Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (2)Наукова електронна бібліотека (17)Реферативна база даних (69)Книжкові видання та компакт-диски (123)Журнали та продовжувані видання (1)
Пошуковий запит: (<.>K=ФЕНТЕЗІ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 15
Представлено документи з 1 до 15

      
1.

Леоненко О. С. 
Жанр фентезі в українській прозі кінця XX - початку XXI століття: автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.01 / О. С. Леоненко ; Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. — Черкаси, 2010. — 19 с. — укp.

Досліджено жанр фентезі в українській прозі кінця XX - початку XXI століття, висвітлено його характерні риси й особливості їх трансформації в сучасній літературі. Проаналізовано твори Г. Штоня та Г. Пагутяк, виявлено елементи міфологізму та філософічності як основних засад змісту в літературі фентезі. Приділено увагу феномену психологізму як засобу проникнення в духовний світ сучасної особистості. З'ясовано специфіку реалізації характеристик західноєвропейського фентезі в художній прозі сучасних українських письменників. Встановлено різновиди фентезі (містично-філософське, метафоричне, "героїчне" та готичне) на прикладі творчості Г. Штоня й Г. Пагутяк. Визначено як прийоми психологізації та міфологізації розширюють зображувальні можливості саме українського фентезі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-334
Шифр НБУВ: РА377099 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
2.

Олійник С.М. 
Інтертекстуальні та жанрово-стильові параметри фантастики Олеся Бердника: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.01 / С.М. Олійник ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Проаналізовано жанрову специфіку майже не досліджених творів О. Бердника. Доведено, що у його художньому доробку представлено переважну більшість піджанрів раціональної фантастики та фентезі. Вивчено стильові особливості творів автора, розкрито його індивідуальну творчу манеру, яскраво позначену лірико-романтичним струменем. З'ясовано інтертекстуальні зв'язки з міфологією, історичними подіями та науковими джерелами, наявними у текстах О. Бердника. Виявлені ключові теми творів, особливості творення образів персонажів і способи моделювання фантастичної дійсності дали змогу на світоглядному, образному та композиційно-сюжетному рівнях визначити жанрово-стильові параметри фантастики письменника, з'ясувати специфіку образного освоєння дійсності письменником з огляду на вимоги фантастичної літератури.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4УКР)6-4 Бердник О.П.534 +
Шифр НБУВ: РА366401

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
3.

Барбанюк О. О. 
Лінгвосеміотичні характеристики гіперреальності в англомовному художньому тексті жанру фентезі (на матеріалі творів Урсули Ле Гуїн циклу "Земномор'я"): автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.02.04 / О. О. Барбанюк ; Київ. нац. лінгв. ун-т. — К., 2011. — 20 с.: рис., табл. — укp.

Визначено лінгвосеміотичну природу гіперреальності. Розроблено методику аналізу знаків гіперреальності в англомовному художньому тексті жанру фентезі. Проаналізовано фреймову структуру змодельованої реальності у творах Урсули Ле Гуїн "Земномор'я". Встановлено ядерно-периферійну структуру концепту МАГІЯ як симулякру реальності. Класифіковано лексеми-симулякри (оніми й апелятиви) за планом вираження та планом змісту. Виявлено роль базового компонента у формуванні образного значення фразеологізмів-симулякрів реальності в аналізованих творах.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(7СПО)6-4 Гуїн У. Л. 534
Шифр НБУВ: РА384518 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
4.

Колесник О.С. 
Мовні засоби відображення міфологічної картини світу: лінгвокогнітивний аспект (на матеріалі давньоанглійського епосу та сучасних британських художніх творів жанру фентезі): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.04 / О.С. Колесник ; Київ. нац. лінгв. ун-т. — К., 2003. — 20 с. — укp.

Здійснено лінгвокогнітивний аналіз номінативних одиниць, які вербалізують базові концепти міфологічної концептуальної картини світу у давньоанглійському епосі та сучасних британських творах жанру фентезі. Висвітлено семантичні, структурні та прагмалінгвістичні аспекти творення та функціонування одиниць вторинної номінації. Акцентовано увагу на розкритті природи міфопоетичної номінації в аспекті когнітивної лінгвістики та зіставленні особливостей мовних засобів втілення концептів-міфологем у текстах двох історичних періодів британського соціуму. Розглянуто механізми творення міфопоетичних тропів як поверхових засобів відображення базових концептуальних метафор міфологічної картини світу. Встановлено, що набір концептуальних метафор і задіяних у них концептів-міфологем є подібним у міфологічних концептуальних картинах світу давніх англійців і сучасних британців. Доведено, що одиниці вторинної номінації текстів обох періодів є міфологічно вмотивованими та орієнтованими на максимальну інформативність та образність. Зазначено, що образність даних одиниць виникає унаслідок взаємодії логічно сумісних понять, відзначається експліцитним характером і постає лінгвокреативним засобом, що дозволяє проектувати у внутрішній формі номінативних одиниць вірогідні варіанти розгортання стереотиптних соціокультурних ситуацій. Встановлено семантичні відповідності та відмінності даних одиниць у давньоанглійському епосі та текстах жанру фентезі, виявлено моделі переосмислення семантики їх компонентів, зразки, визначено відмінності їх структурної організації.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш143.21 + Ш401.17 + Ш5(4ВЕЛ)-357 +
Шифр НБУВ: РА324605

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
5.

Бережна М.В. 
Ономастикон романів Дж. К. Ролінг циклу "Гаррі Поттер" в українському та російському перекладах: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.16 / М.В. Бережна ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Досліджено особливості передачі імен власних, вжитих у циклі романів жанру фентезі сучасної англійської письменниці Дж.К. Ролінг, українською та російською мовами. Встановлено, що імена власні у художньому творі використовуються з номінативною та характеристичною метою та позиціонуються як один з головних стилістичних засобів, який обумовлює необхідність проведення доперекладацького аналізу й уважного вибору методу формування відповідників онімів. Виявлено основні фактори, що впливають на остаточне рішення перекладача щодо вибору методу формування онімних відповідників. Досліджено основні методи формування відповідників в українському та російському перекладах. Виконано контрастивний контекстуальний аналіз авторських онімів у тексті мови оригіналу і текстах мов перекладу. Встановлено основні типи непередачі/зміни інформації, яка міститься в імені власному, під час перекладу з англійської українською та російською мовами. Розроблено систему типів деформації авторського тексту у процесі передачі імен власних.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4ВЕЛ)-4 Ролінг Дж.К. 534 +
Шифр НБУВ: РА363223

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
6.

Криницька Н.І. 
Фантастичні твори Урсули Ле Гуїн: онтопоетичні аспекти: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.04 / Н.І. Криницька ; Дніпропетр. нац. ун-т. — Д., 2008. — 20 с. — укp.

Досліджено онтопоетичні аспекти наукової фантастики (НФ) та фентезі американської письменниці Урсули Ле Гуїн. Проведено порівняльний аналіз концепцій "онтологічної поетики" Л.Карасьова та Н.Шогенцукової, узагальнено їх підходи. Зроблено висновок, що об'єктом "онтопоетики" може бути метафорично та символічно насичений текст. Як синтез методологій Л.Карасьова і Н.Шогенцукової запропоновано пошук "метафоричних символів" (С.Ленгер), що допомагають розкрити онтологію конкретного автора. Завдяки аналізу та синтезу концепцій дослідників фантастичної літератури доведено її метафоро-символічну природу та наголошено на її онтологічному статусі як комплексі онтологій (у площині "твір - читач" онтологічність виникає завдяки опозиції альтернативного світу до земної реальності; у площині "твір - автор" - як конструювання персонального всесвіту, обмеженого нормами емпіризму в НФ і авторського культурного досвіду у фентезі; у площині "автор - читач" - потреби злиття їх горизонтів). Як концепт, що синтезує онтологічну напругу трьох горизонталей тріали, застосовано поняття типологічного світу. Під цим терміном розуміється модель буття, що залучає до своєї сфери зазначений метафоричний символ, який може реалізуватися в образі альтернативного світу, але часом потребує відкриття за допомогою дослідження "онтологічно насичених" аспектів творчості автора. Запропоновано здійснювати пошук і вивчення таких світів на різних рівнях тексту з метою їх використання як методології онтологічної поетики фантастичного твору. Розглянуто творчість Ле Гуїн в онтопоетичному ракурсі. Виведено та досліджено моделі буття в її текстах, а саме: "слово (ім'я)", "Інь-Ян", "дерево (ліс)", "павутина (тканина)", "музика та танець", "народження".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(7СПО)-4 Урсула Ле Гуїн 534 +
Шифр НБУВ: РА356805

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
7.

Ситник Н.В. 
Фентезі Д.Р.Р. Толкіна: архетиповий вимір художньої структури: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.04 / Н.В. Ситник ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2009. — 20 с. — укp.

Розкрито структурно-функціональне значення архетипових образів, мотивів, сюжетних ситуацій і моделей у творчості Д.Р.Р. Толкіна. На підставі принципів міфокритичного аналізу літературного твору, викладених у працях К.-І. Юнга, Н. Фрая, М. Еліаде, К. Леві-Строса, Г. Башляра реконструйовано архетиповий шар текстів Д.Р.Р. Толкіна на різних рівнях художньої структури: сюжетно-композиційному, хронотопному, образно-семантичному. Виявлено специфіку індивідуально-авторської архетипології першообразів (Героя, Тіні, Аніми/Анімусу, Мудрого Старого), першостихій (Землі, Вогню, Води, Повітря), продемонстровано своєрідність художньої трансформації архетипів Самотності, Індивідуалізації, поєдинку, повернення. Розкрито роль архетипових схем у структурній організації трилогії "Володар Перстнів" як художньо-естетичного цілого. Шляхом визначення специфіки архетипових образів і моделей та зіставлення досліджуваних творів з суміжними жанрами художньої словесності охарактеризовано основні ознаки жанру фентезі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4ВЕЛ)-4 Толкін Д.Р.Р. 534 +
Шифр НБУВ: РА362290

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
8.

Жаданова Т.В. 
Християнське фентезі у творчості К. С. Льюїса: автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.04 / Т.В. Жаданова ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2010. — 20 с. — укp.

Досліджено комплекс дискусійних проблем жанру фентезі XX ст. у сучасному літературознавстві, проаналізовано специфіку генезису цього різновиду фантастичної літератури. Розглянуто романну спадщину К.С. Льюїса у контексті єдиного системного підходу. Виявлено конститутивні риси християнського фентезі у творчості письменника. Показано зв'язок митця з традиціями та його новаторство в галузі жанру. Досліджено жанрову природу фентезійних романів К.С. Льюїса на різних рівнях художньої структури. Розкрито особливості світогляду митця, етапи його творчої еволюції. З'ясовано своєрідність художнього втілення міфу у творах письменника та значення неоміфологічних тенденцій для розкриття авторської позиції.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4ВЕЛ)6-4 Льюїс К. С. 54
Шифр НБУВ: РА374882 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
9.

Стужук О.І. 
Художня фантастика як метажанр (на матеріалі української літератури XIX - XX ст.): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.06 / О.І. Стужук ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2006. — 18 с. — укp.

Досліджено художню фантастику як метажанр, а також фантастичне як тип художнього мислення-відчуття. Художню фантастику розглянуто в якості фантастики-прийому у нефантастичних текстах на матеріалі українських письменників-романтиків, сюрреалістів, постмодерністів, а також у якості фантастика-концепту з трьома підгрупами, а саме: власне фантастики (твори М.Гоголя, О.Сомова, П.Куліша), наукової фантастики (В.Владка, О.Бердника, В.Савченка, І.Росоховатського, О.Тесленка) на фентезі (М. та С.Дяченків, Ф.Чешка, В.Арєнєва й інших письменників). Конкретизовано уявлення про генетику, архітектоніку, еволюцію художньої фантастики загалом і української зокрема.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш401.444.5 + Ш5(4УКР)5-334 + Ш5(4УКР)6-334 +
Шифр НБУВ: РА345436

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
10.

Паранюк Д. В. 
Еволюція фантастики у метажанр фентезі: приклад Кліффорда Саймака / Д. В. Паранюк. — Б.м., 2019 — укp.

З'ясовуються особливості еволюції фантастики в новий метажанровий формат. Досліджується формування такого актуального зразка жанрової конфігурації, як фентезі. Еволюційний процес в означеному річищі висвітлюється на характерному прикладі текстів класика американської фантастики К. Саймака (1904–1988). Новаторство письменника в аспекті жанрового експериментування відображає загальні тенденції жанротворення у світовому фантастичному дискурсі, виразно демонструє формування метажанрової матриці фентезі. Простежено комплекс виокремлених чинників, що фіксують особливості означеного процесу.^UThe paper under studies is a complex research of a theoretical issue, related to the formation of such a significant sample of genre configuration as fantasy. Consequently, it determines the peculiarities of the evolution of science fiction into a new metagenre format. The very process of this evolution has been traced on the example of the texts by an outstanding American science fiction writer C. D. Simak (1904–1988)


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
11.

Пузанов В. М. 
Трейлер фільму як тип рекламного повідомлення: структурно-функціональні особливості та стратегії оптимізації / В. М. Пузанов. — Б.м., 2019 — укp.

У дисертації вперше з'ясовано напрями дослідження трейлера фільму зарубіжними та українськими науковцями; запропоновано структуру офіційного типового трейлера фільму; охарактеризовано антиспойлерність як притаманну саме трейлеру фільму характерну ознаку, яка сприяє виконанню основної його функції – формувати в глядача зацікавленість фільмом та стимулювати його до перегляду фільму; запропоновано класифікацію назв фільмів і трейлерів до них за критерієм наявності в них антиспойлерів / спойлерів; визначено стратегії оптимізації трейлера як типу рекламного повідомлення на аудіовізуальному й текстовому рівнях.Виявлено, що спойлер може бути позитивною ознакою трейлерів фільмів, яка сприяє виникненню зацікавленості до фільмів таких жанрів: історико-біографічного, комедій і драм. Натомість у трейлерах до фільмів жанрів містики, фентезі чи жахів спойлерів не повинно бути, оскільки вони заважають кінотрейлерам виконувати своє призначення.Серед проаналізованих трейлерів до українських фільмів виявлено порівняно незначну кількість трейлерів, структура яких за наявністю та розташуванням обов'язкових компонентів максимально наближена до структури офіційного типового трейлера фільму.Ключові слова: трейлер фільму, рекламне повідомлення, офіційний типовий трейлер фільму, структура і функції трейлера фільму, спойлер та антиспойлер, титри, пекшот, аудіовізуальний і текстовий рівень, стратегії оптимізації трейлера фільму.^UIn the thesis, for the first time, the directions of study of the movie trailer by foreign and Ukrainian scientists were formulated; an official typical movie trailer structure is proposed; anti-spoilerity is characterized as a characteristic feature of movie trailers, which contributes to the fulfillment of its main function – to form a viewer's interest in a film and stimulate him or her to watch the film; the classification of the titles of films and trailers to them by the criterion of the presence of anti-spoilers / spoilers is proposed; strategies for optimizing the trailer as a type of advertising message at the audiovisual and text levels are formulated.It is revealed that spoiler can be a positive feature of movie trailers, which fosters the interest in films of such genres: historical, biographical, comedy and drama. However, there shouldn't be any spoilers for mystery, fantasy or horror movie spoilers.Among the analyzed trailers for Ukrainian films, a relatively small number of trailers were found, the structure of which, in the presence and location of the obligatory components, is as close as possible to the structure of the official typical movie trailer.Key words: movie trailer, film trailer, advertising message, official typical movie trailer, movie trailer structure and features, spoiler and antispoiler, captions, footage, audiovisual and text level, movie trailer optimization strategies.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
12.

Марчук О. В. 
Структура і лексико-семантичні параметри текстів англійськомовного жанру фентезі (на матеріалі семилогії Дж. К. Роулінг „Гаррі Поттер”) / О. В. Марчук. — Б.м., 2019 — укp.

Дисертацію присвячено вивченню лекcичної структури художнього тексту фентезі на матеріалі семилогії Дж. К. Роулінг „Гаррі Поттер”, устрій якого становлять елементи міфу і чарівної авторської казки. У праці визначено жанрове новаторство тексту англійськомовного фентезі Дж. К. Роулінг і його вплив на структуру лексико-семантичного простору в архітектоніко-композиційній організації чарівного світу „Гаррі Поттер”; наведено різнобічний і багатоаспектний опис вербалізації й актуалізації лексичних структур у тексті англійськомовного фентезі Дж. К. Роулінг з опертям на методологічні засади неофілологічних наук; напрацьовано методику вивчення різнорівневих текстотвірних одиниць лексичної структури тексту англійськомовного фентезі Дж. К. Роулінг задля творення чарівного світу; окреслено парадигму лексичних репрезентацій текстотвірних одиниць тексту англійськомовного фентезі Дж. К. Роулінг й описано динаміку їх використання.Ключові слова: лексична структура художнього тексту, семантика художнього тексту, текст фентезі, гібридний жанр, художній простір, лексико-тематична група, індивідуально-авторський стиль.^UThis thesis focuses on the study of lexical structure of the fantasy literary text based on J.K. Rowling's books “Harry Potter”. The topicality of the thesis is determined by its study of the lexical structure and text-creating units dynamics in the English literary fantasy text by the British writer J.K. Rowling. The dynamics of the magical world in J.K. Rowling's books are fixed at all levels of the narrative: architectonic-compositional, lexical-semantic, and pragma-oriented. It is characterized by a change in the descriptions of key motifs due to the contrast of lexical structures (which reflects the confrontation between Good and Evil), fixed in the actants → anthropomorphs, floromorphs, zoomorphs (typical narratives functions). J.K. Rowling's works fantasies written for children and are characterized by wide use of the spoken, educative oriented vocabulary, the subject is relevant to young audience, a small number of descriptions, which is typical for the children's literature.Key words: lexical structure of literary text, semantics of literary text, fantasy text, hybrid genre, literary space, lexical-thematic group, author's individual style.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
13.

Кирпита Т. В. 
Жанр повісті та роману-фантазії в англійській літературі другої половини ХІХ ‒ початку ХХ століття / Т. В. Кирпита. — Б.м., 2021 — укp.

У дисертації досліджено жанрові особливості фантазії як класу творів в англомовній літературі другої половини ХІХ ‒ початку ХХ століття. З цією метою розглянуто й систематизовано підходи вітчизняних і зарубіжних літературознавців до визначення й класифікації фантазії, фантастики і фантастичного, на основі робіт видатних науковців запропоновано власне визначення фантазії як класу творів, виявлено ідейно-естетичні принципи формування фантастичних жанрів, співвіднесено поняття фантазії й фантастики з поняттям художньої умовності, розглянуто фантазію як літературне явище. При цьому дисертація спирається на висновки і положення історико-літературного і теоретичного характеру, оприявлені в наукових працях таких відомих дослідників і теоретиків фантастики, як Ж. П. Сартр, Е. М. Форстер, Р. Каюа, Ц. Тодоров, С. Лем, В. Гопман, Ю. Кагарлицький, О. Ковтун, Т. Чернишова та ін. На їх основі виконано власне дослідження місця і ролі нереалістичних жанрів в англійській літературі другої половини ХІХ ‒ початку ХХ століття, зроблено власні відкриття стосовно особливостей поетики творів та їх інтерпретацію з опорою на світоглядну та естетичну позицію авторів.На підставі дослідження різновидів англомовної «фантазії» другої половини ХІХ – початку ХХ століття встановлено, що фантастичні твори цього періоду складно віднести до якогось одного жанрового різновиду, вони мовби знаходяться на перетині двох або більше магістральних жанрів – готичного роману, літературної казки, наукової фантастики, фентезі. У проаналізованих текстах особлива увага приділяється поетиці, через яку приходимо до глибинних рівнів тексту. Виявлено і висвітлено зв'язок англійської фантазії з міфологією, народною казкою, готичним романом, а також роль у ній таких прийомів, як гротеск і нонсенс. Категорії чудесного і страшного розкриваємо через естетичні категорії прекрасного і потворного, ніцшеанську концепцію аполлонівського та діонісійського начал, а також через запропоноване Фройдом поняття «моторошного».^UThe dissertation studies the genre peculiarities of fantasia/fantasy as a class of works in the English literature of the second half of the 19th  the beginning of the 20th century. To this end, the approaches of Ukrainian and foreign literary theorists and critics to the definition and classification of fantasia/fantasy, the fantastic and speculative fiction are analysed. Taking into consideration the works of outstanding scholars, the author suggests her own definition of fantasia/fantasy as a class of literary works, finds ideological and aesthetic principles of the formation of fantasy genres, correlates the concepts of fantasy and the fantastic with the concept of artistic conventionality, and researches fantasia/fantasy as a literary phenomenon. At the same time, the dissertation uses the conclusions and positions of historical-literary and theoretical character, which have been implemented in papers of such famous researchers and theorists of the fantastic, as J.-P. Sartre, E. M. Forster, R. Caillois, T. Todorov, S. Lem V. Gopman, Yu. Kagarlitsky, E. Kovtun, T. Chernysheva and others. On their basis, the author fulfilled her own research of the place and role of unrealistic genres in the English literature of the second half of the 19th  the beginning of the 20th century, and made her discoveries about the peculiarities of poetics of works and their interpretation based on the worldview and aesthetic position of the authors.In accordance with the study of varieties of English-language “fantasia” of the second half of the XIX  early XX century, the author defines that fiction works of this period are difficult to attribute to any one genre variety, they seem to be at the intersection of two or more main genres  Gothic novel, literary tale, science fiction, and fantasy. In the analyzed texts, special attention is paid to poetics, through which we come to the deep levels of the text. The connection of English fantasia with mythology, folk tale, and Gothic novel, as well as the role of such techniques as grotesque and nonsense in it is revealed and highlighted. The author considers the categories of the wonderful and the frightful through the aesthetic categories of the beautiful and the ugly, the Nietzschean conception of the Apollonian and Dionysian principles, as well as through Freud's notion of the uncanny.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Бєлов Д. О. 
Український комікс: бібліотечно-інформаційний вимір. / Д. О. Бєлов. — Б.м., 2022 — укp.

Дисертаційну роботу присвячено дослідженню українського коміксу в бібліотечно-інформаційному середовищі. Дослідження грунтується на розкритті особливостей розвитку коміксової культури в Україні з позицій книгознавства та бібліотекознавства.Наукова новизна дослідження полягає у виокремленні етапів розвитку українського коміксу на тлі загальної еволюції коміксу як інформаційного продукту; у висвітленні сучасного стану розвитку коміксів в Україні, їх жанрової та видової багатоманітності; в обґрунтованні поняття імерсивного коміксу та перспектив таких інформаційних продуктів в Україні; в узагальненні вітчизняного і зарубіжного досвіду бібліотечного сервісу, організованого навколо коміксів як інформаційних продуктів, і окресленню перспектив напрямів його розвитку в Україні.Виявлено, що специфіка коміксу як інформаційного продукту, смислове наповнення якого виражається за допомогою вербально-іконічного інструментарію – зображення і вербалізованого тексту, – обумовлює його синкретичну природу і пояснює увагу до коміксу як з боку літературознавців і мовознавців, так і мистецтвознавців і культурологів. Крім того, комікс можна віднести як до періодичних видань, так і до книжкової продукції, що робить його предметом дослідження у вимірі журналістики і видавничої справи. Водночас, будучи багатофункціональним і унікальним інформаційним продуктом, комікс досі не став предметом вивчення для книгознавців і бібліотекознавців. Дослідження коміксів з позицій інформаційної, бібліотечної та архівної справи відсутні, що доводить актуальність обраної теми дисертації.З позицій бібліотекознавства і книгознавства обґрунтовано відмінність понять «український комікс» і «комікс в Україні», з урахуванням критеріїв україніки запропоновано поняття українського коміксу як видання коміксової продукції будь-якого жанру і спрямованості, видане на теренах України та/або українською мовою (що не є перекладом іншомовних творів), українського авторства та про Україну. Визначено і охарактеризовано етапи розвитку українського коміксу.Виявлено жанрово-видове урізноманітнення коміксів в Україні, обґрунтовано наявність таких видів коміксів, як: пригодницько-історичний; супергероїка; фентезі, наукова фантастика; комікс для дітей; гумористичний; сучасний роман; кримінальний; освітній.Доведено, що поширення інтернет-технологій і, зокрема, технологій «розширеної реальності» та їх впровадження у виробництво коміксів спричинило трансформацію цього виду інформаційного продукту і появу інноваційних форматів цих видань – веб-коміксів та імерсивних коміксів, специфікою яких є нелінійність і ефект занурення. В імерсивних коміксах поряд із традиційними вербальним і графічним компонентами з'являється додатковий – імерсивна технологія, без якої коректне сприйняття тексту неможливе. Виробництво імерсивних коміксів потребує співпраці письменників, ілюстраторів, авторів і видавців з виробниками програмного контенту, що обумовлює його проєктний формат. Водночас зростання кількості таких проектів і готовність спільноти і провідних компаній – виробників контенту вкладати в них кошти засвідчує перспективність такого виду продукту і його упевнене майбутнє.З'ясовано, що основними компонентами сформованого навколо коміксів комплексного бібліотечного сервісу в установах України є: організація просвітницьких заходів, присвячених коміксам; інформування про надходження коміксів до бібліотеки; організація виставок коміксів; складання рекомендаційних списків і підготовка бібліографічних покажчиків; презентація окремих видань і організація зустрічей з авторами і видавцями коміксів; проведення воркшопів і майстер-класів, організація конкурсів. Доведено, що, будучи предметом діяльності бібліотекарів, комікс також слугує їм ефективним інструментом для вирішення просвітницьких, соціальних і вузькопрофесійних завдань із популяризації бібліотечної професії і бібліотечної справи. Обґрунтовано перспективні напрями вдосконалення сформованого навколо коміксів вітчизняного бібліотечного сервісу, серед яких: створення спеціальних колекцій коміксів; участь у проєктах зі створення коміксів із використанням зображень, що містяться в документах з фондів бібліотек; зважаючи на те, що комікси є частиною історико-культурної спадщини України, формування присвячених коміксам розділів у електронних бібліотеках «Україніка» та «Культура України», що сприяло б вирішенню завдань не лише забезпечення широкого доступу до тих коміксових видань, які зберігаються в бібліотеках, а й популяризації вітчизняної коміксової спадщини за кордоном; створення корпоративної бібліотечної бази даних коміксів та графічних романів.Ключові слова: комікс, графічна історія, інформаційний продукт, імерсивні технології, меді-продукт, візуальна комунікація, бібліотечно-інформаційний вимір, комунікація, адаптація, комікс-культура, український комікс.^UThe dissertation is devoted to the research of Ukrainian comics in the library and information environment. The study is based on the discovery of the peculiarities of the development of comic culture in Ukraine from the standpoint of bibliography and library science.The scientific novelty of the study is to highlight the stages of development of Ukrainian comics against the background of the general evolution of comics as an information product; in highlighting the current state of development of comics in Ukraine, their genre and species diversity; in substantiation of the concept of immersive comics and prospects of such information products in Ukraine; in generalizing the domestic and foreign experience of the library service organized around comics as information products, and outlining the prospects of its development in Ukraine.It was found that the specificity of comics as an information product, the semantic content of which is expressed through verbal-iconic tools - images and verbalized text - determines its syncretic nature and explains the attention to comics by literary critics and linguists, art critics and culturologists. In addition, comics can be attributed to both periodicals and books, which makes it the subject of research in the dimension of journalism and publishing. At the same time, being a multifunctional and unique information product, comics has not yet become a subject of study for bibliologists and librarians. There are no studies of comics from the standpoint of information, library and archival affairs, which proves the relevance of the chosen topic of the dissertation.From the standpoint of library science and bibliography, the difference between the concepts of "Ukrainian comics" and "comics in Ukraine" is substantiated, taking into account the criteria of Ukrainian, the concept of Ukrainian comics is is a translation of foreign works), Ukrainian authorship and about Ukraine.The stages of development of Ukrainian comics are determined and characterized.The genre-types of diversification of comics in Ukraine are revealed, the existence of such types of comics as: adventure-historical is substantiated; superhero; fantasy, science fiction; comics for children; humorous; modern novel; criminal; educational.It is proved that the spread of Internet technologies and, in particular, augmented reality technologies and their introduction into comic production has led to the transformation of this type of information product and the emergence of innovative formats of these publications - web comics and immersive comics, which are nonlinear and immersive. In immersive comics, in addition to the traditional verbal and graphic components, there is an additional - immersive technology, without which the correct perception of the text is impossible. The production of immersive comics requires the cooperation of writers, illustrators, authors and publishers with producers of software content, which determines its design format. At the same time, the growing number of such projects and the willingness of the community and leading content companies to invest in them testifies to the prospects of this type of product and its secure future.It was found that the main components of the complex library service formed around comics in the institutions of Ukraine are: the organization of educational activities dedicated to comics; informing about the arrival of comics in the library; organization of comic book exhibitions; compilation of recommendation lists and preparation of bibliographic indexes; presentation of individual publications and organization of meetings with comic book authors and publishers; conducting workshops and master classes, organizing competitions. It has been proved that, being the subject of librarians' activities, comics also serve them as an effective tool for solving educational, social and narrow professional tasks of popularizing the library profession and library business.Perspective directions of improvement of the domestic library service formed around comics are substantiated, among which: creation of special collections of comics; participation in projects for the creation of comics using images contained in documents from library collections; Considering that comics are a part of the historical and cultural heritage of Ukraine, the formation of chapters on comics in the electronic libraries "Ukraine" and "Culture of Ukraine", which would help solve problems not only providing wide access to comics published in libraries, but also the promotion of domestic comic heritage abroad; creation of a corporate library database of comics and graphic novels.Keywords: comics, graphic history, information product, immersive technologies, media product, visual communication, library and information dimension, communication, adaptation, comic culture, Ukrainian comics.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
15.

Калинич К. Ф. 
Метажанрові параметри університетського роману: автореферат дис. ... д.філософ : 035 / К. Ф. Калинич. — Б.м., 2023 — укp.

Дисертація репрезентує перше в українському літературознавстві дослідження метажанрової природи університетського роману. У дисертації на матеріалі творів знакових представників університетської прози (Р. Мерль, Дж. Вільямс, З. Сміт, Г. Мартінес, І. Нечуй-Левицький, Д. Березіна, О. Мігель) досліджено жанр університетського роману (campus novel).Жанрова матриця університетського роману, інтегруючи в собі елементи різних жанрів та мистецьких форм, продукує складний текстуальний конструкт, що відображає культурний контекст та реалії сьогодення. Крім того, жанр університетського роману слугує своєрідною платформою для висвітлення злободенних освітніх, культурних, політичних, соціальних, психологічних, гендерних, особистісних проблем. Сатира як одна зі стрижневих атрибутивних ознак університетського роману, їдке негативне зображення академічного осередку та його обивателів, як правило, резонує із власним досвідом реципієнта, гарантуючи популярність цьому жанрові. Формуючись відповідно до сучасних епістемологічних вимог і запитів читачів та пройшовши градаційні етапи жанрової еволюції, університетський роман зумів розширити коло адресатів і стати популярним за межами свого автентичного топосу. Завдяки відповідній жанровій синтетичній природі він виявляє здатність до генологічних метаморфоз. Позаяк ідеться здебільшого про постмодерністські тексти, університетський роман синтезує кілька жанрових матриць, що значно розширює рамки освітянської тематики, інкорпоруючи як загальнозначущі вишівські етичні засади (прищеплення високоморальних цінностей, розширення світогляду, дотримання зразкового способу «визрівання» самодостатніх особистостей), так і гострі соціально-політичні, історичні, культурологічні та моральні проблеми. Розгляд такої жанрової імплікації на прикладі усталених і взаємодоповнюваних жанрів історичного, (квазі-)біографічного, мелодраматичного, сімейного, генераційного, соціально-психологічного, детективного романів та роману-фентезі із жанром campus novel дало можливість ґрунтовно простежити закономірності формування метажанрових конструктів та їхнього функціонування на проблемно-тематичному та жанрово-стильовому рівнях тексту.Висновуємо, що університетський роман становить собою метажанр, центрований темою, специфічним хронотопом та персоносферою, іронічним наративом, тенденцією до синтезу форм і різних мов культури. Окреслені стратегії сприяють постійному оновленню жанрової матриці, що доводитьпотенціал метажанру, уможливлюючі подальші дослідження мистецтва слова в умовах зміни культурних та естетичних парадигм.^UThe thesis is the first study of the meta-genre nature of the campus novel in the field of Ukrainian literary criticism. It investigates the peculiarities of the campus novel genre, relying on the works of prominent authors of the campus prose (R. Merle, J. Williams, Z. Smith, H. Martinez, I. Nechuy-Levytsky, D. Berezina, O. Miguel).The changeable concept of genre, in the course of retaining its heuristic potential, eventually undergoes a kind of diffusion and, due to the inter-genre interference, produces a meta-genre literary product, which naturally leads to the shattering of the genre canon and, consequently, creates original inter-genre forms. The study of the meta-genre parameters of the campus novel has confirmed this trend. Integrating the elements of various genres and art forms, the genre matrix of the campus novel produces a complex textual construct that reflects the cultural context and realities of the present. In addition, the genre of the campus novel serves as a kind of a platform for outlining important educational, cultural, political, social, psychological, gender, and personal issues. Satire as one of the core attributes of the campus novel (a caustic negative portrayal of the academic community and its inhabitants) usually resonates with the recipient’s own experience, thus ensuring the popularity of this genre. Formed in accordance with modern epistemological requirements and reader’s demands and having passed through gradual stages of genre evolution, the campus novel managed to expand the range of its addressees and become popular beyond its authentic topos. On account of its genre synthetic nature, it is capable of genological metamorphosis. Since this research deals mostly with post-modern texts, the campus novel synthesizes severalgenre matrices, which significantly expands the scope of educational topics, incorporating both the generally important university ethical principles (instilling high moral values, broadening the worldview, keeping to the exemplary way of “maturing” the self-sufficient individuals) and acute socio-political, historical, cultural, and moral problems. The analysis of such genre implications on the example of the traditional and newly developed genres of historical, (quasi-)biographical, melodramatic, family, generational, socio-psychological, detective, and fantasy novels together with the campus novel made it possible to thoroughly trace the patterns of formation of meta-genre constructs and their functioning at the problematic, thematic, genre, and style levels of the text.Hence, it may be concluded that the campus novel is a meta-genre with a theme, a specific chronotope and personosphere, an ironic narrative, and a tendency to synthesize forms and different languages of culture. The outlined strategies contribute to the constant renewal of the genre matrix, which proves the potential of the meta-genre, stipulating the further studies of the art of words in terms of changeable cultural and aesthetic paradigms.


Шифр НБУВ: 05 Пошук видання у каталогах НБУВ 
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського