since the Kyiv Rus times till ХVІth century and shows that this evolution has been a continuous process, as it had been based on the iconostasis heritage, structure of the gates before the altar, its separate elements, and the Kyiv Rus liturgy. The thesis work research has been complicated by the defective articles of the ХІV–ХVІ century icon-painting, preserved only in Volyn and Galychyna. The thesis work demonstrates that the iconographic origins of the Ukrainian iconostasis icons of the ХІV–ХVІ centuries take its roots from the art articles of the Kyiv Rus, such as the encolpium, small metal products, small carving and the gold-knitted “pocket” from Vienna, introduced into the scientific usage for the very first time. Kyiv Rus art, especially, Kyiv art has become a solid ground for the formation of the ХІV–ХVІ centuries iconostasis. Since Kyiv Rus times the Ukrainian iconostasis has preserved the “The Christ Pantocrator Teacher”, pictured to his full height, half-sculptural “The Christ Pantocrator”, “Christ Enthroned”, “The Holy Mother Oranta”, “The Enthroned Mother of God”, “The Virgin of Odygitria”, “The Virgin of Mercy” and other iconographic types. The composition and iconography of the Deesis tier have also been inherited from the Kyiv Rus art. It's been the old-Kyiv heritage that has predetermined the Ukrainian iconostasis distinctive features, such as usage of the Deisis icons “Christ in Majesty” and “The Eulogy of the Most Holy Theotokos” (with Prophets), placing the “Holy Mandylion of Edessa” over the holy gates, finishing the iconostasis with the “Crucifixion with Bystanders” and specific order of the iconostasis layers. The author tried to reproduce the theological meaning of not only the particular icon types but also the Deesis tier and the iconostasis in general. This way an icon set has been restored as well as the general view of the iconostasis wall in the ХІV–ХV century churches. Thereby, the historical process of the iconostasis wall development in ХVІth century churches gains its distinct features and the evolution of the low iconostasis into a high one becomes more logical and convincing. In the course of time, depending on the historical situation and, subsequently, on the expansion of the certain theological ideas, the Ukrainian iconostasis has gained new features, although, unlike the other Orthosphere nations' churches, its certain elements remained unaltered.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Гальчинська О. С. 
Дизайн-практики у просторі ленд-арту: концепції та засоби / О. С. Гальчинська. — Б.м., 2021 — укp.

Дисертацію присвячено актуальній проблемі розвитку ленд-арту в Україні та світі як складової сучасного дизайну. Проведено комплексний аналіз еволюції дизайн-практик сучасних митців в просторі ленд-арту в українському та світовому контекстах, виявлено основні етапи формування ленд-арту в світі та встановлено фактори, що впливали на його розвиток. Набули подальшого розвитку: дослідження у галузі сучасного мистецтвознавства з питань розвитку ленд-арту в світі та Україні; аналіз творчості провідних митців ленд-арту світу; дослідження їх творів та узагальнення термінологічної бази в галузі ленд-арту як складової мистецтва і дизайну. Визначено основні концепції ленд-арту ХХ – ХХІ ст., а також встановлено їх вплив на формування сучасних дизайн-практик. В результаті проведеного аналізу розроблено класифікації концепцій творів ленд-арту в світовому контексті за основними ознаками: екологічна, космоцентрична, людиноцентрична, миті, місця, енвайронментальна, міфологічна тощо. Проведений аналіз становлення ленд-арту в Україні, досліджено етапи його розвитку, надано класифікацію концепцій ленд-арту в українському контексті. Досліджено творчість провідних світових та українських митців ленд-арту, розроблено типологію об'єктів ленд-арту за різними ознаками: за видом, за способом створення, за розміром, за матеріалом та іншими ознаками. Досліджено засоби реалізації творів ленд-арту та розроблено їх узагальнену систематизацію. Визначено, що для створення своїх проєктів митці ленд-арту активно використовують різноманітні традиційні техніки: плетіння з природних матеріалів, дротарство, різьблення, обробка каменю тощо. Визначено техніки, основні матеріали і технології створення об'єктів ленд-арту, які застосовують митці ленд-арту в своїх дизайн-практиках, та розроблено їх типології. Встановлено, що одним з сучасних напрямів ленд-арту в контексті екологічного дизайну є ресайклінг-арт, який має утилітарний характер і застосовується дизайнерами в сучасних практиках. Наведено низку авторських проєктів, які втілено та презентовано під час експозицій, фестивалів, симпозіумів в Україні та за кордоном.^UThe dissertation is devoted to the relevant problem of art analysis of land art design practices in Ukraine and the world as a component of modern design. We carried out a comprehensive analysis of the evolution of design practices of contemporary artists in the area of land art in Ukrainian and world contexts. Identified the main stages of formation of land art in the world and identified factors that influenced its development. Have been further developed: research in the field of contemporary art on the development of land art in Ukraine and in the world; analysis of the work of the world's leading land art artists and research of their works; generalization of the terminological base in the field of land art as a component of art and design. The basic concepts of land art of the XX – XXI centuries have been defined, and also their influence on formation of modern design practices has been identified. As a result of the analysis, classifications of concepts of works of land art in the world context are given according to the main features: ecological, cosmocentric, human-centered, moments, places, environmental, mythological, etc. The analysis of the formation of the land art in Ukraine is carried out, the stages of its development are investigated, the classification of the concepts of land art in the Ukrainian context is given. Explored the work of leading world and Ukrainian artists of land art, develops typologies of land art objects on various grounds: by type, by method of creation, by size, by material and other signs. The means of creating land art objects have been researched and their generalized systematization has been developed. It is determined that to create their projects, land art artists actively use a variety of traditional techniques: weaving from natural materials, wire weaving, carving, stone processing and more. Techniques, basic materials and technologies for creating land art objects used by land art artists in their design practices have been identified, and their typologies have been developed. It is established that one of the modern directions of land art in the space of ecological design is recycling art, which has a utilitarian character and can be used by designers in their design practices. Presented a number of author projects, which are embodied and represented during expositions, festivals, symposiums in Ukraine and abroad.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського