РЕФЕРАТИВНА БАЗА ДАНИХ "УКРАЇНІКА НАУКОВА"
Abstract database «Ukrainica Scientific»


Бази даних


Реферативна база даних - результати пошуку


Вид пошуку
Пошуковий запит: (<.>ID=REF-0000784930<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 1

Погонець І. В. 
Педагогічні основи ілюстрування підручників для початкових шкіл України (друга половина ХХ століття) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / І. В. Погонець; Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. - Тернопіль, 2021. - 19 c. - укp.

Зазначено, що реформування національного шкільництва в контексті концептуальних засад "Нова українська школа" актуалізує проблему вдосконалення змісту освіти, використання сучасних педагогічних технологій, а також модернізації засобів навчання, серед яких важливе місце посідає шкільний підручник. З огляду на те, що в Україні триває процес створення та видання альтернативної навчальної літератури, проблема її ілюстрування набуває особливого значення, оскільки комплекс наочних зображень у підручнику є основою для формування понять; впливає на учня як у навчальному, так і в інтелектуальному та емоційному плані; розвиває уміння спостерігати, осмислювати побачене, зіставляти його з прочитаним. Зважаючи на те, що процес конструювання цього виду навчальної літератури тісно пов'язаний з теорією шкільного підручника як концептуальною основою творення навчальної книги, - вивчення досвіду підручникотворення другої половини ХХ століття є важливим у розробці сучасної стратегії ілюстрування навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти. Досліджено процес ілюстрування вітчизняних шкільних підручників. Розглянуто теорію та практику ілюстрування навчальних книг для початкових шкіл України другої половини ХХ століття. Розкрито педагогічні основи ілюстрування підручників для початкових шкіл України другої половини ХХ століття задля використання позитивних ідей минулого в системі вітчизняного підручникотворення. Вперше здійснено комплексне дослідження педагогічних основ ілюстрування підручників для початкових шкіл України другої половини ХХ століття, зокрема: виокремлено етапи ілюстрування вітчизняних підручників для початкової школи другої половини ХХ століття (1-й етап – 50-ті рр. ХХ століття – обґрунтування теоретичних основ ілюстрування навчальної книги; 2-й етап – 60 - 70-ті рр. ХХ століття - політехнізація змісту наочних зображень підручників; 3-й етап - 80-ті рр. ХХ століття - удосконалення наукових підходів до ілюстрування шкільної навчальної літератури для початкової школи; 4-й етап - 90-ті рр. ХХ століття національне спрямування ілюстративного матеріалу підручників) з урахуванням таких чинників: реформування національного шкільництва, розвиток теорії шкільного підручника та розвиток книжкової графіки. Визначено тенденції кожного з виділених етапів. Розроблено модель аналізу ілюстративного матеріалу підручників для початкової школи, яка охоплює дидактичний, гігієнічний і художньоестетичний критерії та відповідні їм показники. Уточнено розуміння сутності, функцій, видової різноманітності ілюстративного матеріалу як структурного компонента навчальної книги. Поглиблено наукові підходи до аналізу й оцінювання ілюстративного матеріалу підручників для початкової ланки освіти. Розвинуто вимоги до наочних зображень навчальних книг для молодших школярів. Зауважено, що практичне значення одержаних результатів полягає в реалізації розробленої моделі в процесі аналізу ілюстративного матеріалу підручників для початкових шкіл України, виданих у другій половині ХХ століття; підготовці науково-методичних рекомендацій щодо використання наочних зображень у структурі навчальної книги для школи першого ступеня. Зауважено, що ці рекомендації, а також запропонована модель можуть бути використані в процесі створення ілюстративного матеріалу для нових навчальних видань; працівниками освіти під час моніторингу якості оформлення навчальної літератури; учителями початкової школи для підвищення ефективності роботи з візуальним рядом навчальної книги. Упродовж 2011 - 2019 рр. здійснено натурне обстеження 140 підручників для початкових шкіл України, виданих у період другої половини ХХ століття, у фондах обласних, регіональних, шкільних і наукових бібліотек та приватних колекцій. Зібрано й опрацьовано значну кількість фотоматеріалів (понад 700 одиниць), що дають уявлення про ілюстрування книг для молодших школярів досліджуваного періоду. На основі отриманих результатів підготовлено науково-методичні рекомендації щодо використання ілюстративного матеріалу в підручниках для початкової школи, які поділяються на загальні (вимоги до зв'язку ілюстративного матеріалу з текстом та іншими структурними компонентами підручника) і спеціальні (вимоги, що стосуються відповідності ілюстративного матеріалу віковим особливостям молодших школярів; гігієнічні вимоги до ілюстративного матеріалу підручників для початкової школи; художньоестетичні; додаткові рекомендації до використання ілюстративного матеріалу).


Індекс рубрикатора НБУВ: Ч421.215.1

Рубрики:

Шифр НБУВ: РА448557 Пошук видання у каталогах НБУВ 
Повний текст  Автореферати дисертацій 
Додаткова інформація про автора(ів) публікації:
(cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці)
  Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
 
Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
Відділ наукового формування національних реферативних ресурсів
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України

Всі права захищені © Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського