Цимбалюк О. Теоретико-методологічні засади дослідження професійної комунікативної діяльності вчителя загальноосвітньої школи у вітчизняній педагогіці (друга половина ХХ ст.) / О. Цимбалюк // Нова пед. думка. - 2009. - № 4. - С. 22-25. - Бібліогр.: 5 назв. - укp.Проаналізовано та систематизовано теоретичні питання становлення та розвитку професійної комунікативної діяльності учителя (ПКДУ) загальноосвітньої школи й узагальнено досвід їх реалізації у системі середньої ланки освіти України в другій половині ХХ ст. У результаті дослідження констатовано, що проблема розвитку ПКДУ є предметом лише опосередкованого вивчення у багатьох дослідників, що існують дві форми ПКДУ, яка не відповідає вимогам, - гіпер- та гіпокомунікативність. Педагогічне спілкування визначено як складний багатоплановий процес установлення та розвитку контактів між людьми, який забезпечує передавання через учителя учням людської культури, знань, сприяє формуванню в них ціннісних орієнтацій, причому непрофесійне педагогічне спілкування породжує в учнів страх, порушення динаміки мовлення, небажання думати і діяти самостійно тощо, і навпаки, комунікативна взаємодія відбувається за урахування принципів соціальних настанов учня, "ви-підходу", толерантності, референтності. Зазначено, що до універсальних комунікативних якостей учителя належать: рівень ціннісного ставлення до ПКДУ, комунікативна спрямованість, психологічна підготовленість, доброзичливість, толерантність, емпатійність, рефлективність, інтелігентність, товариськість тощо, суттєвими названі соціальна активність, дисциплінованість, цілеспрямованість тощо. Проанализированы и систематизированы теоретические вопросы становления и развития профессиональной коммуникативной деятельности учителя (ПКДУ) общеобразовательной школы и обобщен опыт их реализации в системе среднего звена образования Украины во второй половине ХХ в. В результате исследования констатировано, что проблема развития ПКДУ является предметом лишь опосредованного изучения у многих исследователей, что существуют две формы ПКДУ, не соответствующей требованиям, - гипер- и гипокоммуникативность. Педагогическое общение определено как сложный многоплановый процесс установления и развития контактов между людьми, который обеспечивает передачу через учителя ученикам человеческой культуры, знаний, способствует формированию у них ценностных ориентаций, причем непрофессиональное педагогическое общение порождает у учеников страх, нарушение динамики речи, нежелание думать и действовать самостоятельно и т.д., и наоборот, коммуникативное взаимодействие происходит при учете принципов социальных установок ученика, "вы-подходе", толерантности, референтности. Указано, что к универсальным коммуникативных качествам учителя относятся: уровень ценностного отношения к ПКДУ, коммуникативная направленность, психологическая подготовленность, доброжелательность, толерантность, эмпатийность, рефлективность, интеллигентность, общительность и т.д., существенными названы социальная активность, дисциплинированность, целеустремленность и т.д. The results of theoretical study of problem of development of professional communicative activity of teacher of general school light up in a historical retrospective view. Індекс рубрикатора НБУВ: Ч33(4УКР)63/64 + Ч314
Рубрики:
Шифр НБУВ: Ж22868 Пошук видання у каталогах НБУВ Додаткова інформація про автора(ів) публікації: (cписок формується автоматично, до списку можуть бути включені персоналії з подібними іменами або однофамільці) Якщо, ви не знайшли інформацію про автора(ів) публікації, маєте бажання виправити або відобразити більш докладну інформацію про науковців України запрошуємо заповнити "Анкету науковця"
|