РЕФЕРАТИВНА БАЗА ДАНИХ "УКРАЇНІКА НАУКОВА"
Abstract database «Ukrainica Scientific»


Бази даних


Реферативна база даних - результати пошуку


Вид пошуку
Пошуковий запит: (<.>ID=REF-0000785777<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

Утьосова О. І. 
Особливості формування елементарних математичних уявлень у дітей з помірним та тяжким ступенем інтелектуального порушення : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.03 / О. І. Утьосова; Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2020. - 17 c. - укp.

Уперше визначено і досліджено рівні (достатній, середній, низький, дуже низький) сформованості елементарних математичних уявлень у дітей із помірним і тяжким ступенем інтелектуального порушення (ПТСІП). Подано характеристику типів засвоєння елементарних математичних уявлень дітьми з ПТСІП [пасивно-позитивний; пасивно-негативний; ситуативний (пасивно-активний); відтворювально-активний; відтворювально-пасивний]. Визначено та охарактеризовано критерії (психолого-пізнавальноповедінковий, когнітивно-змістовий), показники і змістове наповнення методик психолого-педагогічного вивчення сформованості елементарних математичних уявлень у дітей із ПТСІП із урахуванням психологічних компонентів засвоєння знань. Розроблено та апробовано спеціальну методику формування елементарних математичних уявлень у дітей із ПТСІП. Уточнено етапи (соціально-побутовий, мотиваційно-емоційний, навчально-змістовий) корекційно-розвивальної роботи з формування елементарних математичних уявлень у дітей із ПТСІП. Охарактеризовано процес засвоєння знань, умінь і навичок як процес учіння. Засвоєння математичних знань є складною інтелектуальною діяльністю людини, що поєднує в собі всі пізнавальні процеси (сенсорноперцептивні, мнемічні, мисленнєві та метакогнітивні знання), які забезпечують прийом, значеннєву обробку, збереження та відтворення матеріалу; міцно, системно, якісно засвоєні знання є результатом навчання, навчальної діяльності. Аналіз теоретичних джерел дав змогу визначити внутрішні, психологічні (пізнавальні особливості, особливості мотивації, навчання, розвитку емоційної сфери, самостійної і творчої ініціативи дітей) і зовнішні (освітнє середовище, яке створюється в умовах спочатку сім’ї, а потім навчального/виховного закладу) фактори; ефективність корекційно-виховного процесу (психодидактичний компонент освітнього середовища); ранній початок систематизованих занять з метою корекції відхилень та математичного розвитку дітей з інтелектуальними порушеннями; спрямованість індивідуальної корекції і відповідність прийомів корекційного навчання психофізичним можливостям дитини, що впливають на формування елементарних математичних уявлень у дітей із ПТСІП. Процес формування елементарних математичних уявлень у дітей з інтелектуальною недостатністю будується з урахуванням закономірностей розвитку математичних знань у дітей із типовим розвитком, а отже, формування математичної діяльності у дітей забезпечується достатнім рівнем розвитку таких психічних процесів, як сприймання, пам’ять, увага, мислення й мовлення, які суттєво порушені в осіб з інтелектуальною недостатністю. Систематизація й узагальнення виявлених особливостей засвоєння дітьми з порушеннями розумового розвитку математичного матеріалу дали змогу виділити загальні типи труднощів, що характеризувалися спільністю проявів. Навчально-корекційна і розвивальна робота з дітьми з ПТСІП шкільного віку в дитячих будинках-інтернатах здійснюється за індивідуальними програмами та відповідно до "Програми навчання дітей з помірною і тяжкою розумовою відсталістю будинків-інтернатів II профілю" (М. Арнольдов, К. Забара) і "Програми з математики для спеціальних шкіл для розумово відсталих дітей (помірна, тяжка, глибока розумова відсталість)", підготовчий, 1 - 4 класи (Н. Волянська, Г. Засуха, Ю. Юр’єва). Під час констатувального етапу психолого-педагогічного експерименту було здійснене психолого-педагогічне вивчення сформованості елементарних математичних уявлень у дітей із ПТСІП. Охарактеризовано принципи психолого-педагогічного вивчення сформованості елементарних математичних уявлень у дітей молодшого шкільного віку (гуманістичної спрямованості, індивідуального підходу, ненав’язливості проведення психолого-педагогічного вивчення, поєднання психологічного і педагогічного етапів дослідження, аналізу висновку психолого-педагогічного вивчення) та адаптовано їх до можливостей дітей із ПТСІП. Виділено компоненти (змістовий, операційно-організаційний, мотиваційний), критерії і показники сформованості елементарних математичних уявлень у дітей із ПТСІП (психолого-пізнавально-поведінковий критерій, показниками якого є особливості мислення, мовлення, уваги; когнітивно-змістовий критерій, показниками якого є уявлення про колір, розмір предметів, просторові та кількісні уявлення); визначено типи засвоєння (пасивно-позитивний, пасивнонегативний, ситуативний (пасивно-активний), відтворювально-активний, відтворювально-пасивний) і рівні сформованості математичних уявлень в означеної категорії дітей (достатній, середній, низький, дуже низький). Встановлено, що у дітей 8 - 11 років із ПТСІП провідними є дуже низький і низький рівні сформованості математичних уявлень, у хлопців спостерігається переважно пасивно-негативний тип засвоєння математичних уявлень, а у дівчат – пасивно-позитивний. Отримані результати констатувального етапу дослідження підтвердили необхідність розроблення спеціальної методики формування елементарних математичних уявлень у дітей із ПТСІП, а також дали змогу визначити методологічні підходи до її впровадження, серед яких основними є середовищний, діяльнісний і особистісно-орієнтований. Визначено, що організацію освітньо-виховного середовища для засвоєння елементарних математичних уявлень дітьми з ПТСІП необхідно здійснювати через створення педагогічних і психологічних середовищних умов, які входили до складу педагогічного і психологічного блоків відповідно.


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч435.6

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА445414 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
(cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
 
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
Відділ наукового формування національних реферативних ресурсів
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського