Бази даних

Автореферати дисертацій - результати пошуку

Mozilla Firefox Для швидкої роботи та реалізації всіх функціональних можливостей пошукової системи використовуйте браузер
"Mozilla Firefox"

Вид пошуку
у знайденому
Сортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком видання
Формат представлення знайдених документів:
повнийстислий
 Знайдено в інших БД:Наукова електронна бібліотека (13)Реферативна база даних (470)Книжкові видання та компакт-диски (46)
Пошуковий запит: (<.>K=АРТЕФАКТ$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 65
Представлено документи з 1 до 20
...

      
Категорія: Біологічні науки   
1.

Макаренкова А.А. 
Акустичні характеристики звуків дихання та методи їх реєстрації і обробки: автореф. дис... канд. фіз.-мат. наук: 01.04.06 / А.А. Макаренкова ; НАН України. Ін-т гідромеханіки. — К., 2008. — 20 с. — укp.

Досліджено фізичні процеси переходу звуків, генерованих процесами життєдіяльності організму на прийомні акустичні перетворювачі. Визначено шляхи побудови ефективних електроакустичних перетворювачів, призначених для аускультації звуків дихання. Запропоновано нові перетворювачі, в яких перехід звуку здійснюється більш раціонально. Установлено, що запропоновані перетворювачі перевершують за ефективністю закордонні. Здійснено дослідження, класифікацію та ранжування перешкод перетворювачів, електронного стетофонендоскопа: звукової, вібраційної та електромагнітної природи, розроблено рекомендації щодо їх зниження. Сформовано електронну цифрову базу звуків дихання верифікованих здорових і хворих на певмоконіоз - 600 звукових образів. Проведено комп'ютерну обробку даних звуків, виявлено звукові артефакти у хворих на пневмоконіоз, здійснено їх об'єктивізацію. Запропоновано фізичні гіпотези генерації додаткових звуків дихання у хворих на пневмоконіоз, спричинені морфологічними змінами у легенях.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Е70*733 + Р412-4 + В323.2 в641.8,022 +
Шифр НБУВ: РА356705

Рубрики:

      
2.

Черненко О.Є. 
Археологічне зібрання Чернігівського державного музею (1896 - 1948 рр.): Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.04 / О.Є. Черненко ; НАН України. Ін-т археології. — К., 2005. — 19 с. — укp.

Уперше визначено внесок співробітників Чернігова кінця XIX - початку XX ст. у розвиток вітчизняної археології та музейної справи. Установлено авторство відкриття та розглянуто історію перших досліджень ряду археологічних пам'яток Чернігово-Сіверщини (Мізинської стоянки, Шестовицького та Табаївського могильників). Систематизовано і проаналізовано шляхи формування та склад зібрання Чернігівського державного музею, накопиченого у період до 1948 р. Конкретизовано головні культурно-хронологічні показники колекцій. До науково обігу введено найбільш репрезентативні артефакти з музейного фонду, що не були раніше предметом наукового розгляду.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т4 е(23УКР) л61 + Ч774(4УКР)716 +
Шифр НБУВ: РА338830

Рубрики:

      
3.

Сердюк М.Є. 
Варіаційна модель задачі просторової інтерполяції статичних зображень: автореф. дис... канд. техн. наук: 01.05.02 / М.Є. Сердюк ; Нац. металург. акад. України. — Д., 2008. — 20 с. — укp.

Розроблено новий підхід щодо побудови алгоритмів просторової інтерполяції статичних зображень. Запропоновано метод, перший етап якого полягає у розв'язанні задачі каркасної інтерполяції зображення, другий - у вирішенні проблеми реконструкції зображення на всій області за інтерпольованими значеннями на каркасі. Запропоновано алгоритм адаптивної побудови каркасу зображення, остов якого є близьким до його топографічної карти, та алгоритм відтворення значень породжуючих функцій зображень на побудованому каркасі. Одержано аналітичне подання для шеститочкового інтерполяційного сплайну з мінімальною локальною кривизною, який використовується в алгоритмах. Запропоновано варіаційну постановку задачі реконструкції зображення. Доведено її розв'язність на класі функцій з обмеженою варіацією. Наведено апроксимативну модель задачі реконструкції зображень, з використанням якої побудовано числові процедури їх просторової інтерполяції. Встановлено факт її розв'язності та доведено, що розв'язки таких задач у відповідних топологіях спрямовані до розв'язків вихідної задачі реконструкції зображень. Здійснено практичну реалізацію розробленого методу. Зроблено висновок, що запропонований підхід дозволяє уникнути появи ряду візуальних артефактів і зберегти достатньо високу візуальну якість результуючих зображень.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: З970.632-01 +
Шифр НБУВ: РА358456

Рубрики:

      
4.

Шарпан О.Б. 
Визначення часових і частотних параметрів та стану просторово розвинених невзаємних динамічних об'єктів. Методи та багатопозиційні системи: Автореф. дис... д-ра техн. наук: 05.11.13 / О.Б. Шарпан ; Нац. техн. ун-т України "Київ. політехн. ін-т". — К., 2006. — 37 с. — укp.

Розроблено та досліджено нові методи і системи, що забезпечують швидке точне визначення часових і частотних параметрів просторово розвинених невзаємних динамічних об'єктів і спектральних параметрів поширюваних у них сигналів у завданнях неруйнівного (неінвазивного) визначення їх структури, пошарового складу та стану. Розвинено часові та частотні критеріальні засади оцінювання структури та стану просторово розвинених динамічних об'єктів різного фізичного походження. Розвинено методологію формування сигналів порівняння та теорію просторових часових, частотних і спектральних вимірювань. Розроблено принципи побудови широкосмугових просторово розгалужених систем ампліфазометрії й ампліфазової спектрометрії, імпедансометрії та імпедансної томографії. Створено методологію визначення стану системи гемодинаміки на засадах пульсової амплітудної та фазової спектрометрії у традиційних (за Фур'є) і нетрадиційних (за Уолша, REX і CoREX) ортогональних базисах. Запропоновано новий метод просторової кореляційно-спектральної осцилометрії, що забезпечує завадостійке визначення параметрів артеріального тиску за умов завад і артефактів підвищеного рівня інтенсивності. Ефективність розроблених методів і систем підтверджено результатами їх застосування за умов реалізації технології оцінювання стану випробовуваних і впроваджених у провідних організаціях України та Росії технічних і біологічних об'єктів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ж820.5 с108 + Е.в73 +
Шифр НБУВ: РА348995

Рубрики:

      
5.

Кушнір В.Г. 
Господарство і побут населення Південно-Західної України в епоху розпаду первісного суспільства: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / В.Г. Кушнір ; Одес. держ. ун-т ім. І.І.Мечникова. — О., 1999. — 16 с. — укp.

Вивчається одна з найменш досліджених проблем історії Півдня України - господарство і побут степового населення в епоху розпаду первісного суспільства. На основі речових артефактів, остеологічних, палінологічних джерел, історико-етнографічних матеріалів відтворюються господарські системи, аналізується динаміка розвитку скотарства і землеробства та їх вплив на організацію побуту. Визначаються регіональні особливості господарства та житлобудування.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т3(4УКР)2

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
6.

Височанський Р. Р. 
Дискурсивна практика орієнталізму: соціокультурні репрезентації іншого: автореф. дис. ... канд. філософ. наук : 09.00.03 / Р. Р. Височанський ; Львів. нац. ун-т ім. І.Франка. — Л., 2011. — 12 с. — укp.

Наведено історико-філософський та соціокультурний аналіз дискурсу орієнталізму. Орієнталізм - пізнавальна, культурно-смислова дискурсивна єдність, що в західноєвропейському культурому середовищі репрезентує комплекс знань, уявлень, кривотлумачень та стереотипів про різноманітні артефакти східних культур. У найвідомішій експлікації, автором якої є американський дослідник Е. Саїд, орієнталізм тлумачиться як владний дискурс, що специфічно відображає тип гуманітарного (канонічного) знання про Схід (Іншого). В дискурсі орієнталізму стимульовано й узагальнено характеристики незахідних цивілізацій, які як уявлення про Іншого експлікують у правилах щоденного слововжитку дію культурної сили європейського самопізнання. Головні зусилля критики, яка аналізує феномен орієнталізму, становлять спробу перегляду канону репрезентації Іншого в західній культурі.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю6*327.01 + Ю223.32
Шифр НБУВ: РА380658 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
7.

Пуларія Т. В. 
Жіночий архетип у міфопоетичній традиції української культури (на матеріалі народної культури Середьної та Нижньої Наддніпрянщини): автореф. дис. ... канд. культурології : 26.00.01 / Т. В. Пуларія ; Тавр. нац. ун-т ім. В.І. Вернадського. — Сімф., 2011. — 20 с. — укp.

Вперше предметом спеціального культурологічного дослідження на базі архетипної теорії К. Юнга постали не жіночі образи як такі, а жіночий архетип, форми його відтворення в міфопоетичній традиції української культури, його функціональне значення. Здійснено спробу дослідити регіональну актуалізацію жіночого архетипу в рамках національної культури з окресленням територіальних меж дослідження історико-етнографічними регіонами Середньої та Нижньої Наддніпрянщини та з залученням до аналізу жанрів усної народної творчості (казок, ліричних пісень) та традиційного декоративно-ужиткового мистецтва (декоративного розпису с кринь і вишивки рушників). До наукового обігу введено нові артефакти культури, якими стали весільні скрині Нижньої Наддніпрянщини кінця XIX - початку XX ст.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш3(4УКР)-694 + Ю937.31-953.6
Шифр НБУВ: РА379022 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
8.

Гавриленко І.М. 
Зимівниківська культура раннього мезоліту Лівобережної України: Автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.04 / І.М. Гавриленко ; НАН України. Ін-т археол. — К., 1999. — 18 с. — укp.

Дисертація присвячена проблемам мезоліту України. Встановлено, що в ранньому мезоліті в лісостеповому Лівобережжі Дніпра і басейні Сіверського Донця розвивалося культурне явище, що отримало назву зимівниківська культура. Воно склалося на базі фінальнопалеолітичних пам'яток типу Борщево ІІ під під впливом красносільської культури не пізніше кінця дріасу ІІІ. Крем'яний інвентар зимівниківських стоянок відрізняється високою відщеповістю, застосуванням техніки твердого відбійника, великими розмірами і грубістю артефактів. Переважають одно- та двоплощадкові нуклеуси для нерегулярних платівок і відщепів. Основний тип мікролітів - великі грубі симетричні трапеції на відщепах. Як правило, вони мають увігнуті ретушовані окрайки, високі та середньовисокі пропорції. Зустрічаються й дрібні трапеції. Культура була представлена трьома локальними варінтами. В її розвитку, що продовжувався до кінця бореального періоду, виділяється два хронологічні етапи.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Т4(23УКР)23

Рубрики:

      
9.

Харченко Є. В. 
Інтертекстуальність в українській музиці двадцятого століття: інтонація, жанр, стиль: автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03 / Є. В. Харченко ; НАН України, Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського. — К., 2011. — 16 с. — укp.

Введено інтертекстуальну методологію до музично-історичних методів дослідження музики. Висвітлено процес утворення музичних інтертекстуальних зв'язків на основі перетворення факту-художнього факту в інтертекст. Виокремлено основні стуктурні одиниці-інтертексти, завдяки яким реалізуються міжтекстові зв'язки в конкретних артефактах - інтонація, жанр і стиль. Охарактеризовано відміності між полістилістикою й інтертекстуальністю. Проаналізовано творчість Б. Лятошинського та виведено теорію "інтонаційного словника" композитора, визначено три інтонаційні комплекси. Вперше введено до музикознавчого обігу ряд невідомих і маловідомих творів О. Безбородька, Г. Гаврилець, І. Карабиця, Ж. Колодуб, Г. Ляшенка, С. Пілютикова, К. Цепколенко, І. Щербакова, М. Скорика, В. Сильвестрова.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ313(4УКР)6-2-4 + Ш107.70
Шифр НБУВ: РА380032 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
10.

Соценко Н.Ф. 
Інтертекстуальність прози О.І.Купріна 1890 - 1900-х років: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.02 / Н.Ф. Соценко ; Харк. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна. — Х., 2008. — 20 с. — укp.

Проведено цілісний, інтертекстуальний і мотивний аналіз творів О.І. Купріна 1890 - 1900-х рр., в яких розглянуто проблему співвідношення життя та мистецтва. Розкрито важливу роль у формуванні специфіки поетики письменника інтертексту, автоінтертексту та мотивності. Доведено, що висока концентрація передтекстів дає можливість стверджувати, що О.І. Купрін розглядає мистецтво як реальність, яка через свідомість людей та їх вчинки впливає на емпіричну дійсність. З'ясовано, що письменник створював своєрідні пародії на мотиви й образи літератури минуло, зокрема, на образи свідомих і несвідомих гравців, які естетизували життя. На підставі вивчення особливостей функціонування щільного інтертексту, пов'язаного з творами різних напрямів і стилів, пояснено різностильність прози О.І. Купріна. Зроблено висновок, що письменник у своїх творах не розвивав традиції відомих напрямів, а оригінально осмислював "чужі" тексти як художник "срібної доби". Виявлено, що використання письменником артефактів, музичного та живописнго єкфрасису дозволило суттєво оновити жанри малої прози. Встановлено міжтекстові співвідношення, форми їх реалізації та функції, серед яких ігрова набуває пріоритетного значення.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4РОС)5-4 Купрін, О.І. 534 +
Шифр НБУВ: РА360340

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
11.

Чжу Чанлей 
Конвергенція східної та західної художньої традиції в композиторській практиці: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Чжу Чанлей ; Ін-т мистецтвознав., фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського НАН України. — К., 2008. — 20 с. — укp.

Досліджено проблему інтеграції культурних цінностей та прояви синкретичних художніх традицій у культурній парадигмі Схід - Захід. Розглянуто культурну спадщину (культурні універсалії), філософію музичної культури, семантику та семасіологію (аспекти музичного тезауруса й артефакту). Проаналізовано розвиток музичної естетики та загальної теорії музичного мистецтва (постмодернізму, традиції та новаторства, стилю, музичного змісту, синтаксису, законів формотворення). Розкрито текстово-семантичний і змістовно-логічний аспекти окремих симфонічних творів композиторів Бао Юань Кея (Китай), та Є.Станковича (Україна). Зроблено висновок про існування у двох індивідуальних авторських системах (що деяким чином окреслюють тенденції розвитку сучасних національних композиторських шкіл - як високі зразки узагальнення художньої традиції на сучасному етапі) певних рис паралельності та подібності. Новий напрям трактування конвергенції як перспективи сучасного мислення, що поглиблює розуміння синкретизму як інтелектуальної основи східної й західної музичної традиції, пов'язано зі смисловими поняттями діалогу (самодіалогу), метафоричності, цілісності. На підставі аналізу музичного матеріалу двох полярних композиторських шкіл, визначено домінантну тенденцію щодо проростання музично-культурних аналогій, особливо, у галузі інструментальної музики, та про їх конвергентний зв'язок: поєднання філософічності та декоративності, узагальненості та деталізованості, циклічності та фазовості, класичної сонатності та варіаційної імпровізаційності, що у єдиному творі можуть виступати нормами досягнення художньої цілісності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ310.27 + Щ313(0)6-81 +
Шифр НБУВ: РА355401

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
12.

Толчеєва Т.С. 
Контенсивна типологія сигніфікативних артефактів у різносистемних мовах: автореф. дис. ... д-ра філол. наук: 10.02.15 / Т.С. Толчеєва ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. — К., 2010. — 32 с. — укp.

Проаналізовано базові категорії контенсивної типології з позицій співвідношення значення, поняття та концепту зі словом, обгрунтовано наукову коректність застосування терміна "сигніфікативний артефакт", розмежовано три типи свідомості, зокрема, концептуальну, мовну та координативну. Розглянуто універсальні концепти як форми репрезентації сигніфікативних артефактів концептуальної свідомості й абстрактні іменники як форми репрезентації мовної свідомості. Виявлено залежність лінгвістичної класифікації іменників від ступеня концентрації абстрактності в понятті. Проаналізовано сигніфікативні артефакти міфопоетичної та наявної картини світу, встановлено типи сигніфікативних артефактів у міфологічній картині світу британців і східних слов'ян і наявній картині світу носіїв різних мов. Підтверджено гіпотезу щодо того, що в міжмовному аспекті параметри класифікації абстрактних іменників мають універсальний характер, а їх розподіл відповідно до класів, зокрема, рецесивний та унікальний.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш100.4 +
Шифр НБУВ: РА370952 Пошук видання у каталогах НБУВ 

Рубрики:

      
13.

Педченко Л.В. 
Лексика вогню в говірках російської мови: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.02 / Л.В. Педченко ; Харк. нац. ун-т ім. В.Каразіна. — Х., 2000. — 19 с. — укp.

Наведено комплексне дослідження лексики, що номінує вогонь у говірках російської мови, метою якого є встановлення характеру інтерпретації відповідної реалії мовною свідомістю росіян. Здійснено ономасіологічний аналіз субстантивних діалектних найменувань вогню, який полягає у виявленні внутрішньої форми номінацій, встановленні репертуару і типології їх мотивуючих ознак, визначенні найбільш характерних принципів номінації. Найменування вогню вивчено також у семасіологічному аспекті: встановлено репертуар і структуру їх значень (семем), змодельовано семантичне поле "вогонь". Розглянуто семантичну специфіку дієслів, які вживаються в типових контекстах, що номінують ситуацію горіння. На підставі виявлених фактів доведено, що інтерпретація вогню в російській мовній картині світу характеризується діяльнісно-практичним антропоцентризмом, тобто вогонь репрезентується діалектною мовою переважно як елемент матеріальної культури та артефакт, що створює і контролює людина у процесі практичної діяльності.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.2-315.5 + Ш141.2-67
Шифр НБУВ: РА310367 Пошук видання у каталогах НБУВ 

      
14.

Талько С.В. 
Лінгвоаксіологічна семантика антропоцентричних метафор та порівнянь в українській і англійській мовах: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.17 / С.В. Талько ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2009. — 20 с. — укp.

Запропоновано новий комплексний підхід до вивчення аксіологічно маркованих антропоцентричних метафор і порівнянь в українській та англійській мовах. На підгрунті теорії антропоцентризму визначено лінгвоаксіологічну природу антропоцентричних метафор і порівнянь та розроблено методику їх зіставлення в українській та англійській мовах. Здійснено таксономію досліджуваних одиниць на антропні (метафори та порівняння) та антропометричні (метафори) за гіперо-гіпонімічними відношеннями. Класифіковано їх у лексико-семантичних просторах зоонімів, фітонімів та артефактів, установлено спільну та відмінну мотивацію оцінного значення у внутрішній і зовнішній формах українських та англійських аксіологічно маркованих антропоцентричних метафор і порівнянь.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.14-31 + Ш143.21-31 +
Шифр НБУВ: РА367548

Рубрики:

      
15.

Павлова І.В. 
Лінгвокогнітивна експлікація фантастичного образу в російському художньому тексті (на матеріалі творів О.Р.Бєляєва): автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.02 / І.В. Павлова ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2007. — 19 с. — укp.

Досліджено художній фантастичний образ як факт вербалізації ментальних процесів (свідомого та несвідомого характеру) з позицій когнітивної лінгвістики в аспекті теорії фреймів. За умов проведення аналізу образів науково-біологічної фантастики з'ясовано, що вони базуються на категорії антропоморфізму та зооморфізму, що потребувало розробки систем фреймів "людина" та "тварина". Окрім фрейму, виділено й уточнено інші складові компоненти (артефактність, антифактивність, ідея невідомого, міфологема, прецедентний феномен) та з'ясовано їх мовну експлікацію. Фантастичні образи розглянуто як мікротексти, що є компіляцією складових компонентів. Розкрито специфіку відображення міфопоетичної парадигми смислів у фантастичному тексті. Визначено основні механізми створення образу, а саме: аглютинацію, гіперболізацію, схематизацію. Результати дослідження дозволяють з'ясувати принципи організації інформації у художньому тексті та способи передачі цієї інформації мовними засобами.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш401.171 + Ш5(4РОС)6-4 Бєляєв, О.Р. 54 +
Шифр НБУВ: РА354247

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
16.

Подолян Г.П. 
Містичний досвід в контексті осягнення моралі як духовного феномена: Автореф. дис... канд. філософ. наук: 09.00.07 / Г.П. Подолян ; Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2004. — 17 с. — укp.

Висвітлено значення і можливості використання містичного досвіду як культурного артефакту для обгрунтування моралі як духовного феномену в контексті сучасних змін етико-теоретичних парадигм. На підставі аналізу історико-філософської, етичної, релігієзнавчої та культурологічної джерельної бази визначено роль, сферу й межі можливої кореляції між мораллю й містичним досвідом як культурним артефактом. З'ясовано, що містичний досвід має значиму міру евристичного потенціалу для втілення його здобутків у сучасному етичному пізнанні для осягнення сутності морального феномену. Встановлено, що сферою їх взаємодоповнення й співвідносності є система моральних вимог і морального вдосконалення, яка і визначає межі даної взаємодії. Розглянуто проблеми сучасного розуміння специфіки моралі. Зазначено, що осмилення моралі як духовного феномену сприяє виявленню засад, які визначають єдність її внутрішньої структури і комплексний характер взаємодії з іншими факторами духовної сфери. Досліджено особливості раціонально-теоретичного пізнання моралі, встановлено значення раціоналізму в класичній етиці. Виявлено провідні тенденції сучасного філософсько-етичного дискурсу, проаналізовано феномен містичного досвіду в існуючих формах містично-релігійної практики, філософських та наукових інтерпретаціях містицизму.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ю703.7 + Э247 +
Шифр НБУВ: РА329796

Рубрики:

      
17.

Тихомирова О.В. 
Міфічний квест у літературній спадщині Дж. Р. Р. Толкіна: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.01.04 / О.В. Тихомирова ; Київ. нац. лінгв. ун-т. — К., 2003. — 20 с. — укp.

Досліджено функціонування міфічного квесту в авторській міфології, створеній Дж. Р. Р. Толкіном. Проаналізовано світ Арди та запропоновано ставлення до усієї сукупності різних за жанром творів письменника як до партитури текстів, на інтертекстуальних зв'язках між якими вибудовується міфологічний континуум. Характер міфології Толкіна визначено як альтернативну міфологію - реконструкцію діалогу кельтської та англосаксонської епічних традицій, який міг би відбутися, якби не Нормандське завоювання у 1066 р. Поняття "міфічний квест" визначено як певну сюжетну єдність, що містить мотиви пошуку, подорожі, подвигу і в процесі розв'язання суб'єктно-об'єктних відносин якої відбувається актуалізація хронотопу фантастичного світоландшафту. З метою позначення загальних для народів Арди способів залучення до міфоісторичного руху запропоновано поняття метаквесту (квесту, що об'єднує цілий народ або охоплює епоху чи кілька епох). Об'єктну частину метаквесту представлено артефактами, що несуть інформацію про сакральні часи першотворення, як суб'єктів розглянуто низку героїв Арди. Предикативний зв'язок між суб'єктами та об'єктами метаквесту знаходить своє вираження в образі нескінченної Дороги, на якій кожен з героїв (від міфічних до низькоміметичних) має знайти своє місце.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш5(4ВЕЛ)-4 Толкін Дж.Р.Р. 45 +
Шифр НБУВ: РА327144

Рубрики:

Географічні рубрики:

      
18.

Вишницька Ю.В. 
Міфологеми Олександра Блока у російському етнокультурному просторі: Автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.02 / Ю.В. Вишницька ; НАН України. Ін-т мовознав. ім. О.О.Потебні. — К., 2003. — 25 с. — укp.

Зазначено етнолінгвістичне тло дослідження образів: зроблено спробу реконструювати компліментарні парадигми міфологем (запозичені та етнічні міфи). Проведено системне дослідження образів зі світу речей, що складають центральний міфологічний пласт духовної культури російського етносу. Запропоновано індивідуальну інтерпретацію культурологічних артефактів; проаналізовано дескрипторні ряди інтенсіональних полів міфологеми у просторах полісвітів універсуму, механізми трансформації образів із системи профанічних речей у розряд сакралізованих ритуальних предметів, образів-символів у хронотипи (як-от "дзеркало', "книга"). Досліджено функціонування міфологем на різних культорологічних зрізах, що свідчить про багатогранність російського етнічного художнього образу у текстах О.Блока.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Ш141.2-72 Блок О. + Ш5(4РОС)6-4 Блок 457 +
Шифр НБУВ: РА322953

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
19.

Тріска О.О. 
Народна ікона на склі другої половини XVIII-XIX століття: європейський контекст: автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.06 / О.О. Тріска ; Прикарпат. нац. ун-т ім. Василя Стефаника. — Івано-Франківськ, 2009. — 16 с. — укp.

Розглянуто народні ікони на склі як мистецький феномен, цілісне художнє явище, характерне для країн Центральної Європи. Вперше в мистецтвознавстві український іконопис на склі представлений рівноцінною складовою частиною європейської спадщини. Комплексно висвітлено генезис цього виду творчості в Центральній Європі, визначено типологію артефактів за основними тематичними характеристиками, встановлено, що в народному малярстві на склі найбільш поширеними були ікони. Виділено тематичні пріорітети різних осередків та основні композиційні типи творів. Конкретизовано час створення, авторство певних груп українських ікон на склі, здійснено їх поділ на стилістичні групи, проведено порівняльний аналіз зі зразками сусідніх етносів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Щ146.563(4УКР)0 + Щ125.208.06 +
Шифр НБУВ: РА366993

Рубрики:

Географічні рубрики:
  

      
Категорія: Релігія   
20.

Кузенко П.Я. 
Народні кам'яні надмогильні хрести Українських Карпат середини XVIII - першої половини ХХ ст. (історія, типологія, художні особливості): Автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.01 / П.Я. Кузенко ; Держ. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. — К., 2005. — 20 с. — укp.

Проведено дослідження народних кам'яних надмогильних хрестів Українських Карпат середини XVIII - першої половини XX ст. На підстві вперше введеного в науковий обіг потужного комплексу пам'яток та аналізу літературних джерел розкрито особливості даного виду народної творчості в регіоні. На базі результатів вивчення емпіричного матеріалу, встановлено, що для виготовлення ландшафтних (надмогильних) хрестів широко використовували камінь. Розглянуто історію та специфіку розвитку меморіапластики, проведено типологізацію артефактів, визначено їх художні ознаки. Встановлено, що формування кам'яних надмогильних хрестів Українських Карпат відбувалося під впливом міського пам'яткарства, народного мистецтва та частково малої сакральної архітектури сусідніх народів.

  Скачати повний текст


Індекс рубрикатора НБУВ: Э370.9(4УКР)-56 + Щ136-163(4УКР)5 + Щ133(4УКР)0 +
Шифр НБУВ: РА339911

Рубрики:

Географічні рубрики:
...
 

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського