Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (1)Наукова електронна бібліотека (53)Реферативна база даних (324)Книжкові видання та компакт-диски (890)Журнали та продовжувані видання (18)
Пошуковий запит: (<.>K=ПРИРОДОЗНАВСТВ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 35
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Штихалюк О.П. 
Формування моральних ставлень молодших школярів у навчально-виховному процесі школи та сім'ї: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / О.П. Штихалюк ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2001. — 20 с. — укp.

Проведено теоретичне та експериментальне дослідження ефективності морального виховання молодших школярів. Обгрунтовано психолого-педагогічні та методичні засади морального виховання особистості як оптимально значущі для успішного розвитку моральних ставлень молодших школярів. Виявлено зростання впливу процесу навчання на моральне формування особистості сучасного школяра та розвиток моральних ставлень дітей. Встановлено зв'язок між рівнем вихованості дитини (сформованості моральних ставлень) та типом сім'ї. Розглянуто основні педагогічні умови, які забезпечують ефективність формування моральних ставлень молодших школярів у позаурочний час, визначено шляхи оптимізації процесу формування моральних ставлень у навчальному процесі засобами уроків читання, рідної мови, природознавства, діалогових стосунків у системі "вчитель - учень". Визначено критерії та рівні сформованості моральних ставлень молодших школярів. Обгрунтовано та розроблено зміст, методику та систему формування моральних ставлень молодших школярів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.352
Шифр НБУВ: РА320170 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
2.

Варакута О.М. 
Дидактичні умови формування природничих понять в учнів початкових класів: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.09 / О.М. Варакута ; Ін-т педагогіки АПН України. — К., 2001. — 23 с. — укp.

Досліджено проблему формування природничих понять в учнів початкових класів. Виявлено дидактичні умови формування природничих понять, розкрито зміст кожної з них. Удосконалено структуру змісту підручників з природознавства для 3(2), 4(3) класів. Виділено комплекс природничих понять (загальноприродничі, біологічні, географічні, екологічні), які утворили систему та є фундаментом природничих знань молодших школярів. Визначено й обгрунтовано етапи формування природничих понять. Розкрито методичні прийоми встановлення міжпредметних зв'язків у процесі формування природничих понять. Удосконалено типологію пізнавальних знань з метою формування природничих понять, до основи якої покладено прийоми розумової діяльності. Сконструйовано систему пізнавальних завдань. Розроблено й експериментально апробовано пошукову модель процесу формування природничих понять відповідно до виявлених дидактичних умов.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Бр(4УКР)210-38
Шифр НБУВ: РА312175 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Географічні рубрики:

      
3.

Коробченко А.А. 
Науково-педагогічна та просвітницька діяльність Олександра Янати: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / А.А. Коробченко ; АПН України. Ін-т педагогіки. — К., 2001. — 22 с. — укp.

Досліджено науково-педагогічну та просвітницьку діяльність видатного ученого-біолога, педагога та громадського діяча Олександра Янати (1888-1938 рр.). Педагогічна творчість науковця відповідала нагальним потребам перебудови системи освіти в Україні і була підпорядкована вирішенню найголовніших соціально-педагогічних завдань. Науково-педагогічний доробок О.Янати є цінним джерелом ідей, думок щодо природознавства, екологічної освіти та виховання. Вчений обстоював думку бережного ставлення до природи, був прихильником активних методів навчання, зробив вагомий внесок у розвиток науки та освіти в Україні.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч33(4УКР)6-8 Яната О.А. + П.д (4УКР)А/Я Яната О.А.
Шифр НБУВ: РА313629 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
4.

Крутій В.А. 
Активізація навчальної діяльності молодших школярів у процесі використання дидактичних ігор: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.09 / В.А. Крутій ; Ін-т педагогіки АПН України. — К., 2001. — 20 с. — укp.

За результатами дослідження визначено поняття "навчальна активність", види та критерії активності, умови та структуру активізації навчальної діяльності молодших школярів. Розглянуто дидактичні ігри як засіб активізації навчальної діяльності. Охарактеризовано види та структуру дидактичних ігор, методику використання їх у навчальному процесі початкової школи. Надано рекомендації вчителям початкових класів щодо керівництва дидактичним іграми на уроках. Розроблено систему дидактичних ігор, які доцільно використовувати на уроках математики та природознавства з метою активізації навчальної діяльності. Визначено основні рівні активності на різних етапах дослідницько-експериментальної роботи. Наведено результати впровадження нових форм і методів навчальної роботи, спрямованої на активізацію навчальної діяльності. Обгрунтовано ефективність використання дидактичних ігор з метою активізації навчальної діяльності молодших школярів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.221
Шифр НБУВ: РА315434 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
5.

Петрук Н.П. 
Південно-Західний Відділ Російського Географічного Товариства в суспільно-політичному русі України у другій половини ХІХ століття: Автореф. дис. канд... іст. наук: 07.00.01 / Н.П. Петрук ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2002. — 17 с. — укp.

З залученням різноманітних джерел проаналізовано діяльність Південно-Східного Відділу Російського Географічного Товариства, розглянуто внесок його членів у розвиток суспільно-політичного руху в Україні другої половини XIX ст. Визначено чисельність та соціальний склад членів Відділу, висвітлено питання фінансування. Досліджено стосунки Відділу з науковими установами Росії, України та з закордонними товариствами, а також роботу його членів у галузі освіти, географії та природознавства, мовознавства, фольклористки, музикознавства України. Вивчено головні тенденції національної політики царського уряду щодо українців.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)52-7 + Д8,0 е(45) л5 +
Шифр НБУВ: РА321746

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
6.

Гвоздяк В.М. 
Методологічна роль кількісного підходу в дослідженні біологічних об'єктів: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.09 / В.М. Гвоздяк ; Ін-т філос. ім. Г.С.Сковороди НАН України. — К., 2002. — 19 с. — укp.

На підставі узагальнень з історії взаємин біології та напрямків "точного" природознавства, зокрема математики, досліджено особливості генези, розвитку та перспектив кількісного підходу до вивчення природних об'єктів, визначено його евристичні можливості щодо використання математичних методів у біології. Проведено ідентифікацію змісту та пізнавального сенсу кількісного й якісного підходів щодо вивчення природних об'єктів. Розглянуто зміни пізнавальних ролей категорій якості та кількості у процесі розвитку наукового пізнання. З урахуванням сучасних уявлень щодо "біологічної реальності" визначено напрямки впровадження кількісної методології в дослідження процесів живої природи. Обгрунтовано оптимальне встановлення меж компетентності кількісної методології у вивченні біологічних об'єктів. Визначено нові уявлення стосовно механізму взаємної адаптації пізнавальних можливостей математики та біології.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю251.521 + Ю252:Е + Е.в51
Шифр НБУВ: РА317901 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
Категорія: Біологічні науки   
7.

Гамалія В.М. 
Історія становлення і розвитку української наукової ботанічної термінології: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.07 / В.М. Гамалія ; НАН України. Центр дослідж. наук.-техн. потенціалу та історії науки ім. Г.М.Доброва. — К., 2003. — 17 с. — укp.

Вперше показано, що початок розробки вітчизняної наукової ботанічної термінології був спричинений необхідністю викладання медицини, природознавства та агрономії в Україні. Доведено, що колективна робота, яка відчутно прискорила даний процес, була започаткована у надрах недержавних об'єднань: громад, просвіт, студентських гуртків і наукових товариств. Зазначено, що помітні успіхи у справі розробки та впровадження наукового терміну спостерігались у відповідних підрозділах Української академії наук. До наукового обігу введено нові або маловідомі факти з історії української термінотворчості, а також наведено дані про забутих або несправедливо замовчуваних вчених, які працювали у даному напрямку. Проведено порівняльний аналіз номенклатурних і термінологічних ботанічних словників, видрукуваних в Україні протягом ХІХ - ХХ ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Е5в3(4УКР) +
Шифр НБУВ: РА323362

Географічні рубрики:

      
8.

Чудомєх В.М. 
Цілісність живого в контексті сучасного природознавства (онтологічні основи): Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.01 / В.М. Чудомєх ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2003. — 20 с. — укp.

Обгрунтовано визначеність наперед перетворення планетарного відсталого в планетарне живе та закономірність креативного прояву наступної цілісності в різноманітті видів і форм буття живого. Виділено тріаду універсальних, сутнісних інваріантів елементів живого ("біфункціональність", "перетворююча активність" і "просторова експансіональність"), не залежну від рівня їх видової складності та форми буття (нова гносеологічна опора в пізнанні живого). Сформовано систему принципів для осягнення суті основи історичного буття живого та його планетарної гармонії (складається з принципів: первинності відсталого, самодетермінації живого, його єдності та цілісності, взаємозв'язування елементів живого та його стійкого різноманіття. Наведено новий підхід до антропосоціогенезу (від джерел до сучасності) як до планетарного феномену - синергетичної організації якісно нового виду буття живого та його нової, планетарної соціоантропної цілісності (цілісне історичне "бачення"). Запропоновано поняття про "соціогенетичну пам'ять" суспільного розвитку як про "матрицю" відтворення "суспільства", про основу його історичної цілісності та орієнтації - внутрішньої та зовнішньої (світоглядної).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю252:Б + Ю216.2 + Е0*110 +
Шифр НБУВ: РА327180

Рубрики:

      
9.

Васютіна Т.М. 
Пропедевтика природничих знань учнів 5-го класу загальноосвітньої школи: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Т.М. Васютіна ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2003. — 19 с. — укp.

Набуло подальшого розвитку поняття "пропедевтика природничих знань". Удосконалено підходи щодо конструювання змісту робочого зошита з природознавства з друкованою основою, доведено підвищення ефективності вивчення природознавства за умови його використання у поєднанні з підручником. Вперше здійснено періодизацію розвитку курсу "Природознавство" у системі біологічної освіти за період з 1920-х рр. до сучасності, розроблено рівні та критерії оцінювання навчальних досягнень учнів V класу з даного курсу за 12-бальною шкалою, удосконалено зміст курсу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Б.р(4УКР)21-3,022 +
Шифр НБУВ: РА327233

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
10.

Лещинський О.П. 
Розвиток змісту шкільного курсу фізики у Великій Британії, Німеччині та США (XIX - XX ст.): Автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.01 / О.П. Лещинський ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2005. — 36 с. — укp.

Проаналізовано процес історичного розвитку змісту шкільного курсу фізики у Великій Британії, Німеччині та США, а також визначено його основні чинники. Досліджено вплив університетського курсу фізики на зміст шкільного курсу у різні історичні періоди. Розглянуто інтеграційні процеси у розвитку фізики як навчального предмета. Визначено специфіку змін у змісті шкільного курсу за впливу інформаційних технологій. Висвітлено сучасні тенденції розвитку змісту даного курсу. За результатами проведеного дослідження сформульовано рекомендації щодо використання зарубіжного досвіду розвитку курсу фізики у вітчизняній педагогіці, а саме: у процесі переходу до профільного навчання у старших класах доцільно використовувати досвід Німеччини та Великої Британії щодо організації, розробки та впровадження курсів фізики, інтегрованих курсів природознавства для учнів різних категорій до диференційованої системи освіти. Зазначено стосовно необхідності врахування світових тенденцій використання основних концепцій квантової та релятивістської фізики та взаємопов'язаних з ними методологічними поняттями у шкільному курсі. Показано доцільність застосування нових підходів до оцінки знань і вмінь учнів з фізики, базуючись на концепції функціональної наукової грамотності, та включення до програми підготовки вчителів фізики ознайомлення зі світовим досвідом інтеграції професійної та фізичної освіти, методикою концептуального вивчення принципів сучасної фізики.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: В3 р(41ВЕЛ)21,022 + Ч33(0) + В3 р(44НІМ)21,022 + В3р(7СПО)21,022 +
Шифр НБУВ: РА341143

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
11.

Паламар О.М. 
Формування у молодших школярів мотивів учіння (на матеріалі природознавства): Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.01.07 / О.М. Паламар ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2005. — 20 с. — укp.

Проаналізовано історічний розвиток поглядів щодо проблеми формування мотивів учіння у молодших школярів та узагальнено концепції та підходи до вивчення суті, ролі, структури й вікових особливостей формування мотивів учіння дітей даного віку. Виявлено, що специфіку мотивів учіння (на матеріалі природознавства) відображають пізнавальні мотиви, взаємопов'язані зі змістом даного навчального предмета, а також з процесуальними аспектами учіння. Досліджено рівні розвитку мотивів учіння молодших школярів у процесі навчання природознавства. Доведено, що формування мотивів даного учіння у молодших школярів відбувається більш ефективно у разі комплексної психолого-педагогічних впливів з метою розвитку особистісного ставлення до природи, цілеспрямованого опанування дітьми системою відповідних навчальному матеріалу розумових операцій, реалізацію діяльнісно-проблемного підходу у засвоєнні знань про природу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю984.030.2-72 + Ч421.223.4 + Б.р(4УКР)21-36,022 +
Шифр НБУВ: РА336012

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
12.

Мякушко О.І. 
Психологічні особливості засвоєння природничого матеріалу молодшими школярами з порушенням мовленнєвого розвитку: Автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.08 / О.І. Мякушко ; Ін-т спец. педагогіки АПН України. — К., 2005. — 24 с. — укp.

Досліджено проблеми стосовно психолого-педагогічної системи діагностики та запобігання труднощам у засвоєнні молодшими школярами з порушенням мовленнєвого розвитку (ПМР) знань з природознавства з метою забезпечення їх ефективного засвоєння та формування цілісної природничої картини світу. Синтезовано інформаційну модель чотирирівневої структури пізнавальної діяльності, виділено компоненти навчальних природничих здібностей. Визначено рівні навчальних досягнень учнів з ПМР у природознавстві, розкрито особливості, характер і причини труднощів засвоєння знань з цієї дисципліни. Доведено, що подолання цих труднощів та інтеграції даних знань у цілісну картину світу можуть бути ефективними за умови цілеспрямованого формування в учнів з ПМР операціональної складової регулятивного компонента психіки (планів, стратегій і тактики навчально-пізнавальної діяльності) на базі гештальтно-фреймового підходу до організації та представлення знань і розвитку в дітей навчальних природничих здібностей.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю948.27 + Ч421.92 + Б.р(4УКР)2-36 +
Шифр НБУВ: РА341328

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
13.

Онопрієнко М. В. 
Інформатизація в контексті філософсько-методологічного дослідження інформатики: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.09 / М. В. Онопрієнко ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К., 2006. — 16 с. — укp.

Визначено й обгрунтовано роль і механізми реалізації інформатизації в сучасному суспільстві. Розроблено філософську концепцію єдності буття предмета інформатики. Розвинуто концепцію специфіки інформаційної методології, на основі якої здійснено спробу обгрунтування нової загальнонаукової методології. Продемонстровано можливості використання інформаційних методологій у галузях природознавства, гуманітарних та технічних наук.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю252:з970 + З970 в5 +
Шифр НБУВ: РА342827

Рубрики:

      
14.

Козак Л.В. 
Особистісно орієнтоване навчання природознавства майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у педагогічному коледжі: Автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Л.В. Козак ; Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. — К., 2006. — 22 с. — укp.

Висвітлено проблему особистісно орієнтованого навчання природознавства майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у педагогічному коледжі. Проаналізовано стан дослідження даного питання у теорії та практиці. Розроблено й обгрунтовано модель особистісно орієнтованого навчання прородознавства, спрямовану на оволодіння професійними знаннями й уміннями, формування позитивного ціннісного ставлення до природи та педагогічної діяльності, розвиток професійно значущих якостей, забезпечення особистісної та професійної самореалізації майбутніх фахівців. Визначено критерії ефективності даного навчання, що відображають мотивацію до майбутньої професійної діяльності, ціннісне особистісне ставлення до навколишньої природи, рівень теоретичних знань та практичних умінь з природознавчої дисципліни, навички до самостійної діяльності. Проаналізовано рівень розвитку емоційно-вольових, креативних, комунікативних особистісних і професійних якостей майбутніх вихователів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Б.р(4УКР)3,022 + Ч479.511.203 +
Шифр НБУВ: РА347815

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
15.

Корсак К.В. 
Соціально-філософський аналіз тенденцій розвитку тріади "людина - суспільство - освіта" на початку XXI століття: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.10 / К.В. Корсак ; АПН України; Ін-т вищ. освіти. — К., 2006. — 36 с. — укp.

Проаналізовано стан, тенденції змін і перспективи розвитку тріади "людина - суспільство - освіта (ЛСО)" з метою створення нових загальних філософських, соціальних та освітніх підходів до формування світобачення, наносвідомості, продуктивної компетентності громадян України XXI ст. Виявлено і досліджено понад 60 визначних явищ у сучасній еволюції ЛСО, зокрема, людина "природна", людина в соціально-суспільному вимірі, організація й умови стійкого розвитку соціуму, модернізація засад виробництва і життєдіяльності, оборона і національна безпека, розвиток науково-виробничого комплексу, освіта і культура та зміни діяльності навчально-виховного комплексу під час побудови суспільства знань. Доведено, що за сучасних умов в Україні успішною може бути лише законодавчо-демократична модель освітніх реформ. Розвинуто теорію освітньо-компаративістичних досліджень і запропоновано авторський курс з порівняльної педагогіки. Створено Світову енциклопедію освіти і розпочато роботу над україномовною версією Європейського освітнього тезаурусу. Досліджено стан і тенденції змін у викладанні точних наук. Викладено концепцію програми фізики у 12-річній школі з урахуванням розвитку нано- піко- і фемтонаук. Представлено авторську інноваційну й інтегральну дисципліну "Природознавство - XXI".

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*134 + Ю6*148:Ч30 + Ч30 в05 +
Шифр НБУВ: РА342709

Рубрики:

      
16.

Бродецький О.Є. 
Ірраціональне в теоретичному знанні: антропологічно-ціннісні параметри та гуманітарно-методологічні потенції: автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.09 / О.Є. Бродецький ; Чернів. нац. ун-т ім. Ю.Федьковича. — Чернівці, 2007. — 20 с. — укp.

Виявлено евристичний потенціал ірраціонального у науковому пізнанні, його ціннісні потенції, шляхи актуалізації його методологічних можливостей у сучасному соціально-гуманітарному дискурсі. Розглянуто когнітивний потенціал ірраціонального у контексті відкритої раціональності, що розширює зовнішні та внутрішні межі науки, передбачає плюралізм альтернативних картин світу. Ірраціональний потенціал науки висвітлено через її естетичні виміри (краса як один з критеріїв істинності), інтуїтивні й образно-синтетичні потенції свідомості. Етичні та релігійні ірраціональні потенції знань розглянуто як такі, що уможливлюють моральну координацію спрямованості досліджень та їх соціального застосування. Показано, що розуміння людиновимірності наукового знання як прояву єдності у ньому раціонального й ірраціонального - важливий чинник трансформації сучасних уявлень про науковість у напрямку зближення методологій природознавства та гуманітарних наук, виходу за рамки закритої раціональності, що дозволяє з'ясувати процеси інтеграції в науці, її гуманізації та гуманітаризації, ціннісної зумовленості, а також методологічно синтезувати в єдине ціле суперечливі тенденції розвитку науки та реабілітувати її авторитет як один з найважливіших рушіїв прогресу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю225.4 + Ю225.6 + Ю251 +
Шифр НБУВ: РА354673

Рубрики:

      
17.

Блеч 
Дидактичні умови забезпечення якості знань з природознавства у розумово відсталих учнів: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.03 / Ганна Олександрівна Блеч ; Інститут спеціальної педагогіки АПН України. — К., 2007. — 22 с. — укp.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч435.6
Шифр НБУВ: РА351843

Рубрики:

      
18.

Шуманська Н.В. 
Історія математично-природописно-лікарської селекції наукового товариства ім. Т.Шевченка (1893 - 1940): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.07 / Н.В. Шуманська ; Держ. вищ. навч. заклад "Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т ім. Г.Сковороди". — Переяслав-Хмельниц., 2007. — 21 с. — укp.

Здійснено системне дослідження наукової діяльності Математично-природнописно-лікарської секції Наукового товариства ім. Т.Шевченка (МПЛС НТШ) (1893 - 1940 рр.). Висвітлено історіографію та джерельну базу МПЛС НТШ. Охарактеризовано процес її створення та діяльності. Здійснено аналіз знакових природознавчих і медичних праць членів Секції. Розглянуто окремі періоди функціонування Секції, відтворення суспільно-громадської діяльності МПЛС НТШ. З'ясовано генезу МПЛС НТШ, зокрема її генетичну спорідненість з проукраїнськими природознавчими формами. Здійснено опис основних принципів функціонування різних комісій Секції, місце та роль МПЛС НТШ у контексті розвитку українського та європейського природознавства наприкінці XIX - першій половині XX ст. До наукового обігу запроваджено велику кількість матеріалів з різних архівів України.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Б.г(4УКР),022 + Б.е(4УКР) л5,022 +
Шифр НБУВ: РА351871

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
19.

Андреєв О.О. 
Логіка і методологія науки в творчості В.І.Вернадського: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.09 / О.О. Андреєв ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2007. — 17 с. — укp.

Проаналізовано методологічний доробок В.І.Вернадського та його внесок до філософії науки. Зазначено, що вчений розпочав теоретичні дослідження проблем методології науки за перших кроків самостійної наукової творчості, а також після його видатних науково-філософських узагальнень (проблеми радіогеології, стану простору живої речовини, теорії ноосфери). В.І.Вернадський запропоновував тезу, що істотна риса методології науки XX ст. є її якісна неоднорідність, мозаїчність, що відповідає неоднорідності досліджуваної сучасною наукою реальності. Зауважено, що В.І.Вернадський був попередником соціологічних і епістемологічних концепцій науки, розроблених Р.Мертоном, А.Койре, К.Поппером, Т.Куном, І.Лакатосом, П.Фейєрабендом, які створили сучасний соціально-історичний погляд на наукову творчість та її місце у культурі. У його працях вчений запропонував розглядати розвиток наукового знання як нелінійний. Це визначає парадигматику розвитку постнекласичної науки кінця XX - початку XXI ст. Розглянуто проблему обгрунтування специфіки методології емпіричного й описового природознавства, на чому наполягав В.І.Вернадський.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю4 в017:Ю25 + Ю3(4УКР)6-626 + Ч213(4УКР)6-8 Вернадський +
Шифр НБУВ: РА354532

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
20.

Височан Л.М. 
Дидактичні основи побудови підручників з природничо-математичних дисциплін для початкових шкіл України (1958 - 1991рр.): автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Л.М. Височан ; Прикарпат. нац. ун-т ім. В.Стефаника. — Івано-Франківськ, 2008. — 20 с. — укp.

Досліджено дидактичні основи побудови підручників з природничо-математичних дисциплін для початкових шкіл України (1958 - 1991 рр.). Проаналізовано основні аспекти теорії підручника, різноманітні підходи до розробки дидактичних засад його створення. Обгрунтовано доцільність використання структурно-функціонального підходу як основи аналізу дидактичних засад навчальних книг природничо-математичного циклу для початкових шкіл України досліджуваного періоду. Охарактеризовано дидактичні засади побудови підручників з природознавства та математики. Визначено основні функції підручників (інформаційну, розвивальну, мотиваційну та виховну), досліжено їх взаємозв'язок та особливості реалізації у структурі навчальних книг. На підставі структурно-функціонального аналізу підручників з предметів природничо-математичного циклу досліджуваного періоду обгрунтовано можливості використання історичного досвіду в сучасній навчальній практиці.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч33(4УКР)63 + Ч421.221.215.1 + Б.р(4УКР)2-38,022 +
Шифр НБУВ: РА360242

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського