Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Віртуальна довідка (16)Наукова електронна бібліотека (89)Реферативна база даних (3877)Книжкові видання та компакт-диски (1034)Журнали та продовжувані видання (62)
Пошуковий запит: (<.>K=ОЗДОРОВЧІ$<.>+<.>K=ТРАДИЦІЇ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 735
Представлено документи з 1 до 20
...

      
1.

Цяпа А.Г. 
Автобіографія як проекція творця та національної літературно-культурної традиції (Улас Самчук, Еліас Канетті): Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.05 / А.Г. Цяпа ; Терноп. нац. пед. ун-т ім. В.Гнатюка. — Т., 2006. — 20 с. — укp.

Досліджено поетику жанру автобіографії та розкрито поетикальні особливості автобіографій Еліса Канетті та книг спогадів Уласа Самчука у типологічному зіставленні. Порівняння базується на подібності творчих засад, головну увагу приділено механізмам проектування автора та національної літературно-культурної традиції в автобіографічних творах обраних письменників. Жанр автобіографії висвітлено у теоретичному аспекті (щодо її авторитету, взаємин з біографією, термінологічної парадигми, естетичних категорій, об'єктивації у компаративних студіях, впливу на створення та сприйняття образу письменника) у виконанні обраними авторами. Механізми самопроектування окреслено у вимірах зв'язків соціальних, ментальних і текстових структур, авторської специфіки дотримання жанрового канону та наповнення автобіографічного методу та рушія. У рецептивно-естетичному аспекті здійснено пошук авторської міри введення інстанції читача до твору, досліджено особливості руху автора до читача, а також у аспекті поетики відкритого твору автобіографії Е.Канетті та У.Самчука.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш401.444.32 + Ш5(0)-31 +
Шифр НБУВ: РА346066

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
2.

Тимощук О.О. 
Автономні регіональні утворення в іспанській правовій традиції: історико-юридичне дослідження: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.01 / О.О. Тимощук ; НАН України; Ін-т держави і права ім. В.М.Корецького. — К., 2009. — 19 с. — укp.

Висвітлено історичний розвиток регіонів Іспанії, внаслідок якого виник державний устрій, визначений чинною Конституцією, прийнятою в 1978 р. Досліджено особливості започаткування державності на Піренейському півострові, період Реконкісти як передумову формування та правового оформлення автономістських ідей іспанського народу, механізм іспанської станово-представницької монархії та абсолютизму XIII - XVIII ст., процеси законодавчого оформлення ідей національного централізму та регіональних привілеїв за буржуазних трансформацій Іспанської держави у другій половині XVIII - XIX ст. Висвітлено боротьбу народів та історичних областей Іспанії за автономний статус за умов монархічного режиму реставрації Альфонса XIII та диктатури генерала Примо де Ривера (1902 - 1931 рр.), автономістські тенденції та національні настрої за часів Іспанської республіки та тоталітарної держави генерала Ф.Франко (1932 - 1975 рр.), конституційне становлення системи державного устрою Іспанії в останній чверті XX та на початку XXI ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Х809(4ІСП)7 + Х001.332 +
Шифр НБУВ: РА367357

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
3.

Омельченко В.А. 
Аконфліктність і аконфліктна драматургія в художній культурі XX століття європейської традиції (на прикладі розвитку музичного мистецтва). Культурологічний аспект: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / В.А. Омельченко ; Харк. держ. акад. культури. — Х., 1998. — 16 с. — укp.

Дисертацію присвячено питанням культурологічного фундаменту художніх новацій XX століття. На прикладі музики розроблено концепцію аконфліктності як системоутворюючого логічного і естетичного фундаменту ряду композиторських технік і аконфліктної драматургії як самостійного типу музичної драматургії. Це дозволило з позитивних позицій оцінити процеси кардинальних змін образомовних складових у європейській (за художньою традицією) музиці XX століття, виявити їх еволюційну закономірність. Дослідження розширює уявлення щодо конфліктності в європейській культурі постренессансу. Водночас розроблено ряд питань культурологічного характеру, висвітлючих стан найважливіших духовно-художніх течій XX століття, зокрема у слов'янській культурі, котрі грунтуються на ідеях аконфліктності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю812.26

Рубрики:

      
Категорія: Релігія   
4.

Кьопке В.А. 
Аксіологічна проблематика в філософсько-релігійних концепціях німецьких мислителів ХХ ст.: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.11 / В.А. Кьопке ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К., 2008. — 18 с. — укp.

Розглянуто методологічні засади дослідження проблеми цінностей, визначено головні підходи щодо неї в німецькій традиції філософування (І. Кант, А. Шопенгауер, Г. Гегель, Л. Фойєрбах). Проаналізовано погляди провідних німецьких мислителів ХХ ст. - В. Вайєра, У. Гоманн, У. Нойєншвандера, А. Гелена, Ю. Габермаса, Г. Рормозера. Проаналізовано існуючі інтерпретації проблеми цінностей і проблеми людини, виявлено рівні функціонування цінностей: індивідуальний, соціальний, теоретичний. Обгрунтовано підходи щодо проблеми цінностей у працях німецьких філософів і теологів, а також диференційований підхід до цієї проблеми в західноєвропейській та російській традиціях філософування. На основі творчої спадщини німецьких мислителів конкретизовано методологічні та загальнотеоретичні положення проблеми цінностей. Визначено основні методологічні підходи, проведено порівняльний аналіз із поглядами вчених з інших країн Західної Європи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э210.0 + Ю217 + Ю3(4НІМ)6 +
Шифр НБУВ: РА361484

Рубрики:

Географічні рубрики:
  
  

      
5.

Лозко Г.С. 
Актуалізація української етнорелігії в європейському контексті: Автореф. дис... д-ра філософ. наук: 09.00.12 / Г.С. Лозко ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2007. — 34 с. — укp.

Досліджено нову філософську проблему, пов'язану з актуалізацією етнічної релігії (рідної віри) в Україні та аналогічні процеси у країнах Європи. Українське язичництво розглянуто як духовно-культурний феномен, що проявляється у світогляді, моральних нормах поведінки, звичаєвості й обрядовості у процесті функціонування етносу. Встановлено, що феноменальність рідної віри полягає в її здатності фіксувати, а за сприятливих умов - самовітворювати власні етнічні цінності. Показано, що дана актуалізація може відбуватися у підсвідомості носіїв власної етнічної культури як своєрідне підсвідоме "пригадування" окремими представниками етносу колективного досвіду своїх предків. Зроблено висновок, що етнорелігія (язичництво) - це природний генератор духовного життя етносів та упорядник їх життєвого простору та морально-звичаєвих відносин, в яких гарантом цілісності етнічної спільноти виступає сама етнічна група з її усталеними етнічними звичаями та цінностями Роду. Доведено, якщо розвитку етнічної релігії не перешкоджають зовнішні чинники - війни, поневолення, окупація, асимілятивні процеси, - то рідна віра може бути самодостатньою духовною системою на будь-якому етапі розвитку свого етносу, навіть на самому модерному. Зроблено висновок, що багатотисячолітні духовні традиції, що склалися природним шляхом, мають переваги перед штучними глобальними релігійними доктринами. Встановлено, що етнічні релігії виявляють більшу життєздатність і зберігають властивість періодично відроджуватись, і виступають засобом самозбереження етносу.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т597.6/9 + Т3(0)6-7 +
Шифр НБУВ: РА349951

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
6.

Купріяненко Е. Б. 
Альт у політембровому камерно-інструментальному ансамблі австро-німецької традиції (пізнє бароко - Й. Брамс): автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03 / Е. Б. Купріяненко ; Харк. держ. ун-т мистецтв ім. І.П. Котляревського. — Х., 2010. — 18 с. — укp.

Запропоновано розгляд альтового стилю у аспекті взаємодії трьох складових камерно-інструментального жанру. Змістовні характеристики інструментально-видового стилю визначено на підставі оригінального поняття "жанрові константи", що унаочнюється у визначенні ключової позиції інструментально-ансамблевого музикування - камерності з її атрибуціями у вигляді суб'єктивно-особистісного начала, поданого через форму гри у широкому та вузькому її тлумаченнях. Запропоновано оригінальну дефініцію поняття "альтовий стиль" в камерно-інструментальному музикуванні. Підкреслено, що формування даного різновиду видового інструментального стилю йшло саме у камерному ансамблі політембрового типу, де ролеві функції інструментів взаємозбагачувалися у напрямку від монофункціональної сталості до універсальної поліфункції широкого образно-виразового діапазону. Зазначено, що еволюція камерно-ансамблевого стилю відображувала процес змін ідейно-художніх спрямувань епох та індивідуальних стилів, що унаочнюється "віховими" з даної точки зору творами Г.Ф. Телемана, Й.С. Баха, В.А. Моцарта, Р. Шумана, Й. Брамса. Еволюційна "спіраль" у використанні альта демонструє у кінцевому підсумку синтетичне бачення інструмента, що послідовно втілювалось у альтово-стильових концепціях майстрів австро-німецької школи (класичний етап).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ315.55-73 + Щ315.23-0-73(4НІМ)
Шифр НБУВ: РА376878 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
7.

Петрова О.В. 
Англійська комічна опера середини ХХ століття в контексті національної художньої традиції: Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / О.В. Петрова ; Одес. держ. муз. акад. ім. А.В.Нежданової. — О., 2006. — 18 с. — укp.

Досліджено оперні твори провідних англійських композиторів XX ст. Б.Брітгена, М.Тіппена й Х.Бертвістла, що належать до комічного жанру з метою виявлення в них специфіки комічного та з'ясування ролі національного фактора. В "Альберт Херінзі" Б.Брітгена висвітлено взаємозв'язок з сатиричною лінією англійського мистецтва, традиціями "Опери жебраків", образами англійського соціально-побутового та моралістичного роману, творчістю У.Хогарта, Р.Шерідана, Ч.Діккенса. У "Весіллі в Іванів день" М.Тіппета виявлено глибоке шекспіровське коріння (завдяки порівнянню зі "Сном літньої ночі") та його вплив на трактування комічного в опері, а також зв'язок творчістю представників національної літературної школи XX ст. (Т.Еліота, Б.Шоу, Д.Джойса, У.Б.Йейтса). У "Панчі та Джуді" Х.Бертвістла висвітлено роль традицій народного англійського театру, що зумовило втілення комічного у гострогротесковій модифікації. Проаналізовано опери у контексті національної музичної традиції, зокрема творчості Г.Персела, інструментальної та музичної культури єлизаветської епохи, жанру "маски", паралельних у часі та стилі культурно-мистецьких явищ середини XX ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ317.413(4ВЕЛ)62 +
Шифр НБУВ: РА344746

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
8.

Степанов В.В. 
Антропологічні виміри німецького містицизму: Мехтільда Магдебурзька та Майстер Екхарт: автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.05 / В.В. Степанов ; Дніпропетр. нац. ун-т ім. О.Гончара. — Д., 2009. — 19 с. — укp.

З'ясовано, що середньовічна німецька містика є напрямком західно-європейського християнства, що долучається до традиції містичного осмислення трансцендентного досвіду в неоплатонізмі та ранньохристиянської релігійної філософії. Визначено, що фундаментальною ідеєю містичної антропології Мехтільди Магдебурзької та Майстра Екхарта є ствердження можливосі єднання людини з вищим началом, яке досягається апофатичним шляхом відсторонення людини від власної "людськості". Зазначено, що з огляду на певний екзистенціалізм антропологія німецьких містиків розглядає людину в цілісності її існування, розгортаючи дискурс, який за структурно-семантичними ознаками є своєрідним видом некласичного мислення, що дозволяє дослідити середньовічний німецький містицизм у контексті філософії Ф. Ніцше, М. Гайдеггера, Ж. Дерріда. Дослідження історико-філософського контексту становлення німецького середньовічного містицизму дозволило виявити характер того діалогу зі вченнями Псевдо-Діонісія Ареопагіта та Бернара Клервоського, в якому здійснювалося формування концепції Мехтільди Магдебурзької та Майстра Екхарта. Встановлено, що унікальність німецького містицизму полягає в тому, що його концептуальна система базується на принципі апофазису, який послідовно реалізується на гносеологічному, онтологічному й антропологічному рівнях. Зміст створеної таким чином "апофатичної антропології" полягає в актуалізації думки щодо відкритості людини до буття та до самої себе, в якій вона віднаходить можливість заперечення самої себе та відмови від себе.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(0)414-377 +
Шифр НБУВ: РА368599

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
9.

Полтавцева О.М. 
Антропологія музичної тілесності: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.04 / О.М. Полтавцева ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2005. — 19 с. — укp.

Показано доцільність застосування до музики сучасної феноменологічної інтерпретації тіла як не протипокладеного душі/духу, що полягає у можливості легітимізації тілесної компоненти у філософії музичної культури. Запропоновано тезу про античну предуготовленість людського тіла до мистецтва, яка є необхідною передумовою існування мистецтва взагалі та музики зокрема. Виявлено, що "потяг" до "замовчування" тіла в музиці зумовлений онтологічною розбіжністю між раціональним і чуттєвим, духовним і тілесним, іманентною всій європейській метафізичній традиції, і позначився на концептуальному баченні музики. Проаналізовано філософські тексти про музику Шеллінга та піфагорійців, Гегеля та Шопенгауера, Аристотеля, Платона та Канта та показано наявність стійких опозицій "душа/дух - тіло", "раціональне - чуттєве", "розумне задоволення - фізична насолода", де слабкий термін піддавався систематичному витісненню. Розкрито тенденції позитивної інтерпретації тілесного аспекту музичної реальності в текстах С.К'єркегора, Ф.Ніцше, Т.Адорно, що вказує на деструкцію опозиційних структур і дозволяє розглядати філософські передумови "музичної тілесності". Висвітлено генеалогічний зв'язок між тілесним досвідом освоєння світу й "антропоморфними" властивостями музичної мови. Запропоновано положення про темпоральну естетизацію слухацької тілесності у процесі музичного сприйняття, а також ідею про те, що в музичному творі містяться метазвукові перцептивно-афективні структури, які означують "позамузичні" смисли музичного дискурсу (наведено "робоче" визначення музичного перцепту й афекту), - в чому набули розвитку ідея Р.Інгардена про іманентність "емоційних якостей" музичного твору, а також ідеї Ж.Дельоза і Ф.Гватарі про "перцепт і афект" як "Форми думки" мистецтва.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю212.26 + Ю812.453.1 +
Шифр НБУВ: РА337934

Рубрики:

      
10.

Піркова О.Д. 
Антропомірність контекстів ствердження ідеї раціональності: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.04 / О.Д. Піркова ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І.Вернадського. — Сімф., 2006. — 21 с. — укp.

Проведено дослідження раціональності в антроповимірних контекстах, що розкривають такі первісні значення терміну "ratio", як міра, лічба, співрозмірність, та відбивають нагальність співвіднесення людської діяльності та її результатів. Розглянуто раціональність як феномен діяльнісного буття людини, акцентовано увагу на прагматичній сутності даного поняття. Здійснено реконструкцію розуміння раціональності в прагматично зорієнтованих напрямках філософії XX ст. (постструктуралізму, сучасної антропології, марксизму, неомарксизму, прагматизму, комунікативної традиції), що дозволяє відтворити підстави переходу від монологічної до діалогічної парадигми соціокультурного розвитку сучасного суспільства. Обгрунтовано тезу, що трансісторична філософська проблема людини може бути прийнята як опосередкування у дослідженні домінантних тенденцій культурно-історичних філософських парадигм. Обгрунтовано доцільність розуміння сучасної філософської парадигми у контексті її антроповимірної складової, що проявляється в новітніх розробках теми суб'єктивності, свободи, толерантності, ціннісного виміру буття.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю216.22 +
Шифр НБУВ: РА344523

Рубрики:

      
11.

Саідов З.А. 
Арабські біографічні словники як джерела з історії ісламу та арабо-мусульманської культури на Східному Кавказі у VII - XIII ст.: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.06 / З.А. Саідов ; НАН України. Ін-т сходознавства ім. А.Кримського. — К., 2007. — 21 с. — укp.

Досліджено відомості арабських біографічних словників про осіб, чиї життя та діяльність були пов'язані зі Східним Кавказом VII - XIII ст. До наукового обігу введено значний та оригінальний матеріал з історії ісламу в даному регіоні. На базі цього матеріалу висвітлено питання щодо ісламу в цій області Хальфату в VII - X ст. та розкрито невідомі раніше аспекти арабо-мусульманської духової та культурної традиції у XI - XIII ст. Відомості арабських біографічних словників про Східний Кавказ за об'ємом значною мірою поступається подібним відомостям про інші регіони Халіфата. Вони переважно відображають життя та діяльність персоналій з поза міст, де вони народилися та почали займатися хадісами чи іншими релігійними науками. Системний аналіз біографічних відомостей про людей, які походили зі Східного Кавказу VII - X ст. дозволив встановити, що у даному регіоні, як і в інших частинах Халіфату, у цей період склався стан мусульман - вчених мужів. Серед усіх біографічних матеріалів IX - X ст. за загальною кількістю зазначених життєописів та значимістю окремих персонажів головує столиця Аррану - Барда'а. Зроблено висновок, що Барда'а перетворилася на найзначніший центр арабо-мусульманської освіти у межах усіх кавказьких володінь Халіфату. Згасання Барда'а як центру мусульманської вченості внаслідок знищення міста русами у 332/943 рр. дуже негативно вплинуло на розвиток духовної та культурної традиції на Східному Кавказі. На підставі дослідженого біографічного матеріалу висвітлено один з невивчених аспектів духового життя регіону IX - X ст. - присутність тут прихильників му'тазилітської богословської школи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т211(539=А)41 + Т3(539=А)41,01 +
Шифр НБУВ: РА350185

Рубрики:

      
12.

Черник Л.З. 
Арістотелізм у Києво-Могилянській академії: Автореф. дис... канд. філос. наук: 09.00.05 / Л.З. Черник ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2000. — 16 с. — укp.

Досліджено особливості проявів інтересу до арістотелізму у філософських курсах Києво-Могилянської академії. Простежено поступове зацікавлення ідеями Арістотеля в Київській Русі, формування раціоналістичної традиції в українській духовній культурі. Визначено причини звернення професорів Києво-Могилянської академії до філософії Арістотеля, проаналізовано прояви схоластизованого арістотелізму та простежено його трансформацію в арістотелізм ренесансний і постренесансний.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР)44-356 + Э372.27-103.3
Шифр НБУВ: РА311780 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
13.

Попов Ю.К. 
Артистична спадщина С.Рахманінова та її вплив на фортепіанне мистецтво ХХ століття: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Ю.К. Попов ; Харк. держ. ун-т мистец. ім. І.П.Котляревського. — Х., 2008. — 19 с. — укp.

Проведено комплексне дослідження феномену артистичної індивідуальності С.Рахманінова та його вплив на розвиток фортепіанного мистецтва XX ст. Розглянуто формування особистості С.Рахманінова-артиста, театральність його гри, що наділяє музичний процес дієвістю та сценічністю. Еволюція артистизму С.Рахманінова полягає у підвищенні ступеня зрілості його інтерпретацій. Розглянуто лінію спадкоємності від піанізму Ф.Ліста та М.Рубінштейна, синтез російської та західноєвропейської традицій у грі великого артиста. Проведено паралелі між С.Рахманіновим і його видатними сучасниками: Й.Гофманом, Й.Левіним, Л.Годовським, Ф.Бузоні, В.Горовцем, Ар.Рубінштейном. Наголошено на надзвичайній силі гри великого артиста та зазначено його виняткову виконавську енергетику. З метою з'ясування цілісної характеристики рахманіновської артистичної індивідуальності досліджено особливості складно організованої психіки митця, якому були притаманні демонстративність темпераменту, екзальтованість ефектів, емотивність. Розглянуто відображення піаністичних традицій С.Рахманінова на прикладах виконавських стилів музикантів, які чули його особисто (К.Ігумнов, В.Горовиця, Ар.Рубінштейна, О.Гольденвейзера) та через вплив усної традиції, породженої інтонуванням С.Рахманінова, на піаністів наступних поколінь (В.Софроницького, Л.Оборіна, П.Серебрякова, Г.Нейгауза, С.Ріхтера, Е.Гілельса, Є.Кісіна, М.Луганського).

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ315.42-73(4РОС)6-83 Рахманінов С. +
Шифр НБУВ: РА358339

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
14.

Фігурний Ю.С. 
Архаїчні елементи культури козацтва в контексті українознавства: Автореф. дис... канд. іст. наук: 09.00.12 / Ю.С. Фігурний ; Київ. ун-т ім. Т.Шевченка, Ін-т українознав. — К., 1999. — 19 с. — укp.

Розглядається сукупність архаїчних елементів в культурному комплексі українського козацтва, як складової і невід'ємної частини індоєвропейської мілітарної традиції. Для цього залучається велика міждисциплінарна джерельна база; проводиться комплексне дослідження глибоких коренів визначальних елементів козацького культурного комплексу (культи коня та шаблі, козаки-характерники, кобзарі - співці лицарської слави, червоний колір, джури-молодики, зв'язок битви з бенкетом, особливе ставлення козака до жінки тощо); виділяються тюркські впливи в традиційній козацькій культурі; вивчаються паралелі між культурою козацтва та пізнього середньовічного лицарства Західної Європи; аналізуються етапи формування індоєвропейської військової традиції і українського козацтва як її складової частини. Робиться висновок, що досліджуючи культуру українського козацтва, ми виявляємо значну кількість архаїчних елементів загальноіндоєвропейської культурної традиції. Вони мають численні паралелі з культурою середньовічного європейського лицарства і сягають прадавньої глибини індоєвропейської мілітарної традиції.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4Укр)4-294 + Т52(23=Укр3А/Я)

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
15.

Ковтун Н.М. 
Архетип культурного героя в українській духовній традиції: історико-філософський контекст: автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.05 / Н.М. Ковтун ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2008. — 20 с. — укp.

Здійснено спробу вивчення теорії архетипів у вітчизняній і зарубіжній філософській літературі (працях Л.Гумілова, М.Еліаде, С.Кримського, О.Лосєва, Т.Манна, Ф.Ніцше, Платона, П.Флоренського, Н.Хамітова, Ф.Шеллінга, К.Юнга). Проведено структурно-функціональний аналіз амбівалентної суті образу міфічного першогероя у контексті архетипу культурного героя, здійснено спробу реконструкції основних елементів даного архетипу у загальноіндоєвропейській традиції. Установлено функціонування його складових (захисної, перетворювальної та сакральної функцій) в українській духовній традиції. Історико-філософський зміст архетипу культурного героя визначено як іманентну націленість особи, якій притаманні риси міфічного першогероя, на перетворення, реорганізацію життя людської спільноти

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю3(4УКР) + Ю3(4) +
Шифр НБУВ: РА335307

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
16.

Босик З. О. 
Архетипові мотиви весільної обрядовості Середньої Наддніпрянщини: їх специфіка та еволюція: автореф. дис. ... канд. культурології : 26.00.01 / З. О. Босик ; Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. — К., 2010. — 19 с. — укp.

Досліджено актуалізовану сучасними соціокультурними змінами українського суспільства проблему специфіки й еволюції архетипових мотивів української традиційної весільної обрядовості в період кінця XIX - початку XXI ст., зокрема Середньої Наддніпрянщини. Проведено теоретичне узагальнення та нове вирішення проблеми умов збереження та меж трансформацій традиційної весільної обрядовості, яке полягає в експлікації та концептуалізації її архетипового виміру. Переосмислено традиційну весільну обрядовість як один із проявів специфічної культуротворчості українського народу, за своєю базовою глибинною структурою співмірного та взаємопов'язаного з іншими її проявами, зокрема, мистецтвом та грою. Зазначено, що здобуті результати суттєво трансформують уявлення щодо архетипової основи весільної традиції та можливості збереження, відродження й репродукції ціннісних засад народної обрядовості, дозволяють ефективніше будувати державну політику в культурній сфері.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т52(52=УКР3А/Я)-519.2
Шифр НБУВ: РА375798 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
17.

Чень Л.Я. 
Архітектура монастирів чину Святого Василія Великого в Україні та їх місце в розвитку української архітектури XVII - XX століття: Автореф. дис... канд. архітектури: 18.00.01 / Л.Я. Чень ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". — Л., 2007. — 20 с. — укp.

Наведено результати комплексного дослідження архітектури монастирів Чину Святого Василія Великого (ЧСВВ) на сучасних теренах України як цілісного явища в традиції української сакральної архітектури. Встановлено основні етапи розвитку монастирів ЧСВВ, а також періоди їх будівництва. Проаналізовано типологію планувально-просторового вирішення монастирів ЧСВВ в Україні. Розкрито особливості архітектурно-просторового вирішення василіянських монастирів у контексті розвитку української та загальноєвропейської архітектури. Визначено перспективні напрямки сучасного розвитку архітектури монастирів ЧСВВ, а також розроблено наукові положення їх відтворення, реконструкції та розбудови.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4УКР)4/6-2 + Щ117.166(4УКР) +
Шифр НБУВ: РА352520

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
Категорія: Будівництво   
18.

Асем Саллюм 
Архітектурно-планувальна організація інтер'єрів підприємств харчування Сирії (на прикладі Дамаску): автореф. дис... канд. архіт.: 18.00.02 / Асем Саллюм ; Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт. — К., 2008. — 20 с. — укp.

Висвітлено сучасний етап розвитку підприємств харчування Сирії на прикладі Дамаску, що дало змогу розробити загальну класифікацію підприємств харчування Сирії. Проаналізовано теорію та практику архітектурно-планувальної організації та специфіку формування інтер'єрів підприємств харчування Сирії. Визначено основні фактори формування та розвитку даних підприємств, а саме: природокліматичні, соціально-демографічні. Розроблено номенклатуру меблевого обладнання для обідніх залів підприємств харчування. Установлено культурно-національні традиції та тенденції розвитку інтер'єрів підприємств харчування Сирії. Визначено вплив стародавньої сирійської філософії на формування інтер'єру таких підприємств. З'ясовано принципи та прийоми предметно-просторового наповнення обідніх залів підприємств харчування Сирії.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Н712.5-022.5 + Щ128.3(5СИР-2Д)+Щ128.413 +
Шифр НБУВ: РА356203

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
19.

Шевцова Г.В. 
Архітектурно-просторові особливості формування вулиці Хрещатик в Києві (ХІХ - ХХ ст.): Автореф. дис... канд. архіт.: 18.00.01 / Г.В. Шевцова ; Нац. акад. образотв. мистец. і архіт.. — К., 2002. — 18 с.: рис. — укp.

Запропоновано історичну періодизацію розвитку вулиці. Представлено критерії, що обумовили становлення Хрещатика як центральної вулиці Києва. Підсумовано визначні періоди формування Хрещатика. Введено в професійний обіг нові архівні та проектні документи, встановлено авторство багатьох споруд, розроблено схеми забудови вулиці станом на 1915 р. Досліджено специфіку фасадної архітектури Києва кінця ХІХ ст. Представлено особливості стилістичного формування забудови Хрещатика. Виявлено унікальні архітектурно-будівельні традиції, що поширилися з даної вулиці на центральні райони міста. Вставлено елементи гармонізації забудови Хрещатика на межі ХІХ - ХХ ст. та критерії спорідненості сучасної забудови вулиці з утраченою. Розроблено план-схему з зазначенням дисгармонійних елементів простору. Створено стратегію диференційного підходу до забудови, згідно з якою зроблено зонування вулиці за чотирма режимами допустимих реставраційних втручань. Запропоновано засоби гармонізації забудови Хрещатика.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ113(4УКР-2К)922 + Щ110.83 + Т3(4УКР-2К)6
Шифр НБУВ: РА321276

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
20.

Кіба М.П. 
Архітектурно-художні характеристики римсько-католицьких храмів на південній та східній Україні (кінець XVIII - початок XX століття): Автореф. дис... канд. архіт.: 18.00.01 / М.П. Кіба ; Харк. держ. техн. ун-т буд-ва та архіт. — Х., 2004. — 20 с. — укp.

Вивчено розвиток церкового будівництва у кінці XVIII - на початку XX ст. у контексті історичної традиції українського римсько-католицького зодчества. Установлено, що в архітектурі римсько-католицьких церков регіону були втілені традиційні структурно-морфологічні, стильові й композиційні рішення, а також нові форми, що відповідали напрямкам європейського культового зодчества кінця XVIII - на початку XX ст. Відзначено, що засади формоутворення храмів збагачені культурою полінаціональних (у містах) і мононаціональних (у колоніальних поселеннях) релігійних спільнот, що дало змогу виявити національну специфіку зодчества. Внаслідок незадовільного стану та руйнування церков запропоновано напрямки поновлення збережених храмів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ117.166(4УКР)5 + Щ113(4УКР)5 +
Шифр НБУВ: РА332829

Рубрики:

Географічні рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського